Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 3749 ggr
Ruski
0

Hund ihjäl sparkad?!

Aftonbladet idag åtalas för misstanke om djurplågeri?

Va är det för j***a land vi lever i?
Hund rädsla i all sin ära men begå övergrepp och övervåld för en känsla??

Jag förstår faktiskt inte, om man nu är så rädd för något oavsett vad det är, är det inte läge att söka hjälp mot sina fobier? Tycker det är sorgligt..

Man ska inte tycka så här men kan inte låta bli, fruktansvärt synd att det inte var mina hundar som han hade försökt sparka.. Han hade inte hunnit..

[countess]
0

Ursh vad det är hemskt :(

men det där med fobier är inte lätt . nu försvarar jag inte honom men Jag är livrädd för älgar och jag drar mig för vissa skogar och när jag väl är ute i skogen söker jag konstant flykt vägar ifall en älg skulle komma och skulle den komma ja då skulle jag nog gjort allt i min makt för att bli av med den ! Samma gäller spindlar jag fryser fast om jag ser en och va nära påå att ha ihjäl en kompis spindel i ren panik som tur han hon stoppa mig!

Jag har försökt få hjälp tilloch med varit på en älgfarm och lyckades tillochmed att gå in till dom stora älgarna dock blev det bara fobin värre nu ryser jag när jag ser dom på tv

Sen undrar jag varför hon inte for till någon veterinär jag hade kunnat åka hela landet runt bara för att få komma till en vett så många ggr man ringt akut och inte fått tag i vetten då har man sonika farit iaf och fått tag i dom på vägen!

Michaela-N
0

#1 Det är väl ingen förklaring? Var han hundrädd skulle han istället för att sparka valpen hålla stadigt i kopplet så att valpen inte kunde göra något. Man slår inte djur, så enkelt är det bara.

Workingdog
0

#2 men hur skulle han kunna hålla i kopplet? Hunden kom framspringandes mot honom och hans barn. Han får panik. Han ser inte att hunden är glad. Han är hundrädd och ser bara en hund springa mot honom. Nej jag försvarar honom inte, men jag förstår ändå! En hundrädd skiter i om det är en liten valp eller en stor vuxen. Dom är rädda ändå. Visserligen behövde han inte sparka undan hunden. Men visst putta bort den, men om du själv skulle varit såpass hundrädd vad skulle du gjort i det läget? :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[countess]
0

#2 Jag sa ju att jag inte försvarade honom ! utan jag pratade om fobier . Jag säger inte att det är rätt att slå djur , Skulle aldrig i min värld slå ett djur .

och ja det fanns säkert 100 bättre sätt än att sparka valen !

#2 det står ju i artickeln att han lyfte upp hunden i kopplet och sparkade i väg den!

Workingdog
0

#4 aha :/ läste den igår men la inte märke till det, för läste den förut då det hände, där stod det att han sparkade iväg den bara..

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

#4 Vet också att du inte försvarade honom, såklart! Bara vad jag tyckte :)

ew
0

Men om han nu lyfte upp hunden i kopplet så va det väl väldigt onödigt att sparka..hunden kunde väl inte göra nåt där den hängde å dingla? jag hade mer förstått om han hade sparkat den när den kom å sprang..eller har ja missuppfattat nåt? Tycker hur som hellst att alltihop är förjävligt! Dom flesta brukar se att det är en valp, å den här valpen var ju verkligen en liten valp också, bara 10 veckor. Stackars stackars hund, och familjen.

Gluskap
0

Var en tråd om detta då det precis hänt.
Det är för jävligt, men sen lägger jag även skuld på ägaren att valpen dog när den kanske hade kunnat bli hjälpt om det kommit iväg till veterinär.

"Efter händelsen lyckades hon inte få tag på någon veterinär och skadorna visade sig vara allvarliga. Under natten dog Angel"

Det är en djurägares skyldighet att göra vad som krävs för att ens djur ska få den vård den behöver. Får man inte tag på någon veterinär via telefon och man inte har bil, då lösar man det genom att få skjuts av vänner eller helt enkelt tar man taxi till närmaste öppna veterinär!

