Dominansbeteende mot leksaker
Hej!
Vi har en tikvalp som är elva veckor på lördag. Hon visar redan ganska mycket dominansbeteende mot människor och vi får sätta henne på plats några gånger om dagen, dock blir hon bättre för varje dag som går.
Nu är istället frågan, är det ok att valpar visar dominansbeteende mot sina leksaker eller ska man inte låta dem uttrycka dominansbeteende i huvudtaget? Hon biter ibland fast i sina större gosedjur och juckar i luften mot dem. Borde vi ta bort ett sådant beteende?
Jag tror det kan vara bra om hon träffade anda hundar, snälla och kanske lite äldre men också en hon kan leka med.
Den äldre brukar visa hur andra hundar ska bete sig. Även om det är med "osynliga" signaler för människan.
Medans i leken testar hon gränserna - valpar leker snällt blir det lite för våldsamt brukar de klara upp det själva.
Om beteendet förändrar henne totalt/blockad hade jag inte låtit henne göra det. Men mot leksaker tror jag inte det skulle vara farligt. Pga att de kan inte säga ifrån. Då blir det lite som när ett barn leker med sina leksaker och blir överlycklig för att hon/han har rätt eller vann med sin leksaksbil.
Det är mitt tips :)
Vad har du för hund?
När jag läser ditt inlägg blir jag lite bekymmrad hur du tolkar din hund.
För mig låter det inte som något "dominansbeteende" utan snarare en typisk stressad/uppvarvad valp speciellt när hon gör det på "döda ting" i ren överslagshandling.
Fundera på varför/när det sker (i vilka situationer) och avbryt henne utan att bli arg eller "sätta henne på plats", låt henne varva ner.
≧◔◡◔≦
Ja, vi har själva funderat på att det vore bra för henne att träffa en annan hund. Problemet hittills är att vi inte känner så många andra hundar och de vi känner är inte vaccinerade. Vår lilla valp ska ju få sin andra vaccination vid tolv veckor så vi vill absolut inte riskera att hon bli smittat av något innan dess. Att hälsa på hundar ute vågar jag inte låta henne göra även om ägaren skulle insistera på att hunden är vaccinerad.
Vi känner dock en unghund på sju månader, som vi vet är vaccinerad, och som också är av en större spetsras (vår valp är en jämthund). Vi tänkte i alla fall låta dem träffas snart, även om den hunden inte är så gammal är den ändå äldre än vår. Vi tänkte låta dem träffas nu efter nyår.
Jag tror att du kan ha rätt att hon är stressad ibland. Hon blir väldigt lätt uppjagad.
Vi brukar inte "sätta henne på plats" när hon är uppvarvad, då försöker vi istället lugna henne. Däremot säger vi skarpt ifrån när hon biter efter oss. Vi säger bestämt till när hon beter sig illa mot oss, men det är inte så att vi går runt och ryter åt henne dagarna i ända eller trycker ner henne för minsta småsak. Hittills när hon har juckat på en leksak har vi bara bett henne släppa den och sedan erbjudit henne en lugnare leksak, som ett tuggben, och då lugnar hon ner sig, ville mest höra om det är rätt att göra så?
Vi har haft en jobbig tid med henne sedan hon kom till oss. I början var hon väldigt intensiv och vi försökte lugna ner henne. Nu har vi märkt att vi måste säga till på skarpen ibland, och sedan lugna ner henne och berömma när hon är duktig. Hon har gjort jättestora framsteg på två veckor och har lätt att slappna av tillsammans med oss på golvet nu.
Ibland får man ta risken - men kanske då hon är vaccinerad. ;)
Så fort hon är färdigvaccinerad är det ju i princip ingen risk. Då kan hon ju få träffa de hundar som vi ofta möter ute på våra promenader. Innan dess tänker jag inte ta någon risk, det känns bara onödigt.
#4 att bara avbryta för att erbjuda något annat och lugna ner henne låter helt klart som ett bra val.
≧◔◡◔≦
Har du något annat tips på hur man kan få en stressad valp lugnare?
Vissa säger att man inte ska ta ut en valp och busa för mycket för att de kan bli överstimulerade, men jag tycker att vår valp är värre när hon inte får vara ute ordentligt. De senaste dagarna har vi varit ute väldigt mycket med henne och då beter hon sig mycket bättre när vi är inne.
