Kontakt/Träning
Hej! Jag är 14 år och har en grand danois på 5 år och . Jätte snäll och så men när vi är ute och går så vill han gärna dra i kopplet och jag vågar aldrig släppa lös honom. Han lyssnar när man ropar, men det är bara vissa dagar, hur kan jag träna på att kan inte ska dra och att han ska lyssna så att han kan gå lös utan att springa bort?
(han lyssnar när man ropar hans namn (Monteblino) men han kommer inte till mig då)
:)
Är det din hund på bilden?
Måste säga att det inte ser ut som en GD!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
ts# skaffa en klicker för att träna kontakt, kolla på youtube hur man gör
1# det verkar vara en pointer/ fågelhund
Jag brukar rek att man tränar inne på kontaktträning bla denna enkla övning -ta godis i en eller i båda händerna sträck ut dom som ett T när hunden tittar på dig ge belöning/godis. När denna sitter bra kan man variera den typ ha händerna bakom ryggen inte ge fören han tittar på dig. variera dej o ha fantasi. Och träna inkallning med löplina.
Klicker kör jag lite med men tycker man bör höra med kunnig person innan man andvänder klicker räcker inte med att läsa lr se på film om jag får säga det själv. Många klickar in helt galet fel :-/
Ser snarare ut som en vorsteh på bilden.
Kontaktövningar. Träna också inkallning med koppel, få hunden att komma in till dig och få en belöning, lek, godis, you name it (huvudsaken är att hunden uppskattar det :)) - se till att ni har kontakt under promenaden och att du är väldigt rolig att vara med.
Hinner tyvärr inte skriva mer just nu. Tar upp det igen senare :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Tack för alla tipsen och ska speciellt pröva det där med godis i handen och ögonkontakt och att han ska uppskatta allt det… :) PÅ BILDEN ÄR DET INTE MIN HUND UTAN MIN MOSTERS HUND SOM GICK BORT FÖR ETT TAG SEDAN! :(
Och han är en engelsk pointer !!! 
6 han var fin :)
:)
Vad gör dina föräldrar åt problemet?
Själv blir jag lite mörkrädd när jag tänker: 14-åring med en GD som drar i kopplet och inte lyssnar.
Du måste vara en bestämd ledare, som alltid utstrålar lugn och självförtroende.., det är nr 1, sen kan du få hunden att lyssna på dig genom vilka tekniker som helst:)
9. beror väl på hur man är bygg med. Jag är kort och späd byggd min 12 åriga flicka är ju längre o stark är hon med pga hästtjej. Men så länge man har lite hyffs o vett hur man beter sig med hund så tycker jag en 14åring klarar av stora hundar med. Men visst håller jag med dig lite måste man som föräldrar tänka med det ska vara säkert för hunden och barnet :) samt alla andra.
Storlek och fysik har inget med saken att göra, styrka och det hunden lyssnar till kommer innifrån;)
12, Jo men hon kan ju annars ha GB bakomsig så blir hon atutomatisk ledare lr?
Det är många saker som gör en hund balanserad och som gör en till "flockledare", men det är en av ingredienserna ja…
Wow, vad snyggt med en chokladdoppad pointer! 
Som sagt så är kontaktövningar superbra. Man skapar en kommunikation med hunden på så vis, lär känna varandra och underlättar övrig träning :) Söker du runt lite här på hundar.ifokus lär du hitta jättemånga nyttiga kontaktövningar.
Hur gammal är hunden?
Det är svårt att lära en hund att inte dra, tycker jag, om man inte kör skrämselmetoden (sluta dra, annars jävlar! Tillägg: jag rekommenderar det inte!).
Man kan inte vara intressant jämt och ofta märker inte ens hunden att den drar (vi människor kan ju undra hur skönt det kan vara att ligga på hela tiden, men många gånger är det ingen big deal för hunden. Vissa hundar tycker dessutom om det lilla motståndet från ett spänt koppel).
