nyheterna om sk kamphundar
Helloj på er!
Jag lyssnade på nyheterna i morse och jordbruksminister Eskil Erlandsson , ska lägga fram ett nytt lagförslag som gäller ALLA raser och ägare…för som han menade, det gäller inte hunden utan ägarna till hunden, låter ju bra men kommer den att efterföljas….vad tror ni?..
1,koppeltvång.
2,munkorg.
3,fråntagande.
4,ej att få inneha hund.
För att förtydliga lite;
1. Gäller alla hundar.
2. Munkorg. Vid bevisat aggressiv hund.
3. Fråntagande. Sköts ej ovanstående kan hunden fråntas ägaren.
4. Förbud att inneha hund. Har ovanstående ej följts kan steg 4 bli aktuellt.
Jag tror inte på en lagstiftning om detta. Det finns i nuläget ej resurser att ha kontroll på dessa steg.
Jag vill ha konkreta svar på hur denna kontroll/lagstiftning ska gå till i praktiken.
Jordbruksministerns förslag är hur som helst bättre än idéen om att förbjuda de så kallade kamphundsraserna. Det är ägaren det handlar om - inte hunden.
Skall bli spännande att se hur detta kommer att fungera i verkligheten.
Håller med dig Kerstin, det finns inte en chans till resurser för detta det prioriteras ju bort oftast…
Tack för förtydligandet, men ettan skrev jag ju ALLA står det hihi…
mvh
Lena
Såg du pekpinnen??
Näe den missade jag hahaha, har du sett den?
(skojar)

Håller med #2
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om det funkar så är det ju bra. :) Även om de inte kan hålla koll på alla, så kanske det kan göra att de tar anmälningar på större allvar lite tidigare? Och kanske kan hålla koll på några i alla fall. Kan inte komma på nåt bättre för tillfället i alla fall..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jamen så känner jag också lite Alex, att det kanske blir ett litet uppsving att följa upp anmälningarna till en början, och sedan faller det ju i glömska eftersom annat prioriteras före,och att det inte finns personal för det…..och då står vi där med lagar igen som inte kan följas…
Ja jag håller som vanligt med tantisarna :)
jag håller med föregående talare =D
Du sköter dig Malin ;)
klart jag gör =D
Ja, som sagt, man önskar ju att det gick att genomföra. Att vissa inte skulle få ha dessa fina hundar för att förstöra deras psyke. Ingen hund föds aggressiv, det är människorna som inte har kunskap.
I expressen stod det att polisen omdelbart skulle få skjuta en hund som visade minsta tecken på aggressivitet.
Ingen har förstått att det kan vara rädsla som gör att en hund attackerar. Alla bara skriker om "farlig kamphund!" Allvarligt talat jag tycker synd om dessa hundar som "mobbas"!
Ska dom få skjuta direkt om den verkar aggressiv eller tecken på d? låter inte som en bra ide.. Lusse kan verka lite aggressiv ibland när han sitter i bilen o d kommer fram folk eller om vi e ute o går o han känner sig osäker på mötande folk.. men han är inte det minsta aggressiv.. skulle ju inte vilja att polisen sjuter honom för att dom tror att han är aggressiv.. precis vintisen oftast är ju hunden osäker.. men inte i okunniga folks ögon.. =/
Agressiv mot vad människor eller hundar? Det finns ju många hundar som skäller hoppar och blir arga när dom ser andra hundar men där har väl inte polisen rätt att skjuta om hunden är kopplad:S?
Jösses, då skulle Alfons vara skjuten för länge sedan!
Expressen ja..;) Tror knappast polisen skulle skjuta en hund omedelbart för minsta lilla. Utan i så fall mer som i fallet pitbullen i Malmö.. Polisernas agerande där kan ju ha haft nåt med lagar att göra, att de inte fick skjuta den tidigare än de gjorde, t.ex.. Så då kanske det ska göras om så att de hade fått skjuta hunden direkt i ett sånt läge. Jag vet inte, men bara mina spekulationer. ;)
Men med tanke på hur långt det måste gå för att ett vanvårdat djur ska få tas ifrån sin ägare (dvs djuret måste vara nästinitll dött) så lär de knappast skjuta en hund för att den verkar lite aggressiv..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Var en artikel om en familj som hade en amstaff-tjej i min morgontidning idag. (Var pga av förslaget om förbudet) Där dom berättade om sin hund, som motvikt till allt negativt som skrivs. Det var ju kul att se!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
ja kul när det lyfts fram possitiva saker också o inte bara att dom hugger o e allmänt galna..
malin.a: Exakt, de här hundarna är varken mer eller mindre "galna" än andra hundar. Har träffat på flera och alla jag träffat har varit hur trevliga som helst.
Jag har också träffat en massa och dom har varit som vilken annan hund som helst. Hur goa och trevliga som helst =)
En av mina f.d arbetskamrater hade en AmStaff tjej. En dag var jag på jobbet med min dåvarande Borzoitik, hans AmStaff var också en tik o hundarna hälsade på varandra, det var absolut inga problem.
Lusses bästa kompis är en pitbulltjej o hon e så mysig.. =D
Hunden jag brukar ta hand om var också med i tidningen förut då dom ville skriva nåt bra om den rasen också. Roligt att fler tidningar har gjort så =)
Ja eftersom det är så otroligt mkt negativa skriverier o annat i media, är det ju kul med tidningar som gör tvärtom.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det är ju absolut bättre än att förbjuda kamhundsraserna. Hoppas bara det fungerar.

