Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3070 ggr
Lyan
0

Godis?

Nu får mina sina vanliga kulor som godis och det är ju inte tillräckligt attraktivt för att göra sitt bästa för. Eller jo, Mattis går bra, han äter allt! Dock är han så pytteliten så efter 20 godisar har han fått nästan hela sin dagsranson :-(

Ping är superkänslig i magen, hon fick en ostskiva häromdagen och det slutade med blodig diarré :-( (hon är kollad hos vet! Många gånger)

Främst är jag ute efter godis till Ping, Mattis är som sagt nöjd med sina kulor även om jag velat ha godis han kan äta mer av utan att inkräkta på maten.

Ännu svårare är att Ping behöver massor av fett och energi! Hon äter Standardt extra nu, typ dubbelt vad en hund i hennes storlek ska äta så godiset får inte vara allt för mättande heller för då orkar hon inte äta upp sin mat.

Har sett att några torkar eget godis, finns det något man kan torka som kan ersätta en del av maten utan att hon får brister?

Banankaka320
0

Måste du belöna med godis? Testat med lek & bus? :)

Annars finns det massa olika köttsorter att testa, tänk bara på att det inte ska vara kryddigt

twinkime
0

Det finns massor av olika sätt att belöna tex  du kan belöna med kel och gos med beröm av dig. Eller med nágon Boll eller andra olika sorter leksaker som han gillar.

Du kan även använda torkad lever eller torkad blodpudding brukar vara populärt. Men om han har känsligare mage beröm med:

- Hills Det brukar vara bra för de hundar som är extra känsliga

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Lyan
0

Kom på att jag skrev lite skevt :-/ Brister var väl att ta i utan jag menade något som kan ersätta en del av hennes mat utan att det påverkar något.

#1 Hon funkar på lek också så det kör jag på mycket också, men det är svårt om de är kopplade för då blir Mattis rädd. Ping har sprungit in i honom när han hade ont i benet och han kommer ihåg det. När de är lösa går det bra.

#2 Jag har provat Hills, inte den för känsliga magar visserligen men den andra funkade inte alls plus att det blir ändå bara kulor :-(

Hur mycket lever kan man ge till en jycke på 3kg? Tänkte att om jag gör eget godis att jag skär i pyttesmå bitar så Mattis kan få också utan att inkräkta på hans minimala mängd mat. Kan man ge typ 1-2 matskedar? Kommer ju inte bli så mycket varje dag, men någon enstaka.

Vad finns det annars för kött som är nyttigt och inte bara godis? Eller det går bra vilket som?

tsset
0

#3 köttbitar i de flesta former, stycka ned i smååå bitar och torka bara en liten stund så du får en kladdfri yta men rått på insidan (om du vill ha det så alltså). Morötter, gillar hunden det så kan man göra riiiktigt små bitar. Morötter är ju ganska skärvänligt ;) Innehåller inte så mycket heller om jag minns rätt? Blodpudding, leverpastej, köttfärs, grytbitar, kycklingvingar… det mesta går egentligen att göra mat/godis av.

En vass kniv rekommenderar jag först och främst! Med en bra kniv kan man göra riktigt smååå bitar, uppåt hundra bitar för varje matsked är fullt möjligt :)

Lyan
0

#4 Oki :-) Ska gå på shopingtur och testa lite olika och se vad som faller damen i smaken