Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2908 ggr
Emaljoh4
0

Ang. skvallerträning

Har läst lite om skvallerträning, och jag antar att jag förstår principen. Glad

Men jag undrar några saker:

Kan man skvallerträna olika saker samtidigt (t.ex hundar, människor, cyklister, skidåkare)? Eller är det bäst att skvallerträna en sak i taget?

Det andra jag undrar är:

Om jag har förstått rätt så ska man belöna hunden när den stannar upp för att den reagerar på något, låt oss säga en annan hund.

Hur ska jag göra för att lära in hunden att jag vill att när den ser t.ex en hund (och sen annat jag vill ha skvallertränat) så kommer den fram till mig och går fot istället för att bara stanna eller söka ögonkontakt?

Tacksam för svar. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mischa
0

Ja, du kan skvallra på olika saker.

Du skall inte belöna för att hunden reagerar, då kan du i värsta fall belöna själva reaktionen.

Det viktiga är att du belönar när hunden får syn på det den ska skvallra på utan att den reagerar (till en börja kräver det oftast kanske lite längre avstånd)

Efter ett tag när hunden fattat var konsekvensen blir av att den ser en annan hund, katt, bil eller vad det nu kan vara så förhalar du belöningen så att hunden måste söka sig till dig.

≧◔◡◔≦

Emaljoh4
0

#1 Alltså DIREKT när hunden får syn på hunden t.ex? Då gäller det att vara VAKEN i början alltså.

Mischa
0

precis, innan hunden hinner utföra nån form av reaktion eller bli blockerad, vilket såklart kan underlätta om man jobbar med en klicker att kunna tajma just när jycken tittar på det den ska skvallra på.

Hela grejen med att lära hunden skvallra är ju så att det hunden ska skvallra på blir en visuell signal (precis som om du gör en handsignal för ett trick eller att hunden skall utföra något) för att bli belönad av dig.

≧◔◡◔≦

Emaljoh4
0

#3 Precis. Skrattande Hon är inklickad.

tsset
0

Vi skvallrar på olika saker, alltså allt jag vill att han ska skvallra på. Det i sin tur gör att han testar ännu fler saker för att det kanske kan ge något det också. Typ soptunnor och löv som blåser.. ;) Gamlingen skvallrade helt otippat på grävlingar - aldrig sett förr men han gjorde väl en katt-koppling för skvallrade gjorde han! Det senaste jag lagt till på yngsta är det som är så aktuellt nu - smällare och fyrverkerier. Riktigt kul att se hur hunden faktiskt letar efter ljuden för att få belöning!

Om du menar reagera som i "upptäcka" så är det då hunden ska ha klick och belöning(det är ju en fördel om hunden vet vad det är som ger belöningen - att se det den ska skvallra på). Hinner det gå över till att hunden slänger sig framåt, bakåt eller låser sig så pass att ett klick inte skulle bryta igenom är det för sent och bara att lösa upp situationen på smidigast sätt och försöka igen nästa gång. Jag jobbar aldrig med en hund som är "ur hand"/ofokuserad, då är det problemet det som först och främst behöver lösas och skulle man ändå försöka sig på träning då skulle den bli helt värdelös. Då lägger jag hellre vikten på att få hunden att tycka om vad det nu må vara då det är lättare att få kontakt med en hund som är glad och lycklig(dock inte stressad/övertaggad - avstånd avstånd!) än en som "slåss för sitt liv". Och då är det vanlig simpel klassisk betingning som gäller - skidåkare = gottgott, t.ex.

Vill du ha ett visst beteende - jobba mot det! Har du stannande och ögonkontaktssökande nu, vänta ut tills du får ett steg mot dig och utöka tills du har ditt fotgående.

Emaljoh4
0

#5 Tack för ditt svar! Glad