Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3541 ggr
Anothername
0

Bil fobi

Ja. Som rubriken lyder.

Miller har en extrem bilfobi.
Det går an att åka bil, och bilar som åker förbi oss när vi är ute och går är inget han ens lägger märke till.

Men så fort vi går förbi en parkering där d står 1 eller flera bilar får han panik och ska bara dra sig där ifrån…

Vad kan detta bero på tror ni?
Vi har haft Miller i 3 veckor exakt och han har alltid vart sådär, och även dom förra ägarna har noterat att han har varit bilrädd. Alltså vet jag inte vad som kan ha orsakat detta :S

Men har ni några tips på hur jag ska kunna "bota" hans fobi?
Så att man i alla fall kan gå förbi en parkerad bil utan att han ska försöka springa där ifrån och se allmänt panikslagen ut stackarn :(

Jag försöker att vara så lugn som möjligt och bara gå förbi utan att göra nån större "deal" av det.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

detblir
0

Ok. hej.  Du måste utsätta Miller för sin rädsla. Alltså.., ut och utmana Miller först fysiskt. Blir du av med energi genom att få hunden att gå eller springa innan själva rehabiliteringen,(20-30min beroende av hundens energi), så har du en lugnare hund från början, vilket förenklar när du talar med hundens sinne. Trött hund - lugn hund. Sen väljer du ut en parkering eller liknande där bilar står parkerade, och traskar helt sonika igenom området. Du kan börja med att ta Miller till gränsen av där han börjar reagera. Stanna där och få Miller att sitta ner och bli lugn. Stanna där och titta på fåglarna och var lugn och självsäker i ditt inre och din hållning, (kroppsspråk). När du känner att du är redo med din fokusering och Miller är lugn, bara gå rakt igenom bilarna på lagom avstånd. Protesterar Miller genom att dra tillbaka eller annat, korrigera med ett litet knyck i sidled, eller upp,och ett kort ljud som du väjler, och försök fortsätta gå framåt. Lyfter du lite uppåt sätter man igång frambenen ofta.., är han ändå omöljlig så stanna och repetera allt igen. Ibland kan det gå lättare om man springer lite igenom. I vilket fall ska ni gå igenom i ganska bra tempo, lite militäriskt i kännslan så att säga. Gå med bröstet utåt, upp med axlarna men var samtidigt avslappnad i armen så mycket som möjligt. Miller känner om du spänner dig, och blir då själv spänd och osäker. Så fort du tycker Miller är lugn kan du ge en liten kort kelstund och säga hur duktig han är. Men ändast när han är lugn. Pröva det här i olika kombinationer, gå så nära en bil som det går. Sitta lugnt. Gå ifrån bilen när hunden är lugn o fin, possitiv förstärkning. Och så vidare.

Lycka till:)

Anothername
0

Ja bra tips. Men kommer nog inte korrigera honom genom att rycka i han.
D känns inte som d är korekt sätt att bota en fobi men annars va d användbara tips.

Nån som har fler teorier och tips?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

lsoderberg
0

jag skulle typ gå mot bilden och ge beröm när man har kommit på parkeringen ochså väntar man ett tag också hade jag gått närmare och närmare och ge beröm. såklart hade jag tagit de i hundens takt, sen när han är i bilden hade hunden fått massa mys och godis. jag vet inte om de fugerar men jag hade nog gjort så x)

hoppas du fatta lite va jag mena, jag är så himla dålig på att förklara och skriva xD me de är bara fråga om de va nått du inte förstog xp

twinkime
0

Jag skulle suksesivt träna bort hans förbi. Vet inte är han klicker tränad? För i sá fall kan du träna in att han skall närma sig bilen med hjälp av klickern. Har du inte klickertränat honom kan du beröma och närma dig bilen  lite i taget. Och viktigt ár att inte tycka synd om honom och ynka honom.

Lite träning varje dag sá kan du nog jobba bort hans förbi Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Anothername
0

#3 Ja det är lite så jag hade tänkt träna. Tycker d känna rätt logiskt :)

I bilen är han bara lugn, lägger sig ned och så.
och han har även blivit bättre på att gå till bilen men d är just när vi är ute på promenad och går förbi bilar som han blir alldeles stel och vill bara där ifrån :(

#4 Ja det är ju lite som Isoderberg skrev :)
Och som sagt lite det jag va inne på också.

Men nä det blir inget pluttigullande när jag tränar honom utan enbart glad och positiva ord och belöningar :)

Tack för tipsen :D
Ska försöka testa mig på detta minst 1 gång om dagen så han inser att d inte är någon fara och sen som sagt ta det när han är uttömd på lite energi så att han kan fokusera mer på mig iställer för på alla goa dofter som finns på marken ;)

detblir
0

Hur har det gått med träningen? Vad har du gjort?

Anothername
0

Nu har d ju inte gått allt för lång tid och jag har inte tränat så jätte intensivt.

Men dom gånger jag har tränat så har d vart i slutet av promenaden, när jag börjar märka att han är lite små trött.

Då har jag gått till ställen där jag vet att d oftast är mycket bilar och helt enkelt varit lugn och sansad och gått rakt igenom och försökt att ignorera "problemet" så mycket som möjligt.

Sen när vi gått igenom har han fått en belöning.

När vi spontant har gått förbi parkerade bilar på promenaden så har jag gjort samma sak som ovan mer eller mindre.

Idag stor d en volvo kombi  parkerad som han morrade lite åt för att d va lite mörkt men jag gick bara förbi och då va han rätt lugn och verkade inte allt för brydd så då fick han en belöning efter.

Men jag försöker som sagt inte göra någon stor grej av det. Bara gå lugn och santat förbi. Alltså som sagt bara gå rakt förbi utan att göra någon stor grej av det.

När jag märker att han inte är speciellt brydd har jag försökt gå lite närmare och ibland har han vart riktigt nära utan att vara direkt pranikslagen.

Så jag tänkte fortsätta såhär i lagom takt och sen när jag märker att han kommit en bit tänkte jag försöka låta honom gå jätte nära bilen för att ta en godis som jag håller i handen nära bilen.

Så han ska accosiera bilar men belöing.

Så jag hoppas detta ska funka nu :)

detblir
0

Låter bra, kör på bara:)

Anothername
0

Tack så mycket :)

Ja jag hoppas d blir bättre i alla fall så att man kan gå förbi bilar utan att han ska tycka att d är obehagligt eller läskigt.

Sen förväntar jag mig inte att han ska älska bilar men det vore ju ett plus ^^