Lyan
0

Stackars lilla vappisen Gråter och dessutom hänga den för att få hårdare spark!

Det spelar ingen roll hur hundrädd man är! Så gör man bara inte! Visst, jag kan förstå om han sparkat till den när den kom springande, det går på ren reflex, men lyfta den i kopplet först, då är det en medveten handling enligt mig!

Här hemma var det en hund som fick avlivas för att tag sedan pga krossat knä där benbitar stack ut, ingen såg vad som hände men jag har för mig att alternativen för att få en sådan skada var bil, vildsvin, älg? och människa. Staketet var helt och jycke kvar innanför så där för kan man plocka bort allt utom människa. Visst, jycken i fråga var väldigt irriterande men från att bli irriterad till att banka skiten ur hunden är ett väldigt långt steg!

Idioter!

Rafflan
0

Hennes eget fel!

Som hundägare har du ett ansvar, du ska ha kolla på din hund, hundrädda människor ska kunna känna sig trygga och då MÅSTE hundägare ta sitt ansvar, visst alla kan tappa kopplet, jag har gjort det, men springer min hund då fram till någon och den är hund rädd eller kanske t.o.m dödligt allergisk är allt som händer MITT fel!

Han fick troligen panik och ville skydda sitt barn mot denna "best" som (i hans ögon) tänkte skada hans barn och regerade nog på instinkt att får bort djuret till varje pris.

Folk har riktig fobi för sprindlar skiter i om den är 1 cm eller 10 cm, den är lika läskig ändå, samma emd hundeärrda, chihuahuan är ltie läskig som rottisen.

Synd på valpen, synd om ägaren och synd om manen.

Det enda fel jag ser är att hunden INTE fick vård, hon ska enligt lag tvingas ringa kompis för sjus eller boka taxi för att åka dem timmar det tar för att komma till närmsta djursjukhus som har natt öppet, HON bröt mot lagen, HON "lätt" sin hund lida till dötts! Det är det enda lagbrott jag kan se!

Och ja jag är jätte hård kanske, men vi hundägare har ett ansvar och allt får få tar inte sitt ansvar tyvärr…

Ruski
0

#10 Spelar ingen roll om det nu var hennes fel eller inte..

Man gör bara inte så! Jag som både är rädd och hatar barn, ska jag få lov att klappa till en unge som föräldern inte har koll på? och avfärda allt med att föräldern får skuylla sig själv för att denne inte har koll på sin ungj**l??

Nä du.. det resonemanget håller inte..

Rafflan
0

#11 du är nog inte livrädd att barnet ska komma och mörda ditt eget barn ;)
Eller byter du sida på gatan när du ska möta ett barn, trycker du upp dig mot väggen inne på buss centraler om en barn kommer förbi dig, skriker du och pekar i panik när du ser ett barn? Gör du verkligen det?

För sånt gör faktist hundrädda, även för hundar som är ynka 40-45 cm i mkh.

Dock kan man ogilla barn/hund och dom som ogillar hundar är oftast dem som plågar djuren om dem hittar dem löst.

Sen är det skillnad i LAGEN ang hundar vs barn. Och det är ovanligt att människor är rädda för människor i allmänhet, det krävs ofta att "barnet"/ungdomen har en pistol och viftar med, eller en kniv och går emot dig, då blir nog ALLA rädda. Samma med hunden, en medelstor/stor hundras gör utfall i kopplet, hugger i luften och beter sig riktigt ilsket, då blir nog dem flesta rädda oavsett.

rosahalsband
0

#12 jag har träffat hundrädda människor och de har inte bettet sig alls som du beskriver, jag har något som heter "socialfobi" och jag får bokstavligt talat panik utav människor och barn, men inte trycker jag upp mig emot väggar för det, men man undviker självklart "osynligt" faran.
Jag har rätt så många fobier endel inte så grova och endel som faktist hindrat mig i stort sätt ifrån att leva och som också har gett mig panik, jag vet hur man beter sig och jag skulle aldrig våga sparka bort något jag var rädd för bara för det kom emot mig och absolut inte lyfta upp det först i något det satt fast i. Men där emot om jag såg något jag ansåg farligt för mitt barn som nu skulle vara en hund så skulle jag lyfta upp denne.. Inte faran, och sen skulle jag hoppat upp i en snöhög eller på en annan hög höjd…

Så nej, han gjorde inte rätt, inte ens om det var i ren panik var det rätt att LYFTA sen sparka.

