Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 4398 ggr
[MinRonja]
0

Nosgrimma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon här som har nosgrimma på era/eran hundar/hund? Funkar det bra?

Ska köpa det imorn till min schäfer tik. Hon går inte bra i koppel, alltid långt fram osv, och drar inte lika mycket med grimma (lånade grannens).

Ni får byta grupp, vet inte vad den här ska va i för grupp.

Kristall
0

Skulle föreslå lydnadsträning framför nosgrimma. Enligt mig ska hunden kunna gå snällt i koppel av ren vilja, inte våld (vilket jag personligen räknar bl a nosgrimmor o annan onödig utrustning som). Har själv haft en envis o stark tik som jämnt drog iväg med en, som blev helt bra med tålamod och träning.

Ta kontakt med en duktig hundtränare t.ex.? :)

Kanske inte det svar du ville ha, men. Inget illa menat så du vet :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[MinRonja]
0

okej, förstår vad du menar :) jo, ska nog fundera och snacka med mamma :)

Maja2
0

Träna kontakt, umgås med hunden, gör så att hunden VILL ha kontakt med dig. Då behöver du inte använda sån konstgjord andning som jag anser att nosgrimma är.

[countess]
0

Vill även tilllägga att man ska veta exakt vad man gör när man använder nosgrimma annars kan det få rejäla skador i nacke osv

Jag avände det på min tidigare hund dock efter 1 vecka lärde han sig hur man drog med den också och har även träffat på många hundar som lärt sig dra med nosgrimma så rådet jag ger till dig träna ist :D det finns inga genvägar

[Forest]
0

Jag ger inget för snabbfix saker, det är träning och kontakt som saknas. Har det med min vuxna tik med när hon ser en katt, men vi tränar på :)

himma söt tjej du har :)

[Hilo]
0

Haft det som Träningsredskap en mycket kort period på en hund.
Skulle aldrig använda det "till vardags" eller så..
Det är en mycket hög riskfaktor för skador på nosgrimmor, så vet man inte hur man ska göra - Använd den inte.

lsoderberg
0

min kompis hund har en sån! :) han vart en helt annan hund bara hon satte på den på honom :o han va typ omöjlig innan, han drog i kopplet han va JÄTTE hyperaktiv han skällde och lyssnade aldrig osv osv sen köpte hon en sån och bara hon satt på den så vart han lugn och lydig :o och sen när hon tar på honom kopplet då blit han samma hund som i början.

[Forest]
0

7 men du, där är typist exp på att man ska träna sin hund. vet du hur det känns över nosen på en hund som har nosgrimma?

Ellenfyrkant
0

#7 Hunden är inte problemet, det är ägaren. Ägarens fel att h*n inte uppfostrat hunden och det blir hunden sedan lidandes av. Jobbigt att bli straffad för något man inte fått lära sig är fel. Bättre att ta tag i de riktiga problemen.

Mvh Ellenfyrkant

lsoderberg
0

vadå så han har ont :O  nej han är inte så bra uppfostrad faktiskt:/  men så gör nosgrimman ont på dom ? :o visst jag skulle ju aldrig sätta de på min vovve.

[Hilo]
0

#10 Den skaver… Kan få sår och avnött päls…

lsoderberg
0

jaha:( jag trodde den va bara "starkare" an styp kopplet asså att de blir lättare att hantera en starkare hund som drar.  okej jag är nog sverigest sämsta förklarare? skriver man så? äh men jag är sämst på att förklara.

[Hilo]
0

#12 Nja, en nosgrimma fungerar så att den vrider på hundens huvud så den inte får någon kraft att dra framåt.. Sen har det kommit en ny variant, som fungerar lite annorlunda, men den har jag ingen större koll på.. Även om det är "bekvämare" över nosryggen.

lsoderberg
0

okej tack! :)

[MinRonja]
0

Jag ska träna med henne, märkte redan idag att hon får märken på nosryggen, kommer inte använda den här dagligen. Visst ska jag träna henne, det ska jag :)

[Forest]
0

15 kan du visa oss bild på hur det ser ut när hon ahr den på sig?

