IMMI???
Jag har en undran. Vad är IMMI kurs för något?Vad skiljer det mot vanliga kurser?Vill gå agility med min fem åriga tibetanska terrier tik men misstänker att det lär börja i mars någon gång men man kanske kan gå någon kurs med IMMI men frågan är vad är det?Jag har hört många som gillar det och många som inte alls tycker om det. vad tycker ni. Vill ha hjälp med mina frågor:)
IMMI står för "Individanpassade Metoder - Motiverade Instruktörer". Det är alltså, enligt mig, löjligt mjuka och "snälla" metoder om det är en riktigt IMMI-frälst instruktör. Men är väl super om man vill köra på enbart positiv förstärkning. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Jag har gått en kurs med IMMI och för min del skulle jag aldrig rekommendera det åt någon, men som sagt det är min uppfattning.
#2 varför vad va det som var fel?

Det finns en del väldigt bra IMMI instruktörer också. Men ska man få vara IMMI instruktör får Du knappt peta på hunden utan att kallas för hårdhänt. Så nä…det är faktiskt lite väl löjligt, anser jag. Jag tränar också med mjuk och positiv inlärning men nog sjutton kan jag ta tag i hunden vid behov.
Jag anser att den som ska vara instruktör måste kunna läsa vad det är för sorts hund som kommer. Jag hade en riesenschnauzer och det är inte en lätt hund så att bara vända ryggen till när han gjorde fel fungerade inte alls. När han var runt ett år trodde jag att jag måste ta bort han för han var tokstressad pga av att han fick ju aldrig några gränser satta. Tack och lov fick jag hjälp på annat håll så vi fick 9 härliga år tillsammans.
Men det värsta var nog ändå när vi fick gå hem mitt under träningen för att vi "störde" är det inte då det behövs träning? Och det var dessutom en höglöpande tik under det tillfället. Så jag står fast vid min uppfattning, hellre egen träning tills det blir andra kurstillfällen.
Vilket jag gör nu med min valp.
bara positivt. har en underbar instruktör som är mera som en vän. Mjuka metoder men hon tar i xtra på de hundar som behöver. Även att vi går kurs så kör hon inte samma metod på alla. Utan inviduellt.
Vet många som fått rådet att avliva sin hund av olika orsaker som vi inte behöver ta upp. Första rådet är ta hunden till ev duktig vet. Sen jobbar hon med hunden både i grupp & privat. Hjälper själv till i hennes kurser & är super nöjd. Vi deltagare får bestämma själva vad vi behöver för träning. Hon tar emot alla typer av hundar, oavsett problem. ´titta på bara om du känner för det´. Inga krav.
men kanske jag har hittat guldet? Hon är även hund psykolog.Aldrig varit mera nöjd
[
](http://www.ingebohundskola.se/)[
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

#6 Men en IMMI instruktör får inte "ta i extra" om det behövs. Då åker de ur IMMI-verksamheten.
#7 med ta i. Menar jag använda en skvätt vatten ut en spruta
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

#8. Precis och det är enligt IMMI att vara för hårdhänt. Hunden ska inte uppleva obehag alls.
#4 Helt enligt min mening ibland måste man visa var skåpet ska stå.
Anders Hallgren i all sin ära, har gått i hans skola men ibland så finns det inga andra möjligheter vilket även IMMI bör förstå eftersom det är Individer och vissa individer är inte mottagliga för positiv förstärkning.
Sen eftersom jag inte tror på Godis hundar utan anser att en hund ska kunna prestera utan godis.
men men det är väl bara jag??
#10 godis är bra vid inlärning. Sen är det bara en muta. En hund ska arbeta uan godis.
Helt rätt
…………………………………..
#11 ja men genom att ge godis så bibehåller man arbetsluten dock ska man inte muta hunden :)

