VIKTEN AV LEDARSKAPSROLLEN!!!
Om ett djur , vilket som helst, känner att ett annat djur är nervöst,eller på annat sätt visar obalans, så kommer mötet att kunna sluta i problematiska situationer. Människan är ett däggdjur i grunden, ett av jordens varelser. Samma sak gäller hunden, den är ett av alla jordens underbara däggdjur. Så exakt samma sak gäller mellan mötet och relationen människa/hund. Om du tycker att denna inledning inte stämmer så kan du sluta läsa nu, för då är resten oväsentligt för dig! Mitt mål är att sprida den kunskap som enligt mig och många, många andra fungerar perfekt på hunden. Det är som i alla andra relationer. Litar inte hunden på sin ägare och ser honom/henne/familjen som en lugn och självsäker energi, så lyssnar inte hunden på oss. För att nå detta tillstånd i en "flock" så måste hundens behov tillgodoses fysiskt,mentalt och förtroendemässigt. Hunden känner inte oss genom vad vi har åstakommit innan i vårt liv. Hunden känner inte oss och respekterar inte oss människor för att vi har 10 miljoner på banken och har 100 tals anställda under oss, där vi förmodligen är en lugn och självsäker ledare i företaget. Hunden vet inte om du är president Obama eller en luffare från gatan. Hunden känner bara oss människor genom den energi som vi utstrålar och de aktiviteter som vi gör tillsammans med hunden. Ställ gärna frågor och kom med funderingar:)
Mvh angelo

Jag kan bara instämma :)

Jo….visst struntar hunden i om vi har 100 miljoner på banken eller är en luffare. Visst läser hunden av vår sinnesstämning och allt vi gör med vår hund påverkar vår relation med den. Men jag ser ju oss hundägare som lärare för våra hundar, det är vår uppgift att guida dem rätt i vårt samhälle. Jag strävar efter att ha så god relation som möjligt med min hund och genom att visa min kärlek, trygghet och erbjuda resurser och både fysisk/psykisk aktivering så får jag en hund som ser upp till och lyssnar på mig. Mer än så behöver man oftast inte göra för att få en hund som följer en.
:) Det är en bra början i alla fall, sen anser jag att det krävs en hel del annat också, men utan den första delen, så fungerar inte resten!

Av ren nyfikenhet, hur hanterar du rädsla hos hund?
Tex. om en hund av rädsla gör utfall mot andra hundar. Nu menar jag inte att hunden försöker bita eller attackera utan skäller och ställer sig i kopplet och reser ragg och är osäker.
Jag har läst många av dina tidigare inlägg och enligt dig verkar det som att en hund blir "bra" och problemlös av att enbart gå långa promenader, aldrig får gå först och att man har rätt "energi"..
Det är viktiga ingredienser för att hunden för att hunden inte ska göra liknande saker… - det är mer jobb än vad de flesta hundägarna tror att det är för att ha en harmoniskt och balanserad relation med sin hund. För att svara på din fråga. En hund beter sig så mot andra hundar för att hunden är flockledaren. Hade ägaren till hunden lyckats vara tydlig nog i hundens ögon, och visat att människan är flockledare, (ett verktyg av flera som lär hunden detta är att hunden är efterföljare under promenader i koppel), så hade osäkerhet mot hundar och alla andra obalanserade beteénden inte kommit in i bilden. Den trygghet en hund känner med en stark,lugn,självsäker flockledare, gör att hunden kan vara lugn och balanserad i alla situationer som som uppstår, om inte så är det hundägarens ansvar att korrigera och visa att "allt är lugn och bra"! Om man som hundägare vet med sig att ens hund reagerar så mot hundar så gäller det att ha framförhållning till dessa situationer. Redan 50 meter innan man möter en annan hund, (varför det är viktigt att människan går först och upptäcker eventuella överraskningar), så får man hålla koll på tecken som att hunden spanar fixerat, drar eller börjar flåsa, som alla är tecken på att hunden håller på att dra sig mot att; Tex. om en hund av rädsla gör utfall mot andra hundar. Nu menar jag inte att hunden försöker bita eller attackera utan skäller och ställer sig i kopplet och reser ragg och är osäker, så fort man märker sådant ska man korrigera och lugna ner hunden. På det sättet kan man stoppa beteendet redan innan det eskalerar till en högre nivå av ostabilt beteende.

Du säger alltså att man ska tillfoga hunden ett obehag (korrigering) för att få den att sluta vara rädd?
Dina korrigeringar kanske ger obehag.., för med korrigering menar jag att man ska avleda hunden från den sinnesstämningen den är på väg att komma i, och istället fokusera på sin flockledare, som ska visa sin hund ett alternativt beteende som är bättre för hunden och alla som kommer i kontakt med "flocken", alltså hunden med husse/matte t.e.x. Kommer in senare i natt och kollar läget, måste iväg. Ha det bäst alla samman. mvh

Det jag inte förstår är detta med att man promt måste ha hunden snett bakom sig. Tex är jag ute och går i stan med en hund..så kommer det ju "faror" från alla håll. De kommer upp bakom en = hunden får ta första "kontakten". De kommer från sidan = hunden kommer närmst och får första "kontakten". osv osv
Det är långtifrån alltid som saker dyker upp framifrån och en och en. Å hur tråkigt är det inte att ha en hund gåendes snett bakom. Jag har mina hundar lösa jämnt och ständigt i skog och mark och även i stan. I skogen får de springa helt fritt runt mig. De föredrar att ligga före. De är så klart skvallertränade så vid möte sluter de genast upp vid min sida utan inkallning. Varför är det inte målet att sträva efter? Varför detta gående vid sidan.
Om man som Cm tror att en hund ständigt är på jakt efter en ledarroll så måste det ju vara en daglig påminnelse man får ge hundarna att det är "jag" som bestämmer. Nu vet jag av erfarenhet att de allra allra flesta hundar mer än gärna låter någon annan vara läraren (som jag hellre benämner det som) och väldigt väldigt få försöker "ta sig upp" i position.
Ja…när CM är på tråden…hur många ska gå på Globen och se honom? Jag har fått biljetterbjudande, men vill inte gå.

#7 Jag korrigerar inte min hund. Hur korrigerar du?
Okej, men det är en typ av rädsla. Hur gör du med skotträdsla? Alltså en hund som är rädd för smällare och raketer.

#8 håller med dig. Jag tror inte en hund är ute efter ledarroll. Utan den vill ha en ledare som den kan lita på och följa. Om den inte får en lung och stadig hand så kommer hunden bli osäker, inte veta vad den ska göra. Då känner den nog att den måste ta rollen som ledare. För ingen annan gör ju det. Men om man redan är "ledare" över sin hund så tycker jag inte det spelar ngn roll. Min hund följer mig vart jag än går. Hon är mammig och vill alltid vara med. Om en hund går före mig i kopplet så anser inte jag att dom ser sig själva som ledare. För jag behöver bara säga kom så kommer dom till min sida. Då är dom inte ledare? Eftersom dom lyssnar på mig.

Tänkte på det Zebben skrev.
Oj vilket trist hundliv om den alltid skulle gå promt vid ens sida ute på alla promenaderna. Visst om hunden frivilligt går vid sidan, för jag känner några vars hundar aldrig vill gå speciellt långt fram utan håller sig bredvid, vilket inte har något med ledarrollen att göra, för fler av dessa hundar får inte allt de behöver, och är ouppfostrade i övrigt när det gäller mycket. Så nä. Då är min hund, som aldrig går bredvid mig eller någon annan (såvida jag inte vill det, vilket är sällan), utan får gå långt fram eller vara lös, mycket mer uppfostrad/balanserad. Han lyssnar alltid på en.
Det handlar väl mer om vad man vill att sin hund ska kunna och vilka saker man har friare tyglar med.
En kanske prioriterar att hunden ska gå bredvid en i koppel, en annan att hunden alltid ska stanna vid vägkanten innan man går över gatan, en att hunden alltid ska få ett varsågod innan maten, en att hunden ska låta en själv hälsa på andra innan hunden får göra det, eller att hunden inte får sova i några som helst möbler (för ja, jag har faktiskt hört någon säga att hunden kommer bestämma annars, men man måste ju ha gränser där med). Jag tror inte man utifrån detta kan avgöra om du är hundens ledare/lärare whatever. Eller att man utifrån EN av dessa saker kan veta om hunden är balanserad eller inte. Har man gränser och hunden vet att du bestämmer, då spelar det väl ingen roll vad man tillåter sin hund, det är väl upp till var och en.
*tassavtryck*

Så rädsla hos hunden har ingenting me genetik att göra? Tiken spelar ingen roll alls i gamet?
Jag har en hund som bara ska gå bakom det är skittrist, jag får locka fram henne mer lr mindre. Jag tror inte hon ser mig mer som ledare för hon går bakom eller att min 7mån valp ser sig som ledare för 5öre för hon går framför. För ska man se det "ledare" pga hur hunden går, hur kommer det sig att valpen då inte blir ledare i alla andra lägen? Hon vågar inte ta vuxna hundens leksaker hon leker med, inte ta maten o varför säger då den vuxna till när det gäller vissa saker genom fostra? Nä det där med att man blir mer ledare genom ha hunden bakom/lr fot tror jag inte ett smack på heller.
#8 Du har biljett och ska inte gå!!!! Jag skulle springa dit!! Speciellt om jag vore tveksam till CMs metoder, som ju de flesta verkar vara här.
När jag nämner det med att hunden ska gå hit och dit i koppel så pratar jag om hundar som behöver rebiliteras…, är en hund balanserad så kan den springa fritt mest hela tiden, för då har man ju ändå kontroll. Zebben, jag vill ha biljetterna…, och när är det? Har jag missat!!!? Skotträdda eller hundar som är rädda för vissa ljud har jag redan svarat på i en annan tråd, ska hitta den och kopiera vad jag skrev, så jag slipper skriva om det.
Skotträdd hund. Ska villigt erkänna att jag inte har rehabiliterat en skott rädd hund. En sak vet jag i alla fall…de problem som en hund har måste man utsätta hunden för och i stunden som beteendet uppkommer, försöka korrigera och lugna ner hunden. Du kan t.e.x prova det här. Spela in eller hitta explotioner och skott ljud på nätet. Ta din hund till ett rum eller garage och anvnd dig av en cd-spelare. Du ska provosera fram din hunds problem.., börja med tyst volym tills du märker att hunden blir orolig/rädd, använd lugn och självförtroende när du korrigera/lugnar ner hunden. Höj volymen efter hand och fortsätt på detta sätt. Ge positiv belöning när din hund visar lugn efter ljud uppspelning. Slutligen kan du flytta denna övning närmare och närmare den verkliga situationen i naturen, för jag misstänker att du jagar eller något i den stilen. Den tekniken har fungerat för mig med en hund som var rädd för ljudet från vatten som spolar.
#16 Du har en poäng där faktiskt!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Detblir: Undrar återigen detta:
Så rädsla hos hunden har ingenting me genetik att göra? Tiken spelar ingen roll alls i gamet?
Förstår inte vilken tik du menar? Med genetiskt så menar du alltså att det är en medfödd rädsla som en hund har ärvt från någon av föräldrarna? Även hundar kan ha medfödda mentala problem, men det är ytterst ovanligt. Jag menar att 99 gånger av hundra så är problemet att människan bakom hunden ej lyckats med jobbet att göra sin hund balanserad.