[MinRonja]
0

har ingen kamera… visa en bild eller något du och visa hur den SKA sitta så kan jag svara om den sitter så eller inte (:

[MinRonja]
0

jag fiade bild med kameran på datorn. Bilderna blev inte så jättebra men hoppas det blir bra iaf. Hon är trött efter dagen ;)

[MinRonja]
0

och den andra, hoppas att det var sån bild du syftade efter, annars kan jag ta nya

Elega
0

Nosgrimma kan med fördel användas under en begränsad period för att hjälpa en hund att inte gå upp i för hög stress (detta har jag sett fungera bra på på ett flertal hundar). Då tränar man naturligtvis under tiden för att kunna omvända stressen i de jobbiga situationerna. Detta fungerar dock bara på individer som accepterar grimman. De allra flesta hundar tycker väldigt illa om den och försöker få av den och det ökar bara stressen.

Den kan även användas som en avlastning när man tränar på att inte dra, eftersom man inte alltid kan/orkar vara konsekvent. Men då rekommenderar jag hellre en sele.

Elega
0

Jag har skrivit en liten artikel om att lära en hund att gå fint i koppel som du kan läsa. Träna din hund istället för att använda kortsiktiga lösningar som kan skada din hund och inte fungerar i längden. Visa hunden att det lönar sig med ett slakt koppel!

Gå fint i koppel

[MinRonja]
0

Hon försöker inte ta av den, sele har jag också använt, då funkar nog halsband bättre. Okej ska läsa den

[MinRonja]
0

dags att gå ut & göra så som det stod i din artikel nu då :p alltid lika kul att läsa om hur man lär hunden, det blir roligare :)

[MinRonja]
0

Det funkade jätte bra och vi hade sjukt kul! Hon är så rolig! :) Vi träffade på hundar men bad henne lägga sig ner sen när vi dem gått förbi tittade hon jättefint på mig i ögonen då fick hon belöning, testade släppa kopplet men det funkade inge vidare i början men sen tyckte hon det var jättekul när jag släppte kopplet och kutade fram till mig ^^ Så sööt

Elega
0

Vad roligt att det gick bra! Träna detta så ofta du orkar, men minst en gång om dagen och öka sedan när det sitter. När du känner att hon går fint behöver du inte selen längre. Men glöm inte att påminne henne om vad som gäller om hon glömmer av sig någon gång och ökar takten igen.

lsoderberg
0

okej, nu måste jag få fråga en sak om nosgrimma.

kan hundarna bli aggresiv mot andra hundar? som jag skrev förr så hade min kompis en sån på sin hund och den vart väldigt lugn.men jag sov hos henne igår och jag hade med mig min hund. dom har träffats förr och de gick jätte bra! dom lekte  tsm och verkade ha jätte kul, men nu när dom träffades så attakerade min kompis hund min hund:o visst om hennes hund försökte uppfostra min hund, men min hund fick inte hälsa på mig, han fick inte gå i närheten av nån människa, han fick inte äta SIN mat, han fick inte ligga bredvid mig i sängen, han fick inte vara glad, ja han fick bara sitta i ett hörn elr smyga sig fram till mig då jag lyfte upp honom. när jag lyfte upp honom så slog hjärtat i 280. han skrek som en galning när hennes hund attakerade honom.

även att min kompis sa att han hade börjat morra åt hennes lillebror!:O  och jag tror han morrade åt min andra kompis som också va där! såklart ska jag inte åka dit med min hund igen eftersom varken jag elr min hund hade roligt. han hade ALDRIG varit aggresiv mot nån varken hund elr människa. han morrade aldrig förr, han va bara väldigt hyperaktiv och jätte glad hela tiden. men allt började ju efter han fick nosgrimma. kan de vara de som har gjort honom så här? gör de ont på honom?

förlåt att jag förstör tråden. men tänkte fråga om de hade med nosgrimman att göra då han blev "lugn" när han fick nosgrimma?

Elega
0

#26 Det har nog inte med grimman att göra. Lugn blev han nog inte av grimman heller, iallafall inte i sinnet. Han kunde bara inte göra som förut eftersom det blev obehagligt. Men viljan och känslan finns fortfarande kvar. Tillslut lär sig oftast hunden hur den ska göra för att gå tillbaka till att dra eller göra utfall trots att grimman är på.

Det din vän måste göra är att ta reda på varför hunden gör som den gör och ta bort orsaken. Hunden verkar inte ha fått någon ordentlig förebild och ingen vidare träning.

