Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 6011 ggr
Zebben
0

Så bra skrivet...

Eva Bodfält blogg

Så härligt att någon vågar sätta ned foten!

lilldiezel
0

Helt rätt!

[Forest]
0

Hon har så rätt, mycket bra skrivet av Eva. Bra att hon oxå tog upp detta att SKK o SBK står bakom inbjudan något jag själv blev förvånad över.

[Malin3033]
0

Tack för länken! Den räddade min kväll. Så sjukt bra skrivet, hon satte verkligen prick på Allt.

Ixectrona
0

Förstår verkligen inte alls. Återigen, tror man att CMs metoder handlar om stackel och el så har man verkligen inte förstått någonting. Men det är vad Anti-CM-ligan hela tiden tjatar om.

Han har bara använt el ett par gånger, den ena gången (den enda jag sett själv) var att rädda hundar från skallerormsbett, och herregud, då skulle jag själv hellre använda el än att låta hunden bli dödad av en giftorm.
Man grillar faktiskt inte hunden, den får inte en stöt så den skriker, bara så det blir ett obehag. Kor och hästar har vi elstängsel till (med mycket större styrka än ett elhalsband), men det är tydligen HELT ok?

Och stackel är inte något han sätter på hunden själv, det är halsbandet ägarna redan har. Han har faktiskt lagt undan stackel när han förstått att det bara gjorde det värre. Och det är heller inte ett tortyrredskap som alla verkar tro.
Använder någon här strypkedja? Isåfall, ta en titt på följande länkar…
http://www.doganswers.com/collars.htm
http://www.canismajor.com/dog/prong.html
http://www.cobankopegi.com/prong.html

Och snälla någon, om ni inte gillar CM, så behöver ni inte åka dit! Ni behöver inte läsa hans böcker, ni behöver inte titta på honom på TV!
Men vi som gillar honom, varför ska VI inte få göra det?
Vad får er att tro att era metoder är "rätta" och "allt annat är djurplågeri"?
Snälla någon, vi respekterar era metoder, så kan inte vi få den respekten tillbaka?

CM gör inte någon hund illa, han har snarare räddat tusentals hundar från avlivning och/eller dåliga liv i obalans. Så sluta gnäll på honom och oss som gillar hans metoder, och gnäll på de RIKTIGA djurplågarna istället, på folk som tror att hunduppfostran går ut på att trycka ned dem fysiskt och psykiskt tills de lyder på grund av rädsla (vilket CM INTE gör), folk som sysslar med hundkamp, och så vidare.

Det finns bättre saker att gnälla på.

Zebben
0

#4 Ja…är man anti CM träningsmetoder så är det väl dessa man diskuterar inte CMs outfit för kvällens program? Obestämd

Han använder sig av i Sverige otillåtna träningsmetoder och självklart är det detta vi "anti-cm" människor diskuterar. Och snälla, förklara gärna vad jag inte förstått om CM…om hans träningsmetoder inte handlar om stackel och el. Visst, det är inte det enda, men det är en stor del av hans träning och det är framförallt helt galet att använda dessa redskap om så för bara en enda gång på en hund.

Om Du tror att han använt detta ett fåtal gånger i sin träning, så har Du nog inte sett så mycket av honom. Ej heller att Du är införstådd i att Sv tv har valt att ta bort flertalet av dessa avsnitt då svenska folket har reagerat så kraftigt på hans metoder. Norge har varit kloka och valt bort hans program helt.

Du har då också missat hunden som CM tränade mot katter. Han fick elhalsband på sig och varje gång han tittade på katten så tryckte CM på knappen och hunden skrek. Är det ok? Hunden blev så jäkla rädd och visste inte var han skulle ta vägen så han försökte gräva sig in under soffan i ägarens hem. Är det bra hundträning?

Att hästar och kor har elstängsle är faktiskt en helt annan sak. Det är ett synligt stängsel som hästarna kan välja att hålla sig borta ifrån. Det ger inte stötar när de minst anar det och hästarna kan själva påverka sin situation genom att inte gå nära. En hund kan inte det. De är inte de som utlöser stöten, det är CM. Väldigt stor skillnad!

Detta om att det är ägarna som själva väljer att använda stackel spelar väl ingen roll. Det är väl CM som ska agera instruktör och hundkunnig och ska väl tala om för ägarna och visa dem rätt väg i hur man tränar hund. Detta genom att ta bort stackel och sätta på hunden ett vanligt halsband. Så det är en otroligt dålig bortförklaring för varför han använder stackel. Han ska väl som instruktör veta bättre! Och hur kan Du påstå att det inte är ett tortyr redskap? Har Du sett hur dessa fungerar? Har Du sett tex när han försöker lära en hund att inte vara rädd för motorcyklar? När han rycker rejält i stakeln samtidigt som han startar MCn? Vad tror Du hunden kommer lära sig? Mc-ljud är lika med smärta.

Nej jag gillar inte CM. Och jag gillar absolut inte att hans program visas i sverige. Och jag gillar absolut inte att han ska komma till Sverige. Ett hundland som faktiskt är riktigt bra på hundar och som för många år sedan slutade med stackel. Varför ska vi efter alla år ta in folk från utlandet som fortfarande håller på med dessa förlegade metoder?

Om Du inte kan se att CM gör hundar illa så rekommenaderar jag Dig att titta på hundarna. Är det normalt att strypa hundarna tills tungan är blå, tills de tjippar efter luft och de blir helt apatiska för att de tror de ska dö? Är det inte att göra hundarna illa?

Jag kommer fortfarande gnälla, för jag anser att CM är en riktigt djurplågare. Som trycker ner hundar fysisk och psykiskt. Så nej, för mig finns det inte bättre saker att gnälla på.

Jag tänker inte heller gå på CMs föreställningar här i Sverige, jag köper/läser heller inte hans böcker. Men jag tänker ändå inte sluta gnälla och agera över hans metoder, då jag anser det vara fel. Jag skulle heller inte blunda eller låta något bero för att jag ser någon misshandla ett barn. Jag agerar. Så be inte mig vara tyst.

Ruski
0

#4 ? Hur tänker du? Var någonstans står eller skriver någon att det är okej med el på andra djur? att man har stängsel runt hästar och kor är inte att jämföra, det är djur som känner av el och därav inte går i närheten av stängslet enda gången som de kan gå in i elstängsel är pga dom blir trängda in i det.

Eva skriver riktigt bra och mycket kunnigt, tänk om alla kunde förstå vad det hon egentligen säger så skulle hundar må mycket bättre och definitivt inte utsättas för en massa konstiga idéer av människans egenmäktiga förfarande mot hundar

Mischa
0

Jag undrar….vad kostar den där gubben att ta hit egentligen?