En fråga! Skulle koppeltvånget gälla ALLA hundar och i så fall VART? även i skogen t.ex. ???
Tycker det andra verkade vettigt iaf!!!
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"
#27 Koppeltvång är det ju redan, förutom på vinterhalvåret OM man har 100% pli på hunden..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men vad menas med nummer 1 då? någon som kan förklara…?
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"
Jag har för mig Alex att det är olika från kommun till kommun om koppeltvånget, att det är det i skogen en viss tid är helt klart, men vad jag vet så finns det fortfarande kommuner som inte har koppeltvång om man har pli på hunden vill säga…..själv skulle jag vilja ha koppeltvång i bebyggt område, för då skulle man få bort många av dessa hej vilt lösspringande hundarna som matte eller husse säger är sååå snäll, vilket inte stämmer alltid..
En viss tid på vinterhalvåret får man ha dom lös, beronde på var man är. Förmodligen försvinner väl det och man är tvungen att ha dom kopplade jämt =)
Det är olika i olika kommuner. Meningen är väl att det ska vara samma regler i hela landet.
Kom o tänka på en sak. I Botkyrka hyr det kommunalägda fastighetsbolaget ej ut lägenheter till konstiga typer som t.ex. har en Töntbull. men vem 17 vill bo i Botkyrka?

Jag tror att kommer detta förslaget igenom, så får man ännu en regel och lag som folk bryter emot.
Jag menar skulle man inte kunna ha hunden lös på sin brukshundsklubb eller på sin träning heller då….då får man skriva om ALLA regler med …
vi har så mycket pekpinnar och skit i vårat land i alla fall, så en grej till, skulle folk bara bli skogstokiga på.
Mig skulle en massa regler inte gälla för. Jag är ju redan skogstokig!!
Fast ha Alfons okopplad!! hujedanemej!!
Passa dig Kerstin!!! Inte utmana ödet =)
Jag tycker framför allt synd om hundarna om dom aldrig får springa lösa :)
Böter går nog bra att skicka till Alex. Hon sparar på papper.
I alla fall har hon fullt med Tobleronepapper.
Kanske man kan skriva böter på Alex papper så kan hon betala dom 

Jag är jätte ledsen över att det pratas om koppeltvång i hela Malmö. Det skulle innebära att hundbadet på Ribban skulle förlora hela sin mening.
Både jag och Zalo älskar att vara där, att ha hela stora fältet att springa på och fritt få leka med andra hundar.
Att ha en rejäl bit strand till för bara hundar…
Hoppas verkligen att Ribban får fortsätta att vara en frizon för hundar, tråkigt när alla hundar och hundägare blir straffade för att vissa hundägare och hundar är farliga för omgivningen.
Vill bara tillägga att jag menar koppeltvång i bebyggda områden, som på gårdar nere på stan osv osv för det har vi inte här och det är alldeles för många hundar som har blivit anfallna av andra bara utanför dess port etc etc…