Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7680 ggr
rebz
1

Hund i bur

Här kan ni diskutera vad ni anser om att ha hund i bur. När tycker ni att det är ok att stänga in hunden i en bur, eller tycker ni överhuvudtaget att man ska stänga in hunden?

Här är reglerna för hund i bur från jordburksverkets hemsida:

Bundna hundar och hundar i bur

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

• Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
  • I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
  • Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Jag tycker riktlinjerna är bra faktiskt. Men jag tycker inte att hundar på utställning ska sitta flera timmar.

Man ska absolut inte ha hund i bur hemma, finns ingen anledning till det.

rebz
0

#1 Håller med dig om att riktlinjerna är bra.

Men, jag kan tycka att om man har en hund som förstör saker hemma eller kan göra saker som kan vara farligt för hundens hälsa när man är borta så ska man få stänga in hunden om man är borta max 2-3 timmar. Men detta ska ENDAST vara tillåtet som en tillfällig lösning innan man har kunnat träna bort beteendet.
I övrigt så gillar jag den här reglerna.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Karmatarerskanise
0

#2 Jag tycker inte det är ok 2-3 timmar.
Man får ta tag i problemet direkt.

Kan man inte lämna hunden ensam får man ordna så att någon passar den.

rebz
0

#3 klart man ska ta tag i problemen direkt. Men förändringar sker inte över en natt, det tar tid och då borde det ändå finnas en möjlighet.

Det är inte alla som känner någon som kan passa hunden.

Karmatarerskanise
0

#4 Bur är inte en möjlighet i min värld.
Känner man ingen kan man annonsera, hunddagis, ta hjälp av instruktör osv osv.

Men att skaffa hund, utan att ha en plan om hur man ska göra om man måste lämna den länge ensam, är inte så genomtänkt.

Allt går att lösa om man verkligen vill och försöker.
Man får ta bort allt ätbart i ett rum, om man verkligen inte kan göra annat.

nagithas
1

Hunden behöver väl inte sitta i bur bara för att man gå hemifrån och för att hunden förstör, stäng av ett rum med kompost galler och rensa rummet från saker som kan skada den eller har emotionellt värde för ägaren av prylarna.

Använder bur vid transport och låter hunden sitta kvar i bilen i buren då jag går in och handlar dagens middag, inte storhandling dock utan 10 min max beroende på kön. En smash and grab och då är det varmt i bilen.

rebz
0

#5 Ok, håller delvis med dig. Det är klart att man tar reda på hur man ska ensamhetsträna hunden m.m. innan man skaffar hund. Men man vet ju inte när man skaffar hunden om den kommer gå lös på inredningen så pass att det är farligt för hunden. Och det är inte många som tänker på att det faktiskt kan hända.

rebz
0

#6 Ja kompostgaller är ett bra alternativ (inte för att jag har det problemet men ändå). Men om vi skulle tänka att hunden börjar tugga på lister, tapeten, möblerna m.m. och verkligen äter upp sakerna. Hur gör man då?

Vore intressant att diskutera andra lösningar man kan ta till än bur och måla upp olika scenarion :)

Karmatarerskanise
1

rebz; börjar hunden tugga på inredningen brukar det bero på att den inte är stimulerad. Då får man ransaka sig själv, och komma underfund med vad den behöver.
Hjärngympa, motion, sällskap?? :) Om inget av det saknas kan man kolla med veterinär så det inte är ngt som är fel, och den tuggar pga ont.

rebz
0

Ja de e klart det. Men hur gör man hemma då undertiden? Innan man fått veterinär tid eller liknande och man måste tex göra ett prov eller liknande som tar 1-2 tim och ingen kan passa hunden? Och man vet att hunden kommer tugga i sig inredning m.m om man lämnar den ensam?

nagithas
0

Då blir man tvungen att vara hemma eller så en hund som har ont av att tugga på möbler och en större veterinärs kostnad.

Karmatarerskanise
1

Jag hade lämnat den hemma, i ett rum som var tomt på värdefulla saker. Det den tuggar sönder får man ersätta sen.

Hunden ska ju inte må dåligt för att vi som ägare inte tagit hand om ensamträningen och hälsan.

