Hundbråk som leder till död
Hej alla på HIF, nu är det såhär att min granne och även vän har eller hade en yorkie och hon var lite över 2 år och så vet jag inte helt riktigt vad som hände men en annans grannes hund som jag tror är en pitbull eller liknande men den bröt av nacken av den lilla yorkien idag och det är jättehemskt och hon dog direkt :'( jag hörde henne skrika i trappen och dom åkte till vetrinären men nu undrar jag om det finns någon lag för sånnahär fall och om den hunden som attakerade bör avlivas enligt lag eller om ägaren till hunden är skyldig någon sorts böter eller liknande?
Tack på förhand // Ida
Hundägaren blir skadeståndskyldig dvs han/hon skall betala alla veterinärkostnader.
Kika på lagen om tillsyn över hund och katt.
Polisanmäls hundägaren kan det även leda till att hunden utvärderas eller blir belagd med ex. munkorg eller koppeltvång.
≧◔◡◔≦
#1 tack :)
Hunden som attackerade kommer inte behöva avlivas bara sådär, vad som helst kan ha hänt, lillen kan ju t.o.m startat bråket.
Det är fruktansvärt att yorkien dog, det är det verkligen, men den andra hunden kommer som ovan sa utvärderas om det blir polisanmälan.
Ofy vad otäckt. Jag hoppas att de anmält detta ofta brukar vetrinären hjälpa till hur man går tillväga. Men glöm inte polisen. Var hunden lös som attackera? var yorken lös sånt bör ju spella roll med.,
Jag hörde bara när yorkien skrek men vet inte alls mycket mer än vad jag skrivit men de har vart hos vetrinären men hunden såmförmodligen har de gjort en anmälan… Men jag hart vart ute med yorkien flera gånger och den är alltid kopplad och jag tror den var kopplad är 98% säker på det och den andra ingen aning :S
Fy vad hemskt! Usch, vill inte ens veta vilken sorg ägarna går igenom :''(
Sedan kan det ju också vara så att den stora ville leka och slängde en tass över ryggen på yorkien, ingen tröst för ägarna till yorkien, men jag hoppas ändå att det var ett misstag så inte de andra också förlorar sin jycke. I vilket fall som helst är det ägarna till den stora som får betala allt, det går på hemförsäkringen. Vet hur arg jag var när min jycke blev biten och jag fick åka till vet. och lägga ut tusentals kronor och den med den bitande hunden betalade en femhundring och sedan inte behövde bry sig
#6 Vad jobbigt att du var tvungen att betala :(
Men om hunden är död behöver väll endast kremering betalas? eller?
#7 Jag fick tillbaka det senare, men just då var framför allt pressen att jycken var sjuk störst.
De får troligen betala livvärdet också, tror inte yorkiens försäkringsbolag går med på att betala det.