Om både ett enormt foderföretag och SKK måste samarbeta för att få hit karln….

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

5 hua, ja det klippet med hunden o katten får man ju rysningar av. Bra skrivet håller med dig helt Zebben i detta.

Ruski
0

#7 Se vad tidningarna idag skriver om vad Jerry Seinfeld kostar att ta hit?!

CM är säkert lite billigare men ändå kostar det nog en hel del att få hit honom, men det är otroligt att en organisation som SKK som påstår sig värna om hunden är delaktiga i att ta hit CM?

Tycker personligen att det går lite stick i stäv med vad SKK står för, fram för personer som jobbar med hundar i Sverige istället som kan applicera Svenska lagar och förhållningar i djurfrågor.

detblir
0

Så att ni vet!  98% av C.M´s rehabilitering funkar utan stackel och el. De ända gångerna som detta används är när hundägaren inte har vad som krävs för att hunden ska lyssna och lära sig vad som är bäst för den.  Skulle hunden t.e.x följt med C.M hem, så skulle han rehabiliterat vilken hund som helst utan dessa medel!  Men ingen är som C.M. och ibland så känner han väl att mer drastiska metoder måste användas för att en hund inte ska skada sig pågrund av sina obalanserade beteenden. Dessutom som alla vet, dessa kontroversiella metoder är inte olagliga i USA, och han lär inte använda sådana metoder i länder där det är olagligt!

Ruski
0

#10 om du säger det så.. har sett för mycket annat för att tro dig

[Forest]
0

puttar upp denna eftersom jag anser den läsvärd

Zebben
0

#10 Var kommer 98% ifrån? Var har Du fått den siffran?

detblir
0

Eftersom jag har sett och läst om säkert 100 rehabiliteringar, men bara sett ett par med elektrisk hjälp. Bara i extrema fall när inget annat fungerar som man har försökt. Och det handlar alltid om att människan bakom hunden med obalans, inte har vad det krävs för att rehabilitera hunden utan C.M´s närvaro. Då får den matte/husse en sista chans med ett mindre "trevligt", men dock effektivt och totalt ofarligt verktyg att ta till!!  Allt för att förhindra att hunden ska skadas!  Vad hade man inte gjort för att få sitt barn att sluta skada sig själv, fysiskt eller mentalt.., man hade nog tagit till alla metoder som bjuds! Men när vi talar om en hund…UUUUIIIAAooo, då reagerar vi som det var en människa!  Och där har vi beviset på problemet med hundars beteende.., människan bakom hundar i moderna samhällen betraktas som människor, och människopsykologi används på hunden. Det är ett djur nr.1 en hund nr2. en ras nr3. och namnet sist! De flesta ser och behandlar inte sin hund som en hund, och ger inte hunden det den behöver för att den ska vara nöjd med sitt liv.., då kommer protester av olika slag! De flesta ser sin hund så här; namn nr1, ras nr2. och nr 3…min dotter!! Då blir allt fel tyvärr!

[Forest]
0

10 menar du då att det är helt okej att ge elstötar och även andvända stackel?  Och du har vart hemma hos CM o en längre tid med antar jag eftersom du vet så grymt mycket om hur han arbetar med sina hundar? Detta med hans metoder som vi andra ser på både tv o youtube är helt enkelt slump?

[countess]
0

förmodligen har detblir enbart sett det som sänds på tv och endast sett en bråkdel av vad cm använder ! inte lönt att diskutera tycker jag !

detblir
0

Stackel har jag inte sett på youtube, men ett par med el..,jag har pluggat C.M´s metoder i flera år, och fått se material som inte går att få tag på av en man i skåne som är utbildad i U.S.A av C.Moch hans team.

[countess]
0

Flera år ? lite mer en 1 år hörru . du har alltid sakt 18 månader?

Zebben
0

detblir……Dina svar rinner tyvärr iväg så mycket att Du många gånger glömmer svara på vad man frågade. Glad Varifrån har Du fått denna 98% ifrån?

För enligt CM har han ju "rehabiliterat" fler hundar än de 100 st Du nämner att Du sett/läst.

#17 Detta material man inte kan få tag i av en man i skåne man inte heller kan få tag i? Obestämd

SaraC
0

Jättebra av Eva!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

detblir
0

18 mån har jag hjälp praktiserat och hjälpt hundar, sedan 3 år ca har jag på eget bevåg studerat det jag då kunde hitta…, men nu handlar det om mig igen.., vilket det inte skulle eller? Är det inte hundar i fokus här…

Zebben
0

#21 Det är bara Du som pratar om Dig själv. Jag undrade var Du fått dessa 98% ifrån? Du skriver att 98% av CM rehabiliteringar har funkat utan stakel och el. Varifrån kommer den siffran?

[Forest]
0

17 C.M har ju gjort stackel o säljer den med här kan du läsa alla fina fördelar med detta halsband o kom nu inte o säg att han inte andvänder skiten själv. http://www.hundharmoni.com/halsbands_art.htm

tycker du kan gott även svara på 13 fråga för jag är med nyfiken på läsa den % som du fått fram.

detblir
0

Från allt jag sett och läst som har med C.M att göra. Låna lite böcker av C.M så lär du få lite info i alla fall. Mitt material är för mig och de som får kontakt med den inre kretsen i C.M´s skola, alltså de som har vad som krävs som hundmänniska och med de rätta kontakterna för att få C.M´s utbildning under bältet.

Zebben
0

#24 Alltså är det taget ur luften.

detblir
0

Ja absolut.., om du mår bättre så, jag har inget att bevisa om C.M till en C.M hatare.., du har redan en bestämd åsikt från din synvinkel. Och ärligt talat så vet jag inte om jag vill lära ut något om C.M til dig. Du klarar dig säkert bra ändå:)

[countess]
0

#26 hon menade nog vars du har fått 98% ifrån =)

Karmatarerskanise
0

#26 Om man drar upp statistik är det alltid bra att visa var man fått det från. Annars är det självklart att man inte tas på allvar. Alla kan vi hitta på olika siffror, det är en annan sak att visa det.

Sen är det kanske inte viktigt för dig att folk tror dig, det är upp till dig. Men eftersom du tar upp Cm ofta, antar jag att du brinner för hans metoder. Varför inte då göra allt för att visa det bra du finner i det?

Zebben
0

#26 Hata är ett väldigt starkt ord. Jag hatar ingen, tja, hitler är väl gränsfall. Men i alla fall…jag hatar inte CM, han har säkert hjälpt en hel massa människor. Men jag ogillar många av hans metoder skarpt! Jag kan inte ta till mig så väldigt mycket av en människa som jag anser både fysikst, men mest psykiskt skadar många hundar i hans sätt att "rehabilitera" dem.

