Bitande valpar
Hej, nu är det så att jag undrar hur fick ni era valpar att sluta bitas, vilka metoder använde ni, vilka är bäst?
Jag har en liten valp här hemma som är en blandras, vääääldigt bitig liten flicka. Försöker ge henne leksaker eller skrika som en valp som blir skadad när hon bits för hårt, men inget verkar funka, inget är lika roligt som att bita hårt på mig.
Finns det något ben som valpar kan äta som är bra för kliande tänder ?
Vilken ålder ungefär blir valpar bitfria?
Jag har aldrig varit med om det här, har haft två valpar innan, en pudel och en blandras mellan samojed och karelsk björnhund ALDRIG bet dom mig, nej aldrig. Bara små naffs några få gånger, som knappt kändes..
Och ja, min lilla valp växer och växer, får starkare mun, och mer kraft i sina bett, vi börjar t.o.m. att blöda här hemma :P Så skulle vara tacksam för tips och råd :)
Inte för att det har någon större betydelse, men det är en schäfer labrador, vet inte, kanske har jätte stor betydelse ;) Vet att labradorer ska vara väldigt bitiga som små.. Är schäfrar också det? (de jag har träffat har aldrig vart det..)
ojuste, hon hoppar f*rbannad mycket, har hört ifrån folk omkring att just schäfrar får lättare led problem om de hoppar, går i trappor eller står på bakbenen som unga. Stämmer det?
Jag fick min valp som 8 månader, han var också hoppig och han kunde bita så man trodde fingret skulle åka med.
På honom fick man verkligen vara bestämd, gav man upp så körde han verkligen över en! Ett ordentligt bestämt NEJ och tillrätta visning, tex när han hoppade så var det NEJ, få ner honom och sen ignorera, då förstod han att sålänge man är på backen så håller matte på med mig. Ingen hund vill ju bli ignorerad av matte/husse ;)
Bitandet lika så, nu händer det när han är väldigt uppspelt att han kan bita tag i tröjan men då är det NEJ och då släpper han (oftast).
När valpar bits brukar det oftast bero pá att det kliar i tänderna. Skulle absolut rekomendera att hon har leksaker eller ben som hon kan bita i. Men absolut inte grisöron för det är inte alls bra för valparna dá det lätt fastnar i halsen.
Jag skulle rekomendera att ta säga med en bestämmd röst Nej och lyssnar hon inte skulle mankunna vissa med kroppsspráket ocksa genom att peka med fingret. Fast olika metoder fungerar olika bra pá olika hundar. Lyssnar hon inte sätt henne framför dig och lát henne lugna ner sig. Det gäller att inte bli arg pá valpen utan suksesivt träna bort det.
Hur láng tid är beroende pá hur snabbt valpen lär sig och hur mycket du tränar med henne. Det gäller alla valpar att det inte skall gá i trappor och hoppa för mycket dá kroppen háller pá att utvecklas och benen i kroppen är väldigt sköra och inte är fárdigutvecklade elelr hunnit utveckla ett starkt imun försvar.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Glömde det där med klia i tänderna, det finns vissa leksaker med knottrar eller vad amn säger som är jättebra! Diezel har en och den gnager han på istället för köksstolarna :)
Det verkar vara en liten energi knippe din lilla valp. Se till att försöka tömma valpen på överskottsenergi, genom promenader och lek.., gärna lite mental utmaning också, inte bara fysisk. Disciplin,regler och gränser måste även en valp ha, och när valoen är lugn och sköter sig så överöser man valpen med kärlek. Se alltid till att vara den lugna ledare med stort självförtroende som hundar lyssnar på. Korrigera hoppande och bitande, hunden måste respektera dina beslut för att . Var bestämd men lugn och visa ingen frustration,irritation,ilska eller andra känslomässiga vibbar. Bestämd med självförtroende och lugn, i ditt kroppsspråk och beteende. Då lyssnar valpen:)

