Tikskydd eller inte?
Fick iden om den här tråden från en annan tråd. Och jag undrar om ni använder tikskydd vid löp eller inte?
Vissa, som jag skulle aldrig klara av blodfläckar i mitt hem, så jag hade använt det. Andra bryr sig inte och städar lätt bort dom.
Åsikt?
Nu har jag aldrig själv haft någon tik, men av att döma av de jag ändå haft att göra med så skulle det för mig bero på hur renlig tiken var själv. Det skulle inte göra mig något om det kom en blodfläck på golvet om tiken själv ändå tvättade och höll efter sig själv där bak så att jag inte fick blodfläckar i soffan och på annat olämpligt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ping bara drar det av sig eller kissar i det så hon får sova i en hage när hon löper. På dagarna är hon ganska duktig på att städa men jag vill inte ha henne under täcket utan tikskydd och kan hon inte låta det sitta på får hon inte sova under täcket de veckorna :-(
Vi har det inte, hon tvättar sig och de få droppar som hamnar på golvet är lätta och tvätta bort med en blöt pappersbit.
- Mvh Emma
min hund har inte börjat löpa än
hon är 14 månader…
men jag får se hur pass duktig hon är på att tvätta sig. Hon ligger ju i både soffa och säng och andra möbler. våta tassar och nosar tål jag där men tror inte det är så trevligt med blod :P
var provar man ut och köper tikskydd? måste ha ganska stor för hon är ju en grand danois.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Bara haft tikskydd på en hund.
Tiken jag har nu städar upp efter sig och det är ytterst lite att städa så..
Hon går utan.
Använder gamla kalsonger:) Då jag har svårt att hitta tikskydd till stor hund, men kalsonger fungerar bra:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder inte det till min nakenhund, det kommer så lite blod, och när hon löper så har jag lärt henne att hon får bara ligga i sin lilla korg. :) (Sen är hon välkommen till sängen när hon löpt klart :D)
Men jag kommer nog använda det på min rottisvalp jag har nu, för hon är lite slarvig med att tvätta sig och hon hoppar gärna upp i sängen och sånt. Hon har inte lärt sig än att man måste "fråga" :)
#5 får tik är snart två år och har inte löpt än, tror det är mycket beroende på om rasen mognar sent eller tidigt, våran ras, clumber börjar faktiskt oftast inte att löpa försen dem är runt 2 år ;)
Vi har inte tikskydd på våra tikar. dem rengör sig själva och har läst någonstans att det är större risk att dem får livmoderinflammation isåfall.
Vi hade det innan i början av vår flat uppfödning, dem 2 första tikarna fick båda livmoderinflammation, sen fick vi höra det och då slutade vi med det, sen dess har ingen haft det. dock kan det ju vara en myt och bara en tillfällighet :)
Vår hund har det inte, hon städar så bra att det inte märks att hon löper knappt. :)

Vår har bara löpt två gånger och senaste gången tvättade hon sig mycket bättre än första gången så jag väntar och ser, vill helst inte ha tikskydd.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har det på vuxna tiken eftersom när hon löper så blöder hon ganska så mycket o är dålig på städa eftersig. Sen blir hon glad o har en stumpsvans det gör att hon skvätter ner annat med
Men på dagtid har hon skydd natttid utan.
Jag har bara tikskydd på mina när jag är hemma hos andra. Annars så tycker jag att dom ska få lov att tvätta sig och så själva. Visst, det blir lite blod på golvet och så, men oftast (hur äckligt det än låter) så städar dom upp det själva med ;)
Jag har inte tik nu men om jag hade en som städade undan efter sig bra så hade hon fått gå utan. Möjligtvis haft på då om man var och hälsade på folk.
Vi har aldrig tikskydd på våra tikar. Vi har alltid en mopp framme och moppar bort fläckarna. Men våra tikar är ganska duktiga på att inte droppa så mycket inne eftersomdem vill hålla rent. Vi har haft tikskydd på stora tiken 2-3 gånger när vi är hos mormor eftersom hon har heltäckningsmatta. Inte kul att få fläckar på den.
#8 Hur lär man en hund att inte vara i sängen då den löper?? HUr förstår den att den löper och bara får ligga i sin egen bädd?

Inget tikskydd. Ser ingen anledning till att ha det såvida inte tiken blöder väldigt väldigt mycket eller om man har heltäckningsmatta (men det är ju inte så vanligt i Sverige).
Tiken får helt enkelt lära sig att städa efter sig.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Hur mycket en tik blöder och hur pass bra hon själv håller rent är helt individuellt och beror inte på vilken ras eller storlek det är. Många tror att små hundar blöder så lite att det inte märks men så behöver det inte alls vara.
Jag har alltid haft tikskydd på de tikar jag haft här och det har inte varit något problem. Jag vill inte ha blödfläckar överallt, speciellt inte om man har en liten hund som får vara i sängen och möblerna. Hunden vänjer sig snabbt vid tikskyddet och hon kan ändå komma åt och tvätta sig vid sidan av skyddet. Och sköter man tikskyddet (dvs håller det rent och byter inlägg regelbundet) så blir det inga infektioner eller dålig lukt.
Min chihuahua-tik blödde tokmycket vid sina löp. Och hon brydde sig inte alls om att städa. Har även haft en weimaraner-tik här som blödde otroligt mycket. Så mycket att det var blodstänk på väggar, dörrar och gardiner. Blä!
Däremot har en kompis en "flatte"-tik som städar så noga efter sig att man inte ens märker att hon löper.
Mina små pekingeser använder inte tikskydd då de städar så bra efter sig själva. Men rottweilern får ha tikskydd på sig när hon är innomhus annars droppar hon ner hela golven.

Jag använder inte tikskydd, däremot har jag haft det en gång på en av tikarna. Då var tiken så ung att hon inte kopplade ihop att hon ska tvätta sig själv OCH golvet där hon legat(blod på hela svansen, benen), däremot nu under andra löpet så har hon börjat tvätta sig själv.
Dock har jag ju endast tikar och dom städar golvet även om det är någon av dom andras löpblod.
Jag har inga hundar i sängen, så det blir inga fläckar på lakanet eller så. Däremot har hundarna en egen skinnfotölj som är lätt att städa om det skulle vara blod i den.
Har en bekant som alltid använde tikskydd under löp med sin dåvarande hund, och det resulterade i att tiken slutade tvätta sig före, under och efter löp. Så idag använder hon inte tikskydd alls på sin nuvarande hund.

Jag har inget skydd på min. Jag får byta sänglakan och skura lite oftare men jag vill inte att hon ska känna sig obekväm. Jag provade en gång när jag bodde hemma när pappa blev lite irriterad över fläckarna men hon hatade skyddet. Dessutom får hon lätt svamp, hon har haft det två gånger så jag vill inte att hennes underliv ska vara instängt.