Växande valp
Hej jag har en liten dvärgschnauzer som är drygt 4 månader nu. Jag undrar om det finns nån som kan säga på ett ungefär hur länge de växer. Han är nu 35 hög och väger cirka 7 kilo. Känns som om det räcker snart. Vet inte hur stor pappan är men mamman är inte onormalt stor.
Man brukar säga att en hund utvecklas och växer fysiskt upp till 3 års åldern..sen varjerar det på ras,fysisk träning och vad hunden äter.
Jag som inte är jätteinsatt skulle säga att dom är färdiga på höjden vid ett år (min JRT växte nog inte mycket på höjden efter 9 månader eller något) men fortsätter växa på bredden i alla fall tills dom är två. Sen är det nog väldigt individuellt med :) Men lite till växer hon nog på alla håll.
Brukar man inte även säga att vid 6 månaders ålder så väger de cirka 60% av vad de kommer väga som färdigvuxna?
Iaf, så sa de så till mig när jag var nere o vägde Prins för ett par veckor sedan. (boxer hane på 5½ månad och 26 kg)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Är det så då vet jag inte vart detta ska sluta. Enligt rasbeskrivningen ska de vara mellan 30-35 hög och väga 6-8 kilo. Jag kanske har fått en schnauzer istället
#3 jo, den känslan är vi två som delar. En boxerhane ska ligga på cirka 60-63 i mkh och väga runt 30 kg och min kille på 5½ månad väger 26 kg och är 63 i mkh så vi får hoppas att det inte stämmer allt för bra :P
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Måtten är ju bara ideal för hur de ska vara, men de kan ju vara både mindre och större