Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 8144 ggr
rebz
0

"Terapihund"

Hej.

Jag skulle i framtiden kanske vilja utbilda min lille valp till att bli en såkallad Terapihund. Är det någon här inne som har erfarenhet av detta (alternativt har utbildat sin egen hund till det) och kanske kan berätta lite om hur man går tillväga m.m.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
0

Hej. Trevlig önskan och ett underbart jobb för en hunds hälsa och sinne:)!!  Man kan nog googla sig fram till sådan information ganska lätt tror jag. Testa det först.  Men något vet jag om en Terapihund.  Dessa hundar ska umgås med sjuka människor, ofta svaga och deprimerade människor.  Även barn!  Därför måste dessa hundar vara mycket balanserade! Dom ska kunna gå vart som helst, åka vilka transportmedel som helst fyllda med folk, tåla ljud och allt annat som kan hända på allmän plats, och hela tiden stanna vid hundförarens sida lugn och balanserad.  Jag menar att du ska kunna gå med hunden lös var som helst bredvid dig…, och om en katt springer ut, förbi mitt framför, eller en annan hund kommer fram på 5 meters avstånd och skäller.., eller vad som helst, så fortsätter hunden att promenera föga intresserad av allt annat än gå få med sin "flockledare".  Om du tror dig kunna åstakomma detta tillstånd med din hund så är det ett underbart och givande jobb för både hund och människa. Lycka till:)

rebz
0

#1 Ja jag vet, klart man har googlat och läst mycket om det förut. Men jag ville snarare veta om någon här har gått den utbildningen med sin hund och kunde berätta hur de upplevde att den var osv.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

detblir
0

Ok. Där kan jag inte hjälpa dig, och vad jag sett och hört här så tror jag inte det finns någon sådan person här!  De flesta är "vanliga" hundägare som läser lite böcker och så….

MoaW
0

Här är en som utbildar sin hund till terapihund (om det inte var vårdhund?), hon finns inte här på forumet men du kan säkert skriva till henne på bloggen Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Maddepadde
0

Jag känner ingen terapihund, däremot känner jag en tik som går vårdhundsutbildning. http://vardhundenaxa.blogg.se/ < hennes blogg. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

rebz
0

#4 Tack, ja de kallar det Terapihund eller Vårdhund :).
#5 Ah tack, vad jag vet är det samma sak som Terapihund :)

Astrafg
0

@DetBlir Det är ganska så arogant att säga en sådan sak eftersom detta forum är för hundintresserade och folk som är intresserade av hundar brukar oftast utbilda sig inom det området. Även om kanske inte så mycket mer än 5% är utbildade om hundar, som tex närings lära eller hundförare så finns det ifal någon, och därav borde någon här vara utbildad om hur man tränar en terapihund.

Men eftersom jag inte är här så ofta vet jag helt ärligt inte och jag registrerade enbart för att du verkar så okunnig och arogant, du kan sånt som alla ska kunna om hundar innan de äns köper en hund.

Det märks ifal att du inte har någon vidare djup hund psykologi utbildnig om äns någon hund utbildning i huvudtaget.

/Astrafg

detblir
0

OK. Det har du rät att tycka om du vill. Arrogant eller inte, det är min erfarenhet änsålänge på detta forumet helt enkelt.  Och angående utbildnign och kunskap om hundpsykologi, så har jag över 30 år av djupt intresse av hundar. Idag så är jag någon månad eller 2 från att få Cesar Millans hundpsykologi diplom, och rätten att rehabilitera hundar och träna människor enligt hans skola! Har pluggar och praktiserat hans lära i 2 år, intensivt minst 3 timmar om dagen. Tränat på minst 100 hundar och rehabiliterat ett 20 tal, med 100% nöjda klienter.., både hund och hundägare!!

MoaW
0

#6 jag tror att det är lite skillnad. Jag har för mig att vårdhundar jobbar med människor i grupp, medans terapihund jobbar med en människa åt gången. Eller om det var nån annan skillnad Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

reverse
0

Jag och Loke har gått en av terapihundsutbildningarna och har slutproven kvar innan vi kan kalla oss ett riktigt ekipage. Vi har hunnit praktisera långt över de obligatoriska timmarna och det har alltid varit uppskattat, vart vi än gått. Du kan börja vänja din valp redan nu, så har du ett försprång och framför allt märker du om intresset finns hos hunden. Att tvinga din hund att bry sig om och jobba med andra människor om den inte vill det gör ingen bra terapihund. ;) Vårdhundskolan har ett lämplighetstest innan man ens kan påbörja deras utbildning. Vet inte om terapihundsutbildningarna börjat med det nu, men det fanns inte då vi började.