Vissa säger att det räcker med den stimulans de får genom att träna enkla kommandon, koppelträna och se den lilla miljö de ser när de är ute och kissar. Vi tränar vår valp korta stunder varje dag. Hon kan sitt och ligg och kommer i princip alltid på inkallning, även när hon är lös ute. Hon går också riktigt bra i koppel med tanke på hennes ålder. Det känns som om den lilla träningen är för lite för henne. Jag menar inte att vi ska träna hårdare med henne, men att hon behöver uppleva mer. Som sagt så verkar hon mycket lugnare när hon får utlopp för sin energi ute, när vi busar och har kul tillsammans, så det känns som om det vi gör nu är på rätt väg.
" Hittills när hon har juckat på en leksak har vi bara bett henne släppa den och sedan erbjudit henne en lugnare leksak, som ett tuggben,"
Hej. Tänk på att tuggbenet kan tolkas som en belöning för det beteende som du ville få bort. Ge inte valpen ett substitut som kan misstolkas som positiv förstärkning, annars ökar du bara beteendet. Alla hundar i alla åldrar måste korrigeras om dom visar dominans och aggressivitet, dessa beteenden är inte ok i någon ålder.
#8 Man bör oftast inte motionera en valp i någon större utsträckning alls, men att låta den vara ute och göra sina behov, leka och busa och springa runt i sin egna takt ska du självklart göra! Sen bör man också se till att hunden inte blir överstimulerad heller, det kan också göra hunden stressad, men att bara låta hunden vara ute medan den gör sina behov och sedan in igen låter väldigt tråkigt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tror inte riktigt på att en 11 veckors valp försöker dominera, skulle avleda och bara se till att valpen inte blir stressad och har sina regler. Vad gör hon enligt er idomineringssyfte mer än att jucka på gosedjuren?
Tränar ni för mycket kan valpen oxo bli stressad- se till att ha mkt rutiner och lär er läsa av vad som är lagom aktivitet för er valp. Valpar blir busiga och får tokryck och har mkt energi.. det hör till
Anders hallgrens bok Alfasyndromet - om ledarskap och rangordning hos hundar
9 vad är det för domenans med att rida? Vad får dig att tro att en valp ser en leksak som något att domenera över?
12. Om du inte vet att jucka är ett dominans beteende, så får du gå tillbaks och läsa grunderna i hundbeteenden.., trodde alla hundägare visste detta! Till och med dominanta tikar juckar på hanar som har lägre energi!

Du har fått flera bra svar uppe.
Jag tycker absolut Ni ska låta henne röja runt, risk för överstimulering är minimal om hon själv får bestämma takt och tempo. Så länge hon leker själv så kan hon inte överanstränga sig. Det är värre att tex låta henne leka med en kompis för då känner hon inte av att hon är trött utan bara kör på för att det är så kul.
Ni behöver inte gå långa promenader, men låt henne springa lös och leka medans ni går lite runt runt, ingen direkt sträcka.
Det låter inte som dominans alls i mina ögon. Juckar mot saker gör hundar av många olika anledningar. Läs som Forest rekommenderade Alfasyndromet. En mkt bra bok!
Och vad Ni än gör…tryck inte ner henne om hon gör något tokigt. Det förstör bara er relation tillsammans.
13 Kanske jucka kan vara ett försök till dominans men jag har aldrig varit med om att en lugn harmonisk hund juckar. Det är de osäkra, nerviga, stressade hundarna som gör det i mina ögon..
Tycker ofta att det känns mest som ett överslagsbeteende eller stressbeteende när det blir för mkt.

Men vad skulle en 13 v valp tjäna på att försöka dominera och ta över? Skulle den försöka klättra och ta över för sina föräldrar?
Ingen av våra äldre hundar har försökt tillrättavisa en valp som juckat. Inte vi heller, då valpar juckar som överslagshandling.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan man visa tidigt att ett beteende är "mindre trevligt" i tidig ålder så finns inte det beteendet kvar när hunden är vuxen, då dominans mellan hundar kan sluta i bråk. Är inte det bra eller?

#17 Självklart är det bra att bryta neteendet, men på rätt sätt. Om valpen juckar på en sak, avled den eller ta bara bort saken. Juckar den på ett ben, flytta ner den milt men bestämt. Sen tänker man över VARFÖR valpen gått upp i sån stress, har vi trtänat för mycket, har den lekt med andra hundar för mycket, är den övertrött av annan anledning? Sen lär man sig av detta och försöker undvika att utsätta valpen för sådan stress igen.
