Börja med klicker
Har köpt en klicker och har tänkt klicka in honom snart, har letat sidor på nätet ang hur man klickar in men hitta inget.
Har ni några länktips? Och vilka böcker är bra att läsa innan? Finns dem på ordinariebibliotek?
Jag gick snabbkurs för min uppfödare efter en kvinna som visa hur man klicka in fel :( jag tycker man ska höra med nån som kan klicker göra det rätt från början.
*tassavtryck, vill också veta*
#1 Antagligen det bästa men min budget tillåter inga extra utgifter nu, så hade hoppats det finns nån sida man kan läsa/titta på klipp osv :)
Har köpt em bok som heter Klickerträning av Anders Hallgren, har ännu inte börjat läsa den då jag fick den igår. Men jag kan kolla lite i den och se om den är värd sina pengar
Den kostar 42:- hos adlibris (fraktfritt)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
http://www.canis.se/ har en gratis 7dagar e-postkurs - går igenom en hel del inlärningspsykologi och har både teori och praktik med klicker (om jag nu minns rätt, var ett par år sen..)
Rekommenderar även att du söker på klicker, klickerträning osv men främst inlärningspsykologi och läser det du kommer åt. En klicker är ju "bara" en betingad förstärkare, och "klickerträningen" väljer vanligen att bara jobba med "positiv förstärkning" och "negativt straff". Oavsett om du vill ta till dig hela paketet eller fortsätta i gamla vanor så kommer du tjäna på att faktiskt förstå hur inlärningen fungerar och inte bara testa "hundra sätt som kan få hunden att sluta dra i kopplet". Kan du din inlärningspsykologi och känner du din hund kan du redan innan räkna ut att "jaha okej, om min hund ska sluta dra i kopplet genom att jag rycker tillbaka så ska jag rycka först när hunden drar, dra=beteendet och rycket=straffet/obehaget. Rycket blir bara ett obehag för min hund om jag / kombinerar det med att skrika nej / bara lägger lite vikt tillbaka i kopplet / struntar i koppelryck då han inte alls uppfattar några ryck från mig som ett obehag/straff, istället får jag spränga en plastpåse för att få honom att känna obehag/straff".
Alternativt "okej, om jag vill att min hund ska titta på mig så ska jag ge en korvbit när den gör det. Titta på mig=beteendet och korvbiten är belöningen, det hunden tjänar. Men, min hund hatar korv och alltså blir det ett straff för min hund och istället får jag ge den en köttbulle eller ha dragkamp om en pinne, som min hund uppfattar som belöning."
Förstår du hur jag menar? "Metoder" blir inte längre en ramsa utan du kan själv förstå varför och hur den funkar för andra och anpassa den till dig och din hund om det är så du vill ha det. Du kan också se om det blir hållbart eller inte, om det funkar bara på vissa ställen, du kan väga motivationer och redan på förhand konstatera om något kommer funka eller inte. Du slipper testandet mellan "metoder" och försöka anpassa allt till er varenda gång då du har grundförståelsen i bakhuvudet blir det plättlätt och sker automatiskt… dessutom kan du utveckla dina egna sätt att lösa dina egna problem ganska snart, det här gör jag hela tiden och det är en av favoritdelarna med hundtränandet tycker jag. Men så älskar jag hur inlärningen fungerar också 
#5 wow, vad bra! Vilket bra tips
Ska jag själv kolla upp med en gång.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
5, bra tips :) och den boken 4 rek är bra finns ofta o låna böcket på bibloteket :)
Jag kan också rekommendera canis.se gratiskurs, den är enkel att förstå och de hänvisar till massor av artiklar om inlärning som är väldigt relevanta.
Även boken Klickerglädje!
Finns också ett par duktiga tränare (tycker) jag som publcierar videos på youtube, prova sök på klicka in eller dylikt.