JAg har alltid ngn som kan passa min hund då jag har hund. Som jag sa, det är något man ska ordna med innan.

Skaffar man hund så bör man ju ta reda på så mycket man kan innan, och planera. Gärna bli medlem på tex ett forum som detta, för just råd om vad man ska tänka på :)

rebz
0

Det borde nog ändå gå att ställa kompostgaller runtom hela så att hunden liksom inte kommer åt något ändå :)
Intressant att måla upp scenarion och hitta lösningar på, det är säkert någon som har problem som tar till sig :)

Karmatarerskanise
0

rebz, precis så kan man göra. Bara det är stort nog. Och som sagt, temporär lösning.

tsset
0

Burar är underbara hela tiden så länge de står öppna! Utställning, andra längre tränings-/kurs-/tävlingspass och vid transport är andra tillfällen jag känner att bur är ok. Transport för säkerheten och annars för att hunden ska kunna komma undan och få vila ifred utan att behöva hålla koll på omgivningen (om man har sådan hund) och man själv inte kan gå ifrån och låta hunden rasta av sig mentalt. Betyder ju inte att buren måste vara stängd för det, men ändå. För somliga hundar är det jobbigare att gå till och från ett område än att få sitta i buren/kompostgallet(även om jag då tycker att man behöver jobba på att gå till och från men ja, ni förstår principen).

#8 Kompostgaller längst med väggarna är en idé.

Karmatarerskanise
0

tsset; en bur som är öppen är en helt annan sak. Då kan hunden välja själv :) Det kan ju vara en trygg plats för hunden, kanske kan vara det som behövs för att hunden inte ska ta sönder saker, den där trygga platsen.

rebz
0

#12 Ja, jag studerar själv på distans så jag är oftast hemma med valpen och hunden så det är skitbra :). Är glad över att mina inte tuggar sönder saker bara om jag är i affären eller liknande. Då ligger den lille vid dörren och väntar och den store ligger i soffan och sover :P.
Ja forum är jättebra för nyblivna hundägare, och även erfarna hundägare såklart. Det är nästan så att folk borde göra mer reklam för det här forumet. Finns säkert många ute i världen som behöver råd och tips från andra.

rebz
0

#16 Ja det kan man ju testa om man har en hund som tuggar sönder saker.

Binajis
0

Jag har sen dag 1 tränat Eskil att vistas i bur. Han ska jagas med och dessutom vara med på jaktprov där det många gånger är ett måste med bur pga olika anledningar. Då går det inte att ha en hund som blir orolig, utan är man i buren ska man ligga lugnt och stilla.

Numer går han och lägger sig i buren när han vill gå undan och när han mot förmodan ska vara hemma medans jag far iväg så ja, då får han ligga i buren. Han har aldrig visat tendenser på att riva huset men jag vet att han känner sig lugn och trygg i buren och inte går runt och ev hittar på "dumheter" (en hund behöver inte vara understimulerad för att råka tycka en tidning eller en vedklabbe är rolig att tugga på).

Dessutom är han ju bara 9 månader. Rumsrenheten sitter helt klart, men risken för att bli nödig ökar om hunden rör på sig. Ligger han bara och sover så ser jag inget problem att ha honom i buren. Oftast är han i samma rum som de andra hundarna, men han fixar det galant även om han är helt själv.

Och ja, jag har faktiskt filmat flera gånger samt en låtsaspappa som jobbar nere i källaren som hör vad som pågår på övervåninggen. Eskil sover som ett litet lamm Kyss

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Driva]
1

Jag vet en som tog över en hund som hade grav separationsångest. Och han fick i början sitta i bur när han var själv (inte flera timmar, men någon timme). Och han blev kolugn i buren. Satt han inte i bur så stressade han upp sig, började tugga sönder saker och var helt förstörd. Men i buren gick han bara och la sig.
Om hunden lider mer av att vara lös än i bur och blir lugn och bara lägger sig och sover ser inte jag något problem med det.Men självklart ska det inte vara en permanent lösning utan lösningen medan man jobba med problemet.

