Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6789 ggr
Cornelija
3

Foder till hund som har problem med att bajsa

Jag har en hund som är ett halvår nu, han är en blandras.

Han har haft upprepade svårigheter med att bajsa vid olika tillfällen och vi tror att det kan bero på att han har svårt för att tömma analsäckarna. Han skriker när han ska bajsa och bajset liksom fastnar halvvägs ut.

Jag undrar om det finns något speciellt foder till hundar som har upprepade problem med detta, så att vi kan undvika att han får det så ofta.

Finns det någon här som känner igen problemet och haft hund med samma problem som kan ge tips på hur ni gör?

Tacksam för svar!

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

SaraC
0

Har ni pratat med veterinär om detta?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[countess]
0

Hmm har ni varit till en veterinär för att kolla upp det ? Det låter inte specielt bra

Karmatarerskanise
0

Bäst tror jag är att ni kontaktar en veterinär till att börja med. För att kolla så att det inte är något fel. Dom kan också tömma analsäckarna.

Hoppas någon annan här har varit med om samma sak, så ni kan få lite råd.

twinkime
0

Finns fodret Hills som är bra för hundar med känslig mage  men det láter inte alls bra att han har ont när han bajsar, Kanske behöver tömma analsäckarna? Jag skulle nog ringa till en vetrinär och höra vad dom säger.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Cornelija
0

Nej det har vi inte, för det har löst sig de andra gångerna, men nu har jag börjat bli lite orolig och idag fick han det också och då blödde det också.

Nu har han bajsat några gånger i rad och fått ut det mesta och nu ligger han och sover så han verkar må bättre, men funderar på om det kan ha med fodret att göra.

Han äter Doggy valpfoder. Har hört att det är bättre med köttrikt foder, men vet inte hur doggy är, om det är köttrikt eller inte.

Någon som vet om jag bör byta.

Hälsningar

twinkime
0

#5 Jag skulle absolut rekomendera att byta foder. Det gäller att hitta rätt foder för var inviduell hund. Och tycker absolut du skall prova ett nytt foder. Doggy är inte sá köttberikt.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Zebben
0

Jag rekommenderar som de övriga redan gjort. Gå till veterinären och få honom genomkollad. Sen be dem även om foderhjälp. Titta lite på foder som tex Orijen, standart, färskfoder. En hunds avföring ska ju vara mörkt, fast, men inte hårt, ej torrt eller löst, och en liten mängd. Dessutom 1- 2 ggr/dag skulle jag säga att de bör bajsa normalt. Lite får man se till hur hunden jobbar, hur känslig den är osv.

Ju mer kött i fodret desto bättre, men samtidigt får man se till vilken slags kött det är i. En del använder sig av endast av köt tex kycklingt, en del maler ner tex hela kycklingar alltså med organ, skelett osv ( då blir aska % högre) och en del räknar med vattenmängden som finns i köttet.

SaraC
0

Det första jag tycker du ska göra är att kontakta en veterinär för att se så att det inte är analsäckarna som spökar och behöver tömmas eller även spolas och att hunden behöver medicineras, eller att det är något annat problem. Som du beskriver det kan hunden "bara" vara hård i magen, antingen av fordret eller av någon annan anledning, eller så kan det vara analsäckarna eller något annat fysiskt problem. Ta kontakt med veterinär och hör vad de föreslår.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Om hunden får mycket ben att tugga, kan detta också göra att han får hårt avföring, och flisorna kan göra så att det blir smärtsamt och blöder.

Cornelija
0

#9 Nu efter jul så fick mina hundar ganska mycket ben i julklapp och hunden som har problem tog min stora hunds ben så han har nog ätit en hel del ben.

Hälsningar

[Forest]
0

Jag har bytt foder till färskfoder och med det fick jag en hund som kan bajsa och inte har strul med magen alls. Till detta ger jag märgben 3 gg i veckan och så fri tillgång till vanliga tuggben.