Men har du frågor så svarar jag hellre i PM.

Bloggen

YouTube-kanalen

//Lina

Astrafg
0

För det första tycker jag inte om Cesar så mycket eftersom han använder sig av strypkoppel och våld, han har rätt i mycket av det han säger men oftast säger han något man vetat i runt 40år om inte mer i vissa fall. Jag tycker den personen är mest ute efter pengar och han donerar pengar för att då får han skatte sänking och därmed högre inkomst för det fungerar så i usa. Och ett diplom betyder tyvär inte alltid så mycket eftersom man fick sådna i 5an i skolan också. Om du verkligen vill lära dig om hur hundar fungerar borde du läsa på en högskolan eller militär hundförarutbildning/hund psykologi eller något dylikt 

Djurskydds myndigheterna i usa krävde att natonal geographic skulle sluta sända hans program på grund av hans ohumanametoder, om jag inte minns helt fel. Djurskyddsmyndigheterna rådgav folk att inte åka till hans show när han var i england, pga hans oefektiva och ohumanska metoder. Han rekomenderar även löpband till hundar och har det på sitt hundcenter, visst är det bättre att den går på löpband än inte går ut alls. Men jag tycker inte att man äns ska överväga det alternativet som en hundägare.

Även om han hjälper hundägare och gör så hundar mår bättre finns det många metoder som är snabbare och enklare. Förövrigt har inte hur långtid du umgåtts med ett specifikt djur något med hur väl du känner djuret. För du kan ha umgåtts med en hund i 100år och ändå inte vetat att vindruvor är dödliga för hundar eftersom ingen sagt det till dig och du inte studerat om dens hälsa i ett kliniskt medinsikt och vetenskapligt vis.

detblir
0

Har inte ens ork att svara på detta.., spelar ingen roll vad jag säger ändå… gör som ni vill, och lycka till med era metoder till era hundar.  Så länge ni är nöjda med era resultat och jag och mina klienter är nöjda med våra resultat så är alla nöjda!

rebz
0

#11 Bra skrivet, visste inte om det där med national geographic.

#12 Du predikar om din CM metod och klankar ner på oss och de metoder vi använder. Men när någon äntligen lägger fram info och sätter hårt mot hårt så vägrar du svara på det. Är det för att du inte har något att säga som försvarar din CM metod i det just #11 skrev? Dålig stil.

detblir
0

Har ni inte insett att anledningen till att C.M´s rehabiliteringar visas på National Geographic är i informativt syfte. Om en så respekterad kanal ser honom och hans jobb så positivt/imponerande, att man vill sprida detta världen över…,att det han gör är rätt och imponerande?

rebz
0

#14 De kanske började sända det för att det handlade om hundar och passade in hos kanalen. Men att folk och djurskyddsmyndigheterna sedan såg hur han arbetade och märkte att de var fel?! Som #11 skrev : "Djurskydds myndigheterna i usa krävde att natonal geographic skulle sluta sända hans program på grund av hans ohumanametoder, om jag inte minns helt fel."

National Geographic är bara en kanal som visar djurprogram m.m. Medan djuskyddsmyndigheterna arbetar för djurens bästa. Så vilken anser du har mest rätt att avgöra om CM metoder är ohumana eller inte? Ett tv:program som vill ha tittare eller en arbetsrörelse som jobbar för djuren?

Astrafg
0

Men grejen är att nat geo var en riktigt bra kanal runt 1990 sen sålde de sin själ för att få mer tittare och börja sända massvis program som var mindre vetenskap och mer sci fi som tex "real human super powers", Jag skulle vilja säga att Cesar fick kontrakt där eftersom han redan var känd i L.A. innan hans show sändes där. Nat geo har fortfarande många bra program men de har även massvis av skärp precis som discovery channel och tv4.

Jag instämmer om att han är duktig med hundar men för det behöver inte just hans metod vara den bästa eller äns bra, för han som person kanske läser av hundar på ett sätt de flesta inte kan och där av kan han göra alla metoder bra och få dem att fungera.

Prova sätt strypkoppel på en rädd hund och gå på långa promenader och nyp den på bröstkorgen och i kopplet varje gång den skäller så kommer du få en extremt aggresiv hund.

detblir
0

Ok…

Astrafg
0

#15 Jag har för mig att de löste problemet genom att han började säga "dont try this at home" eller något liknande eftersom de inte lyckades få programet att försvinna för alltid men jag tror de slutade visa programet i en månad under denna insident.

nagithas
0

.