Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6166 ggr
Baverhm
0

Amstaff (blandning??) i fel händer??!!

Jag skriver åt en bekant

Finns det någon här som vet vart man kan vända sig, när man tagit över en amstaff (kanske blandning) som behöver rätt sorts träning och stimulans

Denna hund som jag har träffat ikväll, har gått från, att vara världens mysigaste och gosigaste hela kvällen, till att tända till och bita nya husse i ansiktet så han blödde. Omständigheter kring denna händelse finns, där jag tycker att hunden inte hade fel. Människorna ville inte läsa hunden på rätt sätt

Husse och matte är inte rätt människor för denna hund. Jag är definitivt inte rätt människa att hjälpa denna hund.

Vart kan man vända sig för att få hjälp med hunden?? Att annonsera ut hunden tycker jag inte är riktigt rätt väg att gå. Så mycket människor som bara söker en tuff kamphund

Hunden borde placeras till någon som vet vad denna typ av ras kräver.

Mischa
0

Så dom tänker göra sig av med hunden?

Är hunden renrasig så bör dom kanske omplacera via uppfödaren/rasklubben och vara ärliga om vad hunden gjort, det är/bör ändå vara en stor tröskel för en hund att ta sig över oavsett retning genom att bita husse i ansiktet.

Jag skulle hellre se en sådan hund somna in än vandra vidare i händerna på nån som inte vet vad en hund är för något.

≧◔◡◔≦

detblir
0

Som du själv sade, så krävs det skickliga hundmänniskor med erfarenhet, (helst), av "starka" raser, som dessutom är högenergi raser som denna. Hunden behöver säkert rehabiliteras från att vara flockledare som dessa raser ofta blir, då deras energi nästan alltid är högre än hundägarens, då tar hunden automatiskt över och kan bli dominant och ibland farlig för andra hundar och människor. Hunden behöver en mentalt stark, orädd, lugn och självsäker ledare för att den ska lyssna och respektera.., annars tar hunden över showen!

twinkime
0

Jag tycker att alla hundar förkännar en andra chans och skulle absolut inte rekomendera avlivning.  Utan att man i sa fall far hjälp att rehabilitera hunden med hjälp av en intruktör. Finns massor av olika instruktörer som emr än gärna hjälper till.

Hur gammal är hunden?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

detblir
0

Är hunden nära Malmö så träffar jag gärna hunden och den tilltänkta ägaren och hjälper till, utan kostnad…, är förtjust i denna missförstådda typ av ras. Tar alla chanser jag får om jag kan hjälpa högenergi raser som pitbull,amstaff och liknande blandraser. Dessa raser kräver mer av ett förhållande,(denna gång hund/människa), för att må bra och vara balanserad, än de flesta raser. Man måste som ägare till en amstaff verkligen tillfredsställa hundens behov så att den har ett balanserat sinne. Ger man inte hunden tillräckligt med fysisk/mental stimulans, regler-begränsningar-disciplin och sen kärlek så tar hunden över. Man måste också alltid vara lugn och självsäker för att få den respekt och kärlek som krävs för att kontrollera dessa raser.

Är du osäker,frustrerad,rädd,upprörd,ledsen eller arg så lyssnar inte hunden på dig. Bara en lugn självsäker "flockledare" får uppmärksamhet av en "tuff"ras.., framförallt, om den är dominant i sinnet!

Mischa
0

#4 Hur pass stor erfarenhet har du av dom här raserna?

högenergi hundar? ja utan tvekan men samtidigt bland dom mest förarveka och mesigaste hundar som finns.

Skall du hjälpa hunden så underlättar det ju inte att du har en skev föreställning om vad för typ av hund det kan vara.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Jag föreslår att du kontaktar rasklubben.
Men jag måste också säga att ett bett i ansiktet är ett stort övertramp, och jag undrar vad som är fel och vad den redan varit med om. Kanske är det dags att hunden får somna in.

Vet du något om dens historia?

evion
0

amstaffhundar är inte generellt sett några högenergihundar, däremot ska inte förnekas att de behöver motion och stimulering.

Klarar ägarna inte av hunden är det bättre att försöka omplacera den. men hittar man ingen och det inte finns nån vilja från ägarna att jobba med hunden så är det skonsammaste att låta hunden få somna in.

localoca
0

jag tror att  hunden helt enkelt är under stimulerad, den behöver mer hjängymnastik. känner fler av den rasen/blandingen som behöver det för att må bra psykiskt

har en huskyblanding som oftast behöver mycket motion, men min behöver mer stimulans. när hon var liten visste jag inte varför hon var så överaktiv. sen insåg jag att hon behövde hjärngympa

se om ägarna bill prova på spår, agility eller något annat som kräver mycket av hunden.

att blir biten av sin hund är svårt och man blir kluven, men då måste man först ta reda på varför hunden bet en innan man ger den ett nytt hem.

detblir
0

Det är ofta amstaff och pitbull mixar som kontaktar mig.., eller deras ägare - har jobbat med 6-7 stycken, och har bra erfarenhet av vad som krävs av hundägare och hur man rehabiliterar dessa raser. Mycket motion och mental utmaning, mycket disciplin, tydliga regler och begränsningar, och självklart mycket kärlek..

localoca
0

9# mycket bra skrivet :D

twinkime
0

#9 Tycker  verkligen att det är snällt av dig att erbjuda hjälp, sánt gillar jag när människor sträcker ut en hjälpande hand mot en behövande hund. Flört

detblir
0

Älskar verkligen hundar, och dom är oftast bara missförstådda;)

twinkime
0

#12 Jag háller med dig till 100% Hundar ár verkligen helt underbara varelser och som sagt alal gör vi fel men ofta är det hundarna som fár ta konsekvenserna för det vi gör.

Baverhm:  Hur gár det för hunden?