Skjuta fler vargar
"Regeringen har idag beslutat att utöka skyddsjaktsbestämmelserna för varg så att det blir tillåtet att skjuta en varg som avser att anfalla ett tamdjur även utanför inhägnat område. - Det gör i praktiken vargen fredlös, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen. Ni kan läsa mer inne på svensknatur.ifokus.se"
Vi har ca 130 vargar i Sverige. Inte alls bra enligt mig
Citerat av CarlS
d slutar väl med att d inte finns några varjar kvar o då kommer d bli ramaskri för att dom är borta, o folk vill försöka få tillbaka vargen igen.. man saknar inte kon förens båset är tomt..
Då är det fritt fram för att skjuta alla vargar. Det är bara att säga att den "avsåg att anfalla". Vem skulle kunna bevisa motsattsen?
Tummen ner!!!
Jaa.. Hur lång tid tippar ni på att det tar innan Sverige är helt rovdjursfritt? När inte vargen finns kvar att skylla på längre vid skador kommer folk komma på att det finns lodjur, björnar, järvar…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 precis, tycker att d verkligen har gått för långt, alltid ska folk skylla på allting annat, ja menar d e faktiskt rovdjur, dom är hungriga o måste äta.. hade jag bott i ett vargområde o haft djur som vargen tar så får jag ju dels vara beredd på att vargen kan ta mina djur, jag kan ju bara göra d bästa för att förhindra att den tar mina djur, bättre stängsel, o att alltid se till att djuren är skyddade, skulle dom smita eller nått så är det ju inte vargens fel iaf..
#5 Precis.. Eller också flyttar man. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag blir så otroligt förbannad på vissa människor… Hamnade i en diskussion med en jägare förut. Han var arg för att en annan jägare som skjutit en varg som anfallit hans hund blivit åtalad.
Ehh?? Som jägare går du frivilligt ut i skogen och du vet vilka djur som finns där. Du tar frivlligt med dig din hund. Du släpper frivilligt lös den. Och du vet att det finns vargar i området.
Hoppsan. Du och din hund kom in på ett vargrevir och din hund blev attackerad av en varg/vargar. Dumma vargar!
Allvarligt talat så förstår jag inte hur vissa människor tänker..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Man kan ju undrar vad vi ska ha för djur kvar? Och som dom säger så blir det björn, lodjur och räv nästa gång eller? Visst jag förstår om dom börjar gå för nära tätbebyggt område eller nära hus men inte om dom håller sig i skogen, då förstår jag inte…
Det finns vargar här jag bor, har det alltid gjort. Det är sällan de har vållat några problem, kommer inte ens ihåg något.
Näe usch jag blir så less på idioterna….det finns ju dom som hotar folk till livet om dom inte är emot vargen, i Dalarna är det visst värst…ändå får dom eu bidrag till stängsel för sina tam djur..
Här kommer en intressant länk, och när ni ändå är där så kan ni kolla på mycket vackra bilder på våra fem stora i Sverige…

psst lena…det var fel på länken 
ajdå då får jag pröva igen tack Tina…
http://www.de5stora.se/rovdjurscentret/index.asp hoppas det funkar nu då :-))
Men vafan, vargen är ju seriöst det vackraste djuret som existerar! 
Håller helt med dig Tixy man blir så förbannad…

Att skylla på vargen är som att skylla på katten som tar småfåglar. det hör till instinkten. Men gud nåde när en varg tar en katt eller en hund eller ett får. Då är den en blodtörstig best. Men när hunden plockar en katt eller en katt plockar en fågel då är det instinkt.
Jag blir bara så jävla arg. Här hemma har jag troligtvis blivit av med tre katter till ett lo-djur. Men inte hatar jag lo-djuret fördet.
Det är deras instinkt. Om jag bjussar den på feta katter till mat blir han glad och jag öedsen. Men det är naturens lag. Att äta eller ätas. Inte djurens fel.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jaa jag bor ju i Dalarna.. Helt ärligt, många gånger när folk fått t.ex. får rivna av vargar så har de haft fåren lösa ute eller inte nämnvärt skyddade. Sätt upp elstängsel.
Stog i min lokaltidning igår tror jag, att det inte bara gäller varg utan björn, lo och järv också..
Förövrigt, mycket bra sagt, Åsa. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Förresten, kom på att det var nån insändare nån dag också.. Som skrev nåt i stil med att h*n knappt vågade gå ut med sina hundar pga alla lösa hundar med ägare utan koll, som attackerar.. Så h*n undrade om skyddsjakten gällde hundar också. ;) Så skön. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Problemet är att om du har en jakthund som mot förmodan skulle gå på ex får så får du inte ha den lös heller…. Hjälper inte om det bara är en gång, då är det kört.