Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4622 ggr
TacoBelle
0

Hahaha! - Dagens bästa!

För en stund sedan var jag ute och gick med Nemo (90 kg svart grand danois iförd sitt vintertäcke som gör honom ännu större). 

Vi gick mitt på gatan eftersom det ligger över en meter snö på trottoarerna. Till höger om oss där vi gick ligger ett dagis som är inhägnat med ett ganska lågt trästaket.

Några meter framför oss gick två tonårskillar. Ni vet sånnadär typiska, coola invandrarkillar med stora fluffiga dunjackor som hängde halvvägs ner över axlarna, märkeskepsar på sniskan, stora hörlurar runt halsen och en tuff vaggande gångstil.

Plötsligt sneglar den ena killen bakåt och får då syn på mig och hunden. Och herre jösses i min lilla låda vad han blev rädd!

Han tjöt till som en liten flicka, flög en meter upp i luften av rädsla, drog tag i jackan på sin kompis, kutade fram till dagiset och skuttade över staketet för att ta skydd.

Hans kompis såg inte ens oss men blev ju skiträdd av den andra grabbens panik så han sprang efter och hoppade också över staketet.

Kvar på gatan stod jag och Nemo och undrade vad sjutton som hände.

Då säger den ena killen… (med en halvmogen tonårsröst, skakig och med en grov utländsk brytning, tänk er ungefär som Sean Banan)…

-"Shiiit! Asså kolla den hunden! Den e större än min åsna i hemlandet!!!"

Den andra killen svarar…

-"Shiiit! Jag e redd för hunden!"

Jösses vad jag garvade! Ni skulle ha sett det! Hahaha! Skrattande

[Hilo]
0

Skrattande

HAHA!

[Sniff]
0

Stackars killarOskyldig

SaraC
0

Det var en rolig berättelse, men jag måste fråga vad det har betydelse för historien att skriva att killarna ifråga var invandrare och bröt? Det känns lite fel att skratta åt att någon bryter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TacoBelle
0

Jajajaja, nu ska vi visst vara politiskt korrekta här också. Flört

- Nej jag är inte rasist. Nej jag har inget emot invandrare. Nej jag är inte främlingsfientlig. *suck*

Jo, i den här historian har det en stor betydelse att killarna var invandrare och att de talade med brytning.

Det jag skrev var bara en helt vanlig beskrivning, helt utan negativa åsikter eller försök att förringa dessa två personer. För hade jag inte gett beskrivningen så hade ju historien tappat sin mening och inte ens varit rolig! Och för mig är det inget problem att beskriva personer så. Jag skrev ju inte ett endaste nedvärderande ord om killarna. De var invandrare, ja och? De talade med brytning, ja och?

Men helt plötsligt är det "aja-baja" såfort man nämner ordet invandrare. Inte en kotte hade reagerat om jag hade beskrivit en blondin från finland som bröt på finlands-svenska.

Anledningen till att jag skrev att det var invandrarkillar var för att kunna beskriva killarna på ett sätt så att de som läser mitt inlägg skulle få en bild av vilka personer jag skrev om. Och anledningen att jag skrev att de talade med brytning var för att läsarna skulle förstå hur det han sa om sin åsna lät.

Och självklart så skrattade jag inte åt killarnas brytning!!! Det var ju hela situationen som var rolig.

#3 Så SaraC, sluta läsa in en massa felaktiga och orelevanta saker mellan raderna i inlägg. Man är inte rasist för att man talar om invandrare med brytningar i sitt tal. Och dessutom uppskattar jag inte att bli anklagad för att vara främlingsfientlig.

Denna kommentar har tagits bort.
Nikkis
0

Hahahahahahaah "Åsna i hemlandet", haahahha jösses så roligt. x'D

Karmatarerskanise
0

TacoBelle; SaraC har inte kallad dig varesig rasist eller främlingsfientlig. Bara du själv som gjort det.

Även jag finner det lite underligt att du måste påpeka brytning osv. Varför skulle historien bli mindre rolig utan det? Killarna blir väl lika rädda i vilket fall som, och jag förmodar ju att det är att dom blev rädda som är det roliga, eftersom det inte var brytningen.