Rafflan
0

#13 jag tycker iaf båda gjorde fel, men ägaren kan inte skylla på manen.

Hon skulle tagit sitt ansvar för valpen + gett den vård. Han över reagerade kanske och bör lära sig läsa hundens kropps spåk för att han ska kunna känna sig trygg med hundar i sin omgivning, dock är det svårt att komma över en riktig rädsla!

Alla dem jag beskriv var hur folk beetede sig när jag gick en kurs med min bekantas korsning, hon är mellan 40-45 cm i mkh, riktigt hundrädda människor gjorde ALLT för att unvika oss, vissa gick inte ens in i buss centralen när dem såg oss utan gick och ställde sig vid dörrarna istället.
Dem drog varandra i axlarna och kastade sig bak, några som blev överaskade när hon dök upp runt hörnet skreck och pekade, vissa drog sig bara undan lungt eller höll sig på avstånd, men hade jag tappat henne och hon hade sprungit emot någon av dem som tröck sig upp mot väggen, kasta sig åt sidan eller pekade och skreck, då LOVAR jag att dem hade nog gjort allt dem kunde för att hålla henne ifrån sig. Man kunde se rädslan i deras ögon.

ALLA REAGERAR OLIKA NÄR DEM FÅR PANIK! Eller blir rädda, så bara för att du inte kastar dig upp i väggen kanske andra gör det. 

Tex en som hälsade på oss (när vi hade våran snälla golden) han tröck huvudet emot väggen, tog armarna om sig och små skrek "ta bort hund, ta bort hunden", han var hundrädd men vi lyckades övertyga honom om att våran hund var snäll, dock ville han inte ha hunden nära sig, och han var troligen inte lika hundrädd som mannen i artikeln.

Jag är riktigt rädd för stora spindlar på mig, skulle någon sätta en fågel spindel på min arm skulle jag i panik slå bort den, troligen skulle den ramla ner på marken, skada sig och ev dö, det skulle inte vara min mening att skada den, men jag skulle få panik och till varje pris vilja ha bort den ifrån mig…

rosahalsband
0

#14 Jag vet att alla inte reagerar likadant, men jag har sett hur folk beter sig och jag vet hur de flesta som får panik beter sig. Jag har fågel fobi och skulle en fågel attackera mig skulle jag bara söka skydd och skaka och gråta i timmar, men skulle en fågel attackera min hund skulle nog jag bli överbeskyddande och försöka skrämma iväg den.

jag tycker det är hans fel. Men det är också ägarens fel att inte åka in direkt akut till veterinären, det är sjukt att ens låta det gå bara.. Hennes hund kan inte ha betytt så mycket för henne som den borde så hon anmäler väl säkert bara mer för att få tillbaks "pengarna hon lagt ut i köpet av hunden" eller något sådant :( Eller så ansåg hon bara att det inte var så allvarligt, och kanske inte visste så mycket om hundar/valpar. Vem vet… Tycker ändå det är sjukt grymt gjort av mannen, och jätte synd att det här skedde..

Workingdog
0

#14 bra skrivet. Min kompis var sjukt rädd för hundar. Våran hund som aldrig skulle göra en fluga förnär var hon jätterädd för. Hon gömde sig bakom dörrar och allt. Men nu har jag fått henne att inte vara så rädd. Nu klarar hon av att slappna av med alla våra 4 hundar omkring sig osv.

Jag har också fobi för spindlar. Jag skriker och får panik om jag ser en liite spindel på golvet. Myror och spindlar klarar jag inte av. Jag springer därifrån och skriker!

Visst han kanske inte behövde lyfta upp hunden och sen sparka! Då har man ju redan fått bort hunden genom att lyfta upp den.

/Mvh Jennifer

Ruski
0

#12 nej jag är inte rädd för att ett barn ska mörda mig, men jag tycker dom är obehagliga, äckliga men för den skull är det ingen anledning för mig att klappa till eller sparka dom. Även om gud vete jag skulle vilja ibland.

