Röntgen och MH.
Jag är som sagt intresserad av att köpa en Engelsk staffordshire bullterrier och har pratat med några (4) uppfödare och alla har olika åsikter ang röntgen och MH.
Med dom uppfödare jag har pratat med så ska det här med röntgen och olika tester blivit något man börjat med dom senaste åren när det gälller staffen.
Jag vet inte, men jag har blivit lite i tankebanorna "jag kan inte köpa en hund utan att jag vet vad jag får", och det stämmer väl faktiskt på sätt och vis, men som sagt många man pratar med som föder upp staffen gör inte detta, utan säger att detta är någon "utseendesfixering" som kommit det senaste.
Min fråga är hur mkt man ska "stirra sig blind" på detta när man "bara" ska ha en sällskapshund?
/SG
KAn ingenting om rasen men jag fattar väl inte riktigt det här med utseendefixering för mh och röntgen har ju ingenting med utseendet att göra! Jag skulle nog ha tagit från en kennel som både mh testar och röntgar sina hundar och om du vill ha en sällskap är det väl extra viktigt att valen har goda förutsättningar genom mh testade hundar samt fria hundar genom röntgen
Rönken är viktig den hade jag inte struntat i och det är väl ett måste med? MH testet hmm ja jag vet inte vad jag tycker om det testet.

Har aldrig tittat på en staffekennel som inte gör båda sakerna me sina avelsdjur.
Tycker det är ganska så viktigt att veta vad du kommer få i avkomman, så absolut både röntga och testa!
#2 Varför gillar du inte testerna?
3 HM testet? Nä jag menar jag vet inte riktigt hur den går till :)

#4 jaha, ja men då är jag me =)
Jag skulle aldrig köpa en hund vars föräldrar inte är röntgade. Detta för att minska risken så mycket som möjligt att Min hund inte får HD/ED-fel. Sen skulle jag självklart aldrig låta bli att röntga min egen hund, just för att veta hur det ligger till. Har hunden C-E höft får man kanske tänka till lite på hur man vill att hundens liv ska se ut. Långt och kontrollerat eller kort och gott!
Angående MH så är det ett bra sätt att kolla ungefär hur just den hunden är. Men sen beskriver ett MH-test praktiskt taget bara hur den hunden var för dagen. Det är ingenting jag skulle stirra mig blint på. MEN, jag vill ha MH på mina hundar.