Kalli
0

Har haft båda mina hundar i bur av två olika anledningar och kan tyvärr inte se hur det skulle göra mig till en sämre djurägare, detta trots att jag bryter mot lagen. Om någon vill ge tips på alternativa lösningar är det såklart välkommet.

Tiken har fått sitta i bur när jag inte haft något annat val än att lämna henne ensam hemma och hon på grund av sitt diskbråck inte fått hoppa.

Hanen var en omplacering som tyvärr inte klarade av att vara ensam när han kom till mig utan att tugga på den fasta inredningen. Han tuggade även på lös inredning men det är helt enkelt inte lika dyrt att köpa en ny kökstol som att köpa en ny ytterdörr och helrenovera lägenheten.

De gånger jag var tvungen att lämna honom ensam fick han därför ligga i en stor bur med tillgång till vatten, leksaker och ben. Detta gällde alltså ½-2 timmar någon dag i veckan eftersom jag var sjukskriven. Möten med läkare och försäkringskassa var ett måste, tillsammans med grundläggande saker som att handla mat eller tvätta.

Under tiden ensamtränade jag såklart också och lyckligtvis, efter ungefär ½år kunde han vara ensam några timmar utan att tugga (kortare stunder gick det såklart att lämna honom ensam tidigare än så). 1år senare är han ensam högst 5 timmar utan problem.

Alternativet hade varit att avliva honom och personligen är jag glad att jag inte tog det beslutet även om jag tillfället valde att bryta mot lagen.

Karmatarerskanise
1

#21 Så alternativet till att stänga in din hund i bur, för att den förstörde hemma, var avlivning??
Förstår inte hur du tänker då.

Dina hundar hade säkerligen mått bättre av sällskap. Hundvakt eller liknande. Rekommendationerna hos jordbruksverket finns av en anledning, och den är inte för att det är kul.

Men jag vet som sagt att många gör som dom vill, för att de tror att det är bäst. Ibland för att dom inte orkar annat.

Du kunde som redan är föreslaget i tråden haft kompostgaller i rummet, då får de större utrymme än en bur och kan röra sig fritt.

Kalli
0

#22: Det gick inte att hitta hundvakt under de förutsättningarna som rådde. Sen är ju avlivning alltid ett alternativt, personligen skulle jag inte göra det men vet andra som uttryckt att de hellre avlivar.

Kompostgaller fungerar knappast för att hålla honom instängd, svårt att se hur man kan få en stadig konstruktion som de inte kan hoppa över.

Mina hundar mådde ett dugg sämre än en hund som sitter 3 timmar i bur i en bil eller 8 timmar i en bur vid jakt. Skillnanden är enbart hur lagen ser på det.

Däremot tror jag säkert att de hade tyckt att det var roligare med sällskap, 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan eftersom båda älskar människor. Tyvärr är det inte praktiskt genomförbart eller ens önskvärt enligt mig.

Karmatarerskanise
1

Avlivning är inget alternativ för mig om det inte gäller något allvarligt, och tuggande på inredning är inte allvarligt.

Man kan som sagt ställa kompostgaller på olika sätt. Eller bygga en egen inhägnad som är tillräckligt hög och stabil.
Och som jag skrev tidigare, man KAN hitta andra sätt. Hunddagis, hundvakt, familj, vänner. Jag lyssnar inte på det örat.

Och som sagt, det råder ju delade meningar angående hur bra det är för en hund att bli instängd i en bur.

Maja2
0

Håller med #23 här. Skillnaden är enbart hur lagen ser på det.

Jag undar över en mängd saker, bla

• Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla

Så det är ok så länge bilen rör sig. Jag kan alltså köra härifrån mig i bygdsiljum, till Stockholm (exempelvis) och ha hunden i buren. Det tar ca 9 timmar. Sen kan jag utöver det ha hunden i buren i tre timmar till sedan jag stannat. MEN hemma får jag inte ha den i bur.

Vad är det jag missuppfattat, eller vad är det som är tokigt?

Karmatarerskanise
0

#25 Det är luddigt, absolut.
Vill man veta mer får man nog kontakta dem med specifika frågor. Konstigt att det ser ut som  det gör där.