Godis eller inte godis. Hur jobbar Du själv med hund? Hur får Du Din hund motiverad i det jobb den ska utföra? Anser man att godis är muta, så anser man att alla belöningssystem är mutor. Att använda sig av belöning/en resurs i sin hundträning är ett måste om man ska komma någonstans och få en hund som bibehåller sin motivation. Sen hur man använder sig av en resurs är en annan sak. Antingen muta eller som belöning. Det är skillnad. Man kan muta sin hund med kamptrasa också.
"…och vissa individer är inte mottagliga för positiv förstärkning."
Skitsnack. Eller, nu tänker du inte utanför ramarna. Själv har jag Aldrig träffat på en hund som Inte varit mottaglig för positiv förstärkning. Inte en levande hund iaf, och för den delen levande människa heller eller annat djur.
Alla hundar vill något, och det är fullt möjligt att använda även detta som positiv förstärkning! Att tillföra något förstärkande är inte bara godis, kastad boll, lite kel eller dragkamp, då är man helt fel ute… Det kan mycket väl vara att Få gå till hunden därborta och leka, att Få jaga efter kaninen, att Få en hel älg att käka upp, att Få dofta på en kissfläck, att Få hoppa och hälsa på folk, att Få sno mat från bordet, att Få skälla på brevbäraren, att Få lägga sig och sova igen, att Få rusa fyrahundaelva varv i skogen.
En hund som inte vill något är död, helt enkelt. Kan man inte träna en hund med positiv förstärkning är det tränaren som är för trångsynt. Somliga hundar arbetar grymt för godis, andra för att få jaga, en tredje för att få gå tillbaka till soffan och en fjärde för att få leka med bästa kompisen. Det är vår uppgift att finna det som är något värt för hunden!
#11 Mutor är sådant som hunden vet finns där innan den utför något, och sånt tycker även jag att hunden ska klara av att arbeta utan. Däremot kan man mer än väl låta hunden arbeta i timtal för att sedan få sin mat eller något. Den finns inte där för att hunden ska jobba utan kommer när hunden har jobbat. Ser du skillnaden?
Här är det ajabaja att muta hunden till något och det med godis, boll, springrace eller vadsom. Hunden ska handla först innan den får något för det. Och jäklar i mig vilken arbetslust man får när hunden är rätt motiverad och jobbar för något! Så är det ju, vill man att hunden utför något som den i sig inte finner förstärkande (låt säga en hund som inte tycker att gå långsamt är kul) behöver man använda sig av något som är förstärkande. Medan andra hundar blir förstärkta av arbetet i sig (födda apportörer apporterar utan att man behöver förstärka mer än med arbetet i sig och fortsatt arbete, en hund som jagar behöver inte motiveras mer, en hund som tycker bäst om att hålla sig nära sin ägare behöver inte förstärkas för det då den i sig själv blir förstärkt av att utföra det)…
tsst: du har aldrig träffat en Ovtjarka som är inställd på försvar! Kan du inte ha gjort, eller med någon annan viljestark hund heller förövrigt?
Men jag tänker inte diskutera det för du kommer ändå inte att förstå det, men möt upp mig så ska du få göra ett försök med dina se utan för boxen metoder och positiv förstärkning.. Innan du är villig å möta oss, så behöver du inte ens svara för du har inte en aning om vad jag har för hundar och vad som är deras motivation eller inställning. så där av tackar jag för mig i den här diskussionen. för du kommer ändå ALDRIG å lyssna på vad jag har att säga, eftersom du kan och vet bäst.

#15 Förklara gärna vad Du menar att Dina hundar inte är mottagliga för positiv förstärkning. För jag har heller aldrig någonsin mött en sådan hund och då har jag ändå mött och umgåtts med Ovtjarkas bla.
#15 Och vad kan man belöna "en Ovtjarka som är inställd på försvar" med? Fullfölja sitt försvar, kanske? Och visst blir den förstärkt av att vara inställd på försvar, visst förstärker den sig själv då? Och visst kan en "rätt reaktion" från det den försvarar mot ge positiv förstärkning?
Jag säger inte att det måste vara lämpligt att använda eller ens lagligt eller att man ska eller bör göra det, jag talar om Möjligheten och att positiv förstärkning Finns i hundars liv oavsett om vi vill det eller inte. Därtill säger du själv "Viljestark hund", vilket måste betyda att hunden Vill en massa. PERFEKT att utnyttja då man har Många viljor att jobba med!
"…för du har inte en aning om vad jag har för hundar och vad som är deras motivation eller inställning…"
Nej, jag har inte en aning om vad du har för hundar vilket inte är konstigt alls, då jag inte sitter mitt emot dig. Däremot talar du själv om för mig nu att de har både motivation och inställning - som alltså Finns även i Dina hundar vilket betyder att det är mottagliga för positiv förstärkning. Kanske inte en frolicbit eller bada i sjön, men du kan säkert finna mängder av saker de gillar och behöver.
Ser du vad jag försöker få fram? Jag säger inte att alla hundar är likadana och alla går att få till vadsomhelst, jag talar inte om att hundar inte är individer, jag pekar bara på det faktum att ALLA hundar, som är i liv, Vill något och Behöver något och alltså Kan bli positivt förstärkta. Det oavsett om förstärkningen kommer från oss eller om det kommer från haren som fortsätter springa när hunden jagar den eller från hunden själv då den upplever ett välbehag när den utför något.
Jag menade inte på att "alla hundar går och träna med en godisbit" eller något sådant, inte ens träning i sig, utan talade alltså bara om begreppet Positiv Förstärkning i sig som inte bara betyder "frolic" utan sträcker sig långt över det. Så att säga "inte mottaglig för positiv förstärkning" Blir fel, då det inte stämmer eller måste vara en död hund.
"En Ovtjarka som är inställd på försvar" hade man mycket väl kunnat lära sig att backa två steg för att få löpan linan ut(=positiv förstärkning), eller hur? Lika väl som den kan lära sig att springa runt staketet för att nå det den vill åt, vanlig problemlösning. Och med hög motivation, hur olämplig den än må vara, så går det ännu lättare och ännu effektivare och ännu snabbare.
Är du med på hur jag menar? Positiv förstärkning finns överallt och mottagliga är de alltid, däremot kan jag mer än väl gå med på "en hund som är inne i det som motiverar den mest kommer inte välja något som motiverar den mindre(om jaga betyder fälla byte kommer hunden inte sitta för en bit frolic i de allra flesta fall)" eller "en låst hund går inte att låsa upp med vad som helst (en hund kan vara hur hungrig som helst men väljer ändå att försvara/rädda sig själv först och främst om något läskigt/hotande dyker upp och skiter i frolic-biten/älgbenet ägaren har i handen)".
"En Ovtjarka som är inställd på försvar" ??
Ursäkta om min fråga låter dum, men vad menar du med detta? Har du tränat hunden att alltid vara i försvar.., att vakta och skydda hela tiden, och varför i så fall?