Men vilket som ägarinnan gjorde inte allt för sin hund så mycket står klart. Även om en hundrädd person möter en hund som är lös, så har vi samma lagstiftning då hunden är någons egendom och får således inte sparkas på eller slås på. Så om han inte blir dömd för djurplågeri så bör han bli dömd för skadegörelse för det är som sagt inte lagligt att slå, sparka på annans egendom.

Vare sig du är rädd eller fruktar för ditt liv.

Men allt är en sorglig historia och det finns inget som kan försvara mannens agerande, om han vore så rädd som han vill påskina då borde han gått åt sidan själv.

Rafflan
0

#15 och det var exakt vad mannen gjorde, du och manen är samma och hunden och barnet är samma, han blev överbeskyddnade och ville skydda sitt barn precis som du skulle vilja skydda din hund, dock flyger fågeln iväg medans valpen troligen inte fattade.

#16 men om han lyfter den på bakbenen kanske hunden fortfarande försöker komma fram till dem och han kände paniken att han måste få bort hunden? Som jag fatta det hängde ju inte hunden direkt i luften.

Lyan
0

#12 Har inte läst allt men jag tycker inte alls om barn och får total panik om en unge tex spyr. Om ungen spyr mig hade jag nog fått låsas in på psyket efteråt. Men det ger absolut inte mig rätt att sparka på ungen.

Kommer det en unge springande mot mig gör jag allt för att komma därifrån men inte sjutton sparkar jag ihjäl ungen för det.

Nej, jag håller fast vad att om han bara sparkat hade det varit självförsvar, att hänga valpen för att kunna sparka hårdare är en medveten handling för långt tänker man inte vid panik att man ska böja sig ner och lyfta upp kopplet. För att göra det måste han ha kommit väldigt nära valpen och kan med andra ord inte varit särskilt överdrivet rädd!

Workingdog
0

#18 jo men då skulle han inte tagit kopplet.

#19 så jag tänker. Sparka eller inget. Om han hann lyfta upp kopplet så  hade hann inte panik om han vågade böja sig ner mot hunden

/Mvh Jennifer

rosahalsband
0

#18 Nej vi är långt ifrån samma för jag hade för i….. nej jag hade ALDRIG skadat ett djur jag har flytt eller skyddat det jag vill skydda t.ex barn eller djur. Så nej, vi är inte samma. Han reagerade på sämsta sättet möjligt även om det vore i panik eller ej och oavsett vad säger lagen att det här är fel, då är det fel.

Lyan
0

#20 Precis. Hade det kommit något mot mig som jag hade varit rädd för (läs barn) hade jag i första hand bara blivit väldigt spänd och gått så långt bort som möjligt, hade ungen kommit fram till mig hade jag ropat på föräldrarna om ungen skulle kunna komma till skada, annars hade jag så fort som möjligt tagit mig därifrån. Hade ungen spytt hade jag fått sådan panik att jag sprungit allt vad jag orkat.

Min lillebror spydde i bilen en gång när jag var med, jag hoppade av precis där på stora vägen i minusgrader och skaffade skjuts hem (2 mil). Det tog 5 år innan jag satte mig i samma bil som honom. Min yngsta lillasyster är 4år och jag kan inte komma på ett enda tillfälle jag tagit i henne :-/ Lillebror som spydde har jag väl tagit i högst 10 gånger under 6år

Rafflan
0

#19 jag har inte sagt att han gjorde rätt i att sparka på hunden, men att han regaerade i panik.

Om en unge spyr på dig och du slår upp händerna i luften i panik och skriker kanske du råkar klappa till ungen, inte meningen men du gjorde en rörelse, i panik, ingen avsikt att skada ungen men du reagerade utan att tänka dig för. Vilket är vad man gör när man har panik.

Vad jag kan lösa mig till så står det inget om att valpen hängde helt i luften, den kan lik väl haft bakbenen i marken och fortsattigt dra sig emot mannen och hans barn, och inget står heller att han höll den still och sparkade hårdare som om den vore en fotboll typ för det är bilden jag får av din beskrivning.

