Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4492 ggr
[countess]
0

Cesar Millan's metoder

Så nu får ni diskutera hur mkt ni vill om Cesar Millan's metoder så slipper trådarna förstöras Flört

Lyan
0

Jag har nog sagt allt jag tycker, men om någon vill så hakar jag på i denna tråden också :-)

Anothername
0

Mycket bra trådstart!

Då jag själv sitter och diskuterar denna C.M metod i flera trådar haha.

Började skriva ett långt inlägg men fick sudda ut allt då jag skulle gå till "personangrepp" och d känns inte som jag vill börja tråden med det utan jag låter någon av C.M's "anhängare" uttala sig först så man har något att diskutera om.

Kan ju först och främst fråga, vad är d ni anser vara "C.M metoder"?

Alltså vad är det som C.M vill ha ut av sina seminarier och sådant, när han ändå påpekar i sina program att enbart utbildade personer ska använda hans metoder?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Noa-Nisse
0

jag fattade först inget alls av rubriken. jag tänkte centimeters metoden?!?! vad är det. men sen förstod jag.

Jag gillar cesar för han "fjompar" inte runder och är inte så kännslig för "vad hunden tänker" för jag tror ibland att vi tror att hundar tänker med människokänslor.

sen finns det en del saker jag inte tycker är så bra med honom. jag skulle gärna vilja se lite mer samarbete med ägare-hund och mer positiv förstärkning när man väl fått bukt på det värsta. sen gillar ju inte jag stakelhalsband (stavning?) och har sett honom använda det någon gång.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rebz
0

#2 Ja men precis. Jag förstår inte vad han vill förmedla .. Det enda vi får se på tex tv är ju just dessa hundproblem och hur han gör för att "rehabilitera" hundarna, som han säger. Men de säger ju att man inte ska använda sig av hans metoder, utan att man ska lämna det åt "experterna". Vad blir det då kvar av programet? Det hela går ju ut på hans metoder.. Men om vi nu inte får använda oss av dessa utan experthjälp så finns det ju inte mycket annat att "ta in"…

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Lyan
0

Trodde också det stod för centimeter först :-P

Hakar på ikväll jag :-)

Anothername
0

#4 Ja riktigt vilseledande.

och om man nu inte ska använda dessa metoder är d verkligen "rätt metoder"

Då hundar oftast ägs av vanliga "svensons" alltså inga utbildade personer. 

Men jag tycket ändå det sker väldigt mycket "predikan" och "bror duktig" runt detta ämne i många inlägg.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Lyan
0

Jag upprepar här också vad jag sagt i de andra trådarna :-)

Jag tycker CM har bra grundsyn, att man ska vara lugn och trygg med hunden, hunden ska vara lugn och följsam. Att alla hundar kräver motion (dock hade jag velat se mer aktivering) för att må bra. Jag gillar att han använder hundar i "rehaben" för jobbiga jyckar. Hans avledning med en snabb dutt tycker jag också är bra om man har en hund som klarar det (inte så stressad att den svarar upp eller så låg att den blir rädd) men efter det hade jag velat se godis eller lek för att hunden ska tycka det är roligare att vara med sin människa än att gapa på allt och alla.

Dock så har han även massor av minst sagt bisarra idéer :-/ Som tex hålla djur över huvudet på hunden ör att den ska fatta att det andra djuret är högre i rang ehh, ok…

Såg ett program där han tränade en superstirrig husky som han visste överslagsbet. När sedan dutten kom flög hunden på honom och CM hängde hunden tills den var nästan medvetslös! I det fallet hade det dels behövts munkorg så han hade kunnat kontrollera hunden utan att varken hunden eller han kommit till skada och dels myyyycket längre tid än någon timme på en dag

När han använde elhalsbandet för att för att få hundarna att undvika orm tycker jag inte var fel, heller två stötar än en ormbiten hund.

Annars är elhalsband, stackel, kräksnara mm Big nono!

Halti är jag för i rätt syfte (inte för att det har med CM att göra men ändå) att ha en begränsad tid medan man tränar hunden till rätt beteenden.