Jag var bara nyfiken på var Du fått de 98% av…,men märket på Ditt sätt att svara att det kanske inte fanns något dokumenterat bakom dessa procent.

detblir
0

Jag vet att han säljer det. Till människor som inte kan hantera sina hundar. Jag har aldrig behövt det, och C.M själv behöver knappast heller använda det. Han använder koppel som är så lätt material att vinden tar dom.., har sett honom behöva använda 5-6 stycken på hundar som protesterar genom att bita sig loss, ett koppel i taget.., men han har bara lugn trätt ett nytt på hunden tills den lugnat ner sig.

Svaret på de 98%..,(vad ni märker ord).., har jag svarat på;

jag har pluggat C.M´s metoder i flera år, och fått se material som inte går att få tag på av en man i skåne som är utbildad i U.S.A av C.M och hans team. Sen kanske det är 96,8% eller 99,2, vem bryr sig. jag menar att det är i extrema fall, där hundens problem är för stort för att hundägaren ska klara av rehabiliteringen på annat sätt_…
_

Nikkis
0

Bra skrivet av Eva, men jag kan å andra sidan känna lite att - bara för att CM bor i ett land med sådana (andra) regler så gör det inte honom till en mindre bra instruktör för det…?!
(Dock inte sagt att Jag anser CM vara en gud för det!)

Det jag egentligen menar är att ponera om någon av Sveriges främsta instruktörer blir "dissad" i utlandet bara för att denne följer Svensk lagstiftning gällande djurhållning/dressyrpolicy.

Förhoppningsvis så blir CM informerad om Sveriges djurlagar när han kommer hit! =)

detblir
0

Bra skrivet Nikkis… och om någon av er ger mig en siffra i statistik angående något, så tar jag för givet att ni inte sitter och hittar på! Men sen är vi alla olika också.

[Hilo]
0

#32 Du har förklarat vart du fått siffrorna ifrån, och jag tolkar det som att du tagit det från material du Sett och hört. Inte någon generell undersökning från en opartisk sida eller så.. Iså fall hade du utan problem gett oss en länk med dessa siffror m.m.

Har ingen riktig grund för vad du sitter och säger.
Det är vikigt att ha en pålitlig källa när det kommer till statistik.
Att du sett saker ingen annan sett, ja.. Ursäkta, men det gör inte mycket för mig, för att tro på de siffrorna.

Jag ogillar skarpt de små trådarna han har på sina hundar, och jag säger som Nikkis att jag hoppas att han är informerad om Sveriges lagar innan han börjar visa och snacka.. De som gillar honom, gå och se honom. Vi andra behöver inte gå alls.

cupcakes
0

Jag har inte läst tråden, men jag tycker att det är rent ut sagt pinsamt att SKK först protesterar mot hans program på tv och vill att det ska sluta sändas - och sen tar de hit honom själva.. Förstår inte resonemanget där.

detblir
0

SKK kanske har börjat fatta att han verkligen vet vad han sysslar med:)

detblir
0

"Sverige är ett föregångsland vad gäller utbildning både för hundar samt hundägare. Likaså är vi världsledande vad gäller forskning inom etologi. När det gäller olika sätt att bedriva lydnad och uppfostran av hund, finns en mängd olika instruktörer som praktiserar väl beprövade metoder."

Ändå är minst 90% av alla hundar man ser ellr träffar dagligen obalanserade och i behov av någon sorts rehabilitering/träning.

Vad säger det om Sverige och dess hundägare igentligen?

[Hilo]
0

#37 Beror nog på vart man rör sig.. Där jag rör mig är det inte ens i närhete av 90% som är obalanserade och i behov av träning.. Det är en ytterst liten procent faktiskt..

Vi är i alla fall bättre än USA, där dagliga promenader inte ens är en självklarhet.. Bara det är ju slugt.

Karmatarerskanise
0

#37 90%?? Var i landet bor du egentligen?
Är denna siffra också något som du läst i dokument som bara inbjudna får läsa? Eller det är en siffra du själv hittat på baserat på dina upplevelser?

Sen är det ju så att alla som har hund inte har träffat instruktör eller gått på kurs med hunden. Så självklart finns det förare som inte har bra koll på sin hund. Men att det skulle vara 90% är aningens överdrivet.

[Forest]
0

37 vi bor där många har hundar och jag möter sällan hundar som kan uppföda sig väl. Nu råkar det ofta vara unghundar som lever om lite. Man vart kommer 90% ifrån dina egna hundmöten ? Eller vart kan man läsa om detta?

[Hilo]
0

Sen undrar jag lite. Hur vet man om huhndägaren är ansvaret för att hunden är som den är. Rena antaganden allstå..
Man kanske har tagit hand om en hund som haft problem…
Finns ju olika anledningar..

Nåja.. Här i byn har jag inte sett en enda obalanserad hund.
De flesta kan gå lösa, och funkar bra ihop i flock.. Skulle inte vilja bo på ett ställe där 90% av hundarna är i behov av hjälp.. Det kanske är ett mer miljörelaterat problem då.. Miljön kanske begränsar vissa saker för att en hund ska vara bra.. Vad vet jag.

rosahalsband
0

#37 jag tror dig, alltså att 90% av alla hundar du träffat/träffar är obalanserade, för det är väl det du jobbar med? Så inte så himla konstigt. Själv har jag träffat många många många hundar och knappt 5 av alla har varit "obalanserade" eller knasiga. :)

[Hilo]
0

#42 I mitt jobb har jag träffat ytterst få obalanserade hundar
(i ny miljö utan ägare) - Så jag tror det har med lokala problem, och vart man befinner sig att göra.Glad

Ruski
0

#37 Siffran 90% där hundar är obalanserade? hmm

Skulle säkert kunna gå med på om du skrev ägarna men att det skulle vara fel på hundar? Nja hundar är det sällen fel på i mitt tycke men en massa felaktiga ägare finns det väl alltid, vi har i våran familj alltid haft hundar, och hundägare är nog bland det värsta som finns, just för att alla anser att dom vet vad och varför saker och ting händer men dom glömmer att det är hundar och felaktiga ägare.