Tack för tipsen, har leksaker och ben överallt men det är mycket roligare att bita oss människor, och stolar, och soffor, och bord och allt som man inte får bita.
Får man ge märgben till en valp? Grisöron är fy det vet jag.
Och detblir, jag tränar henne med tricks, och "hjärngympa", gömmer godisar och låter henne leta på men jag kan absolut INTE ta ut henne i den här kylan på "promenader" det här är en liten valp vi snackar om, en väldigt liten valp, jag har haft henne i lite över en vecka. Hon är inte promenad redo helt enkelt. Sist jag tog ut henne 7gånger om dagen i högst 2minuter fick hon urinvägsinfektion.. Så jag tänker inte göra det igen :/
Jag vill gärna veta vad jag kan göra inne, som liksom aktiverar henne som spring utomhus. Ska iallafall kolla upp dom där knottriga leksaker så fort jag kommer iväg här ifrån :)
Slänger in en bild på henne :P förhoppningsvis funkar det.
Det är precis likadant här hemma , vi ahr också en bitande valp, eller han är 10 månader , Han bits jättehårt ! 
och så tar han vantar och mössor och springer runt med dom , fi säger nej , men det hjälper typ inte..
Han är en renrasig engelsk cocker spaniel, Hur länge bits dom ?
Bra att du gjorde inlägget 
Wikus var också ett litet helsike med bitandet när han var liten. Helt hopplös, och mina händer var rätt rispiga. Jag sade till honom hela tiden, men han började alltid igen några sekunder senare. Det tog nog någon månad innan han lugnade sig.

Jag har aldrig varit med om sådant här bitande :/
Så jag vet ju inte vilka metoder som ens kan fungera… ignorera triggar faktiskt bara upp min valp, hon hoppar upp på stolarna och skriker och skriker och skriker och skriker… Så kan hon hålla på ett tag, sen biter hon mig mer och mer (eftersom att hon får tag på mig) och skriker för att få uppmärksamhet. Att säga ifrån eller typ ge en lätt knuff eller förflytta henne en bit och ge henne en leksak triggar upp henne väldigt mycket till att bita just mig av någon anledning.. :/ (antagligen för jag rör mig, rörelser är nog skoj…)
Jag skulle säga till på skarpen när valpen blir för jobbig. Inte med våld, bara så den verkligen förstår. Ingen vuxen hund står ut med vad som helst från små valpar, så vi ska inte behöva göra det heller.
Både min mammas sheltie och riesenschnauzern de jag bor hos nu äger kan bli riktigt sura på Wikus och både morrar och hugger mot honom när han blir för jobbig, och han kissar inte direkt på sig av det. 