Vill bara påpeka en liten sak i tråden
korrigera betyder rätta.
Enligt svenska akademins ordbok.
Så korrigering är inget negativt elakt som vissa verkar tro i tråden.
En korrigering är att vägleda någon till det rätta. Jag korrigerar mina hundar OFTA, oftast med en godis bit som jag drar dit jag vill ha dem, tex; gå och lägg dig, "får godis när du ligger där jag vill ha dig."
"korrigera
åtgärda; ändra något som är fel så att det blir rätt"
Källa wikipedia.
Har inte läst allt (har svårt att förstå långa texter som kommer i en "klump")
detblir: Hade du tagit dig an min jycke med dina metoder hade han blivit skadad för livet, han är så känslig så frågan är om han någonsin hade kunnat fungera normalt igen, i bästa fall hade han bara fått panik om en man kom i närheten, i näst värsta fall hade han aldrig någonsin kunnat bli hanterad av någon annan än mig.
Det har tagit mig 4år att få honom så trygg med andra än mig att han kan bli upplyft utan att få panik, 2 år för att bli klappad av någon annan än närmaste familjen.
För honom är ett pet i sidan lika illa som att sparka min andra hund över halva rummet och sedan klå upp henne, så känslig för korrigeringar är han. Det tog ett år innan jag ens kunde säga nej till honom utan att han kröp längs golvet
I hans fall är det helt klart ärftligt och han har inte fått det från tiken utan från hanen, enda skillnaden är att Mattis är mycket mer extrem än pappan, åt fel håll.
Han har aldrig blivit slagen eller illa behandlad utan han är såhär. De saker som förra hemmet kunde gjort annorlunda som jag kan se är att de hade miljötränat honom mer och skyddat honom och hjälpt honom stå upp mot de andra hundarna.

detblir: Kan meddela dej om att det är högst vanligt att det är medärvda rädslor som förekommer i vårt samhälle.
Har också förespråkat dina metoder innan, men jag har varit tvungen att tänka om då jag möter så mkt hundar varje dag med rädslor som du ABSOLUT inte kan göra något åt med dina metoder.

detblir: Kan meddela dej om att det är högst vanligt att det är medärvda rädslor som förekommer i vårt samhälle.
Har också förespråkat dina metoder innan, men jag har varit tvungen att tänka om då jag möter så mkt hundar varje dag med rädslor som du ABSOLUT inte kan göra något åt med dina metoder.

Nej…jag ska inte gå på CM i Globen. Jag vill inte "sponsra" något jag tar avstånd från. Svårare än så är det inte.
#8 - Jag har redan beställt biljett. Men det är inte i Globen, det är på Hovet. 
Zebben. Jag betalar självklart vad biljetten kostar, men det är upp till dig. Lugn om du inte vill. Angående rädda och känsliga hundar och att det är vanligt med medfödd ångest, så håller jag inte med något av de jag hört nu. Och til dig Lyan! detblir: Hade du tagit dig an min jycke med dina metoder hade han blivit skadad för livet, han är så känslig så frågan är om han någonsin hade kunnat fungera normalt igen, i bästa fall hade han bara fått panik om en man kom i närheten, i näst värsta fall hade han aldrig någonsin kunnat bli hanterad av någon annan än mig.Du har aldrig sett mig jobba och säger ändå detta!? Ok, jag är övertygad och 100% säker att jag och din hund hade kommit jätte bra överens, och att jag tillsammans med dig, och de människor som bor med munden, hade kunnat rehabilitera även din hund! Men om du tycker att du vill skylla på något genetiskt fel, i stället för att inse att någonting annat är fel, och försöka dig på den hundpsykologi och de tekniker som jag förespråkar, så är det upp till dig. Din hund mår inte bra om det ska ta år för den att kunna bli klappad!!! När ska folk inse att det är dags att prova något nytt, om inte för familje harmonin, så för hundens skuld? Lycka till med allt i varje fall, vad du än gör:)

Min biljett är inte beställd ännu, jag tackade nej vid förfrågan. Men det går nog att köpa biljetter fortfarande om man vill. Det är den 12 maj 2011 i Hovet. Inte globen som jag skrev. Är inte så insatt, då jag inte ska gå.
Coolt. Tack för tipset:)
#28 Med tanke på vilken skillnad det är på Mattis mot när jag fick hem honom så bevisar det bara att min "metod" fungerar, trots att den är tvärt emot, tiken skulle bli odräglig om jag gjprde samma mot henne. Och jag hade inte ens låtit dig gå i närheten av Mattis och spoliera allt jobb jag haft med honom.
Hade du sett honom live, hade du sett att det är en sund hund med tanke på de förutsättningar han har.
Som jag skrev i den andra tråden: Kom tillbaka när du har lite mer kött på benen
HAHAHAHA.., som kött på benen har jag ett 20 tal 100% nöjda klienter, och deras hundar är nog också glada över att inte behöva vakta och oroa sig hela tiden. Vad har du för kött på benen?
26Håller med själv går jag på föreläsning när man får chansen för Anders H vart på 2 

Ff inte fått något svar på mitt påstående.
Jag kör me helt andra metoder, d.v.s. samarbete och har ett 100 tal nöjda "kunder". Har väl inget me antalet nöjda kunder att göra.
Har inte läst tråden helt men vi måste även tänka på att "dagens" hund är avlad för att vara tam…
Detta kan vi inte förbi se!
I think more things before breakfast than people think all day 
Jag har aldrig sagt att det inte finns andra vägar än C.M´s hundpsykologi och tekniker. Det är bara så här att..;
Jag tycker att det jag pluggat och praktiserat ca 2år nu är det lättaste och mest logiska tillvägagångsätt som jag någonsin har stött på. Jag tog min 20 år av hundar och sätt att tänka om hundpsykologi…, hällde ut det i vasken och började på ny kula, ungefär som när diskmedlet Ajax dök upp,"det tar bort allt skit med mycket mindre medel, och mycket snabbare och skonsammare":)
#36 Det går inte att jämföra diskmedel med levande varelser. En vask är en vask och Yes är Yes, det ändras aldrig och kan aldrig ta skada som ett levande djur. Pajar man en vask eller bestick eller vad det nu är man håller på med är det bara plånboken som blir ledsen.
#37 Har du aldrig hört talas om en liknelse? Eller humor?
#38 Jodå, men eftersom jag inte fick jämföra människor med schimpanser för att det var för långsökt tyckte jag att detta var ännu mer långsökt, därav kommentaren
Teddy, det är lugnt. Vissa människor når man aldrig hur mycket man än försöker. Har man en gång betämts sig för att en sak är bra, så vill vissa människor aldrig prova något annat.., antingen för att man är konservativ i sitt tänkande, eller helt enkelt på grund av stolthet.., ärlig så vetefan ibland hur man ska få folk att lyssna på nytt tänk ibland!!?
Det är väl bara att acceptera att vi alla gillar olika metoder. Man kör väl med den metoden man märker är bäst för just sin hund som individ.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#41 Där kommer denna dubbelmoral som jag tycker du använder dig av hela tiden.
Du är ju själv helt inbiten i denna C.M metod och verkar inte kunna inse att vi alla har olika metoder eftersom du påstår att du har rätt och att din metod är "rätt"
Tänk dig för innan du skriver…
ALLA KAN ANVÄNDA SIG AV VAD MAN SJÄLV TYCKER FUNKAR. SÄGER BARA VAD JAG TYCKER FUNKAR BÄST. MAN BEHÖVER INTE IFRÅGASÄTTA PÅ ETT OTREVLIGT SÄTT.., PROVA DET SOM VERKAR FÖRNUFTIGT OM NI VILL, ELLER INTE. UPP TILL VAR OCH EN.
#44 Det är ingen som blivit särskilt otrevlig i denna tråden.
Men äntligen verkar det som att du börjar förstå att det inte bara finns en metod. Du har hittat en metod som du tycker funkar bra, det är jättebra :-) men vi här har också "våra" metoder som funkar på våra jyckar.
Som sagt innan, ömsesidig respekt från alla håll (även om jag tabbade mig i andra tråden för att jag inte läste ordentligt).
Om du lägger upp din metod som ett förslag på vad som kan funka tror jag säkert att folk hade lyssnat på dig mer. Tex om en jycke tokstressar så kan du ju säga: Har du provat detta? Skulle det kunna vara något som funkar på din jycke?
Det går inte att benhårt hålla fast vid bara en grej, då fastnar man där och kommer aldrig lära sig något nytt, men kan alla diskutera på ett sakligt sätt kan man lära sig precis hur mycket som helst! Alla har egna erfarenheter och oberoende av ålder och antal hundar har varje individ något som de kan bättre än någon annan.
För varje problem finns minst 10 olika lösningar! Om då varje medlem här kommer med ett förslag kan hundägarna själv välja ut vad som funkar bäst för dem och deras jyckar :-)
Håller med. Kan tyvärr inte gå ifrån min hundfilosofi, tror jag inte benhårt på vad jag gör så går det ut över hundar och deras ägare, och mitt företag är i fara. Men alla får göra som de vill, alla får laga sina maträtter hur dom vill också, använda vilka ingredienser som var och en tror och tycker om mest. Jag använder det jag tycker går snabbast, enklast och som i slutändan smakar godast för mig, hundar och mina klienter. Funkar perfekt.., så jag håller mig till C.M´s recept, om det är ok:)
Fast ingen har ju sagt att du inte ska hålla dig till det du säger.
Jag hade nog gett dig ett likadant bemötande öven om vi använde oss av samma metod just pga du går på det på fel sätt vi fel tillfälle och jag tycker helt enkelt d är fel.
Säger som Lyan och jag citerar:
"Om du lägger upp din metod som ett förslag på vad som kan funka tror jag säkert att folk hade lyssnat på dig mer. Tex om en jycke tokstressar så kan du ju säga: Har du provat detta? Skulle det kunna vara något som funkar på din jycke?"
Då skulle du ju också få ett trevligare bemötande. Och att använda Caps-Lock i ett helt inlägg är väldigt onödigt
#46 Jadå, det funkar ju för dig :-) och om du lägger upp det som ett förslag tror jag att många kommer att lyssna på dig och ta till sig det de tycker är bra av det du säger :-)
Jag är nyfiken, om du nu har så många nöjda hundägare varför måste du ragga fler kunder på diverse hundforum?
I annat fall är jag inget fan av CM metoder, det är dock svårt att säga något om din kundskap eftersom dina metoder är väldigt vaga. Korrigering och flockledare betyder så mycket för olika människor, vad är korrigering för dig? Hur ska jag exempelvis hantera min tik som tycker att vissa män är väldigt obahagliga? Gärna mer konkret då än de svar du gett innan.
Sen kan du väl ändå inte påstå att CM sätt är nytt tänk? Det är snarare en variation av den gamla skolan med att tvinga hundar till lydnad.
Eftersom det tar runt 5 besök totalt med en klient och dennes hund, sen är rehabiliteringen klar. Måste ju hjälpa så många som möjligt, eller?
Som sagt så är det inte bara att skriva gör hit och dit…, det krävs att jag är närvarande, för att visa med mitt kroppsspråk, vilken intensitet som behövs beroende av hundens tillstånd, problem o.s.v. samtidigt som jag under rehabiliteringen berättar varför jag gör vad jag gör, visar olika tekniiker m.m, m.m…
#51: Jag misstog nog detta för ett diskussionsforum och inte en annonsplats. Du tycker inte att det kan vara lämpligare att skriva en annons om dina tjänster än att skriva i trådar där folk ber om hjälp när du samtidigt säger att du inte kan hjälpa om du inte träffar hunden. Är detta gratis eller vad tar du betalt för dina tjänster?
Det du jobbar med, gör du det gratis? Svarar bara på frågor så gott jag kan här.., kan eventuellt hjälpa någon LITE här också tänkte jag… ,men funderar faktiskt på att skita helt i att komma in här i fortsättningen. känns som jag kastar bort 2-3 timmar om dagen i onödan med att försöka få hundägare att förstå vad som är bäst för en hund…, det enda jag får som svar här är, -"nej det kan jag inte tänka mig är bra för hundar", inte en enda som sagt att man kan tänka sig att prova något av det jag rekomenderar så..bortkastad tid verkar det vara här. Många som vill ha tips, alltså många som har något sorts problem med sina hundar, men ingen som tar åt sig mina råd. Då får era hundar må som dom mår då. Eller testa något annat. Men för allt i världen, för er hunds skuld i alla fall, prova inte att ge en person chansen att bevisa att; JAG GARANTERAR ATT JAG VET HUR MAN BALANSERAR DIN HUND! Redan efter 1:a besöket ser man oftast stora skillnader på hunden, och 8 gånger av 10 så räcker det med 10 timmars rehabilitering av mig, (uppdelat i 5 besök), och träning av människan bakom hunden, sen har informationen gått fram till hunden och hundägaren, som sen fortsätter med det jag har lärt ut, vilket gör att harmoni och balans för hund och familjen, (flocken), bakom hunden fortgår.
#53 När ska du inse att så länge du har den attityden kommer du definitivt inte få några kunder härifrån. Detta är ett diskussionsforum där man diskuterar och byter erfarenheter med varandra, inte Blocket.
Vill du bli väl mött här får du faktiskt uppföra dig som folk. Herregud, man kan tro att du är 10år och inte får godis i affären :-/
Jag lägger ner allt detta nu. Ingen idé att försöka diskutera med väggar över nätet, jag har väggar jag kan snacka med hemma
EXAKT MIN TANKE…DET M VÄGGARNA!!!
#55 Gå och snacka lite med dem då :-) Mina tyckte jag skulle lägga ner för ikväll och gå och nanna kudden lite grand