Där är väl det enda vettiga CM säger och vill förmedla men sen kan och är han full av en massa annat s**t

Som att han aldrig sagt eller säger nej till en hund, men hans tsst är ju ett substitut för nej, du skulle likaväl kunna få samma reaktion genom att konsekvent säga köttbulle istället för nej

detblir
0

Hilo. Vet du vad en balanserad hund innebär? En hund som inte drar i koppel under promenader, som inte skäller på någonting överhunudtaget, är lugn i alla situationen, som kan hälsa på hundar och människor ute på ett lugnt och sansat sätt, som inte hoppar på människor när de kommer hem till hundägare, som inte skäller när det ringer på dörren, som inte visar oro,rädsla,aggresivitet,dominans,som man kan ha lös och ändå kontrollera 100%..o.s.v! Visa mig ett område där nästan alla hundar beter sig så…, för där är hundparadiset i så fall:)

Nikkis
0

Detblir: DU kanske anser att en "balanserad" hund är allt det du skriver i inlägg #45.

Men det betyder Inte alls att Jag, Hilo eller någon annan anser det.

Det du nämner i inlägg #45 är en Robot, inte en hund.
100% kontroll?! Duktigt, bra jobbat! Inte ens Jag har 100% koll på mig själv - så hur kan jag då ha det över ett annat levande ting, som har instinkter och impulser?
Varken jag eller du kan omöjligt påverka de yttre omständigheterna och därmed kan man ALDRIG NÅGONSIN ha 100% kontroll! Så är det bara, det förstår nog till och med du.

Jag ser gärna att mina (eller alla rättare sagt) hundar reagerar MEN också avreagerar! Däri ligger den Hårfina skillnaden i vad Jag anser vara en balanserad och stabil hund, avreaktioner.
Kvarstående rädslor hos en hund är ingen hit hos mig.

Zebben
0

Oj..90% som är obalanserade. Är det inte så att Du anser att 90% av de hundar Du ser runt dig om dagarna är obalanserade?

Jag ser absolut inga 90% om dagarna och då har jag absolut 100% hund omkring mig varje dag. Sen får man ju avgöra var man drar gränsen. Du kanske anser att en hund är obalanserad för att den skäller när det ringer på dörren. Jag anser det inte vara så. Jag vill att min hund ska skälla när någon kommer in på tomten, knackar/ringer på dörren. För mig är det en hund som fått en uppgift att sköta. Sen tackar jag för att hunden gjort mig uppmärksam på gästen/inkräktaren och så tar jag över situationen och avgör hur vi löser det bäst. Samarbete kallar jag det och inte en hund i obalans.

Min hund är nog enligt dig också i obalans när hon hälsar på mig med glädje. Hon tar gärna tag med tänderna i antingen handen eller armen och "gnager" lite. Hon älskar det och det är hennes sätt att säga hej. Jag accepterar det fullt ut. Jag ser inte en hund i obalans, jag ser en glad hund.

Karmatarerskanise
0

Håller med både Nikkis och zebben.

SaraC
0

Både Nikkis och Zebben har skrivit två riktigt bra inlägg här ovan, som jag stämmer helt in med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

detblir
0

Jag garanterar dig att en riktig ledare får en hund att vara så balanserad som jag beskrev. En robot..nja, en lugn,harmonisk,hund som är så trygg i sig själva pågrund av att hundägaren är en lugn, trygg flockledare med självförtroende. När du som hundägare är i rätt situation med sin hund så får hunden såklart stimma,leka och avreagera sig så mycket som Du tillåter!  Jag vet att de flesta inte inte anser att en balanserad hund beter sig som jag beskrev.., och det är också därför mer eller mindre alla hundar har problem med olika mindre trevliga beteenden!

[Hilo]
0

#50 Hundar som kan gå lösa, inte hoppar, och som kan umgås med hundar och människor utan problem.. Som inte skäller på allt som rör sig.. Ja, jag har en. Jag har även många grannar med sådana hundar. Sen tror jag du säkert skulle vilja rehabilitera mina hundar ögonaböj om du såg dem.. Men du och jag har tydligen olika syn på vad e hund är och vad en hund Ska vara.

Dock att hundar inte Får reagera utan någons tillstånd tycker jag är ren idioti.
Så jag antar att du har någon om säger åt dig när du får gråta, och bli rädd och reagera också?
Lek ch sånt, klart man kan kontrollera det. Men att en hund reagerar.. Nej, jag vill att min hund ska vara hund.. Inte en sak som bara finns, och rör på sig när Du bestämmer.
Det är så du får det att låta, och jag håller absolut inte med.

Nikkis och Zebben - Bra inlägg!

Nikkis
0

Du förstod nog inte det jag skrev…

Jag anser fortfarande inte att det Du beskriver är en balanserad hund. Varför ska du då påtrycka en åsikt jag inte alls delar med dig? Rätt oförskämt må jag säga!
Det du har beskrivit är för mig en Undertryckt hund, det är absolut inget jag eftersträvar i min hundhållning/hantering.

Men trots det så har jag fortfarande hundar som i Mina (och de flesta andras) ögon är stabila, harmoniska och framförallt lyckliga hundar som är trygga med mig, sig själva och varandra.

Du vet, det finns fler vägar som leder till Rom….!

[Hilo]
0

#52 Ja, det kan jag skriva på.. Och du måste väl hålla med om att Krecia är ganska balanserad? Vill se den hund som är mer balanserad än henne.. Hmm.

detblir
0

Jag bor i Malmö, och jag tror säkert att hundar på landet,(närmare naturen och naturmänniskor), har lättare att vara balanserade, men även i mindre samhällen är problemen stora. Jag menar faktiskt hundar som jag ser och möter bara apropå i alla möjliga situationer. Och bara så att du vet, en hund som hoppar upp och naffsar på husse/matte har inte den respekt för hundägaren som den borde ha. Hunden är flockledare! Det är som om dina barn skulle springa fram och slita i dina kläder utan att respektera att du vill ta av dig skor och ytterkläder i din egen takt innan ni kramas och hälsar på varandra. Om det ringer på dörren och hunden reagerar med ett eller ett par skall så är det väl ok, men när hunden rusar fram till dörren och skäller på ett frustrerat sätt, då är det ett obalanserat beteende.  Men studera ni nästa gång ni är ute och ser t.e.x en äldre person med en liten hund hur det ser ut. Hunden framför människan, ibland 10 meter i ett flexikoppel och varje person och hund som kommer i möte, blir bemött av en nervös och skällande lite hund som vaktar sin flock.

Nikkis
0

Krecia äger! Men heeey, hon är Polack, det säger ju allt, haha. ;-)

[Hilo]
0

#55 Ja, för vi vet ju att alla polacker är så balanserade annars *blänger på* Kyss

[Forest]
0

tackar för bra svar av Nikkis o Zebben.