#20 hunden kanske inte slutade försöka ta sig emot dem fast att dem höll i kopplet.

Och om ägaren sprungit efter valpen ahde hon hunnit fram och tagit valpen innan han han sparka om han nu tog sån lång tid på sig att ta kopplet, stå på det i handne och sen sparka.

#21 "jag har flytt eller skyddat det jag vill skydda" han ville ju skydda sitt barn

Seriöst, vet ingen här var en riktig allvarlig fobi är och hur hjärnan funkar när man reagerar i en handling utan att tänka? hur kroppen reagerar utan att hjärnan tänker innan när man är rädd eller har panik?

Läs lite psykologi, är väldigt intressant faktist ;)

Hundrädsla gör inte handlinge okey, men det förklara varför. Och den enda som brytigt emot lagen är ägaren!

Lyan
0

#23 Och jag håller fast vid att om han reagerat i panik hade han inte vågat ta kopplet och om hunden kom mot honom måste kopplet ha hängt bakom hunden och i så fall måste han ha böjt sig över hunden för att få tag på det. Något en människa i panik absolut inte hade vågat. Med andra ord kan han omöjligt haft så mycket panik som han vill påskina.

Jag skulle tro att han visst är hundrädd men att han också tycker väldigt illa om hundar överlag. Hade han bara varit hundrädd hade han aldrig vågat gå så nära att han hade nått kopplet

Jag har betyg i psykologi, faktiskt väldigt intressant ;-)

Workingdog
0

Jag säger exakt samma som #24. Om han hade haft panik hade han inte haft en tanke på att ena ta tag i kopplet. Utan bara sparka iväg hunden i försvar.

/Mvh Jennifer

Rafflan
0

#24 hade han gjort allt detta långsamt som det låter i din text borde ägaren ha hunnit fram men med tanke på att hon skriker åt honom så måste hon vart en bit bort. Varför sprang hon inte och tog sin hund för?

Hur han fick kopplet är svårt att förstå, men att han lyfter upp hunden för att sparka hårdare finns det ingen fakta om ;)

Sen låter hela historien ganska invecklat, hon tappar kopplet, hunden springet emot gubben, hann hon inte trampa på kopplet för att stoppa hunden? varför sprang hon inte efter hunden? hur fick gubben tag i kopplet? lyfte han upp hunden helt i kopplet eller hade den bakbenen kvar i marken? hur sparka han igenligen, ibland framställs saker värre än dem är, den kanske bara träffa illa? och ibland är det verkligen så hemskt som media framställer det. Varför hann hon inte fram och ta hunden när han lyfte upp den? Hur han hon skrika åt honom att sluta när han bara sparkade 1 gång?

Det enda offret är iaf hunden enligt mig, dem skyldiga är ägaren och mannen, dock borde även hon få böter då hon inte hade kontroll på sin hund och inte gav den vård, manen borde bara få vård för att komma över sin extrema hundfobi.

ev låta mannen genomgå en psykologi utredning för att verkligen se hur hundrädd han är.

Lyan
0

#26 Men nu är det inte vilkens fel och vad som faktiskt hände jag pratar om utan om man är så fruktansvärt livrädd vågar man inte ta tag i kopplet

Naturligtvis är hela händelsen väldigt tragisk. Visst, ägaren ska ha koll på sin jycke, men med handen på hjärtat, vem har aldrig tappat sin hund? Ja, hon skulle ha sprungit fram och tagit den men om mannen höll i kopplet kanske hon trodde att det inte var någon fara, hennes unge kanske var på väg ut i vägbanan samtidigt? Det är omöjligt att veta eftersom vi inte var med. Hur oansvarig hon än var är det inte försvarbart att sparka ihjäl en liten valp. Hade han bara sparkat den ifrån sig och den dött pga den träffat olyckligt hade det varit en annan sak, men att ta tag i kopplet och sparka är inte normalt för då ser man själv till att hunden är för nära

Utan som jag sa innan, det är mannens påstådda hund(liv)rädsla jag ifrågasätter

Lyan
0

Min lillesyrra var visst 6 år Skäms