Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4281 ggr
Anothername
0

Belöning åt den kräsna?!

Ja, att en hund inte är så förtjust i godis kan väll anses som bara bra på ett vis då belöing med godis kanske inte är allt för nyttigt om man väljer fel godis.
Men jag som är "van" vid denna belöning från mina 2 tidigare hundar anser det som utmanande och lite svårt och behöver nu lite tips och råd.

Jo men till min fråga då?

Har ni några tips om vad jag kan belöna och fånga min lilla Millers intresse med då han är extremt svår att träna med utomhus eftersom jag inte vet hur jag ska fånga hans intresse när han inte anser att  godis och leksaker är inte speciellt intressant?

Kan påpeka att han är raserna, schäfer, border collie och husky om detta nu kan ha nått med sitt intresse för att lukta i backen och springa vidare och ointresset för att träna och lägga uppmärksamhet på det.
Men tror nog d beror mycket på hans tidigare inlärningar att göra.

Jag har haft Miller enbart 1 vecka så vi har inte hunnit lära känna varandras vanor och personligheter till 100% så "predikningar" om att jag har gjort något fel eller gör fel behövs inte utan bara välbehövda tips så sållar jag själv vad som låter rimligt och logiskt :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Mischa
0

Vad tycker han är kul/intressant? dofter?

≧◔◡◔≦

Anothername
0

#1 haha kanske låter väldigt absurt, men min första tanke är BAJS!

Han älskar älskar älskar bajs :S Men d känns inte som om jag vill få runt med kattpruttar i fickan. Nä skämt å sidor.
Pipleksaker ska jag nog kanske försöka med?!

Då detta fångar hans intresse väldigt lätt. Men hur ska jag "belöna" honom med den?

Dofter vet jag inget speciellt förutom som sagt bajs helt rätt och slätt :P

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

rebz
0

Hmm..  Du kan ju börja med att testa att springa "skutta" åt andra hållet och glatt ropa på honom och se om han reagerar. Om han tycker att du är jätterolig när du gör så så sätt igång och busa lite med honom när han kommer fram, antingen fysiskt eller med en leksak. Tillslut kanske han får mersmak för att busa med dig och då kan du använda "lek som belöning". Om du förstår?

Så han gillar pipleksaker? För att belöna honom med den kan du ju pipa till med den först och sen kan ni ha en liten dragkamp (alternativt ge den till honom en liten stund) innan du stoppar tillbaka den i fickan igen.

Men min hund föredrar godis, allt från korv, blodpudding och frolic till hundtuggummi och levergodis. Han älskar bus också såklart, men han jagar upp sig så himla mycket då :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mischa
0

Först och främst (läste att du inte haft honom speciellt länge) så har ni ju ingen direkt relation än, så kraven på att han skall uppmärksamma/lyda dig bör inte vara allt för höga.

Men visst kan en pipis funka som belöning, bajs kanske inte är sådär jättetrevligt men jag kan ibland använda mig av kissfläckar som belöning för något jag vill ha utfört (premacks principer som i grund och botten innebär att ett mer sannolikt beteende kan förstärka ett mindre sannolikt)

Är hunden inte intresserad av leksaker i sig kanske en lek med dig är mer engagerande ex. dragkamp.

≧◔◡◔≦

skyvips
0

För att fånga hundens intresse så ställ dig på huvudet så kommer han med all säkerhet. Som belöning så klappar du honom…

Varför mata hundar med massa godis ???

[Forest]
0

Jag har jätte kräsna pippliga hundar. Vad de inte kan motstå är levergodis som jag gör själv. Har du provat det?

cillisw
0

#5 Ja för det är ju jätte konstigt att ge hundgodis till hundar, det är väl ingen som gör det eller…!! Åh det är väl inget konstigt att ge lite hundgodis som belöning, det är ju inte så att man matar dom med godis! Vad var det för konstig fråga?