#55 En allmän undran då. Hur hade du gjort me en hund som är rädd för människor, som biter om människan försöker närma sej på ett "snällt sätt"?
Har skummat igenom tråden och kan tänka mig att vända på frågeställningen en del?!
Det har skrivits en hel del om vad att göra med rädda hundar och framför/bakom leda och ledas!
Ponera: Du är ute med hunden, möter en rädd människa istället för rädd hund. Din hund kommer att reagera på denne eftersom personen utsöndrar adrenalin av rädsla vare sig du vill eller inte kommer hunden att reagera.
Om du nu har hunden bakom vilket du verkar gilla, personen försöker bita ihop och gå förbi, men i höjd med hunden så bär det inte längre.
Har du koll eller inte, eller känner även du av personens känslor?
Det jag egentligen vill mena är att det är inget universellt ledarskap som du försöker få oss att köpa, om du har en hund av dignitet så skulle du inse att denna kom att ta sina egna beslut precis som människan är villig att ta eller tvungen in vissa lägen att ta, bekvämt eller obekvämt.
Men att du skulle efter ett möte med mina hundar eller 10ggr kunna styra och ställa över dom är rent utsagt "skitsnack" du kanske skulle kunna få gå en promenad med dom men de skulle gå motvilligt och du skulle troligen få dra runt dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är en idiot som inte kan låta bli och svara.., får bara skit tillbaks, men ok. #55 En allmän undran då. Hur hade du gjort me en hund som är rädd för människor, som biter om människan försöker närma sej på ett "snällt sätt"? En hund gör 4 olika saker vid ett möte med en hund eller människa. 1. fly 2. unviker .3 attackerar 4. blir undergiven…, nummer 4 är vad man alltid strävar efter. Bemöter en människa en osäker,rädd,dominant eller på annat sätt obalanserad hund på fel sätt, så reagerar hunden som på ett av de tre första alternativen. Jag ser till att det blir det sista alternativet..innan jag börjar med skjälva rehabiliteringen.., men visst innan man kan börja med rehabiliteringen, så får jag jobba för det, beroende av vilken grad av vilket beteende hunden visar o.s.v…här är ett exempel på en 10 på intensitetsskalan av en rädd/aggresiv hund, och hur C.M lugnar ner hunden m dominasn på ett säkert och tryggt sätt för både hunden och C.M. Därefter kan man koppla hunden och ta den på en promenad med hunden vid sidan om ellr snett bakom…, och så börjar du både bygga upp förtroendet i hunden för dig så att den lättare känner trygghet i de tekniker du senare använder under rehabiliteringen…och promenaden visar också att människa har tagit över och ansvaret för hunden att vara flockledare rinner sakta av, vilket lugnar ner och balanserar hunden. DET TAR 4 MINUTER!
Du refererar en massa till CM, du vet om att han jobbade i 44dagar med en hund som var hundaggressiv utan att komma någonstans.
Men när han väl kom till sans och gick till ännu mer proffsiga och kunniga instruktörer i form av DPC (Dog psychology Center).
Så tog det 15minuter innan dom kunde träna den..
Tänk vilken skillnad, 44dagar mot 15minuter
Så han är jätte duktig

#59 hur får du hunden att bli undergiven vid ett möte? Det kan ju va så att hunden har rätt att vara rädd för människor?
#61 Varför skulle hunden "ha rätt" att vara rädd för människor???? Det är en egenskap jag inte skulle vilja ha på mina hundar. Jag har haft en sådan hund, hon gick och gömde sig när det kom hem folk, om vi var ute sprang hon undan och vågade inte gå fram.
Visst hade hon rätt att vara sådan, men det var en egenskap vi var tvugna att träna bort.

Ursäkta, men att vissa säger att han kan läsa hund? Tassen samojeden lyfter säger han att är för att han är ute efter att ta någon, det är jakt.
FEL, det är en lugnande signal, eftersom det inte räcker med flackande blick, bakåtlagda öron, långa mungipor och slickande runt munnen för att få människan att sluta visa sig hotfull och koppelkorrigera, tar han till en ännu synligare signal, en framsträckt tass. Denna misstolkas, så hunden får mer skit. Bra lästa hundsignaler?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#63 Håller med dig. Nu vet jag inte alls något om bakgrunden denna hunden har men det jag ser är en osäker hund som tar till aggressivitet för att värja sig. Sedan varför den gör det kan ingen veta utan att veta vad som hänt innan denna sekvensen.
Fortsätt ni babbla på och smutskasta C.M. Visa mig på print var du sett att C.M tog 44 dagar utan att lyckas m en hund…och sen fixade någon annan det på 15 min, låter mycket otroligt i mina öron.., och det skulle jag ha vetat om det stämde! Det med tassen kan innebära osäkerhet ochså, men i detta fallet så är det en jakt instingt som gör att hunden lyfter på tassen. Lugnande signal? Var i all världen har du hört detta!!? Som sagt så har jag har testat det mesta som C.M lär ut och allt stämmer än så länge.., har ni testat i praktiken alla teorier som ni kommer med?
#65 Men det är ändå en viss skillnad på att testa olika sätt att "uppfostra/rehabilitera" en hund och att läsa hundens kroppspråk.
Känns det tex troligt att en hund, som helt tydligt är väldigt osäker (man behöver inte ha en hög utbildning i hundbeteenden eller kunna hundar speciellt mycket för att se det så fort han närmar sig buren) och nervös och som vattnadal skriver-flackar med blicken- skulle visa ett jaktintresse genom att lyfta frambenet eller känns det mest troligt att tassen höjs för att den är nervös/känner sig hotat?
för mig är svaret ganska självklart. Jag som inte alls är så insatt i hundbeteenden reagerade själv på Cesars kommentar att han höjer tassen för att hitta något att jaga…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ni tar allt lite för bokstavligt, det är inte så lätt att förklara allt så här. Men tyd ni hundspråket som ni tycker känns rätt.
#67 Om du nu ska starta ett eget företag nästa år, borde du tänka dig för hur du beter dig på bland annat sådanna här forum för ditt företag kan få extremt dålig kritik pga det och jag antar att d inte är det du är ute efter.
Som du själv säger så kan du ju inte "bota" en hund som du själv inte har träffat och liknande men ändå sitter du här och predikar om vad man borde göra och inte och även att d är svårt att förklara genom text och du skulle säkert vinna fler "kunder" om du har en lugnare och inte så påträngande sätt at berätta om det du står för och tror på.
Det är bara ett tips från min sida.
Och än en gång. Du borde lära dig att handskas med människor också då det är "oss" du faktiskt ska jobba med när du håller på med folks hundar.
Jag ger tips och råd. 80% av gångerna får jag skit för det! Och ja, jag kan genom det jag berättar rehabilitera hundar…, men det betyder inte att alla som provar det jag säger kommer att lyckas, det är bara teorin som kommer ut här från mig. Att praktisera detta med de olika teknikerna rekomenderar jag inte att vem som helst försöker utan att någon med BRA kunskap av C.M´s metoder är närvarande, och först modellerar hur det ska gå till! Kunder kommer jag nog aldrig att ta härifrån, håller mig till malmö och dess omnejd ett år till förmodligen, här är fullt av hundar som behöver rehabiliteras och klienter som förstår att dom behöver tränas. Jag har sista 2 veckorna fått in 6 nya kunder, och då har jag knappt gjort någon reklam alls än, förutom på några gratisannonssidor på nätet…
#69 Varför fortsätter du tjafsa här då? Du har ju själv konstaterat att vi härinne är 'ohjälpbara' och att det bara är slöseri med tid att hänga här. Du lär knappast värva några kunder här och ju mer du håller på desto mer kommer folk att sprida dålig reklam baserat på hur du uppför dig här.
Det är liksom inte bara du som bor i Malmö eller har kontakter där…
(HAR INTE LÄST FÖREGÅENDE KOMMENTARER)
Däremot undrar jag varför du tycker att Ceasar Millan är en bra hundtränare?
Jag själv tycker att hans metoder är det grymmaste som finns.

#71 Hua. Kunde bara se till 3:20, sen började jag få ont i magen. Hunden ser ut att streta emot för att den har ont/knappt kan andas… konstigt! Stryphalsbandet sitter ju på luftstrupen! Det är skadligt och jag hoppas innerligt att ingen tycker att han gjorde rätt. Visst att han inte vill bli biten, men kom igen, man kan ha halsbandet rätt och ha munkorg. Dessutom ser C.M väldigt stel ut tycker jag.
#71 Ja vilken förbannat bra metod :) nu går jag ut och rehbliterar hundar whii jag kan det är jag är bäst jag gillar att strypa hundar:D :D:D
Satan så förbannad jag blir, Jag funderar varför inte träna på avstånd innan för att sedan flytta närmare och närmare
Detblir Tycker du verkligen att det där är bra ? gillar du att plåga hundar? för jag anser att det där är ren djurplågeri
Som Cesar själv säger så ser det värre ut än det är. Eftersom hundens protest är att attakera C.M och hunden är så stor så måste ju C.M skydda sig så gott det går från betten, genom att lyfta upp kopplet för att undvika skadas. Detta är en dominant hund, vilket gör rehabiliteringen är lite tuffare.. men som man ser i slutet så får C.M hunden att ge upp sin kamp efter att ha protesterat i 6 minuter eller hur lång tid det nu kan ta.., sen kan man börja promenera med hunden och bygga upp förtroende och respekt, vilket är det som behövs för att hunden ska lyssna och lära sig hur en balanserad hund beter sig!
Eller som CM behandlade Jonbee. Jag skulle verkligen inte vilja kalla det "rehabilitering" av hund. Efter programmet med Jonbee och även Shadow samt hunden där elhalsband används så var det inte svårt att se förbi karisman och de lovande orden. Huvva att knäcka djur på det sättet…
//Lina
#74 han hade kunnat sätta munkorg på hunden=då slipper han skydda sig vilket leder till att han ej behöver strypa hunden ? Jag kommer gärna ner till malmö och sätter ett sånt där på dig så ser vi hur skönt det är ?=) och jag bor i umeå så gissa hur långt det är :)
Det ända som jag ser här är hur C.M som vanligt med endast ett koppel och lugn/självförtroende på minuter får hunden att tömma sig på frustration och energi, till hunden slutligen med C.M´s hjälp ligger på sidan och är undergiven. 2 experter hade varit där och försökt det samma. Den första blev biten överallt och den andra rekomenderade avlivning. C.M lyckades alltså att på 5 min ca med det som alla andra hade misslyckats med, och detta var en "redzone case", en hund som vill döda!!!
#77 det skiter jag fullständigt i dom kunde ha varit på avstånd och tränat så hade hunden inte ens försökt att bita eller hur? och ju mer hunden vänjer sig med andra hundar desto närmare kan man gå ! håller du inte med ?
Det är så onödigt
Jag har lagt in filmen om Shadow och schäfern som elas i andra tråden också, såg inte detta förrän efter.
Jag anser att på en sådan hund ska man ha munkorg, då behöver man inte ens hamna i situationen som i Shadows fall, och att börja med så stora störningar på en gång är att be om problem. Det är väldigt tydligt att CM inte kan hantera hunden.

