Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3126 ggr
LLennartsson
0

Agility

Nu är det så att jag ska börja tävla agility.

Så vad är det jag ska tänka på när jag och
min hund ska börja tävla agility?

Behöver man någon spec. klädsel?

Mer frågor kommer :)

Stall Bråna

Fridaaaa
0

Hunden måste vara minst 1 år för att få hoppa hopphindrena.
Nej det är ingen speciell klädsel vad jag vet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
0

Och den måste vara 18 månader för att börja tävla.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

Den ska helst vara höftledsröntgad och armbågsröntgad:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
0

Din hund bör ju kunna vara lös bland andra hundar och stanna kvar på planen ;) Sen att den kan alla hinder är ju en stor fördel ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Forest]
0

Tycker man ska gå nybörjar kurs för lära sig grunderna.

ajik
0

gå agilitykurs, lärorikt och svinkul!

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Maddepadde
0

Visst skrev du TÄVLA agility?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

LLennartsson
0

#7. Japp :)

Stall Bråna

Ronja06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur mycket erfarenhet har du av agility sedan tidigare? Kurser?

Det är rätt så självklart att hunden skall klara alla agilityhinder. Även fast jag själv känner personer som inte har helt färdiggrundtränade agilityhundar ibland på tävlingar, som ger sig ut på banorna för att bara skapa "tävlingserfarenhet" och hoppar över ex. slalomet.

Man ska gärna ha gått en kurs med tävlingsinriktning. Fast det beror förståss väldigt mycket från kurs till kurs, och hur mycket individuell träning man lägger ned själv.

Det är bra om man kikat igenom reglerna lite om att tävla i agility. (googla!)

När det gäller kläder är det viktigt att ha något som man själv trivs i, och känner att man kan röra sig fritt i. Beroende på underlag är skorna otroligt viktiga. Det är inte hemskt bra att ha ett par mycket hala skor på sig då man springer omkring. Inte värst roligt att stupa ;) Fotbollsskor är ett + på gräsunderlag säger jag bara.

Är hunden blandras skall den ha tävlingslicens för att få tävla.

Det finns mängder att skriva om detta ämne om vad man ska kunna eller inte. Enklare för oss som svarar om man får specifika frågor? ;) Vad är det du undrar, lite mer specifikt alltså? Är det när man kommer till tävlingsplats? Hur man anmäler till tävlingar? Ja, typ sådant :)

Något annat som jag bara måste skriva redan nu är att det är extremt viktigt att föraren förblir GLAD och POSITIVT inställd oavsett vad som händer. (OK, om hunden sticker från plan och flyger på en annan hund så är det en annan femma, då kanske det inte är jättejättebra att förbli en "solstråle") Tyvärr ser jag ibland förare som näst intill blir riktigt förbannade på sina hundar när det blir fel på planen. Och i många (de flesta) fall är det inte hundens fel, utan föraren själv som felat.

Agility är en fartfylld och otroligt rolig sport, och det är viktigt att ha lång stubin när man både tränar och tävlar. Hur svårt och frustrerande det än kan vara ibland *ler* ;) Jag har försökt bita mig själv i tungan ett par gånger denna sommar med min nybörjarhund. Nybörjarvovvar har en tendens att vara lite "halvflamsiga" ibland. ;) Men mycket beror på oerfarenhet.

När hade du tänkt debutera hade du tänkt? Här kommer en liten sammanfattningsfilm på min lilla nybörjarvovve här hemma. Som blev 2 år i April iår. :) All lycka till!

Mvh Emelie Förlägen