#9 Jag säger "AHH AHH AHH!" när det gör för ont. Men det funkar bara i några sekunder, finns liksom ingenting jag kan göra förutom att stå ut :(
Vilken lite sötis:) Ja man får vara lite försiktigt när det e kallt. Men visa pondus och vem som bestämmer, fast att vovven en så himla söt och rolig!
#10 Det finns alltid nágot man kan göra det är träning ,träning och áter träning det gäller att inte ge upp. Man máste ha mycket tálamod och säga till när en valp biter. För det är absolut inget beteende man vill att hunden skall fortsätta med. Men samtidgt det ár sá underbart med valpar att se deras utveckling varje steg de tar 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Nu har jag hälsat på hos min mamma där träffade min lilla vovve en annan hund(min mammas hund), min mamma, en annan person och sen min pappa.. Alla tre människorna behövde bara säga nej simpelt nej för att rosie inte skulle bita de, hunden behövde bara morra till.. Men sen när hon kom hem igen….helt galen…. Biter oss, hugger emot ansikten, armar, ben, morrar högt och bestämt gör hon också… Vad vill hon? varför just mig och min sambo? Jag känner mig lite sådär utpekad… För såhär beter hon sig inte emot någon annan.
Jag tränar tricks med henne, jag är däremot inte ute länge med henne pga kylan och hon är så liten. Jag försöker busa med henne inomhus och gömma godis m.m. så hon får söka.. Jag försöker ge ben när hon bits, eller leksaker, jag försöker bjuda in till lek men jag har faktiskt tröttnat på att bara bli biten… Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag ignorerar men då biter hon oss ändå för hon når oss överallt där vi hoppar upp… Så hon får ändå "som hon vill" om ni förstår? jag säger nej högt och bestämt och ibland stänger jag in mig i ett annat rum i ca: 30sekunder, men då blir hon vildare..
Jag vet att hon är för ung för att få pli på, men jag förstår inte, gör jag något fel? jag blir liksom frustrerad när jag själv inte får framsteg medans andra får det på 1sekund bara igenom ett simpelt nej som ifall de tkommer ifrån mig ignoreras som luften!! Nee jag vet inte.. är orolig att hon kommer att börja bita bara mig och sambon som vuxen också, och anse andra personer som familj och roliga… :( Rätt onödigt inlägg.. men måste se om jag gör något fel..
Du kanske är för snäll, om hon biter just dig och lyder de andra?
Jag menar inte att du ska vara hård eller arg mot hunden, inte alls, bara se till att hålla strikt på reglerna du har, om du har några. Hunden ska väl se dig som en vägledare och vän, inte en tuggleksak? 
T.o.m andra valpar säger ju ifrån när de blir för hårt bitna, och det respekterar då (förhoppningsvis) den andra valpen.
Att vända sig från valpen, gå bort och ignorera kan också fungera. Och som fler skrivit, var konsekvent.
#13 Är det så att varje gång hon försöker bita osv. så hittar du på andra saker med henne för att hon inte ska bita dig? Det kan då vara så att hon är uttråkad helt enkelt och vill ha din uppmärksamhet. Och hon vet att när hon biter eller försöker bita dig så hittar du på någonting roligt eller ger henne ett ben. Du förstår kopplingen va?
Det kan också vara så att hon vill få igång dig att leka. Det kan jag se med min lille kille (som nu är 6 mån), när han vill ha igång vår andra hund så bits han och morrar och smyger på honom och liksom attackerar. Det är så dom leker, deras mun är som våra händer.
Min lille kille var väldigt bitig i början, men när vi busade och han bet mig så reste jag på mig och gick därifrån. Han tyckte inte att det var kul alls att jag bara avbröt leken när han bet mig. Och tillslut förstod han att om han bet mig så skulle leken sluta. Och ja han slutade att bita mig så mycket när vi lekte. Nu leker vi mest med leksaker eller om vi leker fysiskt så biter han mig inte hårt alls, och jag använder mina händer och buffar till honom och ruffsar till i hans päls osv.
Men det du kan testa är att när hon börjar med dom där "attackerna" att försöka bita dig så reser du på dig och går därifrån och ignorerar henne. Och när hon slutat och lugnat ner sig så kan du busa med henne, leka sök och gömma godis, ge henne ben m.m. Men så fort hon ska bita så ignorerar du. Testa med det. Och försök att hitta på saker INNAN hon biter, om du kan :).
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Jag har provat att ignorera det funkar inte alls, inte minsta lilla.. och att vänta tills hon har lugnat ner sig finns inte, hon är bara lugn när hon sover, och när hon sover kan jag inte busa :( Och att säga åt lite hårdare, alltså ta tag i henne lugnt och säga nej eller lyfta upp henne som jag ibland gör när hon biter mig i fötterna för det är ända sättet hon släpper på , ja då "triggas" hon upp och blir vildare. Ger jag ett godisben siktar hon emot ansiktet… Det är som att hon får något ryck och blir helt galen.. Sen pratar hon också ifrån väldigt mycke.. Allt jag har testat alltså, ignorera, försöka "putta/lyfta" bort, säga nej högt och vara allvarlig.. allt sånt fungerar inte.. Nu är det ju inte rå illa än, för hon är ju ändå så liten.. men med tanke på att jag har 0kontroll så är det ju lite läskigt… Har som sagt aldrig någonsin upplevt en valp som är såhär jäkla bitig! :/
#17 Testa att sätta dig med henne på golvet (hon ska sitta mellan dina ben) och håll henne tills hon har lugnat ner sig någotlunda. Och då berömmer du lugnt med rösten och eventuellt en lite godisbit. Sen kan du resa på dig och hitta på anant. Och börjar hon bita sen igen så gör du samma sak igen och igen och igen. Det gäller att vara konsekvent.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