Vi har sagt att CM säger och gör en del saker bra (Jag var själv ett CM fan de första avsnitten jag följde honom). Men du verkar blunda för allt det dåliga han gör. Om han nu är så bra, då borde inga skadliga verktyg vara inblandat.
För t.om. jag som inte är utbildad, kan i så fall börja träna problemhundar av "värsta" typen, jag menar, jag är ju alltid lugn, självsäker och bestämd. Jag vet att hunden behöver motion, disciplin och kärlek. Så med lite verktyg på det är det bara att börja va? Jag kan allt det du skriver i praktiken, för det är inget nytt för mig (och förmodligen inte många heller i det här landet jämfört mot Usa) och jag har hört vad CM har att säga. Så nu kan jag ju starta ett företag jag med!
För mig verkar det som om du skiter i om hunden skadas eller inte, bara du får makt över hunden.
Tanken har inte slagit dig att hunden i #71 har ont och försöker bli fri från smärtan som uppstår när halsbandet (förresten, är det inte stackel han har ibörjan?) sitter på luftstrupen?
Om du vore hundkunnig, skulle du veta att det rent av är skadligt att ha halsbandet så högt upp, och inte nog med det, så är det ännu skadligare när hunden drar så kraftigt och Cesar håller upp hunden eller vad han nu gör.
Sedan har Cesar Millan ingen utbildning, utan kallar sig självlärd.
Att då gå en C.M hundskola anser jag inte heller vara en utbildning!
PS, läs detta: http://hundkartan.se/artiklar/artikel.asp?artid=157
Det funkar inte att rehabilitera en "redzone hund" på avstånd, är det så svårt att förstå att, med extrem obalans krävs det mer än bara" fy "på avstånd, ingen "problemhund" med med så svåra problem rehabiliteras med "enkla" och odramatiska medel!
Fy sjutton! De hundarna är inte lugna, de är halvt medvetslösa av syrebrist!
Ska det se ut sådär kan ju vem som helst "rehabilitera" farliga hundar, bara att strypa hunden så den är så rädd eller får tillräckligt mycket hjärnskador att den blir som en robot :-(
Jag förstår att sådana hundar är farliga men ärligt talat hade hellre sett dem avlivade än strypta 
Nej men ska strypa sin hund tills den blir en grönsak då har man lyckats. Jag har gått cesars hundskola, jag ströp min hund nyss, nu är hon hur lugn som helst.
Inlägget raderat på grund av att det bryter mot forumets Skrivregler. Var vänlig följ reglerna!
/ Sajtvärden
Prova att strypa dig själv där du sitter, efter att du suttit ett tag så börjar du svälja okontrollerat, detta gör denna hund också vilket innebär att hunden blir strypt, en normal hund som drar i kopplet andas tungt och häftigt men sväljer inte okontrollerat. Denna hund gör det. Orkar du inte prova detta själv kan jag komma och visa dig på exakt samma sätt hur cesar gör med hunden. Så får vi se hur du själv skulle reagera på detta. Vi kan leka en lek, du är hunden jag är cesar!
Vi är inte dumma i huvudet, vi är inte knäppa och vi är inte inkompetenta vad gäller hundar och du vet inte mest.
Jag tycker inte att den där hunden ser ut att vara tacksam, jag tycker att den där hunden ser ut att vara totalt slut av att inte ha fått rätt syresättning. Skulle man ta en saturation på den där hunden i detta läge skulle man säkert få se en avvikelse som skiljer från det normala. Jag tycker allvarligt synd om den där hunden.

#62 Jag menar att hunden kan ha varit utsatt för saker som gör att den är rädd och då har den all rätt att vara det.
Har en rädd hund och jag har full förståelse för henne..självklart så hjälper jag henne att kunna lita på människor, men det vill ju till att människorna hjälper mej.
# 84 Thank you jesus!
Du börjar nästan låta som en predikant ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Den som tycker att CM gör rätt mot Johnbee är fan inte riktigt riktig. Nu svär jag, för jag kan inte låta bli, förlåt Sara och medisar.
Titta på färgen på tungan vid 8.20, (samma sak på Shadow, "malamuten" i filmen före, blå tunga, väsande andning pga syrebristen), titta på den stela panikslagna hållningen på kroppen när han låter sig läggas omkull och ger upp. OM han hade varit avslappnad skulle knappast kroppen ligga stel som en pinne. Detta stadie är inte att bli lugn och acceptera någon annan som ledare, det är att stänga av, vänta på det dödande slaget. Inlärd hjälplöshet kallas det av psykologer. Samma effekt ser man om man sätter en hund i en bur, halva buren är säker, den andra halvar får man elchocker i. Först får hunden lära sig att sätta sig i den säkra delen, sen kan man framkalla just detta, inlärd hjälplöshet, genom att ge elchocker i hela buren.
Jag har gråtit till den filmsekvensen förr, nu blir jag bara förbannad. Hur kan man sitta och försvara detta djurplågeri?
Kruxet är att hundar inte lägger ner varandra, det är en onaturlig och mycket mycket hård korrigering. Eftersom hundar inte gör så, svarar hunden givetvis emot. Han försvarar sitt liv, till han inte kan längre, pga syrebristen. Han inser att trots att han visar människan allt han kan att han ogillar situationen, lyssnar han inte. Alltså stänger han av, för han kan inte göra något alls för att ta sig ur situationen.
MVH Elin

#88 Usch vad hemskt! Sjukt hur någon kan tycka detta är okej. Jag har inte sett filmerna och mår riktigt illa av vad jag läser, hur dessa hundar har behandlats
Hundar dominerar inte varandra med koppel nä, utan med tänderna och kroppen…och en hund som domineras endast mentalt utan fysisk kontakt blir exakt lika anfådd och flåsande som de som domineras med ett koppel, det har inte med lufttillförslen att göra, men jag väntar mig inte att ni ska förstå det eller tro på det eftersom ni aldrig har sett det! Exakt pågrund av att folk tycker synd om hundar som behöver hjälp och det bölas och fjantas, alltså behandlar hunden som en människa, just därför är så otroligt många hundar fulla med obalanserade beteenden! Glöm inte att det är en hund.., inte din son eller dotter eller själsfrände, för en vacker dag så hugger din dotter dig. Jag har en enkel utmaning till alla här. Kan du ge din hund mat, och undertiden den äter krypa fram på alla fyra och stoppa ner ditt huvud i hundskålen utan reaktion från din hund, utan hunden tillåter dig "dela" skål med dig… då ser hunden dig som flockledare! Märk väl att bara för att detta fungera så är inte allt klart, finns många andra saker som ska vara under kontroll för att en hund ska anses balanserad. Det är dock en klassisk test!
Som Cesar säger i klipper som #75.
"It´s not physically it´s psychologist"
Alltså översatt till svenska "det är inte fysiskt utan psykiskt" Men hur kan han påstå att han inte använder sig av fysik behandling när han trycker ned hunden i marken, sätter ett koppel över struphuvudet på hunden och rycker i hunden och stryper hunden som om d vore en jävla vante?
Fan d är ju pinsamt att folk går på sånt jävla skit!
Förstår inte hur "detblir" kan va så jäkla trångsynd och inte se att han både fysiskt och psykiskt misshandlar djuren >.<

#90 Du kan alltså få en hund att bli så stressad att tungan blir blå genom att fdominera den mentalt?
MVH Elin
#75 angående filmen och att strypa hundar ! Tog en oplacering som var en hund som vaktade saker , En gång när vi skulle ut och gå så tog hon en strumpa och min kompis tvärslet av henne strummpan vilket gjorde att hunden blev galen och gick till attack mot min kompis och när hon inte fick tag i henne gick hon på mig allt jag kunde göra var att hänga henne i kopplet tills jag fick ett tillfälle att slänga ner henne på glovet och fick ligga över henne i 45 minuter tills hon var så pass lugn att jag vågade släppa taget . Fy fan vilken hemsk upplevelse det var har aldrig mått så dåligt som då , det var antingen att hänga henne annars vette tusan vad som hade hänt med mig . JAG TRODDE SERIÖST ATT HON SKULLE DÖ DÄR HÄNGADES I KOPPLET HELT GALEN PÅ ATT DÖDA MIG ! Det fulaste av allt att jag fick det tipset av en som jobbade på djuraffär 2 månader tidigare men vägrade testa detta då jag inte alls är för dom metoderna . tror ni hon blev bättre ? nä utan vaktade bara mer pga den händelsen , jisses vad sur jag va på min kompis som inte ens förvarnade mig! tog hjälp av flera bra hundmänniskor men valde till slut att ta bort henne efter ha jobbat med henne i 2 år . så nej tack till att strypa hundar!
#90 Det har alla mina hundar klarat, både de nu levande och de tidigare, trots att jag aldrig varit fysiskt stark nog att hålla någon av dem bakom mig för att bli någon "flockledare", eller ens hålla dem i koppel…och inte är jag någon flockledare (med din betydelse av ordet) för det. Däremot är jag en jäkligt bra människa!
Jag var 11 när jag tog en 35kg omplacering som drog och jagade i koppel. Som du säkert förstår så var det inte fysiskt möjligt för mig att hålla honom i kopplet om han ville någonstans, jag flög som en vante efter när han gav sig iväg. Trots detta, trots att jag aldrig kunde hålla honom i kopplet och placera honom bakom mig med tvång, trots att jag aldrig korrigerade honom det minsta eller fyade honom en gång, så fick jag honom till att inte dra, inte jaga, gå lös överallt trots vilka möten som helst och varje morgon passerade vi förbi en älg med sin kalv och ibland också fjolårskalv. 11 år gammal… är det inte otroligt? Hemligheten heter belöning för rätt utfört beteende, bland annat.
Det funkar så väl utan koppel och utan att fya och korrigera och rycka i koppel, till och med för en liten elvaåring, så varför göra det?

#90 Fortsätter lite till:
Jo, jag tycker synd om hundar som mår så dåligt som Johnbee. Sen tycker jag mer synd om honom när han "rehabliteras", dvs knäcks totalt av CM.
Jag gråter när folk plågar djur på TV, jag gråter även när jag ser barn svälta ihjäl på TV, av maktlöshet.
Jag behandlar inte mina hundar som människor, jag behandlar dem som hundar behandlar hundar. Jag borde ge upp och inte skriva något mer alls till dig. Jag ska försöka låta bli, jag lovar. Fölr du är totalt inkörd på CM. Att forskning säger att han har fel struntar du totalt i. Du kan bara visa filmer av CM, och säga att han säger så. Eftersom du inte lyssnar på etologer eller forskningsrapporter utan hellre tar något du ser hopklippt på TV som sanning, så varsågod.
Jag kan dock lova att jag kommer att hoppa in och skriva då jag blir tillräckligt förbannad, eller om du verkar lyckas lura i någon stackare att din metod är bäst. De allra flesta som får läsa någon bra artikel eller bok brukar förstå. Annars förstår de att CM inte är rätt väg när de ser filmerna med elchocker eller hundar som hängs till tungan blir blå.
Självklart vill du fortsätta med din affärsidé, för du får ju din utbilning gratis på Youtube. Vi som lagt massor av pengar och hundratals timmar på våra utbildningar måste ju vara tokiga.
MVH Elin
*psychologic ska d stå Sen vet ja inte om d stavas exakt så
Jag behöver inte se och gissa mig till hur det går till, jag gör sådant om jag måste på de svåraste fallen, alltså hundar som har så mycket innestängd frustration i sig så att det inte går att tala till sinnet innan man tömmer dem på den "dåliga" energin. Och man trycker ner hunden och håller sedan bara handen lätt på hunden när den kopplar av, och ju mer den kopplar av desto mer lyfter man handen från hunden tills man känner att det räcker med att sitta ellr stå över hunden och visa med enbart kroppsspråk och lugna ljud korrigeringar. Därefter brukar man bara kunna ta kopplet, resa dig upp och gå ut på en promenad med hunden. Hunden har genom dominans tekniken först och främst tömts på energi vilket har lugnat ner hunden och hunden har får samtidigt respekt och känner att den här lugna och självsäkra energin,( som rehabiliteraren måste ha), är någon jag kan lite på, och så följer den med utanproblem. Har gjort liknande teknik på en Amstaff mix och en Golden, funkade hur bra som helst och idag snart 1 år senare visar det sig att båda ägarna har full koll på sina hundars beteenden. Visst har människorna bakom hundarna fått träna en del, framför allt på att kontrollera sina sinnen, inte känna sig rädda, osäkra, ledsna eller någon annan känsla som hundar inte lyssnar till och respekterar! Idag är dom lugna flockledare fulla med självförtroende och kunskap!
#97 Ska jag berätta en sak för dig?! Jag kan få mig hund att ligga lugnt på golvet utan att ens peta på honom. Oj jäklar vilket mirakel :O NO HANDS!!!