#18 Nu är ju inte jag Ruski, men jag tror inte att du kan träna bort det ur den rasen.
Man brukar snarare jobba hårt på att dämpa såna sidor, utan att lyckas helt. Såvida inte de är tänkta att jobbba som de är avlade till, dvs boskapsvaktare. Men även då måste de nog tränas att vara sociala, med tanke på allemansrätten.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok nu fattar jag…hehe, nä det är väl ingen här som tror att jag kan träna bort något så… jag är inte förvånad av din komentar, men det är helt ok;)

#20 Jag menade inte du som i just du, utan du allmänt. Ingen kan träna bort något en ras är starkt framavlad till, det avlar man bort, även där man inte borde.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 men om du inte arbetar med godis som belöning så kanske du arbetar med beröm som belöning eller en kamptrasa?
du menar alltså att en hund ska jobba och kunna jobba utan någon beröm alls och ändå fortsätta att vara 100% motiverad? låter ju bara sjukt
Medarbetare på Hundar.ifokus
#22 Självmotiverande arbete behöver inget beröm, det fortsätter ändå och det är inga konstigheter alls. Att däremot få allt man vill att hunden ska göra till att vara självbelönande att utföra för hunden är nog snudd på omöjligt om man inte släpper alla hundens tyglar.
Måste tyvärr säga att alla hundar kan förändras, "rehabiliteras", oberoende av ras, ålder eller annat.., detta i alla fall från mina erfarenheter.
#23 det är så jag menar. att få hunden till (allt) man vill så krävs det positiv förstärkning eller annan förstärkning. Att en hund gör "arbeten" utan någon som helst förstärkning är väl mer en hund som arbetar genom sina instingter. t.ex. en vallhund som vallar, vakthund som vaktar eller en jakthund som jagar. det är ju inga beteende som man behöver uppmuntra utan de finns ju i hunden i dess DNA. om du förstår hur jag menar :)

#25 Jo…men det är så vi menar. En hund får positiv förstärkning i sitt beteende genom tex att en polishund jagar en bov som springer. Det är ju belönande i sig att boven springer…här behöver den ju ingen hundförare som talar om att den är duktig.
#25 Som #26 säger, självbelönande beteenden är sånt som hunden belönar sig själv för så att säga. Här ingår vallning, jakt, vakt, men också sådant som att gå och dofta i kissfläckar, leka med andra hundar, sitta nära matte, rusa runt i cirklar… allt som sker utan att få något mer för det men ändå ökar antalet utföranden är självbelönande beteenden. En hund som går till vattenskålen och dricker utför ett självbelönande beteende, en hund som belönas med vattenskålen har jobbat för en belöning, en hund som går till vattenskålen och dricker för att få en köttbulle har utfört en handling för att få en belöning. Samma vattenskål och samma beteende, men vitt skilda principer och beteendeorsaker.
#26 och #27 ah nu hänger jag mer er ;)
#17 Klart du har… Och kan det är ju inte att man ska kritisera dig,, du vet och kan… Backar och sitter fint pga positiv uppmuntran och förstärkning
#29 Jag är ledsen, men jag förstår inte alls vad det är du försöker säga.