Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4302 ggr
IdaT
0

Barn-hundbok?

Mamma planterade in en idé i skallen på mig imorse, och jag börjar fundera lite på hurvida den skulle vara möjlig eller inte. Hon hade en facebookkompis som tyckte att hon skriver så bra inlägg, och borde skriva en bok, varpå mamma sa att om någon skulle skriva en bok skulle det vara jag.
Jag sa lite på skämt att då skulle det vara en barnbok om Lilleman i sådant fall. Men sedan tänkte jag mer på idén, och undrar egentligen om det skulle finnas något intresse för en sådan bok, tror ni?

Boken skulle rikta sig till en ganska ung målgrupp, tänk er godnattsaga till 5 års åldern. Det skulle på ett ganska simpelt (och diskret) sätt ta upp hunduppfostran, men ur hundens perspektiv.
Lilleman skulle vara den som är huvud"personen" i boken, och det skulle vara ur hans perspektiv som allt skrivs.
Till exempel:
"Lilleman har tråkigt. Han är alldeles ensam och vill leka. Han hittar mattes nya strumpor. Dom är jätteroliga! Tänker Lilleman och börjar bita på dom. Lilleman tänker att det är en jättestor fågel han fångat.
Nu kommer stora matte hem från affären. Hon ser Lilleman bita på hennes fina stumpor.
Stora matte är arg nu, hon skäller på Lilleman. Lilleman är ledsen för det är han som ska skälla, inte matte."
Hur kommer man i kontakt med någon som kan tänka sig publicera barnböcker som dessa?
Tänk er dessutom en bok med titeln "Lilleman och världens bästa pinne"…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

nagithas
0

Vet dock inte vart eller vem man ska kontakta, men sätt dig ner och skriv boken och skissa upp hur du vill att bilderna skall se ut.

Tror det är en bra ide det låter lite som ludde och hans mamma och ludde och vovven och de där böckerna. Men med en hund istället för en pojke blir nog hundra gånger mycket bättre. Fixar du en bok kan du också gå utifrån den och fixa många fler böcker om lilleman.

"Lilleman och världens bästa pinne"

"Lilleman kommer till familjen" Som tar upp vad man bör tänka på när det är en valp, barnet lär sig att hunden måste sova ifred osv.

"Lilleman och skogspromenaden"

"Lilleman och Storesyster (lekkompisen)"

Finns massor man kan spinna vidare på.

Kör på, här har du en läsare iallafall. Jag köper den på studs.

Binajis
0

Superbra idé! Jag har skrivit ett mindre häfte som handlar om kaninungen Linnea som är uppbyggd på samma sätt. Skötselråd i sagoform kallar jag det :-) Har gett med häftet till mina kaninköpare och har uppfattat det som att ungarna har fattat galoppen.

Barn är ju ofta så att det första de hör om något speciellt är det som gäller. Igelkottar ska ha mjölk, djurungar med människolukt överges/blir dödade av föräldrarna, fåglar som inte blir matade hela vintern svälter ihjäl, listan kan göras lång. Uppfattar barn detta - då är det så! De är ju inte direkt källkritiska och svåra att argumentera med… så det är med andra ord bra att nå barnen så tidigt som möjligt.

Har påbörjat en bok om marsvin som också är diskreta skötselråd invävda i texten. Det är svårt att hitta balansgången mellan att direkt skriva "marsvin ska ha hö" (och då bli "tråkigt informativ") eller råka väva in det så pass att ungarna knappt förstår, typ "Kajsa mumsade på hö" (och då automatiskt tro att barnen ska förstå att detta är livsviktigt). Dåligt exempel, kan inte riktigt komma på något bra. Men kort sagt, det ska vara lagom tydligt (ja, bara det där jag ju lagom tydligt… Cool). Krångligt ibland, men till slut får man till det :)

Tycker du ska köra på! En sak till dock som kan vara svår är ju att olika hundar behöver olika fostran, mycket inom hund är personliga åsikter osv. Att marsvin behöver c-vitamintillskott, en artfrände osv är ju fakta. Kan bli knepigt att göra en hundbarnbok… men det skulle verkligen behövas! Go for it!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

IdaT
0

Tack så mycket! Vad roligt med så snabb och så positiv respons! Jag tänkte prata lite med SKK och SLK, för även om man inte lyckas med ett förlag kanske dom kan vara med och sponsra och sedan får man trycka boken själv, ja, det finns nog några vägar att gå…

#1 Haha, du skulle bara veta hur dålig jag är på att rita Tungan ute Jag kommer få ta hjälp av utomstående tecknare om det går så långt, detta projekt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

twinkime
0

#3  Tycker det láter som en riktigt rolig ide  berätta gärna sedan hur det gár med respons frán SKK och SLK.  Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

nagithas
0

Det är väl kanske inte det att man ska vara super duktig på att rita, men det kan nog vara bra med en överblick på hur sidorna ska se ut och tar du hjälp av någon som ritar är det lättare att förklara med egna super dåligt ritade bilder. Kreativiten kommer ju ändå när man kanske skriver och då kan det vara bra att rita en matte om så bara i streckgubbe form och en streckgubbe hund för att kunna behålla ideerna om hur det ska se ut någorlunda. Då får du ju lite boken eller häftet som det skall se ut.

Sen att tänka på att hundar är olika är nog inget man ska hålla i beaktande utan mer förklara hur man skall gå till väga med en valp osv.

Har själv en hund som är omplacerings hund, familjen innan hade barn. Barnen lät aldrig hunden vara ifred när den sov och den fick heller aldrig vara ifred när den åt och barnen drog henne i svansen och behandlade henne allmänt illa. Kanske vore bra att ha en sådan bok som föräldrarna kan läsa och förklara hur man beteer sig med en valp och med en hund och vad man får göra och vad man inte får göra. Genom att förklara för barnen att hunden får ont i svansen när man drar i den kanske inte barn tänker på eller att låta hunden vara ifred när man sover, för man tycker ju heller inte om att bli väckt själv när man sussar. Det var mer så jag menar. Sen kan man väl tycka att det är sunt förnuft och självklara saker för föräldrar med barn och en kommande valp till familjen, att man faktiskt får hålla koll på både hunden och barnen. Men tydligen är det inte det alla gånger tyvärr. Min hund har lite svårt för barn idag men hoppas att det kommer att bli bättre så småningom.

[Forest]
0

Jag tycker det låter kanon bra för jag har saknat just barnbok om hundar. Även en bra bok till barn med bilder och lite info om hundar.