Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 9209 ggr
Elega
0

Sitt, stå i rallylydnad

Skylten sitt, stå har jag problem med, för jag har ingen aning om hur jag lär in det. Jag har frågat runt massor och jag får INGA svar alls!

Jag har nu börjat med att ha henne i fotposition och sätta fram vänstra handen framför henne så att hon ställer sig upp, men hon verkar inte förstå att det är det hon ska göra. Hon ställer sig upp men hon går ofta flera små steg för att komma fram till min hand för hon verkar tro att min hand ska fungera som en target och att hon ska nudda den.

Jag har sett på videosnuttar att dom har handen i den positionen, det var därför jag använde det tecknet. Det kändes mest praktiskt.

Någon som kan berätta ingående hur jag lär in detta på bästa sätt? Kanske också tipsa om ett bättre tecken eller hur jag kan dra nytta av min targethand på bättre sätt.

Tack på förhand!

MoaW
0

jag började med att klicka in stå med hunden framför mig. då blir det enklare sedan i fotpositionen Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

fia-mia
0

Jag fick ett supertips som funkade direkt.

När hunden sitter så tar jag vänstra handen under ljumsken på hunden, trycker lite uppåt samtidigt som jag går liiite framåt och lade sedan in kommandot stå. När handen nuddade ljumsken reser de sig i princip automatiskt och vilar lätt på handen. Man ska alltså inte nypa i ljumsken utan precis som om du tänker klia den där. Sedan får man förstås belöna mycket och ofta och börja med väldigt få sekunder att stå upp.

Förstår du? Jag kan filma nästa helg och lägga in om du vill.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

pippa__
1

kan hunden kommandot stå så säg bara stå. Kan den inte det så är lättast att lära in kommandot "stå" genom att "dra" upp den me en godis från sittande.

förstår du hur jag menar?

[Forest]
0

1 ditt tips ska jag köra på o lära in :)

andra gav med bra tips 3a din funkar oxå med klicker 2ans tips blir lite knölig andvänder klicker, annars funkar alla tips :)

Nicolina
0

I lydnad så har jag fått lära mig som #3 förklarar.

Men jag börjar med att ställa upp hunden i rätt position, säger stå och ger belöning. Fortsätter genom att gå runt hundenIbort ifrån den varav hunden ska stå kvar. Detta för träna in ordet ordentligt och att hunden kan även om du går en bit bort. Därefter ställer jag mig framför hunden när den sitter ner, visar fram en godis och drar den bakåt från hunden som då reser sig upp och innan den hinner ta ett steg framåt mot mig så gäller det att ge belöning och säga stå.

Elega
0

#1 Jag använder mig också av klicker och efter ditt tips började jag ha henne framför mig istället men hon stampar fortfarande till med frambenen.

#2 Jag provade det, tyvärr ställde hon sig inte upp. Hon bara flyttade på rumpan och såg skeptisk ut :( Jag provade flera gånger.

#3 Ja, jag förstår men då stampar hon också till med frambenen.

#5 Jag hinner inte, eller så förstår hon inte. Jag klickar direkt när hon ställer sig men hon stampar ändå till med frambenen efter jag har klickat eller så sätter hon sig ner igen direkt efter jag har klickat.

Hon verkar inte förstå vad jag klickar för. Men jag kanske bara måste traggla mer. Det kanske tar lite tid för henne att förstå.

Hur ska jag få henne att bara ställa upp rumpan utan att röra på frambenen? Tips?

MoaW
0

#6 hmm, knepigt Obestämd min hund var också ganska seg på att lära sig det, ibörjan så lyfte han bara rumpan snabbt, sen ner igen. men det var bara att traggla och nu funkar det! Jag gjorde som #3 förklarar, höll handen, eller en godis, framför hundens nos, och drog den bort från hunden. Då åker rumpan oftast upp.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

tsset
0

#6 Det som hinner hända mellan ditt klick och belöningen, alltså att hon stampar med frambenen i detta fall, belönas (tyvärr) också och det skapas mer motivation att göra det. Då måste alltså vara ännu snabbare fram med belöningen!

pippa__
0

#6 Men då drar du godisen för långt/snabbt. Gäller att hitta rätt läge, kan va svårt =)

Elega
0

#8#9 Jag ska absolut försöka bättra på min teknik. Jag försöker vara så snabb som möjligt med belöningen men man kan ju alltid bli snabbare med lite övning. Jag ska även prova att försöka att ändra teknik med godisen och prova båda metoderna och se vilken hon svarar på bäst.

Om inget går vägen får jag helt enkelt träna bort det senare när det sitter och jag kan börja ställa hårdare krav.

Tack så jättemycket för alla svar!