Knutte-love
1

Jag tycker att man kan ha en bur stående uppe men inte stänga in hunden. Om hunden känner sej otrygg med något så kan man ha en "Säkerhets" ställe åt hunden. alltså i en bur. men den ska kunna gå in och ut som den vill, anser jag.  Där den vet att "där är jag säker.."

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Maja2
0

#26, ja, skulle jag av någon anledning Behöva veta så skulle jag givetvis kontakta berörda. Jag Har inte ens en bur här hemma, förutom en för flygtransport som jag hämtat hundarna i. Men man kan ju diskutera och undra det här med timmar hit och dit. Om det är ok när bilen är i rörelse, varför är det inte ok i hemmamiljö?  såna funderingar kan jag ha :)

JossanH
0

#25 Skillnaden är väl den att det är få personer (om ens någon) som kör sådanna sträckor varje dag och har hunden i en bur i bilen under tiden. Skulle det vara samma lagar i ett hem så är risken betydligt större att man har hunden i buren så länge under varje dag.
Sedan så finns det väl även en lag om hur ofta man måste rasta hunden och den borde ju fortfarande gälla trots att hunden "förvaras" i bur..?
Sedan har ju inte jag någon hund, men har iller sedan många år och dom blir ofta som galna när jag stänger in dom i transportburen tills det att dom hamnar i bilen- Då lugnar dom ned sig. I hemmet accepterar dom inte att bli instängda.

Jag är emot bur mer än vid angivna tillfällen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

fettmedkevlar
0

Jag har två burar hemma, däremot är dörrarna på en av dem avplockade. Enda gångerna en av hundarna är "instängd" är när den skall äta, och det för att tiken är alldeles för känslig/feg. För kommer någon av dem andra och ställer sig vid buren eller går förbi(om den står öppen) så slutar hon helt enkelt äta och ger tusan i att äta alls. Så därför skjuts dörren igen, dvs om tiken rör i dörren så öppnas det. Om det är olaglig? Ja, det skiter jag faktiskt i, för jag ser hellre att min tik äter än att inte äter.

Ska tillägga att jag har inte haft henne sedan valp och har jobbat hårt i tre års tid att få henne att fungera som en någorlunda normal hund.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inga problem med bur hemma.
Hade bur hemma till min förra tik.
(Ja, öppen)
Hon älskade den buren och sov där Jämt..
Har den kvar för det är en himla bra bur.. Dock en aning stor för lilla tiken här hemma..

Vet att en bur kan för många hundar vara avslappnande..
Var det mycket på G hemma så kunde vi ibland fälla ner "dörren"
(Tygbur, och närdörr med dragkedja)
Hon kunde ändå gå ut utan problem om hon ville.. Som en hundlucka..

Sålänge hunden trivs i bur, och den inte får sitta där hela dagarna och blir rastad.
Tjaa, varför gnälla? Fast på utställning är det lite stränga regler tycker jag..
Var tredje timme i alla fall…

lukasfelix
0

Hur är det med valpar? När jag skaffade min fick vi tips om att ha den i canvasbur på natten för att hon skulle säga till när hon behövde kissa och inte kunna gå iväg från bädden till andra ställen. Hennes var öppen i taket så hon kunde se ut ordentligt om hon ville, men alltås fick vi inte ha henne så egentligen?

Kalli
0

Tuggande av inredning kan vara extremt farligt, sätter hunden i halsen kan det faktiskt vara livshotande!

Du får lyssna på vilket öra du vill, jag försöker bara förklara att det inte alltid är svart eller vitt. Ibland händer det oförutsägbara saker och det går inte alltid att hitta hundvakt från ena dagen till den andra. Jag använder helt enkelt sunt förnuft utifrån vad som är bäst för mina djur. Kan till och med erkänna att jag även brutit mot lagen om att inte ha hunden bunden utomhus och ser faktiskt inget fel i det heller.

