Urinvägsinfektion?
Behöver lite råd här…min 3.5 åriga tik har på senare år börjat kissa väldigt mycket när hon är ute. Ibland kommer det en del, ibland kommer det mindre och ibland kommer det inget alls. Har i tittat i snön och inte sett att det är något mörkt eller blodigt kiss, utan att det är helt vanligt. Hon är dessutom helt rumsren, men nu har hon av någon anledning börjat kissa (och ibland bajsa) inne på nätterna. Jag vet inte om hon gör det för att vår valp inte är riktigt rumsren än, eller om något är fel.
Kanske också bör tilläggas att hon borde löpa snart, kan det vara därför? Märker förändringar i humöret med - trotsigare, gosigare och mammigare.
Finns det någon här som har erfarenhet av hundar med urinvägsinfektion? Ska jag avvakta ellr ska jag ringa veterinären?
*Lämnar lite tassavtryck då jag vill följa tråden*
När en tik gár in i Löpperioden sá kan det kissa oftare och markera mera. Kan vara sá att hon markera inne fór att eran valp kissar inomhus. men tycker du bör kolla upp hos en vetrinär om hon har fátt urinvägsinflamation,
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Svårt o veta om det är uvi. Jag har haft det på valpen o hon var rumsren o fick helt plötsligt springa i ett ut för kissa. Tycker det låter lite om 2 är inne på, kanske löptid ? Min vuxna hund brukar bara kissa en gång varje promenad dok tar jag 2 tim kissar hon 2 gg, utan när hon ska börja löpa då kan hon gå o kissa in sig lite extra.
Är det så att det är uvi så brukar vetrinären jag få som svar. Antingen ger man c-vitamin i några dagar då. Eller så vill dom ha ett kisseprov :) Vi valde kisseprov.
Hej!
Jag tycker du ska låta en veterinär undersöka din hund så det inte är något bakomliggande som ställer till med dessa "besvär".
Det kan vara UVI, men det kan även vara problem med njurarna. Så jag rekommenderar ett veterinärbesök starkt.
Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!
Kramar
min hund fick urinävgsinfekton när han var 8 månader, jag märkte de när vi va ute på morgonpromenaden, han brukar alltid kissa med en gång när vi kommer ut ni fick jag gå i 20 min innan han kissade. Och när han väl kissade så kom de bara några droppar och man såg att han hade ont.
Vi ringde veterninären och fick komma in samma dag, vi fick pencilen(eller nåt) men varje morgon var mitt rum täckt i kiss och han kissade även blod.
#2 - Jag tänkte inte på att hon ofta "markerar revir" ute eller ja, kissar där andra hundar kissar. Det kan mycket väl vara därför hon gör som hon gör på nätterna, särskilt när ingen ser eftersom hon vet att så får hon inte göra. Nu har det dock upphört sen en natt eller två tillbaka. #3 - Okej, Nikita är som vanlig när det gäller kisserundorna - hon gör ingen grej av att behöva gå ut förrän jag säger till att det är dags. Ska ringa till veterinären och prata med dem, hade också valt kisseprov istället, för att vara på den säkra sidan. #4 - Tack =) Ska ringa dit och prata med dem och se vad de säger. #5 - Usch så hemskt :( så är det inte här som tur är. Nikita kissar oftast direkt när hon kommer ut, inga små skvättar, utan ordentligt. Och jag har inte sett att hon har ont, eller blod i kisset.
men kolla upp de med veterinär ifall, du kan ju ringa och fråga vad dom tycker också de kostar ju inget. hoppas de blir bra :)
6 Jag hade ringt o pratat med vetrinären för att ändå göra en koll :) Blod i kisset då har uvi gått långt utan ofta kissar dom oftare o småkiss.
Din tik kissar som våra gör kissar ordentligt 1 gång o 2 gånger vid långpromenad. När löpte hon senast eller när ska hon löpa nästa gång? Men som sakt ring vetrinären o rådfråga lite kanske de inte tycker det är kris att komma utan då ger tips att ge c-vitamin?