Det jag skulle rekommendera henne är att gå en vardagslydnadskurs med någon som använder mjuka metoder (ring och fråga). Även läsa Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Hon kanske helt enkelt inte vet hur hon ska göra. Då är det bra att få svar på kurs och genom en kanonbra bok.

Om hunden även är hyperaktiv är det ganska självklart att hunden inte får tillräckligt med stimulans och det kan resultera i aggression eftersom hunden måste få utlopp för sin energi och går runt med en ständig frustration. Be din vän att gå minst en långpromenad om dagen, att låta hunden söka godis och annan hjärngympa varje dag samt träna på vardagslydnaden och kontakten. Hur mycket beror ju självklart på ras och ålder.

Det jag rekommenderar till dig är att inte låta din hund träffa denna hunden mer. Hunden är uppenbart osäker och det ska du inte låta gå ut över din hund. Det ska skada din hund psykisk och även fysiskt om det går illa! Det finns ingen vits med att försöka få två hundar att gå ihop om de bråkar. Precis som människor så kan man inte tycka om alla.

lsoderberg
0

tack! ja men hon sa de också att dom bara brukade släppa ut honom på gården när han ska kissa elr bajsa. och nej han han får ingen hjärngympa han kan inga trix  då menar jag verkligen inga alls. inte ens sitt. men hon sa att hon skulle börja med agillity till våren. men jag har berättat mycket om klicker och hur jag lär min hund massa saker. hon har till och med köpt en klicker men hon andvänder den aldrig. allt de du skrev stämde in;) elr asså med motion, hjärngympa, lydnad ja hon gör inget av de. elr ibland så går hennes mamma en sväng med honom ute i skogen. nej min hund ska inte träffa hennes hund igen. usch vart riktigt rädd ett tag när min hund gick och gnällde/skrek  i ca en minut. trodde hennes hund hade knäckt av ett ben elr nått.

gick och bärde på min hund nästan hela tiden då. men jag måste erkänna en sak att en gång så svartnade de för ögoen mina, va så fruktansvär trött/arg/ledsen på hennes hund så när han morrade och gjorde ett utfall mot min hund när han stog och åt frukost så tog jag tag i hennes hund och kastade bak honom! ja jag vet att de va fel och ni tycker säker synd om hennes hund men jag blev så in i h*elvete förbannad. och ja jag har lite skuldkänslor, jag reagerade fel, men de gick så fort och jag va så arg så jag hann inte tänka…:(

asså inte kasta som att kasta utan typ trycka bak honom elr va man ska säga, svårt att förklara. som sagt så va jag dum och regerade fel.

Elega
0

usch..stackars hund! Jag blir ledsen när jag läser det. Det är därför jag aldrig skulle kunna börja med avel, för tänk om en valp kommer till en sån människa!

Jag tycker inte du reagerade fel alls. Du gjorde vad som var nödvändigt i en situation du inte kunde förutse.

Men din kompis borde träna ordentligt med sin hund så det inte händer igen. Men det lär hon nog inte göra.

Jag har gjort likadant mot en rottweilertik som gav sig på min hund vid matdags. Då tryckte jag bort hunden med all min tyngd så att min hund inte skulle bli skadad. Hon kanade över hela golvet. Kan ju tillägga att min hund aldrig träffar den hunden mer.

Jag förstår verkligen varför du blev arg. Man blir ju orolig och ledsen för sin hunds skull.

lsoderberg
0

ja jag har sagt till att jag gärna kan försöka lära hunden några trix och träna hjärngympa, men hon verkar inte så intresserad:/

jag har lite skuldkänslor faktiskt. :/ men efter jag hade tagit i honom så följde han efter mig överallt. vart jag än gick. :)

knutteknop
0

jag rekomenderar en gåfint sele istället!! nosgrimmor kan vara obehagliga för vissa hundar

Myrtorpets Möss och Kaniner

[countess]
0

#31 en gå fint sele gör hon för hunden !

Elega
0

#31 Och det är inte en gå fint-sele? En gå fint-sele är inte bara obehaglig för hunden, den gör ont! Prova att bränna till med en nylonrem i din egen armhåla.. En nosgrimma gör inte ont på hunden iallafall..

kerstinjo
0

Vi köpte en nosgrimma till Alfons Töntbull, när han var som jobbigast.

Fungerade suveränt!

Han gick inte en meter!Glad

Kerstin