[Hilo]
0

#54 Men.. Min lilla hund går i flexi, ofta framför mig.. Hon skäller dock aldrig på mötande "trafik" och går aldrig fram till hundar eller människor hon möter, även om man går förbi varandra på samma trottoar.. Sska jag tolka det som att min hund är i obalans för att hon går framför, eller i balans för att hon låter omgivningen vara..?

Och respekt är i mina ögon att hund, eller människa också för den delen gör som jag vill, och gör det på så vis som jag accepterar.
Ser då inget fel att Zebbens hund gör som h-n gör när matte kommer hem, om matte ändå accepterar det.. Jag tror inte det är så att hunden sliter och drar i kläder och välter matte..

Karmatarerskanise
0

En hund som går före en i är inte i obalans!

detblir
0

Absolut..,det finns många vägar till balans.., men prova du dina vägar på de pitbulls och amstaff som jag har rehabiliterat med C.M´s hundpsykologi, så tänker du nog om snabbt. Vissa hundar har små "fel", då funkar mycket. Men "tuffa raser" som är lite extra besvärliga behöver speciell hjälp!

Vattnadal
0

Detblir, du anser alltså att en hund som går före och tar egna beslut är flockledare och är obalanserad.

Nu är ju grejen att alla hundar på vår kennel är avlade för att arbeta, självständigt och från ägaren.

En golden ska kunna springa från föraren och söka, den ska kunna ta direktiv om riktning, men samtidigt strunta i dem om den vet något föraren inte vet (ex att en skadskjuten fågel trycker på ett annat ställe än husse står och blåser i pipan om).

Sen har ju vi husky, och de är avlade till att springa före och från föraren. De ska kunna kommandon, men oxå strunta i dem. Säger föraren att spannet ska höger i en korsning över en flod, och hunden känner att isen är dålig, ska den vägra. Om spannet går på en tävling, med hårda fina spår som snöar över, vet hunden var spåret går, var de framför gått, medan husse/kartläsaren kan anse att det är ett annat spår. Hunden ska då ta beslutet att visa husse hur fel han har och leda dem rätt.

Jag använder fysiska belöningar åt mina hundar. Vittra, min golden, får ställa sig med framtassarna på min midja och "kramas" när hon är glad, ängslig eller bara kramig. Vi boxas så att hon får bita i mina händer som den ultimata belöningen. Vidar får kasta sig med framtassarna på mina axlar när han är lite tokig och ändå gör som jag ber honom. Detta skulle du kalla obalanserat, jag säger att det är lyckliga hundar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#60 Jag har tagit hand om en amstaff med krånglig uppväxt, och gjorde inte ett dugg av det som C.M. snällt predikar om.. Han mår finfint idag och bor utan problem hos en barnfamilj.. Ja, det är EN hund, men också ETT undantag Glad
Slänger in en bild på det lilla underverket!

Haft rottweilers utan problem, och har inte haft någon som helst mening med att de inte kan gå framför. Inte tog de över huset för det.
Tycker du ska sluta anta saker till höger och vänster.. Bara för att jag inte verkar som jag har erfarenhet så betyder det inte att det är så Flört

Jag tror säkert du ser att 90% av alla hundar du möter är obalanserade. Men då har du förmodligen också en helt annan syn på hund, och hundhållning än vad jag, och uppenbarliga några till har.Glad
Svårare än så är det inte..

detblir
0

En hund som har ett "jobb" att göra springer så klart före, men det ska vara på människans komando, inte på eget bevåg. Men i det vardagliga gör hundar likadant ofta… och kramas och leka, boxas och kivas ska man så klart också göra, när det är ok med huss/matte, inte när hunden bestämmer att det ska ske, och inte varje gång man kommer hem genom dörren. Men alla får göra som dom vill med sina hundar. Jag rekomenderar bara vad jag tycker leder till en balanserad hund, och som sagt det finns många vägar till Rom:)

[Hilo]
0

#63 Jag förstår då inte vad problemet är. Uppenbarligen har vi balanserade hundar. Min hund går framför på eget bevåg.. Det är inget jag säger åt henne eller något.. Hon går före i koppel, och hon går före när hon är lös. Kopplad är hon dock väldigt sällan så vet inte om man behöver räkna med det..
Nåväl.. Vi har som sagt var olika syn på vad en hund är och ska vara Glad

Vattnadal
0

#63 Fast detaljstyr du för mycket får du aldrig en hund med det självförtroende och egenbestämmande du behöver i en bra ledarhund, tex. Samma sak med assistenthundar till både blinda eller funktionshindrade. De måste lyda, men veta när de inte ska lyda. Styr du för hårt med regler och aldrig låter hunden ta egna initiativ får du aldrig en bra hund till arbete.

Låter du inte hunden bestämma när det ska lekas, när den får gå före eller så ens ibland, så kan du inte låta den leda när det passar dig heller, för då törs/kan den inte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0

Jag vet, det här kommer vara såå dagis men jag måste bara få häva ur mig följande innan jag kan återgå till att vara seriöst igen: HAHAHAHAHAHAAH!!!! x'D

Varför kräver pitbulls (Rättning: Finns ett fåtal registrerade renrasiga pitbulls i Sverige och de är nog garanterat hos duktiga personer som ägnat mkt tid, engagemang och pengar för att importera hunden.. Så dessa har du nog ytterst tveksamt stött på! Blandraser tror jag mer på att du haft med att göra) och amstaffs andra metoder än vilken annan ras som helst, eller okey - en redlig brukshund?

Är det en utmaning? If so, SHOOOT!!!

Men jag uppskattar verkligen inte din nonchalanta attityd om att "mitt sätt" är inget att ha, när det beviserligen fungerar!
Jag sitter med sammanlagt fyra hundar (och en kisse) här hemma, varav Två av dom är vuxna Schäferhanar med kaliber i sig som heter duga!
Eller vaddå, är alla hundar av icke kamptyp ingen "riktig" hund för dig eller, eftersom du påstår att vissa (kamp)rasen kräver "speciella" metoder(/'hjälp')?!

Det visar bara stor brist på kunskap ifrån din sida isåfall…

En fråga bara, vad har du för utbilning förresten?

Ruski
0

detblir anser du dig vara flockledare eller anser du dig vara försärjare, familjeöverhuvud?

En hund är en hund och med det följer det vissa överraskningar, precis som Nikkis skrev.

Om du vill ha en balanserad och lugn hund får du nog skaffa en porslinshund som du får balansera på något i fönstret eller i bokhyllan.
För det är det enda som är 100%igt, annars är det inte ett levande väsen.

har du läst eller förstått något om vad en hund som skvallrar är? du kan bara uppfatta det om du har hunden framför dig, går den bakom?? Så antingen har du ögon i nacken eller så backar du?..

Och då hade du förlorat den funktionen hos hunden.. Synd för det är en användbar funktion..