Jag kan även själv lägga till ett snärtigt ryck i selen om Ping bara flamsar runt bara för att påminna henne om att jag faktiskt finns i änden på snöret om hon inte lyssnar på nej

Anothername
0

Lyan, D där va mycket bra skrivet tycker jag.

Jag tycker C.M gör fel i alla se hunden som ETT djur inte som ett djur som precis som människor har olika personligheter och behov. Utan dom flesta dras över samma kant.

Nu har jag inte sett avsnittet med huskyn men där är ju ett praktexempel på vad jag menar med att man inte kan tro att alla hundar klarar av hans sätt att lära vilket han själv verkar tro, alltså drar alla över en kant.

detblir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har lagt upp denna föreläsning, (vilket jag borde gjort i en sådan här tråd istället..bra tänkt countess, så jag lägger upp föreläsningen här igen.) Detta är C.M´s grundtänk från A-Ö, över vad vi C.M anhängare vill informera till alla hund ägare! O.B.S  Hur vi måste se på hundens psykologi så vi kan komunisera med hundar och slippa missförstå saker i ämnet. Hoppas någon får nytta av denna trevliga och pedagoskiska föreläsning:) P.s det är på engelska, men lätt engelska.

detblir
0

Del 2

detblir
0

DEL 3

detblir
0

DEL 4

detblir
0

DEL 5

[countess]
0

Håller med #7 där med elhalsband när det var orm såg det programmet . men annars så nej

Jag fårstår inte det där med total sten koll varför inte lära hunden på ett roligt sätt att gå bakom /på sidan osv

ist för att sätta upp kopplet så det blir obehagligt för hunden! varför tycker ni som är för cm att det är bättre att göra så än att ha roligt ist för att tillföra obehag?

Anothername
0

#14 Ja exakt, Varför kan inte lärdom vara roligt även för hundar?

Och är d roligt för hundarna blir d ju oftast roligt för oss om vi båda är med på det.

Alla tvång och måster känns bara onödigt.

Finns väll ingen som gillar det vare sig man är hund eller människa?

rebz
0

#14 Jag håller med med det där att lära hunden på ett roligt sätt.

Jag vet inte om jag sett CM berömma hunden när den gör rätt i något program. Eller locka med godis osv.
Det känns som om att hans metoder är hårda mot hunden, som om att hunden bara lyder sen för att den vill slippa obehag. Istället för att lyda för att den får bus/godis och vill lyda för att det är "roligt".

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Lyan
0

Fast samtidigt om man har en väldigt svår hund kan det vara bra att hålla hunden "hårt" ett tag så den taggar ner, det går inte att träna ens roliga saker med en jycke som är för stressad. Nellie fick jag ofta ha vid min sida annars drog hon iväg som en ångvält! Men samtidigt var det bara "transportsträckor", i skogen och när jag gav tillåtelse fick hon röra sig fritt

Lyan
0

Ah, glömde! BERÖM! Annars blir det inte roligt, bara krav

rebz
0

#17 Ja absolut. Men beröm tycker jag nästan alltid är ett måste då man förstärker det önskade beteendet. Och om man har en stressat hund eller någon som jagar upp sig lätt så kanske man inte behöver just "spela ut" så mycket och ropa ut "duktig" "bra" med en hög pipig röst eller sätta igång och leka. kanske ett lugnt "bra" räcker för att få hunden att förstå att den gör rätt.

evion
0

#16 Har sett många program när CM berömmer eller lockar hunden med godis. Alltid det sorts godis som ägeren tyckt fungerat förut. Ett extrem fall var det banan! :)

evion
0

för övrigt så ska man inte glömma bort att ceasr jobbar med problemhundar. Har man inga problem med sin hund så finns antagligen inget behov av att ändra på sitt beteende.

Dessutom så gäller det här med att gå brevid matte under promenaden, bara under själva motionsdelen. Alltså först rask promenad brevid sin matte/husse, sedan som belöning i slutet av promenaden får hunden strosa och nosa och ev springa lös där det passar. Gå brevid gäller inte heller under själva rastdelen av promenaden, blir ju svårt att kissa på trottoaren ;). Man skall alltså skilja på rast och lekpromenader och motionspromenader, vilket många inte fattat. Alltså enligt ceasar. Hur folk gör med sina egna hundar är ju självklart upp till dem. :)