"Ju fler redskap du måste ta till, desto sämre är du som tränare."
Anders Hallgren.
http://www.dogma.nu/artiklar/farligt-halsband
Detblir läs gärna artikeln, står lite allt möjligt vettigt där :)
#99 Haha klockrent :) och mycket bra vettigt och klokt men speciellt LOGISKT sagt av Anders Hallgren
"When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training." - Susan Garret
Kände att detta citat behövdes också - det är så klockrent. För, gör hunden t.ex. utfall är det ju faktiskt förarens fel att det inträffar. Det GÅR att få en hund att sluta göra utfall utan att sätta den i den situationen igen, utan att tvinga fram ännu ett utfall.
Det kan alla som har en balanserad hund, men kan du göra det med en frustrerad,ilsk och aggressiv hund som du aldrig träffat? Du hade nog lagt benen på rygg och skrikigt som en….
Har läst artikeln. Kan ej uttala mig om detta smala halsband som C.M ska ha framställt för att det ska kunna skära in i hundens nacke bättre…hahaha, hör ni inte hur absurt det låter!!? Men jag vet däremot att han rekomenderar att sätta det koppel man använder högt upp, och det har han fått från människor som har showhundar och tävlar i lydnad och finaste hunden tävlingar och annat, för det gör att hunden lyder vid minsta lilla knyck, vilket gör att man kan använda mycket mindre kraft ärn om man har kopplet lägre över den starka nack muskulaturen Alltså rekomenderar C.M detta så att man slipper ta i så mycket vid korrigeringar. Men enligt den här artikeln så är han ute efter att skära in i hundars nacke..intressant och något jag absolut inte tror på en sekund. Men jag ska forska i det!
#103, då måste jag bara fråga dig VARFÖR lyder hunden när den har halsbandet/kopplet högt uppe i nacken/bakom öronen?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Om du sätter ett koppel runt nacken lågt ner där den största massan av muskulaturen sitter, så kan du dra och rycka en hel del om det är en kraftigt byggd ras. Långt upp bakom öronen finns inte den stabilitet, balans och muskulatur som hunden kan använda för att kämpa emot, så du kan styra hunden dit du vill och korregera med minimal styrka, vilket minskar risken att skada hunden…visst!!!???

#105 Snälla rara du. Nu får du tänka steget längre.

http://www.cesarsway.com/shop/Illusion-Dog-Collar-Leash-System
Här är halsbandet.
Dvs vanligt helstryp, men som sitter kvar precis bakom öronen och inte kan glida ner. Kolla alla bilderna.
Skulle du sätta ett sådant på din hund? Eller använda som verktyg för att rehabilitera en hund?
VA!!?? Någon sa att det var ett så smalt halsband så att det skar in i hunden..!! Jag såg en fiskelina eller en vajer framför mig. Detta är inte bara ett utan ett dubbelhalsband, där ett sitter lägre över den starka delen av halsen, och jag ett som mycket riktigt sitter högt. Men det är ju platta halsband som är nästan 2 fingrar brett! Vad är det som är hemskt med det halsandet? Ser att man kan justera båda halsbanden också, så man kan ha lika mycket tryck över det lägre och det övre halsbandet. Till och med det kan man justera själv.., hur mycket det ska "ta högt upp i förhållande till det lägre. Ser ut att vara ett bra verktyg och vardagskoppel i ett!
Vad sysslar ni med? Konstiga påhopp som inte ens stämmer när jag kollar upp det. Tror ni inte en så respekterad, rik, mäktig hundtalesman, den största i historien förmodligen, med alla kontakter i kändisvärlden..,hjälpt President Obama i tv, Ophra och alla kändisar du kan räkna upp med deras hundar, och med alla de advokater och försäkringsbolag som är involverade i C.M´s mångmiljard företag, (600milj dollar/år).., tror du inte att han har fått godkänt av alla möjliga instanser undertiden han fick pant på en ny produkt som 100-tals miljoner människor kommer se eller använda? Tror du han och hans folk skulle sällja något som inte var bra för en hund!? Han är nog 100% försäkrad av en hel hög andra specialister som han säkert har rådfrågat för att inte få en stämmning på halsen, och i U.S.A kan det kosta halva hans företag!
Tror ni verkligen på det, så har jag inga ord kvar att suga ur mitt inre för att förklara!!! Då har ni bestämt er för länge sedan om hur ni tycker och tänker!
Längst upp på detta halsband sitter ett till allstå ett tredje halsband

#108 Det är ett stryphalsband det översta (dvs tredje bandet)? Kolla alla bilderna sa jag, inte bara den första bilden du såg högst upp… , och det står ingenstans i artikeln jag länkade till att det är en fiskelina eller vad du nu föreställde dig, läs om, läs rätt.
Sen, ta det lite lugnt va. Du blir bara mer och mer oseriös i mina ögon när du skriver som du gör. Om du är en vuxen mogen man vet du bättre.
Inlägget raderat på grund av att det bryter mot våra Skrivregler. Var vänlig följ reglerna!
/Sajtvärden
Jag har sett det nu. Det svarta. Tjockare än jag trodde, men jag känner till matrealet. Ganska skonsamt ändå. Vitsen med kopplet är att de tre halsbanden jobbar ihop, så det blir aldrig en enkel strypning som det kunde ha blivit om man bara hade det svarta rund översta. Så trodda jag du menade, och det hade varit sjukt. Men detta blir han aldrig stämd för, för detta funkar säkert både bra, och är smärtfrit för en hund.

#111 Då ska jag börja använda stryphalsband så högt upp som möjligt, ge min hund ryck, använda eldosor och stackel. Är jag mer seriös då?
Varför är jag oseriös? Jag vill bara hundarnas bästa, hälsan kommer först! Jag är ingen C.M hatare, jag vägrar bara att försvara hans metoder där han ger hundar obehag eller i vissa fall rent lidande!
Dessutom angående dessa metoder eller CM's halsband så står det på hans hemsida att man inte ska använda sig av det om hunden har andnings, svalg eller luftstrups problem. Hur många tror du kollar upp det innan man tar till sig av ev. skadliga metoder?

#112 Men hur kan du veta att detta är smärtfritt för en hund? Kanske inte när det bara sitter på, men när du ger hunden ett knyck? Alltså vare sig det handlar om C.M's halsband eller inte.
Det jag vill få fram är att det är varken oskadligt eller smärtfritt när något trycker över hundens luftstrupe, speciellt inte om det är helstryp och sitter på det känsligaste stället på en hunds nacke.
Det var du som började säg att jag såg mer o mer oseriös ut i dina ögon, inte jag. Eldosor, stackel, har aldrig set honom använda stackel, och el halsband finns det förklaring för med, som jag redan tagit en gång här inne, kan kopierade någon gång om jag hittar det och visa kanske. Detta är bara hjälpmedel för hundägare som böver extra hjälp, som inte har råd till en hundrehabilitering, utan fuskar lite på nätet som många andra, men hunden lyssnar inte, så dom behöver verktyg som gör att människan kan kontrollera hunden bättre,,(säkrare för alla visst), och rehabilitera lite samtidigt under promenaderna. Många behöver kanske inte detta extra verktyg efter ett tag. Men utan så hade hunden släpat människan hit och dit nef för gatan!

#115 Ja, pga av hur du skrev….
Jag har sett honom använda stackel och hantera det på samma sätt som andra halsband. Och många har också nämt att han har använt stackel. Och eldosa, för saker som hade gått att träna bort på många andra sätt.
Du har inte sett allt tydligen… dvs, han använder sig av dåliga saker också.
När jag började kolla på Cesar Millan, sa han att din "energi betyder allt", samt vad hunden behöver osv, vilket jag tyckte var bra, men sen gick det bara längre och längre, och jag såg hur hundarna far illa… då slutade jag lyssna på honom. Betyder inte att han inte är bra på något, han gör bra saker med. Men jag tappade respekten när han använde sig av helstryp på känsligt ställe, el, stackel och små sparkar.
Även om detta är redzone hundar som alla andra ville avliva, men hur många tror ni inte testar detta på småsaker som att hunden drar lite, skäller eller hoppar? Tro mig, jag har sett det med egna ögon. Värre än så.
Jag tycker nog att måste man verkligen ge hunden obehag för att få pli på sin hund, då bör man kanske omplacera hunden… ,jag tror snarare att dessa vill ha en snabb och enkel metod, men då måste ju detta upprepas hela tiden, och hunden får stå ut med detta obehag om, och om igen. Varför inte ta reda på orsaken, och sen lära hunden från grunden på ett positivt sätt så att hunden lyssnar för att det förstår vad du vill, inte undkomma smärta?
Det kallar jag inte en bra ledare. i alla fall..

Om hunden inte lyssnar är det oftast för att du inte är tillräckligt tydlig. Ska hunden straffas för detta? Varför?
Du har själv sagt att hundproblem aldrig är hundens fel, utan ägarens. Borde inte ägaren bli straffad istället?
Tänk om hundar kunde prata…. 
Stackel har jag ingen aning om varför han skulle rekomender faktiskt.
Elhalsband har han använt när inte hundägaren klarade av något annat för att lära hunden att inte gräva sig igenom en vägg där han skadat sig över hela kroppen när han tryck sig igenom. Ägarinnan hade inte det som behövdes för att kunna övertyga hunden om vad den inte fick göra. Så när inte C.M var närvarande längre så gick beteendet tillbaks, och även efter flera återbesök med mer rehabilitering, så löste inte saken sig ändå. Utan någons energi som C.M och andra riktiga "flockledare" som kan ta över vilken hund som helst genom att vara en lugn och självsäker ledare, så lämnades hunden med den stackars blyga, osäkra och okunniga människa. vilket resulterar till att hunden fortsätter med vilket obalanserat beteende den nu har, i detta fallat att bita sig och trycka sig igenom en garage vägg! Då fick hon detta verktyg, som tog bort beteendet fort och inte så smartsamt som många vill tro. Strömmen är så svag att det kittlar lite bara, något som bryter en fixering lätt, inget annat!!! Ibland får man ta till mer drastiska åtgärder för att hjälpa en hundägare från att se sin hund skadas eller lida! Hunden blev bra den också:)
#117, hundar pratar ganska tydlig med tonen, kroppen och ansiktet även svansen och öronen bara de flesta av oss inte är duktig nog att känna igen allt den säger. XD

ja detblir, det är det enda undantaget jag kan komma på, om det är så att man måste hindra hunden från att skada sig själv på det sättet.
Vill också klistra in några rader en har skrivit i ett amerikanskt forum:
"Cesar doesn't "tame" a dog on the first try. In one of his DVD's, showing the cut out scenes, he had to repeatedly pin a dog to the ground, as the dog kept getting up."
Dvs, det du ser på hans shower är vääääldigt ihopklippt, och det går inte så fort att fixa alla dessa problemen, utan han måste upprepa mycket man ser om och om igen vilket är mindre bra om han då använder sig av fysiska metoder.
Jag tror jag ska köpa hans DVD, bara för att se alla borttagna scener. Jag ska skriva här när jag har sett det med egna ögon :)
Sant att många inte fattar hundens kroppsspråk, och därför inte heller kan komunicera med en hund eftersom hundar komunicerar med varandra genom just kroppsspråk och energi.

#117 Du missar poängen. Smiley gubben efter var menat att "då skulle de lyssna direkt, sammarbeta och knappast vilja bli straffade för att de inte förstår vad du vill".
Självklart kan hundar prata med sitt kroppsspråk, men missar man deras signaler kan det bli så fel. Och detta är inte hundens fel.

