Hur bra är en hunds minne?
Som sagt, det jag undrar är hur bra en hunds minne kan tänkas vara?
För en månad sedan fick jag pga jobbiga omständigheter lämna min hund hos min pojkvän för ett tag (han bor ca 60 mil ifrån mig, så kan inte hälsa på så ofta heller), och jag kommer antagligen inte få träffa henne på ungefär 1½-2 månader till nu.
Jag är hemskt glad över att hon undslapp döden, och att jag kommer få tillbaka henne igen under årets lopp.
Men om nästa gång jag träffar henne, skulle vara som om jag för henne var vilken människa som helst som kom och hälsade på (dvs, inga exalterade påhopp och pussar och inget överdrivet kel och liknande), att hon helt enkelt glömt mig, så skulle jag bli hjärtekrossad.
Så ja. Om det finns någon hundexpert som skulle kunna svara på detta så skulle jag bli väldigt tacksam!
Jag är ingen expert, men jag är övertygad om att hon kommer att känna igen dig. Vår hund blir helt överlycklig när hon får träffa vår uppfödare, som ju bara tillbringade de första 8 veckorna med henne.
HUndar glömmer inte så fort. Vet en som träffade sin hund efter 3 år, och den blev överlycklig. Du behöver inte oroa dig :)

Klart hon kommer känna igen Dig. Hundar minns väldigt mycket och speciellt om de har goda minnesbilder av personen/händelsen.
Hundar minns bäst saker som dem tycker väldigt mycket om och väldigt läskiga/jobbiga saker. Min syster passade min hund hela terminerna när jag bodde på internat men jag var ändå "favoriten" när jag kom på besök ibland på helgerna, och syrran var alltid nummer två. :)
_
Minnet är kopplat via (ja, samma system med nervbanor, dendriter osv.) sinnen som t.ex. lukt. God lukt, god mat = belöning = fokusering = komma.
Andra sinnesintryck som känsel: smärta = negativt = fly/anfalla osv._
En stor skillnad mellan hundens och människans minne är, vad man än så länge tror, att för hunden väcks minnen endast vid direkt koppling till sinnena, t.ex. anblicken av någon tidigare bekant ger kopplingen positiv/negativ, association till känsla. Vi människor tänker bakåt (minns) genom att använda bl.a. fantasi. Vi har betydligt mer hjärnbark (cortex) och mer utvecklade frontallober som dirigerar. Hunden lär fungera efter "Ur syn - ur sinn". Dvs. det som är ur synhåll (t.ex. försvunnen kompis) är snabbt också ur sinnena = borta och inte besvärande. Först vid återseende sker association enl. ovan.
Med andra ord så minns hunden dig när ni återses:)

Min hund känner igen alla hon någonsin har träffat. Hon är alltid reserverad första gången hon träffar någon, andra gången blir hon glad. Jag blir själv förvånad över hennes minne ibland. Hon kan minnas människor som inte har utmärkt sig alls mycket. Så din hund kommer absolut inte glömma dig! Finns inte en chans :)
Min morfar träffade min mammas förra schäfer efter 6-7 år, aldrig hade dåvarande ägaren sett hunden så glad.
kan länka lite läsning http://www.harlydigahundar.se/scripts/Intressant%20l%C3%A4sning%20om%20perception%20och%20om%20djurs%20minne_del5.asp
Hundar minns många år, jag var en stalltjej hos en god vän men efter jag kom upp i åldern samt hade egen häst så var jag inte hos henne på 2 år. Hon dok var hos mig men inte hennes hund. Iaf jag åkte för hälsa på o se hur allt var med allt o alla, hunden haha ja du den minndes mig så väl. Hon log som hon alltid gjort när hon träffa mig jag och ägaren är dom ända hon ler till. Hon gick oxå o hämta en toffel jag hade när jag sov där en jag lämna kvar eftersom hunden älska gå o bära på dom :D Så även toffeln koppla hon till mig.