Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3476 ggr
sahara098
0

Ej rumsren

Jag har en liten hanvalp på ca 4 månader och har haft honom i 1 månad nu. Och han är inte rumsren för 5 öre.

Vissa dagar går det bättre än andra och vissa dagar är han hopplös. Nu har det för visso varit väldigt kallt ute, -30 under jul och runt -15-20 nu. Och har hört att då kanske dom inte gör allt dom ska ute och kissar lite när dom kommer in också?

När vi har varit ute på promenad så har han ändå lyckats kissa när vi kommer in. Jag tycker att han borde ha lärt sig i alla fall lite att innomhus ska man inte kissa. Han ser lixom inte ens ut att ha en tanke på att han gör något han inte ska egentligen.

Och han flåsar ibland, vad nu det kan bero på eller om han bara gör så ibland. Det är ju inte så att det är speciellt varmt i lägenheten nu.

Mycket tacksam för svar!

/Sara

[countess]
0

Det kan ta upp till ett år innan en hund blir rumsren =)

Zebben
0

Lugn bara lugn….rent fysiskt kan han inte ens vara rumsren. En kissblåsa på valp är helt färdig när de är runt 6 mån och det är egentligen inte förrän efter det som de bör vara rumsrena. Sen finns det självklart valpar som blir rumsrena långt innan dess också.

Går Du olika rundor på promenaderna så är det nog så enkelt att han inte känner sig  tillräckligt trygg i att kissa utomhus utan väntar helt enkelt tills ni kommer in i tryggheten. Försök få en plats dit Ni går och bara har tråkigt och en plats som han känner sig trygg med och där han kan kissa.

Sen gäller det att man inte "korrigerar" valpen eller fyar den om det händer en olycka inne. Ignorera beteendet och om Du ser att han kissar så vänta ett tag innan Du kommer farande med trasa. Annars kan han se det som en rolig aktivering att få igång Dig genom att kissa för då kommer Du farandes med en trasa ( i valpens ögon lektrasa)

Ha tålamod och gå ut ofta, till denna tråkiga men trygga plats och vänta ut honom där. Lite lite kan man gå runt, men ingen direkt promenad. Efter lek, vila, mat, dryck så är det ut.

Karmatarerskanise
0

Min förra hund var 8 månader innan han slutade helt med att göra inne ibland.

Det viktiga är ju att man verkligen stannar ute till allt är gjort och att man innomhus håller stenhård koll på valpen, så att man vid minsta lilla tecken på kiss eller bajs kan lyfta ut den. (Var ganska jobbigt för mig då han blev stor fort ;))

Men det är så man måste göra.

Hur såg hans liv ut innan han kom till er?

sahara098
0

Tack för väldigt snabba och bra svar!

När vi är ute så går vi oftast en liten bit vid huset, samma väg som vi alltid tar och han kissar då jämt. Det är ju inte alltid han gör det direkt efter vi kommit in men kissar ute det gör han alltid. Jag läste lite på någon annans inlägg, och kanske kan det bero på att han får röra på sig så mycket efteråt att han blir nödig igen och att vi då är inne.

Jag har precis börjat ta någon längre promenad om dagen med honom så att han får känna på det också. Även då kissar han ute (en ny väg vi har börjat gått).

Men dåligt tålamod har jag väl. Inte så kul om man tänker att "idag har det ju gått bra hitills! nu kanske det går" och sedan kissar han iaf =)

Innan han kom till mig så bodde han med sina 3 kvarvarande syskon och 4 andra vuxna hundar. Valparna kissade fritt på golvet men fick gå ut, då dom hade gården inhängad.

Zebben
0

Jag tror Du kan vara lugn. Det kommer nog snart och rätt vad det är så är han rumsren. Ta det lugnt och gör ingen grej av det om det blir en olycka inne. Sen låter det som att Du kan fortsätta som Du gör.

Karmatarerskanise
0

#4 Det tar ju också längre tid för dig, om han innan han kom till dig inte blev tränad att göra sina bestyr utomhus. Och tålamod är något man bör ha gott om ;) Vet hur frustrerande det är när det gått bra en hel dag, och så kommer det igen ;)

twinkime
0

#4 Jag skulle ráda dig till att alltid ta ut valpen efter han har ätit/druckit och sedan brukar valpar behöva gá ut efetr dom har sprungit och busat.

Det gäller som sgat att ha mycket tálamod och framförallt att berömma när valpen gör sina behov utomhus.  Sedan för att undvika att det sker olycker inomhus kan man ha ett öga pa valpen man kan se pá kroppsspráket nár en hund skall göra sina behov. Och tänk pa att gá ut regelbundna tider sá blir det enklare att fá honom/henne renare.  Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html