#121 Exakt!
När jag är ute med min hund och han är lös, tittar han alltid på mig innan vi tar in på en helt ny väg, då räcker det med att jag pekar åt vilket håll vi ska gå.
Eller om jag vill att han ska komma, om han tittar på mig, så visar jag bara med handen att han ska sätta sig vid min sida så kommer han.
Och jag förstår honom så mycket när han vill något eftersom att han är väldigt tydlig med allt!
Jätteskönt faktiskt.
#121 Jag vet inte om det dära med energi, men du glömde ansikts uttryck och tonen och öronen och svansen, vilket inte riktigt tillhör enbart kropps språket tro det eller ej.
Cesar säger själv i alla fall att han aldrig misslyckats med en hund i sitt liv. Han har säkert haft svårare med vissa fall, och skulle jag gissa varför, (under förutsättning att hunden inte har någon mental defekt). Det skulle vara pågrund av att hundägaren är närvarande och visar "en tydlig felaktig energi för rehabiliteringens skuld", det vill säga blir upprörd på något sätt. Detta känner hunden av och det försvårar hela rehabiliteringen.
Din pappas valp är bara valp.., och som sagt, det är inte att bara använda C.M´s metoder, man måste veta hur, ha rätt timing i allt, rätt intensitet och rätt energi hela tiden, lugn och självsäker!
I många inlägg i tråden är nivån oerhört låg. Det spelar ingen roll om man har olika åsikter, det går bra att skriva till varandra utan att vara otrevlig för det! Hädanefter kommer alla inlägg som på något vis bryter mot skrivreglerna att plockas bort.
Det här är ett diskussionsforum. Det är meningen att man ska kunna diskutera, alla har rätt till sin egen åsikt och att man ifrågasätter någon annans åsikt är inte något man kan bli arg över.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag mår illa när jag ser hur han hanterar Johnbee…hur kan man inte se att hunden kämpar för sitt liv. Att han med panik i ögonen, blå av syrebrist tror att han kommer dö.
Jag mår illa!
Detta är inte den enda hunden han behandlat så här. Det är sjukt och varför kan vi inte liksom Norge sluta sända detta på TV. Sverige ska vara en av världens bästa hundnation och ändå får detta pågå att sändas. Skandal! CM pysslar med djurplågeri av högsta grad och är så långt från rehabilitering som möjligt. Det är skrämmande!
#65 Aggresivitet men det var visst 80dagar som han hade hållit på..
Sen tror jag inte på mirakel metoder, det som alltid glöms i det hela är ju trots allt att det är en PRODUKTION
och om man inte är medveten om detta, vilket du "detblir" helt och hållet verkar ha förbisett. Allt som visas på TV är produktioner och görs för underhållning om det inte är en Dokumentär som görs för att visa eller påvisa men det är likväl en produktion som redigeras och tas fram det "bästa" inte alltid det sanna

#65 Trodde det var vida känt att en lyft tass är en lugnande signal. Sen kan den även i samband med tex jakt lyfta en tass, men det är en annan grej. Man måste läsa helheten.
Samma sak med alla som tror att viftande svans är en glad hund…oj så fel de kan ha. En viftande svans i fel situation slutar med smärta. Aj.

#130 kunde inte sagt det bättre själv! Likadant som att en hund som drar upp läppen och visar tänderna är ju defenitivt en aggresiv hund enligt alla. Men det kan också tyda på lugnande signaler. Så gör min hund om hon märker att jag är arg ( behöver inte vara på henne ) då försöker hon lugna mig genom att göra så.
Jag kan säga ärligt. Jag använder LITE av CM's metoder. Men lååångt ifrån alla. Jag kan använda det där ljudet och PETA till mina hundar på baken. Och PETA inte "Hugga" som du förklarar Detblir.
Men oftast undviker jag det. Men ibland kan mina hundar få för sig att nä men jag vill lukta här, jag ska lukta här. Och då vill dom inte lyssna, då kan jag bara peta till dom så kommer dom glatt tillbaka! Jag skulle ALDRIG göra något som skadar min hund. Och dom här metoderna du föreslår Detblir, dom funkar inte på alla hundar. Så är det och det går inte att komma ifrån. Vissa hundar är helt enkelt för känsliga och behöver en annan metod. Min hund är så sjukt signalkänslig. Om jag säger åt skarpare till någon annan hund att komma så kommer hon med låg svans fram till mig. Men dock så behöver man bara låta glad igen så blir hon jätteglad. Men om jag blir arg på henne så lägger hon sig ner på sidan självmant. Men även här, sen när jag låter glad blir hon jätteglad igen. Men jag skulle nog förstöra min hund om jag använde mig av hårda metoder så som du beskriver att man ska göra.
Stackel är inget som ceasar rekommenderar. Han har använt sig av det i några fall där ägaren använt det sedan innan, eftersom han gärna vill använda sig av de hjälpmedel som ägaren känner sig trygg med. Sen får man komma ihåg att det är USA det handlar om. Där är toleransen om vad som är tillåtet helt annorlunda mot i Sverige.
Detblir: Cesar säger i en av sina böcker att han misslyckats med två hundar totalt - en pitbull, och den andra en korsning chow-chow/golden retriever.
Sedan var det någon gång på TV (100:e avsnittet?) som han sade att det var tre han misslyckats med.
Men det är då allt.
Inte som vissa säger "De gånger han inte lyckats så får man inte se det", som om var och varannat fall han åtog sig var ett misslyckande.
Sen ska man väl också komma ihåg att det är många hundar som han får ta till sin "kennel" och rehabileta för att han ej klarar det hemma hos ägaren! och även bytt hund med vissa ägare
#130 Agreed..
#132 Jag trode stacklar var olagliga pga tortyren de utsätter djuret för? De är väll ifal det i sverige? Jag tycker verkligen inte det är en metod man någonsin ska använda på någon.
Strypkedja och elshock halsband är faktist lite anurlunda och kanske kan användas ibland vid extreeemaa fall där inget annat någonsin skulle kunna fungera och man redan provat allt. Fast då tycker jag inte man ska ha helstryp heller eller någonvidare hög volt alls eftersom tro det eller ej 5 volt gör inte ont.

Alla som säger att CM endast använder sig av stackel, el osv för att ägaren redan har det på sin hund. Tycker Ni inte att det brister hos en instruktör som inte kan hantera en hund utan dessa vidriga hjälpmedel??
Det är inte försvarsbart att han använder stackel eller kräksnara för att ägaren gör det. Då är det väl instruktören som ska informera om den enorma skaderisken dessa hjälpmedel åstakommer hunden! Tala om att det inte är så man tränar hund! Visa rätt väg och guida dem till en sundare hundhållning!
Även om Svt har dragit ner på avsnitten där stackel och elmatta/halsband används så anser jag att detta inte ska visas alls i TV i sverige. Det ÄR olagligt! Det ÄR inte en lämplig träningsmetod att tillföra djur smärta! Det finns mängder av forskning om detta och alla etologer är eniga.
#137 Ännu ett toppeninlägg!
Läste lite intressant i nya numret av Härliga Hund (nu när vi ändå håller på och diskuterar ledarskap och CM.).
"Färsk forskning visar att hundar inte tror att människor är andra hundar. De vet att vi är en annan djurart, vilket betyder att vi inte är en del av deras rangsystem. Hundarna vill inte kämpa med oss om makten. De vill bli respekterade som individer, älskade för vilka de är och leva i trygg förvisning om att vi som har ansvar för dom fattar kloka beslut om deras väl och ve. Som en schyst morsa eller farsa gör i en bra människoflock"
"Förlegade tankar om hundar och hundliv bygger delvis på felaktiga föreställningar om hur hundarna skulle levt om de levt vilda som vargar. För att inför hunden upprätta en illusion av det vilda, låter vi hunden äta sist, gå ut sist genom dörren och straffar den om den tigger vid bordet eller morrar när vi vill ha ner den från soffan eller ta dess leksak. Den har inte rätt att hävda revir eller ägande. Det är ett tecken på att den vill konkurrera om ledarskapet.
- Ny forskning visar att i vargflocken går det inte till så här. Här respekteras i normala fall allas äganderätt över den mat eller plats som man fått eller tagit. Vargar är för det mesta trevliga och vänliga mot varandra. De vet att dålig stämning och våld försämrar chansen för överlevnad. Hundens morrande när du vill ta dess leksak beror på att den har medfödda äganderättszoner, säger Malin".
Det står givetvis lite till. Men jag anser att det här var det mest intressanta i artikeln. Då CM:s tankar om hundar och hundliv bygger på just de där felaktika föreställningarna som nämnts som "detjag" predikar om. Med att det är viktigt att man är flockledare för den är högst i rang, att hunden ska gå ut sist genom dörren osv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#132 Oavsett toleransen i de olika länderna om det är USA eller Ryssland eller här i Sverige, så måste man väl ändå se till djuren?
I USA är det lagligt å skjuta den som tränger in i ens hus. Ska du applicera det i Sverige också bara för att toleransen i USA är sådan?
Tycker du resonerar helt jätte konstigt och försvarar något som är fundamentalt fel.. Tänk istället själv, det finns inga försvar för våld eller övervåld, oavsett om det är djur eller människa som drabbas av det.
varför ska det tillåtas visas på TV? för att man får göra så i USA??
Nä allvarligt, sluta visa djurplågeri i TV speciellt om det är och förespråkas av instruktörer, lär sig hur djuret fungerar.
för övrigt, man får inte aga barn heller i Sverige, varför inte?? En hund kan ju tyglas till lärdom med korrigeringar?? Varför inte göra samma sak med barn???
Inlägget borttaget på grund av att det bryter mot skrivreglerna.
#142 jag håller lite med #141 i det hära fallet tycker inte man borde visa prorgram där de uppmanar till att andvända sådna saker eftersom de ska vara ett program som hjälper folk och inspererar samtl är folk hur man tar hand om hundar.
Sen vore de lite tråkigt att ta bort hela serien pga några få avsnitt eftersom han har några vettiga ord (som istorttsätt alla hund ägare ändå redan tipsar om) Och att dra in nyheterna i det hära är som att dra in barnsagor i en diskution om en roman, eftersom nyhetsprogramen inte öppmanar folk att starta krig, bomba eller utföra ett terror dåd eller öppmanar om att göra något olagligt.
Och eftersom att programet är för usa och gjort i usa borde inte svenskar äns titta på det enligt dit resonemang #142 eftersom de har anurlunda syn på hundar än vad vi har som du själv sa. Då borde vi titta på svenska hundprogram eller lyssna på svenska hundexperter. Vilket inte heller skulle alls bli något bra i längden.
127 håller med fruktansvärt klipp och jag har även för mig att han har såg till att en hund svimma pga syrebrist efter det vart hunden ännu värre, han vart med andra ord helt koko i huvet efter CM "hjälpt" dom. Det vart muta o grejjer för att de skulle slopa anmäla detta. Min syster var i usa o plugga då men det tystades ner ganska snabbt detta.
Och ser man på klippet kan man väl vara rak o säga att han gör fel även dom som gillar CM kan inte vara så **** inkompetent i hundväg?
Jag ser inte varför C.M beskrivs som "mannen som talar med hundar". Hur duktigt är du om du måste använda en massa hjälpmedel & "trycka ner hunden" hela tiden. Med trycka ner menar jag, inte fysiskt utan mer psykiskt. Människa & hund ska väl arbeta ihop som ett team? Leva ihop. Vår hund är en familjemedlem, inte någon ägodel som ska lyda våran minsta vink. Vi har självklart regler, vår hund får inte gå upp i finsoffan osv. Men alla familjer har väl regler?
Jag tror inte på att man ska "låtsas vara hund" och försöka ha ett "hund-till-hund" förhållande. Det är människa-till-hund. Vi är dom som måste lära oss mest av den andres språk, men hundarna förstår oss också.
Bra artikel från härliga hund #139, jag håller med fullständigt. Jag är ingen riktig ledare över min hund men om jag tex som det nämns i den här tråden stoppa huvudet i min hunds matskål & dela den med honom. Inga problem. Man behöver väl inte vara en sträng "ledare" för att hunden ska lyda.
Ibland är hundägare mer som en diktator. Hunden måste få välja lite själv också tycker jag. Inte direkt "jag ska ha din mat nu" eller "jag struntar i att du säger stanna, jag ska hälsa på den där hunden". Det finns nödvändig "lydnad" tycker jag. Hunden ska inte rusa fram till alla man möter, för att någon tex kan vara hundrädd osv. Men man behöver väl inte gå till överdrift att hunden ska gå bredvid/bakom i kort sträckt koppel hela promenaden?
Vad långt det blev.. :) Har lite mer att säga kanske gör det senare.. :D
ps. min vovve här hemma är lugn, glad & harmonisk. Men lyder det gör han inte alltid.. ;) Jag ser min hund som en i familjen inte någon "sak" som ska lyda mig blint.
Hej, många av er tycker ju lite olika. Så jag tänkte att ni kan få skriva era åsikter om det här:
Jag och min hund Kim, en volpino italiano mötte en hund som Kim helt enkelt inte tål att se. Den hunden heter Balder och är en labrador som är yngre än Kim. Min hund är 1år. Kim reste ragg idag när jag träffade Balder och visade tänderna. Kim beter sig inte så mot någon hund förutom Balder. Det kanske är för att Balder är så undergiven och hoppig.
Kim är ju självklart inte någon riktig problemhund. Jag hade ju kontroll över honom eftersom han hörde mig fast han var så aggressiv. Så jag sa till honom att sitta bakom mig. Kim gjorde som jag sa och jag kunde prata med Balders husse. Men Kim satt fortfarande och morrade högt. Balders husse råkade låta Balder gå fram en bit mot Kim. Då var Kim nästan på väg att naffsa mot Balder. Kim hörde fortfarande mig och jag sa till honom väldigt bestämt. Då slutade han och tittade oförstående på mig. Kim förstår ju inte att varför han inte får göra utfall mot Balder när han hatar Balder. Sedan sa jag hejdå till Balders husse och Kim gick tätt bredvid mig därifrån. Jag gjorde väl rätt som bara sa till Kim bestämt?
Min kompis som gillar CM säger att jag skulle ha vridit om Kims öra och att jag inte kan vara hundägare pga att jag inte är född till ledare. Jag skulle aldrig säga till Kim på ett sådant fysiskt sätt. Kim måste ju ha förtroende för mig, jag tycker inte att en hund har förtroende för sin ledare om den lyder pga rädsla.
Kim lyssnar på mig i vanliga fall, han kan vara lös och utföra många saker.
Har ni några tipps att ge mig?
Jag har förresten läst i en bok att hundar kan lyfta en tass eller gäspa för att visa sig vänliga.
#132 Strunt samma vad ägaren ifråga tycker är bekvämt! En instruktör är väl där för att hjälpa ägaren OCH hunden, och att ha att göra det bekvämt för ägaren framför ögonen känns långt ifrån som ett bra utgångsläge för att hjälpa dem båda… Låter helt sjukt att en instruktör väljer att i sin utlärning till ägaren att använda ett plågsamt, och i Sverige förbjudet, redskap för att det är bekvämt för ägaren.
Om CM "inte rekommenderar" stackel, borde han då inte visa ägarna andra metoder istället för att fortsätta använda detta redskap?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
146. Hej. C.M skulle inte rekomendera att du drog din hund i örat. Jag tycker du handerade situationen väl. Ännu bättre hade varit att din hund slutade morra tidigare, och att hundarna kunde hälsat under under kontrollerade former. Det viktiga med en situation med sin hund ute om en otrevlig situation uppstår, är att man ska försöka avsluta vad som än hände på ett "lyckligt" sätt. Som du gjorde nu. Att båda hundarna när dom skiljs åt, först är lugna och undergivna mot varandra, alltså lugna och balanserade. Sen kan båda hundförarna helt enkelt gå vidare. Då har situationen avlutats på ett positivt sätt, även om det har börjat med bråk. Perfekt är att kunna få båda hundarna att sitta med ryggarna emot varandra på 1-2 meters avstånd utan att bry sig särskilt mycket om varandra, och sen skiljas, men då krävs det 2 ganska lugna och självsäkra hundledare för att det ska lyckas. Med i det hela tycker jag du skötte det snyggt:) Tricket är att hålla sig lugn vad som är händer!