Binajis
0

TS har ju klargjort att hon inte menade något illa utan såg det roliga i situationen. Varför fortsätta dalta detta? Jag tror att det här kan utvecklas till ännu en låsningstråd om folk ska fortsätta anse att historien har rasistiska tendenser. Värt att tänka på.

Hur roligt hade meningen "-Shiiit! Asså kolla den hunden! Den e större än min åsna i hemlandet!!!" varit om vi inte från början vetat att den sas med brytning av en invandrarkille??

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Karmatarerskanise
0

Binajis; Jag ber om svar på mina frågor, eftersom jag inte förstår.

Varför detta skulle bli till en tråd som måste låsas förstår jag inte. Vi är väl mogna nog allesammans här inne, till att diskutera?

TacoBelle
0

#7 Men det var ju värst vad ni ska hänga upp er på brytningen!?

Vad sjutton spelar det för roll om jag skrev att de bröt i talet? Jag menade inget negativt med att beskriva deras brytning. För jo det har en betydelse för historian. Det lät så otroligt roligt det han sa och hela händelsen med alla små detaljer var rolig.

Och enligt mig var det inte främst att de blev rädda som var det roliga. Utan deras jämförelse med åsnan i hemlandet.

Och ni behöver inte vara oroliga att de fick men för livet (trots att de bröt i talet). För efter en stund fattade även de hur dumt det sett ut och då började de också att skratta. Flört

[Hilo]
0

Kan dock hålla med. Tråden handlade om en situation- hundrelaterad sådan.
Den håller på att handla om huvruvida man ska nämna invandrare eller ej = Off topic, och då brukar det väldigt fort bli så att folk ber om att starta en egen tråd om ämnet, eller låsa tråden..

Karmatarerskanise
0

#10 Tur att de inte fick men för livet ;)

Då uppfattar vi historien olika, det är därför jag reagerade.

[Hilo]
0

Reagerade inte så mycket på just den beskrivningen.. Tänker sällan på sådant faktiskt..

Binajis
0

#9 Njae.. vore alla mogna att diskutera på lagom nivå, skulle väl inte trådar behövas låsas? Flört Och när det börjar komma in på ett sånt känsligt ämne som rasism så kan det snabbt gå utför… Så, nu har jag sagt mitt i det här ämnet.

Men jag tyckte i alla fall att trådstarten var superkul Skrattande

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

twinkime
0

Jag tycker att Tacobell har rätt hon menade inget illa med inlägget och har förklarat att det inte var nágot illa menat nu tycker jag vi átergár till tráden! Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[rightPAW]
0

Hahaha klockrent!

[sheltietjej]
0

Hahahaha Skrattande

AnnaCDSG
0

Haha Skrattande

Kratin-98
0

HAHAHHAHSkrattandedär fick jag mej ett gott skratt!!

[Forest]
0

Hahaha, kan bara se mig detta framför mig *ASG*  Skrattande

JossanH
0

Hahahahaha! Störtskönt :P

Hade det varit 2 stureplanskids med bakåtslick som sagt något kul på bred stockholms dialekt hade väl ingen reagerat på att det hade beskrivits ;)
Jag har absolut inget emot invandrare (har ju en svensk/ungersk/österrikisk pojkvän och en mor som jobbar med ensamkommande flyktingungdomar) men jag blir lite allergisk när man inte ens får sätta ett ursprung på folk. Alla ska vara blanka papper som inte har någon tillhörighet eller ett ursprung. Jag gillar olika kulturer och tycker inte att historien hade varit lika rolig om jag inte fick så många bilder i huvudet pga alla detaljer! :D

Jag har själv en liknande upplevelse men med 2 fulla brudar med utländsk härkomst som sa att dom skulle låna min iller och säga till killarna som kommer med sina pitbulls att "min iller tar din pitbull varje dag!" ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridaaaa
0

Haha!:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Jag kan oxå säga jag har inget imot invandrare :) har flera kompisar som är det. Och har även en tonårson som kan dra till denna klädsel o stil för vara lite cool ser bedrövligt ut men men Flört

Mira89
0

Har också en GD (dock 8 mån och "bara" ca 55 kg) men det är alltid som att vara en levande cirkus när man är ute och promenerar…särskilt när man kliver på en tunnelbana eller går mitt i stan. Folk stannar…stirrar…pekar. Och jag tänker "Jösses…har jag på mig blå skoskydd..har jag ketchup i ansiktet…" sen inser jag att det är hunden dom tittar på…jaså allt kretsar inte kring mig :P.

