Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5183 ggr
Zynell
0

Torrfoder vs vanlig mat.

För nästan ett halvår sedan tog jag över en liten nio årig omplacering, en yorki. Hon är den sötaste och raraste hund jag någonsin mött. Så otroligt tillgiven och bättre hund hade jag inte kunnat få. :)

Hon har vuxit upp på en kennel och varit en champion flertalet gånger.

Den fd ägaren sade att hon blivit uppfostrad på BARA en enda sak i hela sitt liv - torrfoder från Pro Plan. Någon gång gå och då fick hon lite ost eller leverpastej.

Detta i mina ögon är helt fel, så det dröjde inte länge förrän jag började introducera henne för vanlig föda dvs det jag lagar vid spisen, inte burkmat. Hon fullkomligen älskade det! Ville inte längre ha torrfodret.

En annan sak jag märkte när hon kom till mig var att det fullkomligen stank ur munnen på henne! Man märkte det så fort man kom i närheten. Hennes ögon rann också ständigt. Det var en riktig mardröm att få dem rena. Men nu är båda problem spårlöst försvunna och jag är helt hundra på att det är den ändrade kosten som har gjort det.

idag äter hon en portion torrfoder om dagen och en vanlig mat och då är det alltid en härlig mix av kolhydrater, fett och proteiner.

Något jag har känt av på det här forumet är att det verkar vara nästan tabu att ge sin hund något annat än torrfoder, vilket jag tycker är lite konstigt. Jag är inte ute efter att göra någon förbannad utan bara förstå hur ni resonerar. Varför ge bara torrfoder när jag ser klart och tydligt på min hund att hon mår mycket bättre av att äta 50/50? Kan det ha varit pro planen? Anser ni att det är ett bra märke?

fettmedkevlar
0

Ptja.. Hundar kan ju reagera på olika foder, t.ex mina hundar äter inte Royal Canin för dom blir matt i pälsen och får liksom ett "fettlager" på den. Magnussons foder ger jag inte för dom får diarré. Doggy fungerar inte på dom renrasiga, har ej testat på blandisarna. Dom renrasiga rasar i vikt och luktar apa ur munnen.

Eukanuba fungerar kanon på alla hundar, fin i päls, bra i hull, bra avföring och inte dålig andedräkt, plus att dom skiter endast en gång om dagen med det fodret. Carrier fungerar bra på blandisarna och yngsta schäfertiken, skiter 2 gånger om dagen. Äldsta schäfern höll dock inte vikten på det fodret. Pro plan fungerar kanon bra för mina hundar, men jag ger det inte för det är otroligt svårt att få tag på det här vart jag bor.

Visst ger jag mina hundar lite "vanlig" mat(en korvskiva var, en klyfta apelsin kanske) ibland, men det är sällan. Och sällan är det därför att jag anser inte att jag ska ge större mängder annat när dom fungerar bra på torrfoder, dom får ju annars hundgodis, köttben samt vanliga kohudsben.

Har du f.ö provat ge något annat foder till din tik?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Zynell
0

#1 Nej, det har jag inte. Det tar ett tag för en sådan liten vovve att äta upp ett paket Pro plan på 3 kg hehe. :) Men jag funderar på att byta till eukanuba eller till royal canine för hon verkar vara bra less på Pro plan. Hon äter det om hon verkligen inte får något annat eller är vrålhungrig. Hon fick en liten provsmak av Doggy någon gång och det gick ned på en gång.

fettmedkevlar
0

Ja, det kan ju vara så att Doggy är ett foder som passar henne och hennes näringsbehov. För det är ju så himla individuellt när det kommer till hundar och hundmat. Det är ju så att många gånger får man prova sig fram för att hitta ett foder som verkligen fungerar, och kom ihåg bara att om du byter till nytt foder så räkna med minst 4 veckor innan hundens mage ställer om sig till viss del.

Svin dyra hundfoder som i reklamen lovordas och säger att det är absolut det bästa för hunden behöver ju inte betyda att det passar alla. Tror nog mer att reklamen är ett "trick" för att få mer hundmat sålt samtidigt som dom kan höja priserna.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Hilo]
0

Jag ger rå föda eller färskfoder.
Aldrig tilllagad mat.. Ser ingen mening med det..

Torrfoder har hon framme jämt, bara för att..
Hon äter det ibland med, men inte så pass mycket att hon går upp i vikt.
Hon klarar sig dock lika bra utan torrfodret..

Min tik har aldrig ätit Pro Plan.
Hon funkar bra på Standart Vild Hjort och Carrier Normal..
Som #3 säger är det ju Himla individuellt med vilket foder som funkar bra på vilka hundar.
Min hane går t.ex. jättebra på Ica's foder och Eukanuba (+ rå föda), men blir direkt tjock och dålig i magen av t.ex. Royal Canin och Carrier.. Luktar ruttet i munnen och får taskig päls..

[rightPAW]
0

Diezel har så taskig mage så han får sitt foder + gobitar när vi tränar, sen tuggben. Skulle jag ge honom vanlig mat med massa kolhydrater osv så skulle det nog bara rinna ur honom.

Han käkar pedigree adult, funkar bra för honom. körde med Acana ett tag men magen blev bara kaos.

Missel
0

Jag ger färskfoder. De kan få lite matrester då och då. Mest då grönsaker.

Min hund är ganska kräsen så torrfoder äter han ens en gång inte. Träningsgodis ska vara så mjuk som möjligt, typ frolic.

JossanH
0

Det jag känner är- varför tillaga maten till hunden då så mycket näringämnen försvinner när man tillagar det? Ger man kött är det så mycket bättre att ge det rått. Då är alla näringsämnen kvar plus att det ger tuggmotstånd på ett mycket mer naturligt sätt så att hunden får använda sina tänder :)

Nu har ju inte jag hund men det är något jag planerar för framtiden och då kommer jag def utfodra med så lite torrfoder som möjligt. Helst bara mjukmat och kött i väl balanserad diet.
Har märkt stor skillnad på illrarnas munhälsa bla när dom äter kött, senor och ben.
Kolhydrater försöker jag undvika så gott jag kan och skulle även göra det om jag hade hund.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

JAg känner som så, förr gav man vanligt husmanskost till hundar, och dom levde kortare liv än idag. Så något bra måste det ju vara med hundmat..