I mitt fall hade jag tyvärr ingen familj där jag bor, mina vänner hade endera jobb eller egen hund/djur. Eftersom han inte fick träffa andra djur/hundar var hunddagis inte ett alternativ av förklarliga anledningar. Sen är det svårt att hitta hundvakt på sekunden, tyvärr, ännu svårare när personen inte får ha egna djur, hunden inte kan vara hos dem och dessutom är allmänt ouppfostrad. Räcker inte det drar många öronen åt sig när man nämner rabies. Flört

I mitt fall ser min hane inte sin bur som något negativt, den står fortfarande kvar med öppen dörr och han sover ofta i den. Han var betydligt lugnare när han inte hade möjlighet att stå vid dörren och stressa upp sig. I tikens fall skulle hon helt klart må sämre av att sitta på hunddagis, inte för att jag tror att det finns hunddagis som tar emot hunden 30 minuter.

JossanH
0

Förresten- en öppen bur är ju en helt annan sak. Mina illrar tex kan älska att sova i sin lilla transportbur så fort den står öppen men om jag stänger dörren börjar de genast riva och vill ut.
Jag stänger inte in mina illrar i bur vid andra tillfällen än angivna över (transport, utställning etc) så varför skulle jag göra det med en hund… För mig är det ett stort nej.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kalli
0

#34: Min hund rev såklart inte och ville ut när han var i sin bur, han sov. Hade han blivit stressad och orolig hade det varit en helt annan sak. Sen kan jag förstå varför lagen finns, men ser ändå inte min hund skulle må sämre av att sova i sin bur 2 timmar (olagligt) mot för att jag skulle ha honom i bur en hel dag för att åka på uställning (lagligt förutsatt att hunden rastas).

Karmatarerskanise
0

#32 Valpar ska inte heller vara i bur. En bättre ide under natten är att stänga in hunden vid sängen som man sover i med galler. Det gjorde vi, så känner sig hunden trygg och säger till då den ska göra något.

JossanH
0

#35 Det jag menade i mitt förra inlägg var ju då att jag inte ens vant mina illrar vid att sitta i bur mer än under transport. Jag vet dom som har illrar som går och lägger sig så fort dom stänger in dom i en bur, men jag har aldrig försökt få dom till det då jag inte ser en anledning till en stängd bur inomhus.
Skillnaden är väl den att hunden inte är på utställning varje dag och sitter inte i bur varje dag pga det, medan en hund som har en bur hemma lätt hamnar där varje dag. Det är mitt sätt att se på saken.
Man kan alltid jämföra med vilka som har det sämre men jag tror det är bättre att försöka sträva efter att göra det ännu bättre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Noa-Nisse
0

man kan ju inte skaffa hundvakt varje gång man måste iväg och handla eller för att man måste ner i källaren för att tvätta?! man gör hunden en otjänst om man ALDRIG lämnar den ensam…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

#38 Man gör hunden en otjänst om man inte sett till att den klarar av att vara ensam. Det är ju där felet ligger i grund och botten. Det är VI som inte ensamtränat den eller tagit reda på varför den förstör hemmet.

Kalli
0

#37: Min hund satt inte i bur varje dag, utan någon enstaka dag och högst två timmar istället för en del dag på ex. utställning. Men tydligen mår hundar automatiskt mycket sämre av att sitta i bur om den står hemma?

Har fortfarande buren kvar och han ligger ofta i den men med öppen dörr. Senast dörren var stängd var 7-8 månader sen så att man väljer att stänga in sin hund bara för att man råkar ha en bur stående i lägenheten får stå för dig. Glad

Noa-Nisse
0

#39, har inte nämnt att hunden inte ska vara ensamhetstränad. sa bara att man gör hunden en otjänst om man aldrig lämnar den ensam, oavsett om den är ensamhetstränad eller ej.

jag har aldrig hundvakt till min hund om jag bara ska ut om eller vara borta 3 eller 4 timmar. Jag kräver av min hund att hon ska klara det men såklart så kräver hon att bli stimulerad innan och efter vilket jag göra!

Medarbetare på Hundar.ifokus

lukasfelix
0

Okej, då fick vi veta fel :/ även om det är upp till var och en att kolla upp det….men den stod bredvid sängen och var öppen i taket och hon verkade lugn i den, sov hela natten. Hade henne i sängen ibland men då kissade hon i den

JossanH
0

#40 _"så att man väljer att stänga in sin hund bara för att man råkar ha en bur stående i lägenheten får stå för dig"
_Hänvisa gärna till vart jag har skrivit att man måste stänga in sin hund i bur om man råkar ha en ståendes i lägenheten.
Lagen ser på saken på det viset. Tillåter man att ha hund i bur hemma blir den en vardag för många medan utställning, transport och jakt tillhör "särsklida tillfällen" och inte blir en vardag på samma sätt.
Jag ser också stor skillnad på att ha ett djur instängt i sitt eget hem och i ny miljö.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

#41 Självklart ska man kunna lämna sin hund ensam hemma. Det är ju inte det vi diskuterar. Det är ju att lämna dem ensamma hemma i en bur.

Binajis
0

#39 Men hunden behöver ju inte riva huset så fort den är ensam bara för att man vill ha den i bur när man inte är där.

Det räcker väl med att den lunkar runt och är mer eller mindre rastlös? Det är ju inte direkt något man kan bestämma över - man kan rasta den innan, köra ett fyspass i skogen och träna lite hjärngympa, men vaknar hunden och kliver upp och går omkring kan man väl inte göra något åt? Då ser jag mycket mycket hellre att den ligger och sover lugnt i buren. Eftersom buren är = sova/ta det lugnt (på samma sätt som kommandot "gå och lägg dig") så är inte hunden orolig eller försöker ta sig ut. Frågan är om den alla gånger ens märker att burluckan är stängd…

Skulle hunden vara orolig - ja då kan man ju börja fundera!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Karmatarerskanise
0

#45 En ensamtränad hund som får det den behöver är inte orolig. Den sover lungt hela tiden man är borta (förutsatt att man inte är borta för länge). Bytar plats ibland, men sover.

Jag kan fortfarande inte se någon poäng med stängd bur.

Ser framför mig att någon lämnat sin hund i en bur, den spyr på sin plats eftersom den inte kan komma bort därifrån, och tvingas sen ligga i det. Eller den råkar spilla ut vatten och får ligga i blött.

Nä, en hund ska klara av att vara trygg i sitt eget hem, kunna ligga där den vill och flytta på sig om den så önskar.

zoolatri
0

Jag använder hundbur i bilen, och när vi reser bort, då står buren öppen och min hund ser buren som sin trygga plats. Väldigt praktiskt tycker jag:) För att vänja henne vid buren från första början hade hon den som sovplats på nätterna, öppen, så att hon kunde gå ut och in som hon ville.

Karmatarerskanise
0

#47 Hundbur i bilen är jättebra, det skyddar ju vid olycka. Perfket att det blivit en trygg plats, och att ni använder den för att stänga i henne.

Binajis
0

#46 Va? Varför skulle en hund sova bara för att den är ensamtränad? Det kan ju vara det mest praktiska, men jag tror långt ifrån alla hundar sover som stockar bara för att de är själva (ja… och om det nu är så - varför kan det inte lika gärna ligga i bur egentligen? Buren ska ju vara så pass stor att hunden kan ligga raklång åt alla håll och stå upprätt i den).

Här hemma lunkar hundarna omkring hela tiden när vi är borta, tuggar på något ben osv. Men just Eskil får ligga i bur, för det är så jag vill ha det. Han ska kunna ligga i bur. Han kan sova utanför buren också men risken ökar att han hittar något olämpligt att tugga på eller, som sagt, blir kiss/bajsnödig.

Här hemma äts spya upp (blä) om vi inte hinner upptäcka det, och vattenskålen i buren sitter på gallret för att undvika att det spills ut.

Alltså, jag förstår helt enkelt inte hysterin runt att ha hundar i bur när man vill att den ska ta det lugnt. Den tar det ju lugnt, so whats the big deal? Tror ni hunden ligger och tänker "stackars mig, här tvingas jag ta det lugnt utan att kunna komma ut" utan att visa minsta tecken på att vilja flytta på sig?

Kalli
0

#43: "medan en hund som har en bur hemma lätt hamnar där varje dag."

Tolkar jag som att du tror att bara för att man har en bur hemma är det lätt att man stänger in den där varje dag, vilket alltså inte kunde vara mer fel. :)

Binajis
0

#50 Agree.

Kalli
0

Hera: Du som tycker att jag ska lämna tiken på hunddagis de 30 minuter jag måste till affären och handla mat. Om jag skulle få dispens av JBV att ha tiken i bur under perioden hon måste vila ryggen, är det helt plötsligt okey då bara för att det är lagligt?

JossanH
0

#50 Trodde att jag gjorde klart tidigare i inlägget att jag gjorde en jämförelse av skillnaden mellan att ha sin hund instängd i buren hemma med att ha den instängd på en utställning. Brukar man stänga in hunden hemma är det lätt att det blir en vardag- varje dag, medan det på en utställning är en tillfällighet att hunden är instängd. Var det oklart ber jag om ursäkt.
Att ha en öppen bur är inte samma sak som att ha en stängd bur.
Jag har illrarnas transportbur öppen hemma. Stänger jag den vill dom genast ut om dom är hemma, är den öppen sover dom där trygga och lugna. Åker vi bil och den är stängd är det inga problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Binajis
0

Och vad Kalli, eller iaf jag, menar är att det inte blir vardag och att vi inte stänger in hunden "bara för att". Varför skulle det behöva bli så? Då njuter man ju inte i sällskapet av sin hund om man vill ha den instängd i bur hela tiden, och då bör man ju fundera på om man ens ska ha hund.

Vill passa på att understryka att jag är helt och hållet emot att ha en nervös hund i bur. Alltså en hund som känner ångest och försöker ta sig ur den. Då är det självklart inte okej någonstans.

JossanH
0

#54 Nej, man kan ju hoppas att man faktiskt vill vara med sin hund (om det inte fanns idioter där ute skulle man inte behöva ha dessa lagar, men nu finns dom av en anledning) men flera verkar ha som vana att ha hunden instängd varje gång man åker hemifrån och hunden blir ensam. Då blir det en vana.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Binajis
0

#55 Ja jo, jag har som vana att stänga in Eskil när jag ska vara borta i över en timme. Men med tanke på hur ofta han får följa med och hur sällan jag är borta i över en timme så händer det alltså inte speciellt ofta. Men det är helt klart en vana.

Fast… ofta får ju Eskil som sagt följa med i bilen (i bur). Men det är långt ifrån alla gånger han får lämna bilen, ofta ligger han kvar i den medans jag gör mina ärenden. Hur är det med det egentligen? Borde han hellre få stanna hemma (i eller utanför buren?)?

Karmatarerskanise
0

#52 Jag tycker inte bur är bra i vilket fall som, just för att hunden inte kan gå någon annanstans om den skulle vilja det. Känner att jag avslutar här.

Binajis
0

#57 Jag ser på buren på samma sätt som kommandot "gå och lägg dig" - när hunden ligger i buren är det inte ens meningen att han ska gå någon annanstans. Jag har sagt åt honom att ligga där och då ska han göra det. I vardagen så har han sin sovplats under bordet och dit kommenderar jag honom vanligtvis… och där ska han ligga tills jag sagt något annat.

Jag tror jag sagt mitt i den här tråden också.

Karmatarerskanise
0

#58 Måste bara svara på detta också.
Om jag lämnar min hund ensam, så kommenderar jag knappast honom var han ska ligga. Då får han ligga där han känner att det känns bäst.

Warney
0

Om man har många hundar och det är en hund som vill vara för sig själv en stund och som går in i buren självmant kan man stänga dörren bara för att de andra hundarna inte ska störa den hunde.

Men så fort hunden vill ut så ska man självklart släppa ut den.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

JossanH
0

Jag avslutar med att säga att det är skillnad på att vara instängd hemma eller instängd borta. I bilen finns det en massa nya intryck att ta in vilket det inte finns i hemmet då man bara begränsar hunden till att få röra sig fritt i sitt eget hem till att ligga instängd.
En liten jämförelse- jag tycker inte det är fel att folk har sina hundar kopplade när dom är ute med hunden men jag tycker det är fel om man har som vana att ha hunden kopplad inomhus.