Klockrenast är när han var lite yngre och fick riktiga valpdamp och flög upp och ner i kopplet och morrade och ville leka…jag var övertygad om att någon skulle ringa polisen och be dem avliva besten ögonaböj. ;)

JossanH
0

#24 Haha, jag börjar allvarligt tro att anledningen till att jag vill ha en GD den dagen jag inte har kvar mina illrar är för att jag inte vill slita mig från uppmärksamheten- Sådär är det nämligen också när man är ute med en iller på långpromenad ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
0

#4 Jag såg inte vart det var relevant för historien, därför frågade jag. Mer än så var det inte. Jag förstår inte vart du läser att jag kallar dig främlingsfientlig? Vad du valde att läsa in av de raderna jag skrev har inte jag med att göra och jag uppskattar inte att du lägger ord i munnen på mig, särskilt inte de orden.

nagithas
0

Historien skulle man inte fatta någonting av om en svensk kille hade sagt den är större än min åsna. Hade hon inte skrivit så hade vi säkert frågat vilken åsna? Hade han en åsna? Jag tycker inte att det spelar någon roll. Med invandrare hade hon lika gärna kunnat menat finnar, finnar är invandrare och talar med brytning, eller? Ingen hade reagerat om hon skrivit ett par finn pojkar som sade "den hunden är lika stor som min ren i hemlandet".

Froya
0

Av vad jag kan se har TS inte någonstans talat om vilken nationalitet dessa killar hade, utan bara skrivit att de var invandrare. Varför skulle de inte kunna vara finnar? Många som gör sina egna tolkningar här.

Binajis
0

#28 Mig veterligen bryter Sean Banan inte på finska.. Flört

nagithas
0

Nej men sean banan kanske skulle göra det :D Så blir han mer svensk menar jag.

SaraC
0

Ser att redan i inlägg #15 ber en Medarbetare på sajten om att återgå till tråden och inget annat, ändå fortsätter kommentarer som inte hör till tråden att hagla in. Fortsätter det efter det här inlägget kommer vi att ta bort de kommentarerna.

Jag inser att jag själv gått emot twinkime's vädjan i #15 med mitt inlägg #26, ber om ursäkt och kommer händanefter, om det skulle bli aktuellt, att svara TacoBelle via PM.

Binajis
0

#31 Det kanske är fler än du som missade det inlägget…?

Men jag håller med.

SaraC
0

#32 Så kan det mycket väl vara. Därför, och för att tala om att jag själv tabbade mig, skriver jag det igen nu Flört

twinkime
0

#32 Jag har markerat inlägget med tjocktext sá att man skall se det tydligare. Japp absolut det gör inget alla gör vi fel ibland , att fela är mänskligt som sagt. Men japp nu átergár vi till tráden Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Denna kommentar har tagits bort.
IceJossan
0

Hahahaha :D

Det roliga i händelsen är ju att de två killarna blev så livrädda för en hund som bara promenerar, trots att de utifrån TS beskrivning verkar vara såna killar som vill visa att de är coola och "äger världen", inte är rädda för nåt. Men de blev ju ganska avslöjade, de var inte så tuffa som de ville se ut :P

Det påminner lite om elefanten och musen - en enorm elefant flippar ur för en pytteliten mus (om det nu ens stämmer, men man brukar ju säga så) :P

Noa-Nisse
0

haha gud va kul! ;P

Jag har ju en GD-tik, hon väger ju inga 90 kilo. Men hon är ju stor ändå! ibland går jag på Gågatan i stan mest för att träna på att vistas bland folk. och gud va alla tittar och pekar ibland ;P haha vill fram till henne och klappa och fråga saker.

det är rätt kul faktiskt. men här där jag brukar gå är alla så vana vid att se mig att ingen tänker på det längre så därför blir det mer kontrast gämfört med att gå i stan.

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

#36 Det var det jag också tyckte var det roliga i berättelsen. Kan riktigt se det framför mig, två "tuffa" killar som tjuter som små barn och slänger sig över staketet för att ta skydd Tungan ute

Elinormaggan
0

Tog någon bort min Kommentar? :o Eller las den aldrig upp =S?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/