[Hilo]
0

#66 Jo, Nero har du gjort ett jättejobb med. Och den hunden har som sagt en del att ta av om man säger så! Hade du fått tid hade du nog både klarat av Rinoa och Wilma.. Båda svåra hundar av "skarpa" raser.. + "mesig" schäfer Flört
..och mig veterligen använder du dig inte av C.M.'s skola.. eller har jag fel?

Nikkis
0

Måste inflika gällande bokhylla, de är inte heller att lita på! Flört
Igår föll hela f*nskapet ner från väggen med vaser och alla mina priser på!
Väggen sa "Nu är det nog - väck!". Så se där, inte ens en porslinshund är garanterad sitt "liv", hihi. ^^

Hahaha, Nero är ju jordens knasboll den där lilla freaket alltså. *asg*
Men taaack vännen, glädjer mig att höra! <3
Hahahahaha nej, använder verkligen inte CM's metoder. Eller JOO!!!!! Jag har "Psshh:at" katten när jag har velat skrämma ner ner honom från soffan för att själv lägga mig där…  Så jag erkänner mig skyldig… ='( *asg*

Ruski
0

#63 många vägar till Rom.. Hmm jo

och Rom byggdes inte på en dag, men det brann på en natt..
Fattar du inte vad du själv sitter och skriver? hur mycket du skriver upp dig själv och din kära CM utan fakta men en himla massa lösryckta svängningar av ord och påhittad kunskap.

[Hilo]
0

#69 Ja.. Nero är ju Nero, men speciellt obalanserad är han inte.. Kan ju faktiskt säga att jag förväntade mig att er lilla minilägenhet skulle vara trång, och dryg att röra sig i med två Stora schäferhanar, och en av dem Nero.. Men icke.. Man märke dem ju knappast.. De gjorde ungfär lika mycket väsen av sig som Krecia gör här hemma, och då väger hon 4 kilo, och inte 45 Flört - och är lugn som en filbunke..
Ja men psstar gör jag vilt här hemma till katterna.. Oskyldig

detblir
0

#63 Fast detaljstyr du för mycket får du aldrig en hund med det självförtroende och egenbestämmande du behöver i en bra ledarhund, tex. Samma sak med assistenthundar till både blinda eller funktionshindrade. De måste lyda, men veta när de inte ska lyda. Styr du för hårt med regler och aldrig låter hunden ta egna initiativ får du aldrig en bra hund till arbete.

Låter du inte hunden bestämma när det ska lekas, när den får gå före eller så ens ibland, så kan du inte låta den leda när det passar dig heller, för då törs/kan den inte.

#65 Det får du stå för, jag kan inte hålla med.

Menade inte att vara nonchalant, och ber om ursäkt om det kom ut så!  Jag menar att vissa raser kräver lite mer disciplin pågrund av att rasen är en högenergiras som behöver extra mycket fysisk och mental utmaning för att tömmas på överskottsenergi, så att man sen ska kunna "tala" till sinnet med regler-begränsningar-gränser, och sen överöser man hunden med kärlek…sist alltså.

Pluggar och har pluggat C.M´s hundpsykologi och metoder i c.a 2 år under en färdig (C.M) hundpsykolog i Malmö. Hade i ett år på eget initiativ läst och sett vad jag kunde komma över av C.M innan jag började läsa seriöst, och praktisera tekniker på hundar dagligen.  Sen har jag rehabiliterat hundar, och tränat människor sedan 1 år tillbaka.., mest för att träna mig själv i början, men nu på sistonde seriöst. Öppnar hundrehabiliteringscenter i Malmö nästa år.., är målet, men fram till dess kommer jag att åka hem,(som jag gör nu), till folk som behöver hjälp med sina hundar.

[Hilo]
0

#72 Ja, skarpare raser behöver mer jobb.. Det tror jag de flesta vet. Själv haft ett par strycken och vet att de kräver mer än min retrivier t.ex.
Men det lät på dig som att Bara C.M.'s metoder funkade på amstaffs och amstaffmixar.. Vilket är ganska löjligt med tanke på att det bevisligen inte är så.. Kanske har missuppfattat, men det fick det att framstå som så när du skrev, och jag citerar

"men prova du dina vägar på de pitbulls och amstaff som jag har rehabiliterat med C.M´s hundpsykologi, så tänker du nog om snabbt. Vissa hundar har små "fel", då funkar mycket. Men "tuffa raser" som är lite extra besvärliga behöver speciell hjälp!"

Jag har Ingen aning om vilka typ av problem de hundarna hade, lika väl som du inte har en aning om vilka problem mina jourhundar och hemmahundar har haft..Glad

Nikkis
0

AMEN!

Hahaha jag var tvungen att se mig om nu för att se vart hundarna var, enda jag fann är katten som sover här brevid mig på elementet. =P
Men nyss tuggade alla odjuren på smarriga märgben, inte det minsta tjafs eller groll om det!
Neros grej är ju det här med närgångna hundar, men det har ju sina förklarliga skäl till det. Jag kan omöjlit ge honom tillbaka tiden han förlorat med sin mor och syskon. Det jag däremot kan göra är att styra upp honom och det är ju inga problem alls. Han är ju en mkt stabil och 'balanserad' herre trots det. Vi vet vart vi har varann och det är det viktigaste.

Det jag däremot tror att 'detblir' inte riktigt förstår(vet?) är att det finns hundar som har mentala brister som Inte kan "lagas" eller hundar som har varit med om vissa trauman och av den anledningen inte alltid "lagas".
Hundar är precis som folk individer och allt funkar inte på endast ett sätt!

Jag hatar att äta ALLT som kommer ifrån havet, men hela min familj älskart!

[Hilo]
0

#74 Tänker bara på min älskade "R" och vackra "W".. Tyvärr finns det hundar som inte kan, eller för den delen Ska räddas. Man kan inte rädda Alla, och det av en anledning.

Vi får vara glada för det vi har idag, och något av det bästa har jag ju dig att tacka för Kyss.
Så många hundar som passerat genom dessa väggar, och som fått hjälp..
Ja, man känner sig nästan lite berörd över hur folk tänker ibland.

Sen har vi ju folk som dig, och flera andra här inne.
Som har Lyckliga Lydiga hundar Skrattande

Jag har dock aldrig använt mig av samma metoder till mina (egna) hundar.
De två jag har nu går på helt olika träningssätt och kommandon.. Allt för att passa individ och mitt tycke inom hundhållning Glad

Nikkis
0

Men jag förstår inte grejen, du talar om raser med hög aktiveringsbehov, javisst absolut!
Det köper jag, jag sitter som sagt med två brukshundar här hemma. Varav den ena(yngsta) är min tävlingshund.
Så det här med träning och aktivering kan jag nog garanterat väldigt väl, fysisk som mentalt.