#18 håller jag i henne skriker hon som om hon blir mördad och hugger mig tills jag blöder.. låter så brutalt men hennes tänder är så vassa så det blir lätt så haha :/ Men helt kort sagt, håller jag i henne får hon nästan panik för hon är så….full av energi.. hon vill bara springa och busa och ruska ihjäl sina leksaker.. Jag funderar på att ta ut henne mer men det är såå himla kallt och hon kan ju få problem med lederna av vad jag har hört :( men problemet är ju troligen all energi som aldrig tar slut..
Och jag har suttit och "hållt i henne" och försökt lugna henne i över 30minuter vissa gånger, t.ex en gång när hon var på besök hos veterinären och absolut skulle fram till en annan hund då fick jag hålla i henne och alla trodde ju att jag satt och skadade henne eller något för hon skrek ju som en dåre haha.. rätt pinsamt. Och hemma om jag håller i henne kan hon lugna sig i någon sekund sen när jag släpper köra det där "hopphugget" som ett "straff" emot mig för att jag höll i henne. Sen springer hon som en tok i hela lägenheten typ 3varv sen kommer hon tillbaks och ska fajtas om att få bitas med mig igen.. :/ Men jag får väl prova det lite mer. Har ingenting att förlora just nu.
#19 Ja men att hon skriker är ingen fara. Se till att försöka hålla så att hon inte kommer åt att bita dig. Och var bara lugn och tänk på fina sommardagar eller något :P heh. Och säg inget till henne utan låt henne lugna ner sig själv. Och när hon gjort det så tänk på att du fortfarande ska vara lugn, även fast det kan vara frustrerande när hon sätter igång igen.
Ja sånt här kan ta tid men det gäller som sagt att göra det om och om igen tills hon har fattat att hon ska vara lugn. Hon kommer att förstå tillslut. Och tänk på att belöna henne efteråt och låta henne arbeta med hjärnan lite. Kanske en aktiveringsboll, toarulle med godis i och sånt som gör att hon inte jagar upp sig så mycket efteråt men som ändå är spännande och kul.

#20 ska testa det :) hon har ääääntligen somnat..
Jag har gjort toarullar med svårare och svårare öppningar som hon får arbeta med, och jag tränar tricks varje dag. Men hon blir liksom aldrig nöjd, och ofta när vi tränar blir hon så busig och börjar tugga på mina kläder och mig och då avbryter jag träningen efter att ha försökt få henne koncentrerad igen.. Jag brukar också springa och gömma mig i lägenheten så hon får leta efter mig, och sen brukar jag gömma godis lite här och där så hon får leta väldigt ofta :) Men hon är ändå..inte direkt i närheten av nöjd.
#21 Gör det, det är alltid värt ett försök :).
Okej. Men tar ni paus när ni tränar? För när de är små orkar de inte koncentrera sig längre stunder. Så liksom lite träning kanske 5 minuter och sen paus i 3-4 minuter och sen lite träning igen. På så sätt kanske du kan undvika att hon blir okoncentrerad när du tränar henne. Och tänk på att variera övningarna så du inte gör samma övning helatiden, utan du kanske varvar 2 st.
Är hon ute mycket och får nosa och undersöka och röra på sig? Testa att även gömma lite godis ute som hon får leta efter. De tar på deras krafter att använda nosen, och ute är det ju mycket dofter så hon får anstränga sig mer för att hitta godiset. Du kan också slänga iväg leksaker/bollar som hon ska hämta (då kan ni ju träna apport) osv. Så hon får springa av sig lite.

Jag försöker ta pauser men nja.. blir lite sådär blir att jag slutar helt för hon börjar bita på mig som vanligt :(
Nja hon får inte gå ut i stort sätt alls, eller jo bara kissa, hon är ju för ung för att springa ute och nosa, iallafall av vad jag har hört. De kan få ledproblem.
Då får du försöka ta paus när det går som bäst, så att ni aldrig kommer till det där "bita matte" stadiet. Alltså paus innan hon blir okoncentrerad.
Hum okej… Hon måste ju få vara ute trots att rasen kan få ledproblem. Det är ju inte alla som får (och då hon är en blandras är det inte säkert att hon får just den "egenskapen" från den rasen) och det gäller ju att inte vara ute överdrivet mycket och göra saker som man vet tär på lederna jättemycket.
Men att få gå ute och nosa och undersöka är viktigt. Det behöver ju inte vara länge, utan bara 5-10 minuter och sedan in igen. Och sedan vila och sedan ut en liten stund igen.
Först skrek jag som en valp, det funkade en period men sen tyckte hon det var kul och bet ännu mer.
Att ge henne en leksak funkade väldigt bra att avleda henne med, men så fort hon såg mina fingrar blev det mer intressant.
Men nu om hon biter mig så säger jag "nej" och håller fingret rakt upp framför henne och då slickar hon på fingret och då säger jag duktig vovve och klappar henne och ger henne en leksak:)

Jag har kommit på en rätt bra lösning funkar inte alltid men ofta.. det är att "kampa" med en leksak :) oftast blir hon rätt trött efter och orkar inte bitas, men ibland blir hon tvärtom.
jag skriker som en valp också, hon bryr sig, men inte ofta haha :)
men nu har jag ett annat problem också.. hon äter sitt j*kla bajs.. hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra! Hon smyger iväg till andra rum och låtsas sova för att gå och skita och äta upp det… *suck* Kan man ens göra något åt det? j*kla matvrak :(