Sämsta annonsen
Läste den här annonsen och häpnade.
Säljes; Fin Phaléne hund.
http://www.blocket.se/helsingborg/Fin_Phalene_hund_30976162.htm?ca=23_3&w=0
Eller hur..
är det något fel med den annonsen? jag hittar inga konstighete :P eller jag kanske missade det :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det är en papillon, som det också står i texten, men säljes som Phaléne.
Är förvisso en rasvariant vad jag kan förstå, men är det en papillon så skriver man väl det.
Håller med #2 att det liknar en papillon men bilden kan ju visa fel pga vinkeln.
Papillon och Phaléne är nästan samma ras förutom öronen, registreras olika. Det kan födas både phaléne och papillon i samma kull, sa dem till min mammas kusin när hon köpte sin papillon, vet ju inte om det är sant
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 som jag fatta det är Phaléne en papillon med hängande öron, och det är väl det hon försöker förklara?
Den är ju reggad i SKK så ;)
Ja, jag kanske läste annonsen lite fel.
Trodde den var reggad som papillon, men jag misstolkade nog. Sorry :P
Kollar på film samtidigt, så jag var inte så fokuserad.
Men visst räknas de som 2 olika raser?
uppfattar det precis som rafflan gör
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 jo tror att Phaléne är en egen ras, att man har avlat papillon fast med hängande öron och då fått en ny ras ;)
Du kan även skylla på att det är sent (a)

Jo…det är två olika raser. Men precis som med terv och malle så kan det alltså födas i samma kull men beroende på hur de blir så räknas de som olika raser. Hrm..hängde Du med? Alltså en pappis/phalene som får hängöron blir phalene och en med ståndöron blir pappis. En terv blir terv om pälsen blir tillräckligt lång annars blir det en malle. Knäppt men sant.
Rafflan; Det är sent ;)
Zebben; tack så mycket :) Nu förstår jag hur det ligger till :) Trodde att det var två olika raser.
Man lär sig ngt nytt var dag, tur är väl det :P
Hittade denna infon
"Förutom öronen är rasstandarden identisk för båda rasvarianterna, Papillon och Phaléne."
#8 Då var det som jag sa då :)
Jag tolkar det som står inom parantesen som ett försök i att förklara för intresserade att hundrasen Phalene är en Papillon med hängande öron.
#12 Så tolkar jag det med:)

#9 Ja…å väldigt skönt är väl det! Att man lär sig varje dag. 

Jag blev beklämd. Varför säljer dom en sådan fin hund, med så fina egenskaper? Inte ett ord om det. Hade gärna läst "pga dödsfall, sjukdom, barnens allergier etc måste vi tyvärr…". Min valp är lika gammal och jag skulle nog vara lite mer ledsen över att behöva sälja henne än denna familj verkar vara.
Ser inget fel är en Phaléne tik samma ras som papillon fast med hängöron söt liten sak, hoppas hon får ett bra aktivt hem.
#12, #13; ja det gör jag med nu ;)
#15, det är väl inte så konstigt? Det kan kanske hända saker man inte vill att alla ska veta..
#8 Knäppt men sant. Så skriver du, men det är ju likadant med schäfrar. Lika knäppt menar jag.
Blir en schäfer i kullen vit så är det ingen schäfer utan en herdehund, blir en valp långhårig så är den ingen schäfer utan en blandras osv. Blir en schäfer svart så är det antagligen en labrador eller nå't. Jösses!
19 man får väl regga in dom men man kan inte räkna med ställa ut och räkna med vidare bra omdömme? Tänkte man får regga in tvåfärgade pudlar, men ställa ut blir bara ett omdömme men man går inte "vidare"
#19 Det finns ju långhåriga schäfrar så varför skulle en LH i kullen räknas som blandras?

#19 Ja ja ja…livet är knäppt. Håll Dig Du till labradårer så Du vet vad Du får. 
å vi slipper köpa dem. 

Det jag reagerade över i annonsen är att hunden är veterinärbesiktigad när dom hämtade hunden.
#24 ?

#25 Ja besiktigad vid hämtning, men står ingenting om vetbes innan den ska säljas.

#28 Perhaps…
Däremot kan det mycket väl vara en papillon med hängande öron. Hos vissa papillons ramlar öronen ner, då är det en papillon fast med hängande öron, det blir inte plötsligt en phalene för det.
#19 Du har helt fel där, en schäfer som föds långhårig reggas fortfarande som schäfer, fast man får inte ställa dem.
Och en svart schäfer får man reggas men inte ställas, och detta vet jag då min faster hade en svart långhårig RENRASIG schäfer innan och min morfar och mormor och min gammelfarmor har alltid haft schäfer innan.
#30 Jo då ska den reggas som Phaléne. Det sa uppfödaren till min mammas kusins hund att om den får phaléne öron så skulle den omreggas
#19 Fast en vit Schäfer blir inte automatiskt en Herdehund, de måste mönstras in först. Vet inte om stamboken är stängd än men i så fall går det inte alls att få en vit Schäfer till Herdehund
Jag tycker inte det är något fel med annonsen i länken, känns väldigt seriöst jämfört med många andra även om det såklart alltid kan bli bättre. Fast jag hade också velat veta varför den säljs…
Bland det värsta jag har sett har varit med pommarna tex en annons där det i i princip bara stod pomeranian säljes, helt renrasig som synes på bilden. Bara det att hunden på bilden hade inte minsta likhet med en pom förutom storleken. Eller en annan annons där de ville sälja en för stor, vuxen hund för att den blev så fruktansvärt åksjuk att de inte kunde ha den kvar. De ville ha 25000(!) för den, så mycket kostar inte ens en rastypisk, felfri pom om den inte är extremt lovande eller redan har bra meriter. Till sist hade de den ute för långt, långt under 10000kr eller till foder om jag kommer ihåg rätt. I en tredje annons såldes "renrasiga" pomvalpar men de var inte reggade för det var för dyrt, istället såldes de för 6500kr/st. Hade hon reggat dem (kostar väl knappt 1000kr/valp) hade hon fått nästan 15000kr, men med tanke på färgen tvivlar jag starkt på att de valparna var renrasiga
#33 förlåt men FAN VAD ÄCKLIGA!!!!!! är det kräftor?
#34 Ja det är kräftor