Anothername
0

Åh va många bra svar <3

#3 Ja det där men att vara glad och leka lite med honom när han kommer försöker jag alltid göra så fort han kommer när jag ropar på honom. Brukar skutta, öppna armarna och klappa händerna så jag märker att han blir glad och viftar på svanser och självklart säger jag "duktig kille" när han kommer :)

Måste s hur tokigt ut som helst haha :D

#4 Nä det har du nog rätt i men en liten mjukstart måste man ju ha för att han ska börja se mig som hans flockledare och inte bara en vanlig person han träffar på gatan :) Men mycket bra tips. Han har en leksak som vi brukar dra med så den ska jag nog försöka ta med mig ut oftare. Hehe kommer få ha en ryggsäck med alla leksaker :D

#5 Ska jag va ärlig tror jag inte han hade brytt sig speciellt mycket och jag uppskattar inte ironiska och löjliga svar.
Och vad jag anser vara godis behöver inte vara onyttigt, det kan va hundmat, grönsaker och annat som hunder tycker är gott dock är min hane inte speciellt intresserad när vi är ute.

#6 Nä det har jag inte testar :D
Hur går du till väga när du gör det?

Än en gång tack så jätte mycket för svaret, som jag skrev så har vi ju inte lärt känna varandra till 100 men man måste ju börja någonstans :)

detblir
0

Mitt recept hur tjatigt det än låter är; 1.FYSISK OCH MENTAL STIMULERING. 2. DISCIPLIN. 3. OCH KÄRLEK/POSITIV FÖRSTÄRKNING.   Märk väl att din hund med de raserna i sig, behöver mer fysisk stimulering än t.e.x en mellan eller en lågenergi ras såsom, Engelsk Bulldog, Grand Anwar eller en äldre Labbe t.e.x! Ju mer energi en hundras har, och ju mer "krävande" en hund är, desto viktigare är det att vara en bestämd, tydlig och lugn lugn flockledare…enligt mig.

LinaK
0

#9 Nu efterlyste trådskaparen en belöningssort i form av något ätbart. Får jag fråga om du ALDRIG ger din hund godis som belöning?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

8, Köp vanlig nötlever. Skär upp det i bitar och torka det i ugnen på 100 grader i ca 40 minuter. beroende på om du vill ha det knapert eller lite mjukare så varierar du i minuter.  jag ger hårda och har då inne dom i 50 min öppen ungslucka tills de är helt svalna.

Kan nästan lova dig att du får en hund som kommer äta detta "godis" som dessutom är väldigt nyttigt godis.

9, har inte träffat en hund som dör eller missköter sig om de får godis som belöning ibland.

Anothername
0

#9 Det handlar som #10 säger om att jag vill kunna belöna min hund med något som fångar hans intresse. kanske inte nödvändigtvis godis men detta är ett lätt och bra knep som jag använt på alla mina hundar och som dom flesta använder.

Min hund får tillräckligt med fysiskt träning, vissa anser till och med han får för mycket men han är bara 7 månader så jag är faktiskt relativt lugn och tänker på hans leder och höfter just nu.

Och det har väll för fan inget med å va lugn och så att göra. Du vet inte hur jag handskas med min hund i huvudtaget. Jag har haft honom 1 vecka (och några dagar) så vi har inte ens lärt känna varandra en.

Suck så jäkla trött på dina dumma kommentarer som inte ens har med ämnet att göra >.<

detblir
0

Absolut…jag och min hund börjar dagen med en 1 timmes runda c.a, viktigt att varjera rundan till olika ställen, annars blir samma runda till sist som en stor kennel bara! Vi går i koppel också, men 75% av tiden är han lös, då han är en balanserad och glad hund som känner stort förtroende för mig. När vi kommer hem så kommer belöningen genom mat, kel och positiv förstärkning. Det viktiga är inte hur man ger belöning, så länge man gör det i rätt timing och tillfälle, och visst får han godis. Brukar blanda i lite av den mat jag äter i hans torrfoder så han får lite smak i maten också ;)

rebz
0

#13 tror inte att Anothername ville ha tips på belöning efter promenaden i form av hundmat. Utan tips på hur hon förstärker önskvärda beteenden under promenaden och under övningar med godis/lek/ osv.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Anothername
0

#14 helt rätt!