Men det jag inte förstår är varför du påstår att dessa raser(/hundar) med det "energi"behovet Endast fungerar på CM metod?

Jag är som sagt OERHÖRT aktiv och engagerad i hundsporten, jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag känner några av de främsta uppfödarna/instruktörerna/domarna osv i Sverige inom diverse bruksgrenar/raser (för att inte tala om alla Grymt duktiga människor jag endast har "sett" på nära håll), som Inte alls använder sig av CM metoder.
Men som har BETYDLIGT bättre, harmoniska, mer tillfreds, Lydigare och tillgängligare hundar än de jag sett under CM's program (eller de enstaka stollar jag mött lite här och varstans som är CM wannabee's).

Och då snackar jag om Redligt temperamentsfulla Brukshundar som Kräver Enormt mkt av sin förare, som för den okunnige säkert kan tolkas som mer "vild än tam" - fast det inte är så. (Många av dessa är på SM/VM nivå med sina hundar.)

Dessa hundar jag nu talar om har BETYDLIGT mer i sig än vilken "klen"(klen i jämförelse) kamphund som helst som oftast ändå enbart går på sin kamplust.

Dessa brukshundar jag talar om är då framavlade för prestation endera på tävlingsplan eller tjänst och de besitter Betydligt mkt mer egenskaper som är genuint framvalade för ett visst ändamål.
Och då snackar vi om socialkamplust, försvarslust, föremålsintresse, dådkraft, jakt lägg då till en fet V8 arbetsmotor och du har dig en Riktig Brukshund!
Tillskillnad från de "energiraser" du refererar till som i dagens läge avlas fram till utställning och sällskap med en gnutta kamplust i (som 'råkat' komma med på köpet typ.). THAT'S IT!!!!!

Så det ÄR skillnad på Hund och Hund!
Skulle du komma och försöka dig på med det du nu gör på ngn av dessa brukshundar jag talar om, så hade du fått dig ett stort och fett (ursäkta språket) 

DET kan jag Garantera dig!

/Inlägg redigerat pga. svordom, vilket inte är tillåtet här inne.

[Hilo]
0

#76 Ja, jag skulle nog inte palla det Nero kräver idag, och då har jag ändå haft en bruksrottis Med problem xD

Bra inlägg!

Nikkis
0

Inte ens Nero besitter alla de egenskaper i de mängder jag nämnt då han inte är framavlad för rent bruksarbete.
Men trots det så ja - han kräver sitt och då inte att förglömma att han Är en liten "skitstövel" som är självståndig och hård. ;-)

Iko däremot som är renodlad brukshund med en av världens Främsta och BÄSTA brukshundar i sig, även idag vid snart 13 års ålder fortfarande kräver sitt och kan ha åsikter om saker och ting. Hahah snuttegamlingen. <3

[Hilo]
0

#78 "Min" Iko!! KyssKyssKyssKyssKyss

detblir
0

Jag tar vilken utmaning och vilken hund som helst utan oro…bra säg till. Men jag behöver nog inte jobba så mycket med din/dina hundar så dom verkar vara perfekt balanserade redan, så jag fattar inte vitsen..?

Jag vet att det finns många metoder,tankesätt och tekniker som kan fungera för att balansera en hund. Men jag är övertygad om att ingenting är lika effektivt och går lika snabbt och lätt som med C.M´s psykologi och tekniker!

detblir
0

Detta är skrivet av någon annan, men ville visa det;

- Ingen person är perfekt och gör allt rätt, inte Cesar heller, men han har varit oerhört inspirerande för mig och hans tänk har gjort mig till en mycket bättre hundtränare. Och de flesta vet ju om att även om en hund kan vara jätteduktig när godiset finns där, så kan den både vara helt olydig och opålitlig som lös i den vanliga vardagen med hunden, och/eller vara opålitlig mot andra människor eller andra hundar. Dvs den saknar en bra flockledare som bestämmer på ett lugnt och vänligt sätt och vid behov tillrättavisar när hunden gör fel.

I sin senaste bok lär sig Cesar om momentträning av andra kända tränare. Och vi har massor av lära av Cesar, om vi klarar att bortse från att Cesar vid ytterst få tillfällen har använt el, och sällan stackel. Redskap är faktiskt inte en viktig del av Cesars lära. Men här hemma byter en viss Barbro ofta ut hundens halsband mot sitt eget stryp för att det ska göra ondare när hon rycker. Att hon inte använder stackel är nog bara för att man inte får ha det i Sverige. Enda skillnaden mellan hårda ryck med stryp och lätta tag med stackel är att skaderisken med stryp är högre. Jag tycker att det märks tydligt att Cesar ligger före de flesta svenska tränare i hundkunnande, och förstår man inte att man kan lära sig mer om hund av honom så är man inte tillräckligt ödmjuk. Jag gissar att flertalet som inte förstår Cesars metoder har låg erfarenhet av svåra hundar och tror att det räcker med godare godis och klicker och "momentträningstänk". Men hunden blir inte mer social och mer pålitlig i grunden på det sättet. Det handlar om social kommunikation, inte om beteenden, när hunden är i obalans.

Nikkis
0

Återigen förstod du nog inte mitt inlägg eller så är det jag som är för otydlig. Ber isåfall om ursäkt, jag är riktigt sjuk och eländig nu nämligen.

Varken mina hundar eller några av de jag känner behöver ngn hjälp med sk problembeteendet eller något annat, då det inte behövs. Meeen ska ha kvar det på minnet.. ;-)

Vitsen var att jag uppfattade dig som väldigt insnöad på CM och du fick det att verka som den ultimata metoden för Alla hundar, isynnerlighet hundar med "högt energibehov".
Då talade jag om att så är det inte alls för att… --> hänvisning till mitt inlägg #76.

Hmm… Motfråga - är snabba och lätta lösningar de Bästa lösningarna, i slutändan?

detblir
0

Varför ska en hund må dåligt och vara obalanserad genom att vara rädd,osäker,aggressiv eller vad det nu kan vara.., pluss att familjen med en sådan hund också lider, en lång tid om man kan ta bort problemet fort. Så ja, i alla lägen borde Snabba, enkla, enkla och logiska metoder vara bäst.

Nikkis
0

Öhm…?
Jag har faktiskt inget emot CM om jag ska vara ärlig, som texten du citerade så föredrar jag honom framför vår egna Barbro…
Vilka redskap han har använt sig utav struntar jag fullständigt i om jag ska vara ärlig.