#146 Jag tror inte att din hund hatar den hunden. Jag tror att han bara påminner en bråkig och mycket större hund om att han är liten. Många små hundar blir jättearga och morrar, markerar bett i luften, spottar och fräser när stora hundar närmar sig. Det är helt enkelt för att hindra den stora hunden att göra dem illa.
En labbe som slänger tassen på ryggen på en liten hund, gör den illa rejält, och kan tom skada den allvarligt. Samma gest på en lika stor eller robustare hund är bara en lekinvit.
Ofta säger folk att deras lilla hund är den som bestämmer hemma, över de stora. Jag tror att det är så enkelt att den lilla hunden bjäbbar och gör utfall i början för att påminna de stora om att den kan "gå sönder" till de stora lär sig att ta det lugnt runt den.
Mammans shappe kan nu för tiden bara leka med en hund i taget. När systers storpudel är själv där har de roligt. Är grannens storpudel med blir hon halvt rabiat. Troligen har de sprungit in i henne i full fart, så hon gjort sig illa och/eller blivit skrämd. Samma sak när hon är hos oss, bara Vittra går jättebra, men är någon annan med går det inte. Har jag någon av mina hundar lös på promenaden, håller hon sig nära oss. Är mina kopplade går hon längre fram och utforskar.
MVH Elin
143# Programmet uppmanar inte att använda stackel. För det första så står det flera gånger att man inte ska använda metoderna själv utan kontakta instruktör och för det andra står det när programmen visas i Sverige att stackel etc är olagligt i Sverige.
det jag reagerar på i inlägget från #141 är detta:
"Tycker du resonerar helt jätte konstigt och försvarar något som är fundamentalt fel.. Tänk istället själv, det finns inga försvar för våld eller övervåld, oavsett om det är djur eller människa som drabbas av det.
varför ska det tillåtas visas på TV? "
Det finns väl hur mycket som helst som är olagligt som visas på TV? Filmer, serier, dokumentärer etc Blir jättefel om man ska utöva någon slags censur! Vi lever trots allt i Sverige som skall vara ett öppet, fritt och modernt land! Snacka om förmyndarmentalitet.
Och återigen så försvarar jag inte metoderna, utan upplyste endast om att idén inte kom ifrån Ceasar och att metoderna inte är olagliga i USA. Att han kanske borde veta bättre är en annan sak. Men lätt för oss här i Sverige att sitta och kritisera när situationen är en helt annan i USA. Tycker att man ska sätta sig in lite i hur det är "därborta" innan man svingar stora släggan. Man har en helt annan syn på hundar och deras värde där än var man har i Sverige. Och med detta menar jag inte att vi ska tortera eller plåga våra hundar här i Sverige, men att man ska titta på programmet med öppna ögon.
Plocka det som man ev. tycker är bra och strunta i resten. Gillar man inte programmet behöver man inte kolla på det. Men man behöver inte beröva andra som får ut något av progammet den upplevelsen.
Själv har jag tagit med mig en del saker som jag tycker varit bra för mig. Jag har själv varit på gränsen till hundrädd, åtminstone för större hundar, även om det var en Tax jag blev biten av. Nu har jag själv en egen hund i mellanmodell.
Hur som helst har jag tack vare Ceasar fattat att jag ska vara lugn, självsäker och bestämd, att det inte hjälper ett dugg att skrika och gapa på hunden och att hundar är hundar inte människor. Men jag använder inte alfarullning, elhalsband, stackel osv. Jag använder inte heller hans så kallade bett. Jag har alltså inte kopierat hans sätt rakt av men tagit en del av hans "tänk". Min hund får gå först genom dörren och han blir inte konstig för det. Han behöver inte gå bredvid mig på promenad för vi går för det mesta med långlina i skogen.
Förstår ni vart jag vill komma? Man behöver inte kopiera precis allt han gör till varje pris, men man behöver inte heller såga allt han gör, eller rättare sagt man behöver inte såga alla som tycker att de fått nytta utav några av hans metoder.
Dessutom tycker jag det förekommer mycket kritik mot honom där man missuppfattat hans syfte eller där man inte tagit med hela bakgrunden. Tex en vanlig grej som många klagar på är :"Gud vilka tråkiga promenader om hunden bara ska gå bredvid mig hela tiden".
Det ceasar förespråkar är : först rask promenad bredvid sin matte/husse dels för att motionera hunden dels för att trötta ut den mentalt i och med att den måste koncentrera sig på att följa husse/matte. Sedan som belöning i slutet av promenaden får hunden strosa och nosa och ev springa lös där det passar. Gå bredvid gäller inte heller under själva rastdelen av promenaden, blir inte så fräscht om den ska kissa på trottoaren ;). Man skall alltså skilja på rast och lekpromenader och motionspromenader, vilket många inte fattat. Alltså enligt ceasar.
Hur folk gör med sina egna hundar är ju självklart upp till dem. :) Som sagt så praktiserar jag inte detta själv, men jag kan förstå tanken.
för övrigt så ska man inte glömma bort att ceasr jobbar med problemhundar. Har man inga problem med sin hund så finns antagligen inget behov av att ändra på sitt beteende.
#75 Hunden kan ju inte andas!!! Inte konstigt att han plötsligt ger upp!!! Syrebrist kallas det!!
Nej, jag gillade honom förut, innan jag förstod vad det han gjorde innebar…
Jag är glad att dom Positiva metoderna kommer fram mer & mer.
#0 detblir.. Var är du utbildad? vet inte om du skrivit det någonstans?
Skulle vara intressant att få veta vem det är som lärt dig?
Om man ska va rent konkret och öppen fast med kritiska ögon, när det gäller CM så ligger det stora problemet med hans sätt att se på djuren överlag, men då ska man även förstå innebörden av ord då orden egentligen är samma men får olika innebörd pga språkbruk och ursprung.
I vår del av världen har vi inget behov av att ha hunden undergiven, för det ledarskapet som CM förespråkar och vill förmedla är att "we are the masters over our pets and they are submissiv to us"
Något som är helt fel om man ska gå till etologins lära, så är det alltid den som är undergiven som styr och sätter gränserna samt att det är alltid den svagaste som bestämmer mest, men då går man in på filosofi/etologi och beteende mönster, något som är betydligt djupare och mer komplext än vad man kan tro.
enklast är egentligen att bara lyssna och se vad din hund egentligen gör och varför du gör som du själv gör.
Men Dominans och undergivenhet är en helt annan sak som inta kan eller bör appliceras på hundar kontra människor för det är som å ge sig ut på djupt vatten utan att vara simkunnig.
# 146
Tack =)
Jag tror också att han kanske är lite rädd för Balder. Kim kan vara lite dominat mot hundar som hoppar på honom och Balder hoppar alltid mot honom. Hussen lyckas inte få Balder att sitta.
Jag har aldrig tröstat Kim någon gång när han har varit rädd. Det tycker jag är bra för han skulle bara bli stressad om jag tröstade honom. Förresten så skulle han märka mycket mer att han är rädd om jag tröstar honom.
Mycket bra formulerat och skrivet Evion!:)
Jag har sedan knappt 3 år studerat C.Ms metoder, först själv genom allt material jag kunde hitta..,kort därefter kom jag i kontak med en man i Tygelsjö,(Tomas), som har ett hundpensionat, och som har jobbat m hundar i 20 år på olika sätt och med olika metoder. Utbildad med alla möjliga hund psykologikurser och annat, så åkte han till U.S.A för 5 år sedan och pluggade hos C.M och hans personal. Detta gjorde att han blev talesman för C.M´s metoder i Skandinavien, och en rekomendation till C.M´s utbildningssteam. Det vil säga att han som talesman även har som uppgift att, när han hittar någon som han vill rekomendera till utbildningen, att vara en kontakt man som visar hur och var man läser C.M´s kurs via korrespondens. Han är även den som jag har gjort teoretiska och praktiska tester för. Videoinspelade prov gjordes b.l.a, som sedan Tomas skickar vidare till C.M´s team. Undet c.a 2 år lyssnade jag på Tomas och tränade på hans hundpensionat med hundratals hundar, minst 3 tim per dag, då praktisera är det viktigasta man gör, eftersom det är då man bygger upp sin självsäkerhet bland hundar, och även så man tränar på att alltid behålla ett lugn.