Jag vill alltså ha tips på HUR/MED VAD jag ska fånga min hunds intresse och kunna belöna honom för bra beteende då jag har en posetiv inställning i min "metod" och tror på belöning vid rätt beteende  framför "tillsägning" vid fel (självklart måste man säga till hunden om han gör fel men jag tror ni förstår va jag menar)

Alltså tror jag inte att DetBlir inte ens behöver uttala sig då jag inte tror på C.M metoden.

detblir
0

Ska aldrig mer svara på dina frågor mer Anothernan! Ber om ursäkt!

Anothername
0

Du får gärna svara om du svarar på det frågan handlar om.

Du skriver ju bara rabbel som inte ens har men ämnet att göra lixom.

detblir
0

Kommentaren borttagen på grund av att den bryter mot forumets Skrivregler. Var vänlig följ reglerna!

/Sajtvärden

Anothername
0

Jo då "detblir" jag förstår mycket väl.
Nått du borde träna på nu när du påstår att du kan hundar så väl är att handskas med människor istället då du inte verkar behaga den egenskapen i huvudtaget.

KvirrZ
0

#18 Du är helt ute och cyklar. Hon bad aldrig om råd om hur man får en balanserad hund, hon bad om tips på belöning som man t.ex. kan använda sig av vid träning.

- Mvh Emma

Anothername
0

#20 helt rätt!

detblir
0

Har bra sociala egenskaper med folk med, normalt i alla fall, har i över 20 alltid jobbat i service yrken med nära kontakt med folk. Från restaurangbranschen, ART-Tränare-hjälpa ungdomar med ilskekontrollproblem och kognitivt tänkande, och personlig assisten och jag har alltid haft lätt att få kontakt med folk.., tills jag försökt att prata hund här! Och mitt svar på hur man fångar en hunds intresse vid träning utomhus eller innomhus har jag svarat på. Det är inte viktigt vilken typ av godis eller positiv förstärkning man använder, utan det som jag skrov i 9# är vad som är viktigt enligt mig!!!

KvirrZ
0

#22 Så vilken belöning man använder sig utav har ingen betydelse för hunden?

- Mvh Emma

Anothername
0

#22 Så ditt svar är att jag ska rycka och dra i min hund för att fånga hans intresse?

Eftersom d är EXAKT det C.M gör.

detblir
0

Det är så induviduellt beroende av vad människan väljer.., så länge hunden vet att det är positiv belöning, genom kärlek, lek, en leksak, eller godis så funkar det för hunden.

Vattnadal
0

TS, prova att köpa en bit kaninskinn ed, gör en rulle av det, med pälsen utåt. I den fäster du en hållbar lina (nylon, ev tvättlina, hamparep ed) i 2-3 m längd. Denna börjar du med att hålla i famnen, prata och gulla med, låtsas att hunden absoluuut inte får se den, sen börja visa glimtar av den och snabbt bort, sen låta hunden nosa till, och snabbt ta bort den. Bygg upp ett intresse rejält. När hunden inte får ha den, blir den jättespännande.

När det känns som det är läge, dvs hunden är jätteintresserad, kan du börja kasta iväg den, dra den ryckigt längs marken med linan, rycka undan den när hunden kommer fram, snurra den runt dig i en cirkel i sån höjd att hunden bara nästan når nden osv.

Nästa steg är att lta hunden greppa och leka dragkamp med den. Kan du utveckla detta vidare i andra lekar än jakt eller emot är det toppen.

Ha denna leksak endast när ni tränar, så att den behåller sitt värde. Låt bara hunden få ha den korta stunder när han verkligen ska få en toppenbelöning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

26, kanon bra tips :)

Anothername
0

26 Åh äntligen ett riktigt bra tips!!!

Det ska jag testa så fort jag får möjligthet att köpa kaninskinn.
Men det va verkligen ett jätte bra tips!!!