Men däremot så håller jag inte med honom i precis Allt han gör, och det är egentligen Det jag vill ha fram.
Att det fina med hundträning är att man kan Handplocka det man Själv tycker om och "stödjer" och skräddarsy sin alldeles Egna metod för varje specifik hundindivid!
Man behöver inte följa en viss metod till exakt punkt och pricka, när man kan välja det allra bästa ur flera olika metoder! =)

detblir
0

Absolut, man ska ta det man tror passar sig själv och hunden bäst.

Sen kan det vara från olika hundskolor.

Jag tror att C.M´s skola passar mig och alla hundar jag kommer att jobba med, så jag använder hans grundpsykologi och hans tekniker, men kan tänka mig att använda andras tekniker om jag ser något som verkar funka.

detblir
0

Ska iväg nu, svarar kanske på ditt nästa inlägg senare.., annars i morgon. Tack för pratstunden:)

cupcakes
0

#84 Att det fina med hundträning är att man kan Handplocka det man Själv tycker om och "stödjer" och skräddarsy sin alldeles Egna metod för varje specifik hundindivid! Man behöver inte följa en viss metod till exakt punkt och pricka, när man kan välja det allra bästa ur flera olika metoder! =)

Word! Det är en av de saker jag älskar med hundträning!

Zebben
0

#60 "tuffare raser" skulle det vara pitbulls och amstaffs det?

tsset
0

#54 "Och bara så att du vet, en hund som hoppar upp och naffsar på husse/matte har inte den respekt för hundägaren som den borde ha. Hunden är flockledare!"

En snabb fråga, du som har sån otrolig koll på det här med flockledare och rangordningar och dominanta hundar(*host*)… hur hälsar en undergiven hund på flockledaren? Tänk den tanken, tänk på vad hunden egentligen gör när den hoppar upp mot människan och gör kopplingen.

Vill du ha lite hjälp på traven så är mungipor och slickande och människans upprättstående kroppsbyggnad bra ledord. Inser du att du säger emot dig själv i det stycket?

Zebben
0

#54 Om det är min schäfers hälsning Du menar. Att hoppa upp och nafsa på ägaren? För det första så behöver hon inte hoppa upp…hon når så fint till händer och armar ändå Flört Hon är en stor tjej.

För det andra så har det verkligen inget att göra med att hon skulle vara flockledaren. Har aldrig sett en flockledare i så fall som kommer med låg svans, låg kroppsvikt, öronen bakåt, undviker ögonkontakt och ett väldigt pussande och slickandes på händer och ansikte. Tydligare kan det inte bli. Och ju gladare hon blir desto hårdare tar hon i när hon "håller handen" och ju tydligare är hon med underkastelse signalerna.

Det jag många gånger tänker på när jag ser Ceasar Milan tillsammans med hundar är att det bästa sättet att se på en flockledare är inte att titta på flockledaren i sig, utan på hur de övriga beter sig gentemot flockledaren. På så sätt vet man vem som bestämmer. Det är inte flockkledaren som ska visa sig störst eller starkast..det är de övriga som ska visa sin kärlek till den de upplever som tryggast och ärligast. När Ceasar tränar hund gör han det gärna fysiskt, att tala om att han är ranghögst. En riktig flockledare gör inte detta. Det behövs inte…de andra vet ändå.

Froya
0

Bra att hon tog upp detta!

tsset
0

#90 "Har aldrig sett en flockledare i så fall som kommer med låg svans, låg kroppsvikt, öronen bakåt, undviker ögonkontakt och ett väldigt pussande och slickandes på händer och ansikte. Tydligare kan det inte bli."

Precis vad jag menar! Sen måste man ju inte ha dem hoppandes (eller sträckandesFlört) för det, men att hunden försöker nå ägarens ansikte för att pussas är väl ändå det sista som ska räknas till att vara "flockledare"…

Här ville lilla omplaceringen inte pussas först, han fick inte förr, men allteftersom vår relation växt har "attackerna" ökat och han bokstavligen flög upp i luften för att nå ansiktet. Nu har vi lärt in att vi kommer ned på hans nivå och istället kör han sidan först mot våra ben när han vill pussas för han vet att vi tar ned ansiktet då, men mängden pussar är inte mindre för det!

IdaT
0

#90 "En riktig flockledare gör inte detta. Det behövs inte…de andra vet ändå." Det är min Lillemans uppfödare ett "skolboksexempel" på. Hon är jättecool, hon behöver bara titta (och då menar jag bara titta) på en hund för att dom ska förstå. Man märker direkt skillnaden på hundarna när hon kommer in i ett rum.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Nicolina
0

"detblir", har en liten story till dig som du gärna kan få ge svar på.

Förra vintern passade jag min fasters terrier ett tag, hon är en 6 år gammal tik. En kväll var jag och en av mina vänner ute på kvällspromenad och vi tog en väg där man går en bit som inte är upplyst. Det var med andra ord helt becksvart förutom det lilla snön lyste upp.

Hunden ifråga gick lös ett par meter framför oss (hon går Alltid lös) och när vi kommit ungefär halvvägs på stigen så börjar hon att morra, jag ropar då på henne och hon kommer direkt tillbaka till mig och kollar läget. Men går sen nån meter fram, morrar igen och stannar sen upp med spänd kroppshållning och fortsätter morra. Hon gick alltså aldrig ifrån mig.

Detta utspelar sig under några sekunder och strax hörde jag min granne ropa vem det var där framme, hon var ute och gick med sin unga taxhane och hörde min hund morra. Grannen och taxen har vi träffat många gånger, och taxen har jag även passat.

När min granne ropat och jag hörde vem det var, så sa jag åt min hund att vara tyst vilket hon inte ville vara förrän vi mötte grannen och taxen som hon ignorerade totalt. Hon är inte intresserad av att hälsa på andra hundar vid möte utomhus och går aldrig fram någon självmant.

Hur skulle du beskriva vad som hände med min hund i denna situation? Vad gav hon för signaler och beteenden? Hon är inte tränad till någonting.

detblir
0

Hon betedde sig perfekt enligt vad jag hör. Det var beck mörkt, hunden gick först och har då instingtivt, (framförallt en äldre tik), som brukar värna om "flocken".., koll framåt.  Den som går längst fram och leder resten, kollar av läget, och varnar både de sina och det som finns i mörkret. När hon sen såg att det inte var någon fara, så ignorerade hon på ett balanserat sätt den andre hunden och husse. Detta förmodligen för att hon varit spänd nyligen också.  Det verkar vara en balanserad, stolt och ganska lugn tik du har. Men lite flockledare känner hon nog sig som kanske.., eller?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.