Om en valp fortsätter att utsättas för stress som leder till juckande hela tiden, kan den rota beteendet så att den fortsätter, annars växer de oftast från det. Vissa hanar kan vara så översexuella att de juckar på det mesta. Då kanske en kastrering kan vara lösningen.
TS Fundera först över orsaken, skriv gärna lite dagbok, så hittar ni snart på vad som ligger bakom. Undvik sedan att utsätta henne för den stressen. När hon väl juckar, peta bara lugn och sansat ner henne och försök få henne att varva ner. "Ryggsäcken/Holdning" kan behövas för att varva ner övertrötta speedade valpar ibland.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Stress och dominans är inte samma sak. Vissa hundar är helt enkelt mer dominanta än andra. Normalt i en nyfödd flock så är en hund dominant, resten är efterföljare, det är energin i hunden som styr detta temperament. Så oftast är inte aggressiva hundar dominanta, utan osäkra eller rädda, och samtidigt flockledare, eftersom inte hundägaren tagit på sig den rollen tydligt nog. Inte så roligt för en osäker hund att ha ansvaret för sin flock på promenader.., gå först och ta hand om faror och andra överraskningar som kan dyka upp, framförallt om hunden väger 1-5 kilo.., vilket är svaret på gåtan varför så många småhundar skäller och morrar på allt i omgivningen!
Ja, det gäller ju att man inte ger belöning för något oönskat. Men om hon gör något som vi inte gillar brukar vi först korrigera henne (ett lugnt men bestämt nej och ta bort henne från det hon gör) och sedan efter det får hon något som avleder henne. Jag hoppas att det blir en signal till henne att vi visar vad hon istället för göra, för när hon sedan gör rätt talar vi vänligt och uppmuntrande till henne.
Vi brukar inte motionera henne utan vi går en kortare bit, till en gräsmatta, skogsdunge eller dyligt och sedan busar vi tillsammans och låter henne gå runt och göra vad hon vill. Vi tycker också att det låter väldigt tråkigt att gå in så fort hunden är klar med sina behov, det blir inte mycket utevistelse då.
Jag trodde inte heller att en så liten valp försökte dominera så i början försökte vi bara med avledning och lugnande sätt. Det fungerade i vissa situationer, men inte alla. När hon verkligen var igång blev det bara värre när vi försökte lugna henne. Vi har pratat med uppfödaren och han sa att det inte är ovanligt att valpar av den rasen vill dominera tidigt. Det är en tuff, modig och självständning ras som mognar tidigt. Han sa att vi ska hantera det som om hon försöker dominera över oss och jobba på att få bort beteendet så snart som möjligt. Sedan vi har börjat visa för henne att det inte är ok så har hon blivit mycket, mycket bättre.
Jag ska se om jag kan förklara hennes "dominerande" beteende… Mycket av det har försvunnit eller minskat så hon är inte alls på detta sätt längre. Om man hindrar henne från att gå dit hon vill, genom att sätta handen på hennes bröst och putta henne bakåt biter hon efter handen, står man på sig och puttar bort henne igen kan hon försöka flera gånger eller så börjar hon skälla mot en. Går man iväg från henne, ignorerar henne, hänger hon sig fast i byxorna, eller i ens bara ben. Håller man fast henne, så kallad holdning, morrar hon och gnäller, "pratar" och skäller riktigt högt. Man får hålla henne länge tills hon till slut slappnar av. Som sagt har mycket blivit bättre, vi har en "dust" ungefär en gång om dagen nu och de är mycket kortare. Förut tillät hon inte oss att gå iväg från henne om vi försökte. Har jag tolkat det fel är jag öppen för förslag men jag tolkar det som att hon lätt blir stressad och att det ibland slår över till aggression eller dominansbeteende.
Det är absolut inte så att hon är rädd för oss eller ogillar oss. Hon är alltid glad när vi kommer och ligger oftare och sover i vårt knä än hon bråkar med oss. Hon är också alltid glad i att komma när man ropar på henne och hon gillar att leka med oss.
Jag är medveten om att mycket träning inte är bra. Vi tränar väldigt korta stunder åt gången och bara med uppmuntran och godis, inget tvång så länge det gäller "dressyr". Vi ser träningen som en lugn lek och som ett sätt att umgås. Att hon för tokryck och har mycket energi är helt ok, vi vet att valpar är busiga, men det är inte ok när hon är aggressiv mot oss.
http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=373ab482-c21e-4cb3-b1eb-706dedce4198
där kan man läsa lite dok ang domenans
Tack för boktipset. Jag har hört andra rekommendera den också så jag ska kolla in den.
