Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 9832 ggr
[Mharya]
5

Träna äldre hund

För en vecka sedan fick jag hem en pomeranian tik på 7 år. Jag har nu fått henne rumsren men jag har problemet att hon inte riktigt kan enklare saker som sitt, ligg, stanna, kom, nej och liknande. Någon som har lite tips till mig?

Banankaka320
0

Träna henne precis som vilken hund som helst ;) Motivera henne högt

Karmatarerskanise
0

Du får börja från början helt enkelt :)

rebz
0

Ja precis som #2 säger. Du får börja från början, bara du söker på internet hur man lär in sitt/ligg/tass och vad du nu vill lära henne. Du får låtsas att hon är en valp :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
0

Få henne att förstå att nu är det du som är ledaren. Ge henne bra fysisk/mental utmaning,disciplin och kärlek så löser sig allt det andra automatiskt. Lyckas du inte med den första biten, så kan du träna till domedagen.., för om inte hunden respekterar dig så lyssmar den ej till dig. Gör hunden nöjd med ert förhållande och ge den trygghet så lär allt gå bra.

mvh

rebz
0

#4 Tror att hon mer ville ha tips på hur hon ska lära in de olika kommandona :) . (tror inte hunden lär sig allt det där automatiskt bara genom att hon blir ledaren.)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
0

Som jag sa.., lyckas man inte med den första biten, så lär inte alla tips i världen lösa problemen.

KvirrZ
0

#6 Men nu var det tips på hur hon kan TRÄNA hunden hon ville ha. En hund kommer inte göra allt du vill bara för att du är "ledaren".

- Mvh Emma

Karmatarerskanise
0

detblir; "Problemen" löser sig om hon får tips, inte för att du upprepar dig igen. Vi är nog alla klara över dina åsikter nu, och vi vill gärna att andra skriver råd och tips utan att du pressar på överallt med din "ledarskap".

Tips på hur man lär sitt, ligg osv är jättevälkomna.

Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
0

Jag måste säga först o främst måste man ge en omplaceringshund tid. Jag tycker de ska landa lite först men just enkla sitt o ligg är inget som jag anser är stressande för hunden. Jag har själv en vuxenomplaceringshund phu hon var ett nervpacket o gå hårt fram på henne hade aldrig gått. 

Men för att lära sitt håller man ett gott godis enkelt ovanför hundens huvut o bakar godiset lite bakåt hunden sätter sig automatiskt-sitt säger man då o ger godiset. Gör om detta tills hon kan det. Kan hon sitt så tar man enkelt en godis nästan nedanför bröstet o flyttar godiset lite framåt-ordet ligg o godis när hunden gör rätt.

Sen jag aktervera bara hunden med promenader första tiden och sitt/ligg mm kom först efter 4 mån. Det har tagit 2 år att skapa oss en hund som funkar och är lugn stabil.

twinkime
0

#0 Som sagt börja om frán början och omformatera henne. om man nu kan uttrycka det pá det viset  Glad. Det enklaste tycker jag är att träna in grundkommandona som sitt, ligg ,stanna med hjälp av Klicker. men sedan vet jag inte om hon är klickertränad?

Ha en motivation som gör att hon vill träna, motivera hene med hjälp av godis,l eksak beröm av dig. beroende pá vilket som fungerar bäst pá henne. och sedan Skulle ajg börja med en sak i taget sá att det inte blir för mycket pá en gáng. Ett tips är att skriv upp pá en lista vilka kommando du skall träna in. Och gör ett schema där det stár veckorvis vilka kommando du tränar in. Ett steg i taget.  Och eftersom du heller inte har haft henne sá länge sá skulle jag även jobba pá relationen mellan dig coh din hund.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Maja2
0

Jag har tre hundar, 2, 4 och 5 år gamla, från spanien och portugal. Jag håller nog med "detblir" till stor del här. Börja med att jobba med relationen, dvs visa att du är ledaren, ger  motion, mat, aktivitet, regler mm, så får du Massor "på köpet" Du får en följsam hund som du kan lära trix odyl senare. Det har i alla fall fungerat ypperligt på mina hundar :)

[Mharya]
0

Tack allesammans för alla tips. :) Jag och Bouncy är jätte bra vänner och hon trivs bra här. Vi är absolut inte hårda mot henne, eftersom hon är just en omplaceringshund. :) Vi är nästan lite för snälla. ;) Eftersom jag har hund sedan innan så får jag träna Bouncy som jag gjorde med den första hunden när hon var valp. Bouncy förstår att jag är hennes "ledare".

Ni alla har verkligen hjälpt mig med bra tips. :)

detblir
0

Tips på hur man får hunden att sitta,ligga,inkallning och andra "lekar" och dressyr, får man tips av hela tiden här.., så som klicker hit dit o.s.v. I mitt tycke så är det inte lika viktigt som den första biten som jag trycker på om. Fysisk/mental utmaning,regler-gränser-begränsningar, och sen överöser man hunden med kärlek..- och att alltid vara den lugna ledare med självförtroende som en hund ser upp till, respekterar och älskar! När den biten sitter, så blir allt annat enkelt!

[Mharya]
0

#19: Jo, jag tror faktiskt du har en poäng där. Man behöver kontroll för att kontrollera eller vad man ska säga.

I vår börjar jag och Bouncy en allmänlydnadskurs tillsammans också, det ska bli kul och tror vi kommer fp mycket nytta av det också. :)

detblir
0

Nice:)  Låter bra både för vovven och för dig.