Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 12293 ggr
Villhittahem
8

HJÄLP! Mina hundar biter på sladdar..

Mina hundar biter på elsladdar, nu är dom borttagna men hur ska man göra för att dom ska sluta?

plus har någon tips på hur man ska få valpen att sluta kissa på täcken/filtar?

tacksam för svar!

Smultronbarn
0

Prova att fya dem presis när de biter på sladdar. Annars brukar det hjälpa med att kleta in dem med äckliga saker som äticksprit och citron aktiga frukter ^^

Gå ut med den oftare? och ha den inte i sängen föräns den är rumsren?

Villhittahem
0

asså valpen sover på en filt, och hon kissar ner den.. jag gå ut med dom nästan hela tiden.. dom vägrar bajsa ute, och hon kissar ute ibland.. dom är bara 11 veckor med..

Vosjes
1

Få bort hunden från sladdarna så fort du ser att valpen går till sladdarna genom att locka på valpen, skaffa tuggben, sätt fast sladdarna i väggen.

Gå ut med valpen/valparna oftare. Direkt efter lek, mat och sömn och lite mellan det också om de vägrar bajsa ute är det bara att stå och vänta in det eller leka lite utomhus då brukar de inte kunna hålla sig.
Fya aldrig en hund som kissar eller bajsar inne om de inte är rumsrena än, det kan sluta med att hunden förknippar att utföra sina behov är fel istället för det du menar.

I vilka sammanhang kissar hon på filten?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Villhittahem
0

på natten antar jag, och ibland precis efter vi vart ute..

Vosjes
0

Ställ alarm och gå ut flera gånger under natten också, ta bort filten och stanna ute tills hon kissar till och börja med Glad

Villhittahem
0

men man får inte gå ut med valpar så mkt.. eftersom benen kan växa fel när dom är så små har jag hört

[countess]
0

#6 man ska bara inte gå promenader men att bara va ute på samma plats gör ingenting , man ska inte pressa valpar till att jobba osv då kan det vara skadligt , men om ni är på gården bara är det ju samma sak som att dom är inne i huset och går omkring!

Karmatarerskanise
0

MAn får het enkelt stanna ute tills valpen gör det den ska. Annars blir det svårt att få dem rumsrena.

Sladdarna kan ni ju sätta fast i väggen, och vara berädda att ta bort valpen om den biter.

Att valpen kissar på sin egen sovfilt är ju inget bra, de brukar inte kissa där de sover. Ni kanske bara ska ta bort filten.

[Forest]
0

hur gammla är hundarna eftersom du säger att båda biter på kablar? Jag tycker väl att man bör arbeta bort dumheter som sin hund gör innan man skaffar valp, efterom valpar kan lätt ta efter dumheter av den vuxna hunden. Den ska föregå som gott exempel :=) Nu när du redan har 2 o båda gör det, så är det bara göra det sladdsäkert, det innebär inte en ända sladd framme sätt för så de inte kommer åt kablar. Sitter man exp o tittar på tv o man har tillgängliga kablar är det bara säga nej varje gång de rör kablarna ta bort hunden/arna. Var bestämnd!  En valp kan gott o väl vara ute o röra på dig i sin takt har du trädgård låt den vara ute lite. Jag börja tidigt med träna sitt,ligg,stanna,nej och även vanlig enkel godissök. Akterveringsboll ibland.

Detta med kissande det är bara gå ut oftare med valpen och se till att den kissar bra ute även bajsar bra. Jag var ute när den hade sovit,ätit,lekt dok var det sommar så vi var ute länge o mycket.

Villhittahem
0

jag har 2st valpar som är 11 veckor..

ja men nu är det vinter och dom gnäller och fryser om man är ute för länge..

har en fråga till: är det något fel på valpenom han har rullande ögon? han kollar liksom fram med huvudet men ögonen rör sig åt olika håll..

Karmatarerskanise
0

#10 Så gör dom när dom lyssnar.

[Forest]
0

10, jaså är det två 11 v valpar då är det bara göra hela valpsäkert det innebär att man sätter för kablar det jag skrev innan.

Rullande ögon låter inte bra jag hade tagit den till vetrinären låter som nån hjärnskada.

Vosjes
0

Att promenera och typ stå stilla el gå korta promenader är stor skillnad.
Vi har alltid gått våra obligatoriska promenader för att få motion och bli av med lite energi med valparna och sedan bara gå utanför dörren när det gäller att kissa då valpar kissar i princip hela tiden.
Varje gång vi är ute och de gör någonting duktigt som att kissa eller bajsa är det bara massvis med beröm som gäller.
Massvis med aktivering inomhus eftersom det är kallt utomhus.
Aktivering leder också till ännu mer kissande så efter varje "lek" eller träningsmoment du haft är det lika bra att gå ut direkt, det är bättre att gå ut en extra gång och ingenting händer än att hunden kissar en extra gång inne.

Valpsäkra hela hemmet och ge dem massvis med tuggleksaker och ben i mindre variant.

Villhittahem
0

#12 jo det tror jag med, har bokat tid på onsdag :/ vore ju fel om han har det.. och liksom tråkigt, om det hände något fel.

#13 jo men jag är ju inte helt ute och cyklar haft valp förut, att ge dom beröm och det gör jag. och nu går jag ut 6-7 ggr per dag med dom.. ^^

Villhittahem
0

TRÅDEN KAN LÅSAS (: