Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 19145 ggr
elinn
1

Svamp i öronen

Dante har fått jästsvamp i öronen och har nu gått på en veckas behandling med örondroppar (kortison). Var på återbesök idag för att se hur öronen såg ut och oturligt nog så fanns svampen fortfarande kvar men hade minskat.

på tisdag nästa vecka fick han en operationstid för att sövas så de kan gå ner "på djupet" och rengöra öronen ordentligt. Dante fortsätter sin behandling en vecka till så har vi tur och han ser bra ut så slipper han sövas. jag hoppas så på att svampen hinner försvinna av sig själv innan tisdag!!

Någon annan som haft svamp på sin hund och vet om det är svårbehandlat?

Blir det sövning så kommer det gå på några tusenlappar så tacka vet ja försäkring Skrattande

Karmatarerskanise
0

Vad tråkigt att behandlingen inte tog bort det helt och hoppas den gör det nu så ni slipper op.

HAr själv ingen erfarenhet av det på hundar, men vet att svamp som människor får på huden kan vara svårt att få bort.

rebz
0

Vår Golden har haft svamp i örat, men det blev mycket bättre efter att han fått såna där speciella örondroppar. Det har kommit tillbaka några gånger men då är det bara att behandla honom med örondropparna så håller det sig borta ett tag. Så i och med att det kommit tillbaka på vår hund så tror jag att det är rätt svårt att få bort själva öronsvampen helt med hjälp av bara örondroppar.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

inne på blandrashundar finns det bra tips på lite huskurer bla mot öronsvamp.

fettmedkevlar
0

Jag själv har inte haft det på någon av mina hundar, däremot har min svärmors dalmatiner haft enorma problem med sina öron. Tiken har haft svår svamp, kanske ska tillägga att min svärmor ej har ägt hunden hela tiden. Utan förra ägaren sket helt enkelt i att behandla öronen trots att jag flertalet gånger påpekade det.

Hunden fick speciella(och snordyra) örondroppar, öronskölj, antibiotika, det tog väl ca 4 månader innan öronen blev återställda. Tyvärr så har hunden fått nedsatt hörsel på ett öra pga ärrbildning och är väldigt känslig vid "plötsliga" ljud såsom smällare, snusdosor som stängs, kaffekoppar, bestikskrammel osv..

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Heffipeffi
0

Min erfarenhet är att det oftast hänger i hop med vilket foder man ger. Ju sämre foder, desto mer svamp. Hundar som äter färskfoder, eller Barf, får sällan svamp.

[Forest]
0

5 Åh är det så? :) ja det är många fördelar med ge färskmat barf är något jag ej kan riktigt men ska väl ta mig i kragen o lära mig lite mer om det, ger färskfoder nu o är helnöjd o hundarna med :)

Ketang
0

En kompis till mig hade svamp på sin Pudel. Han fick tillbaka det många gånger innan dom kom tillrätta med det. Det viktigaste är att hitta rätt droppar och INTE missa någon behandling utan köra regelbundet och gärna ett par dagar extra.

[Forest]
0

7 fast om man drar öronhåren så öronen är rena samt när man badar hunden ser till att ha vadd i öronen ska det inte vara större problem.

Ketang
0

#8 Dom kan få det ändå.

Min uppfödare sköter sina hundar exemplariskt och hennes storpudel fick någon svampinfektion i öronen som sen blev en bakteriehärd utan dess like. Tillslut rann det grön gegga ur öronen och hunden fick avlivas pga att veterinärerna inte lyckades hitta rätt medicin på 8månader.

Karmatarerskanise
0

Svampinfektion har inte med renlighet att göra vad jag vet.

Och huskurer kanske man kan testa när infektionen är liten. Men då den blivit allvarlig skulle jag aldrig försöka själv utan riktig medicin. Kan ju som sagt skada hörsel och skapar mycket smärta.

[Forest]
0

9 å fy det där lät inte roligt.

10, Ja det är sant. Jag tillhör den som åker med hunden till vetrinären men anser att är det litet kan man prova huskur 3 dagar inte bättre åker man till vetrinären.

Ketang
0

Allt är ju relativt. Är man något hundkunnig och har några erfarna år på nacken tycker jag att man avgöra vad som är viktigt att åka till vet med och vad man kan behandla själv först.

[Forest]
0

12 oja du har så rätt.

Elega
0

Min tik fick svamp och fick örondroppar i tio dagar. Vet. sa till mig att jag borde se en förbättring redan efter ett par dagar och det gjorde jag! Bara för att svampen inte försvunnit på 7 dagar ska du inte ge upp hoppet. Den försvinner säkert efter ett par dagar extra med dropparna. Se bara till att fylla örat ordentligt, så att det smackar! Och massera länge så att vätskan går ner på djupet innan hunden får skaka ur vätskan.