Prova det klassiska - stanna så fort kopplet spänns och var envis - börja inte gå igen förrän hunden tar kontakt med dig. Man kan belöna så fort kopplet slakar, men jag tycker att det är helt okej att ha krav på att hunden tar kontakt med dig, alltså kommer in till dig eller åtminstone tar ögonkontakt, innan man belönar. Man behöver ju inte direkt börja gå heller, man kan börja leka med hunden, kasta en godis eller liknande också.
Det tycker jag kan vara bra när man rent allmänt tränar hunden på att inte dra. Är den däremot påväg fram till en fläck är ju den bästa belöningen att när man inte drar - då får man lukta på fläcken :) Lär helt enkelt hunden att allt går mycket långsammare om man drar, man vinner mer på att gå lugnt och fint.
Jag tror att det här blev lite virrigt. Jag är lite för trött för att vara pedagogisk känner jag. Lycka till dock!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#11 och #12 Jag har aldrig sagt något om storlek eller fysik vad jag kan minnas, vad jag menar är ansvarsbiten.
Dessutom märks det betydligt mer om en GD drar än säg…en mops. När jag gick på unghundskurs med min GD (nu 8 mån) så skulle vi träna koppelträning där vi låtsades att vi inte hade ett koppel och bara skulle styra med rösten (alltså locka, tala lungt) ev. kittla hunden lite i ljumsken för att få kontakt. Men när Maja (bc) ville dra iväg kunde matte bara hålla emot med kopplet (det känns för Maja inte för matte…). När min hund (då 45 kg) ville dra iväg så funkar det inte bara att hålla kvar i kopplet och stå stadigt på marken… Därför har man betydligt mer jobb med en större hund.
Om du dessutom drar i kopplet när han går framför dig så märks den "korrigeringen" betydligt mer än när man drar i en lite mindre hund, eftersom du måste "ta i mer" säkerligen med båda händerna. Det många glömmer är väl att det är synd om en hund som hela tiden har ett halsband som håller emot. Med detta vill jag säga att även fast det inte känns i armar och axlar när ens lilla hund drar är det obehagligt för hunden. Så att argumentera "Jag kan inte ha en GD för den skulle jag inte kunna hålla i kopplet" är väl ungefär som att säga "Jag väljer en liten ras för då slipper jag koppelträning". (lite grann iaf)…
Nu rullade jag in på en lite mer allmän "att ha GD"stig… För att sammanfatta: kontaktövningar som nämnda ovan är jättebra, men se om du kan hitta något inhägnat ställe och öva med långlina när du kallar in. Viktigt är också att börja med små små steg, hunden ska ju lyckas med övningen och få massor med beröm. Sen ökar man på succesivt :).
Försök också att hitta ett bra inkallningsord, det måste inte vara "kom" eller "hit"… men det är en fördel att använda ett ord som du inte använder i tal annars så mycket, exempelvis "hit". Jättelycka till från mig och min slyngel till GD som just nu har tonvis med mossa i öronen!
Svarade någon annan ang tyngd och storlek.
Ansvarsbiten är ju i grunden föräldrarna, men ansvaret för en hund är ju den som är ute med hunden i det tillfället. Jag kan ju som en lite parentes säga, att barn ofta är mycket lättare att träna till att vara lugna ledare med självförtroende än det är med vuxna. Barn liknar djur, hunden mycket mer. Tänker inte så mycket på det som har varit, eller på vad som kan hända.., lever mer i nuet, som alla djur gör, inklusive hunden. Därför kan kontakten mellan hund och barn ofta vara lättare att hitta, än med vuxna.
9. Mina föräldrar jobbar väldigt mycket på dagarna,men dom gör så gott dom kan och min syster som är väldigt duktig med hundar hjälper mig också. och det at han drar är inte att han dran mycket så att han drar med min så jag flyger fram utan jag orkar ju hålla imot såklart! :O
17. ja, jag brukar gå till en rastgård som jag brukar träna tite med han i. Men det med långlina ska jag pröva :D