Eftersom valpar rider varandra för att visa dominans så antar jag att det är samma sak med en leksak, men det behöver det ju inte vara, intressant att diskutera och höra andras åsikter.
Bra sagt om överstimulering. Det låter logiskt att det är ok för en valp att röja runt så mycket som hon själv vill. Då blir ju tempot efter henne. Jag brukar ibland busa igång henne när vi är ute, så att hon ska tycka att det är kul att vara ute med mig, men efter att vi har busat en liten stund får hon gå runt själv igen.
Det är ju en särskilt leksak som hon juckar på, hon har aldrig gjort det tidigare, ett gosedjur som piper och knorrar. Det kan väl kanske vara så att det är just den leksaken som gör henne stressad. Vi har i alla fall testat att ta bort den för tillfället och hon leker oftast väldigt lugnt och stilla inne.
Vi har lagt ner henne på sidan ibland när hon är för bitig och skällig mot oss och sedan när hon slappnad av gått över till att klappa henne så att det blir en avslappningsövning istället. Vi har också provat holding vilket verkar ge exakt samma resultat. Det var uppfödaren som tyckte att vi kunde lägga ner henne när hon blir för dominant. Han sa att det brukar funka på den här rasen. Eftersom de är så pass tuffa tar de ingen mental skada av behandlingen utan i nästa stund kan hon ligga och gosa igen. Observera att det här är funderingar och får gärna diskuteras.
Jag förstår vad du menar. Vi jobbar hela tiden på att försöka få henne att känna sig mer stabil. Hon är så orädd för saker och ting att man lätt glömmer bort, men vi försöker komma ihåg att hon kan vara stressad utan att vara rädd och vi lär oss mer och mer om hur vi ska lugna henne.
Hittills har vi inte tillrättavisat henne för juckande, och kommer inte göra det heller, men vi har tagit bort den leksaken som utlöste beteendet och den kommer nog få ligga undanstoppad ett tag.
Ja, det är så vi har gjort hittills. Vi har haft lite svårt att få reda på varför hon går upp i varv ibland, oftast verkar det bero på att hon vill leka men inte kan kontrollera sig och leker för våldsamt, när vi då slutar leka med henne blir hon arg istället. Eller så blir hon uppjagad när vi går runt och pysslar med saker. Hon är uppvuxen utomhus och jag tror att det kanske tar ett tag för henne att vänja sig med inomhusmiljön. Men som sagt lär vi känna henne mer och mer och varje dag går bättre och bättre.
Nu har hon juckat väldigt sällan, inte alls något stort problem egentligen och jag tror att det har löst sig av sig själv när vi tog bort den stressande leksaken. Jag tror inte att det är något som kommer bli ett problem i framtiden men vi vill ju hindra det så tidigt som möjligt.
Vi har provat holding och hon verkar reagera ungefär likadant som om vi lägger henne på sidan. Hon klagar högljutt och krumbuktar ett tag innan hon slappnar av. När man släpper henne lommar hon gärna iväg en bit men sedan kan hon komma tillbaka och kela.
Uppfödaren trodde att det kanske var så, att vår valp var den dominanta i kullen när hon bodde hos mamman. Hon var lugn med oss de första två dagarna men sedan började hon vilja bestämma här hemma. Han trodde att så fort hon började känna sig mer bekväm hemma hos oss så kom hon tillbaka till sitt "vanliga" jag igen.
Låter precis som vår valp bortsett från stressen. Jag tycker att det är super att få en valp med mycket vilja och go i, då kan man omvandla all den energin till någonting bra( i vårt fall skall han bli en sjujäklans duktig draghund;) Se bara till att sätta gränser så kommer det nog gå jättebra :)
hunden vid tidig ålder att den klarar ALLT har man massor med förutsättningar i framtida träning. Uppmana all vilja sålänge det inte gäller att "ta över hemma" :)
Ja, jag tycker det är härligt med mycket egen vilja och framåtanda. Det är en utmaning för oss ägare men det finns ju också stor potential i hunden, det är ingen Ådi vi har fått :P
Stressen blir också mindre för vajre dag. Vi har testat holding ganska mycket och i början funkade det inte alls, hon försökte bara äta upp oss. Nu klagar hon lite ibland först men sedan slappnar hon av.
I går fick hon träffa första hundkompisen, kanske inte den bästa för att sätta henne på plats men hon fick nog ändå se att hon inte kan bestämma över alla.