Om man läser hans inlägg här så förstår man snabbt att hans "utbildning" är genom att titta på CM videos och inte nån riktig gedigen utbildning.
Tråkigast tycker jag dock är när han säger att skulle vara den 3e i skandinavien som fått diplom i hundpsykologi utav CM.
I mina ögon så kan man lära sig en del genom att vara uppmärksam och att registrera saker o ting som han lär ut via sina youtube klipp, men detta gör ingen människa till utbildad instruktör, eller ännu mindre att kalla sig hundpsykolog, vilket engentligen är till att lura folk rakt av genom att självutnämna sig till en sådan titel samt säga att man erhåller ett diplom i hundpsykologi från CM.
Annars får han ju mer än gärna visa oss ett inscannat diplom från CM, och ännu bättre ge oss länkar till samma "utbildning" om fler skulle vara intresserade här inne att gå den, med namn på kontaktpersoner speciellt till den personen du kallar Tomas o.s.v
/Lotten

En fråga till dig Detblir. Enligt CM så är ju en lyft tass tecken på jakt. När min hund är lös och jag säger stanna lyfter hon ofta tassen och kollar glatt på mig. Jag fattar själv att det inte är jakt, och det är inte lugnande signaler, men vad är det då? :) Jag har inga problem med det utan är bara nyfiken :)
#155, du ska aldrig någonsin vara fysiskt aggresiv mot sin hund för då får man bara en passiv och rädd hund, och jag anser att dra i hundens öra är att vara fysisk aggresiv även att högga/nypa som cesar gör eller sparka på hunden som han också gör då och då.
Jag tror inte du kan göra så mycket mer än att försöka "ignorera" balder, om det inte alls går att hälsa på hunden utan att det blir till bråk finns det nog ingen annan lösning för alla hunder på hela jorden behöver inte vara bästa vänner. En sak som kan ske om de hälsar på varan är att den ena hunden hugger den andra och då kanske den hunden som blir huggen rädd för andra hundar i den storleken eller rasen kanske till och med alla hundar.
Jag orkade tyvär inte läsa #150's inlägg den hära gången kanske gör det senare men hon ger alltid riktigt bra råd och brukar oftast ha "rätt" enligt min åsikt änsålänge.
Lotta. Du missade att läsa allt tydligen!
Han är även den som jag har gjort teoretiska och praktiska tester för. Videoinspelade prov gjordes b.l.a, som sedan Tomas skickar vidare till C.M´s team. Undet c.a 2 år lyssnade jag på Tomas och tränade på hans hundpensionat med hundratals hundar, minst 3 tim per dag,
En lyft tass är ett jakt beteende. Den signalen kan dock betyda osäkerhet, lek, eller ett tecken på att hunden är på väg att göra ett utfall, beror på situationen och resten av hundens kroppsspråk och beteende.
#160, om hunden ger en sin tass när man bråkar eller är fysisk mot den som tex brottar ner den eller "skadar" den är en lyft tass mot personen ett tecken på att den är undergiven och inte vill bråka något mer. Har inte med utfall att göra alls och den lyfter tasen på ett helt annat sätt när man jagar än ner den underkastar sig.

#160 okej, jakt, nej, osäkerhet, nej, lek, nej, utfall, aldrig i livet. Kanske kan bero på nyfikenhet och undrar vad jag ska säga eller något. Men något av det du nämner. Det är det inte iaf.
#156.. haha ja det är väl tur eller otur att vem som helst kan kalla sig för hundpsykolog, sorgligt är dock att folk betalar för något som inte är kvalitet säkrat någonstans..
Men får du kunder på vaga löften? Så lycka till och grattis
"detblir"- Anser du att det inte spelar någpn roll varför en hund ändrar sitt beteende så länge beteendet blir det man förväntar sig av en rehabilitering?
Är det så, så förstår man ju varför du inte tycker att CM har några fel eller brister över huvud taget.
Att trycka undan/träna bort ett beteende genom att lära hunden att inte visa stress/aggresivitet/separationsångest/nervositet etc är ju inte samma sak som att gå till botten med beteenden och få hunden att själv sluta med det oönskade beteendet.
Anser du dig vara tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vad som är en önskad reaktion från hunden för att den vet att det är det människan tränat in hunden att göra eller att hunden faktiskt helt blir "botat" från sitt problem och därför ger en önskad reaktion?
Huruvida det är hängning till syrebrist, för hårda "kickar" i sidan på hunden, ordentliga ryck i kopplet med halsband som sitter högt upp på halsen, användandet av elhalsband eller stackel så är alla CM metoder väldigt fysiska. Han talar om psykologin- och den finns självklart där också- men hur man än vänder och vrider på saken så är han väldigt fysisk med hundarna och sällan för att förstärka positivt beteende.
CM´s allra viktigaste verktyg är ju kopplet, halsbandet och rycken.
Det går ju liksom inte att se förbi.. Nu har man ju insett (efter att ha läst länkad forskning och andra intressanta inlägg) att hans rehabilitering lätt skulle kunna bidra till ett inövat beteende istället för en utredning av problemet. Det känns som att CM talar för en bra sak men går emot sig själv. Det ska inte vara fysiskt utan psykiskt. Men alltid använder han sig av fysiska "bestraffningar/avledningar".
Tack alla duktiga hundmänniskor som länkar till intressant forskning och skriver givande inlägg! Jag lär mig så otroligt mycket här :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Aha! Mattis vill jaga och döda Ping, då förstår jag varför han sätter upp tassen här.
Att det sedan myllrar av lättdödade marsvin hör inte hit utan han vill jaga och döda jycken som väger en halv gång så mycket som han
Nej, som jag skrev i den andra tråden, Mattis beteende är pga att han vill ha Ping till att lugna ner sig i närheten av 'hans' marsvin
#165 Jag tycker det är ganska solklart att den lilla hunden säger till den stora att han inte vill bråka och men att han inte ska ta hans marsvin.
Och inte att han tänker döda den stora eller busa eller slåss, som då detblir påstår att det dära betyder. Fast det är bara min åsikt och vad jag ser.
#166 Precis. Mattis försöker på alla sätt han kan komma på lugna Ping
Sättet att lugna ping med lyft tass kan alltså inte betyda, att hunden är redo att skydda marsvinet då? Eftersom ni redan vet svaret på era frågor så är det ju jätte bra för er:) Som jag sa, så kan det betyda osäkerhet,(undergivelse), också, beroende av situation och resten av hundens kroppsspråk. Orsaken kom kan vara bra att veta, men det är inte huvudsaken i en rehabilitering. Ni gör saker alltid mycket mera invecklat än vad som behövs för att ta bort obalanserat beteende.
I grunden handlar det om att uppfylla hunden behov…,
fysisk/mental stimula, regler-struktur-begränsninger-kärlek…, och alltid som en lugn och sjlvsäker ledare. Görs detta rätt är och hunden får ut vad den vill av sitt liv..så finns det ingen anledning för hunden att protestera mot någonting,vara frustrerad för någonting eller vara fixerad av någonting.
Enkel ekvation enligt mig och många miljoner runt om i världen…, som stryper och misshandlar sina djur…hahaha, U all kill me whit lafter…
Men kör ni ert race för all del, jag försöker inte stoppa ert sätt att tänka eller era tekniker ni använder på era hundar.., önska bara att ni inte försökte ifrågasätta allt med mig, min kunskap, min utbildning som ni gör narr av..fortsätt ni. Mina klienter och deras hundar är överlyckliga med C.M´s hundpsykologi, det är allt som räknas för mig!
detblir, på tal om hundspråk
varför slickar sig vissa hundar om munnen när dom träffar andra framför allt stora hundar som träffar små hundar? För att dom är hungriga eller??
Dumma frågor får dumma svar. Ja hunden matas för lite;)
Fråga någon av de andra som vet!
#168 Ehm… Om du ska leka med engelska uttryck är det bra att kolla stavningen, det blir liksom bara löjligt istället för coolt med mer stavfel än ord…
Jag är inte förvånad av att du tycker att stavning i engelska, eller svenska är viktigare än hundpsykologi och vad som är bäst för en hund….
#173 Jag tycker inte det är viktigare, känner bara att syftet med att använda ordspråk mm försvinner när hälften är fel. Det gör att trovärdigheten försvinner. Så se det som ett tips :-)

Nu har jag hittat utbildningen, och det enda som finns av Cesar Millan, är självklart online, olika lektioner som man studerar själv via hans show, videos osv.
Man kan också diskutera med andra hundägare och ett team, i ett forum.
#171 Jag tar på fullalvarligt det dära som att du inte vet vad det betyder, genom att leka cool blev du just 100% mindre seriös och trovärdig i minna ögon.
#171 Dumt? så du anser att en hundfråga är dum?
ja ja Säger som #176 du har precis visat din kunskap och ditt intresse
har du inte mer takt och fason så ger jag faktiskt inte mycket för vare sig dig eller din kunskap eller din läromästare.
Btw, hur kommer det sig att din sk instruktör inte finns att hitta på nätet?
Hittar hundgården/dagis men han finns inte att finna? Inte heller att han skulle vara utbildad någonstans? Så ditt kunnande är ugneför värt lika mycket med det papperet som jag använder på muggen efter jag gjort mina behov där..
detblir.. S**T ha en God Jul i din villfarelse om att du skulle kunna lära någon om hundar? Sunt förnuft är det enda man behöver och det har du påvisat att du saknar.. Så ??
#171 Dumt? så du anser att en hundfråga är dum?
ja ja Säger som #176 du har precis visat din kunskap och ditt intresse
har du inte mer takt och fason så ger jag faktiskt inte mycket för vare sig dig eller din kunskap eller din läromästare.
Btw, hur kommer det sig att din sk instruktör inte finns att hitta på nätet?
Hittar hundgården/dagis men han finns inte att finna? Inte heller att han skulle vara utbildad någonstans? Så ditt kunnande är ugneför värt lika mycket med det papperet som jag använder på muggen efter jag gjort mina behov där..
detblir.. S**T ha en God Jul i din villfarelse om att du skulle kunna lära någon om hundar? Sunt förnuft är det enda man behöver och det har du påvisat att du saknar.. Så ??
Jag trodde faktiskt du flippade med mig…, en stor hund träffar en liten, slickar sig om munnen som om det var hungrig och villa äta hunden?..lät frågan som. Ja plugga ni den på nätet..,men utan Tomas så går ni inte hela vägen…krävs mer praktik.., antingen i U.S.A eller av kvalificerad.., som det just nu bara finns en av, (på papper), i Sverige.
Tomas, nästa närmaste, är en kvinna i Norge. Vilket intresse för detta nu, allt jag säger om hundar är ju blaha ändå ju, och C.M hade sagt samma saker, mer eller mindre. Håll er till era saker, dom funkar ju fint eller?
Jag tror att en hund kan lyfta upp ena tassen för att vara vänlig.
Min hund, Kim brukar gäspa när jag håller i honom. Som en vänlig gest.
Jag tror också att den lilla hunden bara vill skydda sina marsvin.
Är den lilla hunden en papillon eller en Kleinspitz eller en pomeranian?
Jag tror också att den lilla hunden bara vill skydda sina marsvin.
Är den lilla hunden en papillon eller en Kleinspitz eller en pomeranian?

#179 Kanske inte, men det var i alla fall allt jag kunde hitta om just C.M's utbildning som HAN ger. Sen om man vill fortsätta enligt hans sätt så kan man väl, som du, hitta någon som kan hjälpa till med det praktiska också
Nej, allt du säger är inte blaha, jag har hållt med dig en del av ditt (Eller ja C.M's) tänkande, och tips, om du inte har missat det? Jag är heller ingen C.M hatare, han säger mycket vettigt också. Vad jag inte gillar har jag väl redan gjort klart för er :P och det står jag för också.
God Jul allesammans 
#180 Hundar brukar även gäspa när de inte vill mer eller när de är avslappnade, framförallt om man hållerfast den eller klappar den.
Isåfall tror jag att Kim är avslappnad. Iallafall efter kl 20.00 och på morgonen. Då älskar han att gosa.
#181 Det är en Pom :-)
Jag håller med dig, om man gör illa hunden så blir den bara passiv och rädd eller aggressiv för att den vill försvara sig.
Kim skulle nog bli jätte rädd för kroppskontakt om man gjorde så med honom. Men eftersom ingen person någonsin har skadat honom förutom min kompis som jag nämnde i inlägg nr 146 så känner han sig trygg hos människor.