Punkt slut :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kalli
0

#61: Jag har min hund kopplad inomhus också vid enstaka tillfällen, ser inget fel i det heller faktiskt. Syftet är samma som buren, att förhindra honom från att stressa upp sig. :)

#57: Det är liksom hela vitsen, att hon inte ska kunna röra sig fritt eftersom hon riskerar att förvära skadan i ryggen. Det är inte realtistiskt att hon ska vara på hunddagis 30 minuter på grund av det.

Men det är väl rätt vanligt att folk klagar utan att själv ha någon lösning. :)

Karmatarerskanise
0

#62 Hade det varit min hund kan du ge dig på att jag hade hittat andra lösningar än bur och koppel inomhus. Men nu är det inte min hund, därför lägger jag ju inte ner den tid på det. Men en hund som stressar upp sig om den inte är i bur eller kopplad har något problem, som man faktiskt kan lösa.

Hade det varit min hund som inte fick röra på sig pga av en skada, hade jag nog mer funderat på att ta bort den, eftersom jag inte anser att det är ett hundliv. Men sen vet jag ju inte heller något om din hund och hur livet ser ut för den. Jag bara skriver från det jag läst. Alltså är det inget personligt.

[Forest]
0

Jag tycker riktlinjerna är bra att man sen vill ha bur inne ska man veta om lagen säger INTE stäng dörr på buren. Jag har en bur som står den brukar hundarna sova i och den är allså öppen.

Kalli
0

#63: Men du, jag har aldrig sett att jag ser det som en lösning. Det är ett hjälpmedel medan jag arbetar med honom för en långsiktig lösning. Självklart vore det helt underbart om det inte behövdes men en stor hund som hoppar på människor kan faktiskt göar skada även om han inte menar illa. Det är en slags överslagshandling när han blir uppjagad och kopplet hindrar honom från att komma fram medan jag koncentrerar mig på att få honom att lugna ner sig. När det gäller bur är det som jag redan nämnt i tråden länge sedan eftersom han numera inte har några problem att vara ensam utan att stressa upp sig.

Hon fick inte hoppa under de två veckor hon äter medicin eftersom hon har diskbråck, det står i tråden om du läst den. Vet du inte vad diskbråck innebär kan du använda google men det är självklart inte så att hon inte får röra sig resten av livet.

Karmatarerskanise
0

Kalli; okey.
Vi gör ju alla det vi tycker är bäst. :)

[anod]
0

har läst allt detta med förvåning och glädje. jag som har en jrt har nästan blivit sedd som idiot som INTE lägger min hund i bur några timmar om dan. uppfödaren , hundklubben samt andra jrt ägare\ förståsigpåare tycker alla att man ska ha bur, detta för att passivitetsträna hunden. jag gillar inte att stänga in min hund, men visst under en period vi ex diskbrock edyl, då kan man förstå. kul att det va så många med samma åsikt som jag ang hund i bur! har känt mej lite ensam om mina åsikter

Denna kommentar har tagits bort.
jgs09001
0

Min pojkvän jobbar som jägare och är under jaktsäsong på drevjakter i snitt 2 dagar i veckan. Vår hund är så pass ung att han inte släpps ännu på dessa jakter men han är med för att lära och går på enkla sök. Han är alltså med på jakterna men sitter i buren i bilen under dreven och tas ut på sök efter avslutad såt. Detta är alltså lagligt.

Men att han satt instängd under julafton hemma hos mamma och pappa på grund av ringorm är alltså olagligt. Helt omöjligt att fixa hundvakt åt en hund som smittas. Och riskera att föräldrarnas hund får ringorm är väl heller inte att rekommendera?

Eftersom han är jakthund är han tränad till att sitta i bur. Så något negativt med det är det inte. Han trivs i sin bur. Under sin sjukdomsperiod har buren används lite för att minska smittospridning men annars används den mycket sällan i hemmet. Men kan inte säga att det inte förekommer här hemma. Och det är det som är sjukt. De ytterst få stunder han sitter i buren här hemma är olagliga medan de långa stunder han sitter i buren under jakt är lagliga.

Hundar ska inte vara i bur i hemmet men enstaka tillfällen och under vissa omständigheter tycker jag det är okej oavsett vad lagen säger.