Halsband?
Hej, jag har funderat på det här med att halsband tydligen ska skada hundar. Jag vill byta till ett brätt mjukt halsband (det är väl bra?) har en sele också man jag är den ända i familjen som använder den. Min hund är väldigt "döv" för tryck/ryck i halsen. Det verkar som han knappt märker det. Men skadas han ändå?
Är inte så insatt i det här med hur hundens hals skadas osv.. :)
Tacksam för svar!
Ja, ett brett halsband är ju snällare.
Men det man bör försöka undvika i förstahand är ju "ryck" oavsett halsband.
≧◔◡◔≦

Det ska inte finnas varken tryck eller ryck i halsen på en hund!
Finns det tryck, satsa på koppelträning.
Finns det ryck, satsa på att belöna rätt beteende istället för att rycka i hunden när den gör fel.
Jag föredrar mjuka, breda halsband. De känns mysiga och bekväma och det tror jag de flesta hundarna håller med om.

Jag rekomenderar dig att få resten av familjen att börja använda sele men alternativt att köpa ett bredare halsband som känns skönt och säkert.
Jag har tyvärr använt mig av rycktillbaka metoden på hundar som drar och krånglar men det hjälper inte, först skadar det hunden i längden och det hjälper inte och för det andra så hur ska man lära en hund att inte dra med att dra tillbaka? Då gör man ju precis som hunden!
Nu vet jag inte hur eran situation ser ut eller vad ni har för hund men köp ett snällt halsband och koppelträna hunden, det är lättare än man tror faktist! :)
Jag använder mig inte av rycktillbaka metoden längre och mina hundar går bättre nu än förut efter att jag ändrat metod.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Ja, det kan skada både strupe och halskotor. Jag har det bredaste halsbandet jag kunde hitta till Wikus (6 cm), det tar då med sig "hela halsen" istället för att koncentrera sig på ett litet område, som en strypkedja eller ett snöre.
Samma sak som med hästar och deras bett. Hästar med känsliga munnar har man tjocka gummibett till, medan i dressyr exempelvis har man tunna bett som blir skarpare.
Rycken blir när han drar iväg, vi går inte och rycker i kopplet på annat vis! Han kan gå fint i kopplet men det är när man möter en speciell hund som han fullkomligt älskar som han bara drar & drar och då blir det ryck hela tiden eftersom han drar iväg.
tränar på att sluta dra, men rom byggdes inte på en dag ;) Så lite tid tar det.
#4 Nu lägger jag mig i lite. Man måste anpassa bettet efter hästens mun. Ett tjockt bett kan vara en ren plåga för en häst med liten mun och av gummibett kan det bli friktion.
Ett bett är inte skarpare än handen som håller i tygeln och ett smalt bett kan vara mycket mildare än ett tjockt beroende på hur hästen ar byggd. Sedan finns det bett som är big nono oberoende av mun och hand, tex Pessoabettet (hissbettet, inte märket)
Jag fick lära mig när jag hade första hundarna att det skulle vara stryplänk och hårda ryck. När jag gick på bruks med kinesen på 4,5kg sa de att jag måste ha länk till honom. Till slut gick de med på utan. Pudeln fick skador i nacken pga rycken. Mina nuvarande jyckar har sele, ibland halsband, men jag föredrar selen för att jag är så klumpig och när jag snubblar över kopplet tar det tvärstopp.
Som sagt ovan, ett så brett halsband som möjligt om hunden drar, annars spelar det inte så stor roll