Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 4813 ggr
Anothername
0

Jag tappade nog hakan lite!

Såg detta inlägg när jag googlade lite om vad andra har för "promenad schema" med sina hundar.

Och detta inlägget låg högst upp av alla och jag trodde fan jag skulle tappa hakan när jag läste det.

Är det bara jag som tycker detta är tokigt??

*Refererat från inlägget ifråga: Ett schema över hur långa promenader du kan göra med din hund, överskrider du de timmar som föreslås riskerar hunden att bli stressad. En hund som är 2 månader = 5 minuter, en hund som är 3 månader = 10 minuter och så vidare. Tiden ökas på med fem minuter för varje månad.*

Min hund Miller som är 7 månader, blandras mellan Alaskan husky, Border collie och schäfer tar vi ut på 1-1½ timmes promenader 3-4 ggr om dagen + kortare promenader på 15-30 minuter.

Han är en extremt avslappnad hund och har inte märkt av någon stress i honom alls utan han blir extremt lugn och avlappnad efter våra promenader.
Och man märker när vi har vart slarviga och inte vart ute med honom så länge som vi brukar för då kan han inte koppla av utan springer runt och vill bara ut ut ut.

Men enligt detta "schema" så ska Miller bara vara ute 30 minuter OM DAGEN

Alltså inte ens 30 per promenad utan 30 mintuer TOTALT / DAG

Bara jag som tycker det är HELT absurt ?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Workingdog
0

Håller helt med dig. Min BC är 8 måndader. Vi går långa promenader 3 ggr per dag och mindre promenader 2-3 ggr per dag. Vi kanske är ute 5 timmar om dagen om inte mer. Tycker det är helt sjukt. Min tjej skulle klättra på väggarna om hon bara fick gå ut 35 minuter om dagen..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Zebben
0

5 h promenad/dag med en 8 månaders låter inte heller sunt. Det är alldeles för mycket motion för en valp/unghund som inte är färdigväxt.

Anothername
0

#1 Skönt att d bara inte är jag som tycker detta är helt GALET!

Som svar på min kommentar jag va TVUNGEN att skriva fick jag detta:

_**Hej!
Var och en får tycka som den vill. Vi FÖREBYGGER hellre stress än att behöva åtgärda. Nu har du turen som har en hund som har klarat detta sen "valpsben" men det kunde också gått illa vilket du inte visste då man aldrig har facit i hand. Vill du promenera så mycket med din hund, varsågod… Helt ok för dig och din hund men Kalle och hans hund hade det KANSKE inte varit ok och jag hade då inte vågat chansa med mina!!!

Detta promenadschema har inte jag utforskat utan det kommer från forskare och hundpsykologer.

Tusen tack för att du hörde av dig…**_

Jag va tvungen att fråga om hon själv tyckte det lät logiskt då jag inte kan få in i mitt huvud hur en hund ska klara av en hel dag men bara 30 minuter utomhus?!

För även fast forskare och hundpsykologer påstår att detta är korekt så måste man ju ändå själv ta ställning och anse att "detta är rätt"

Nä fyfan av dom 3 valpar jag har ägt så kan jag lova att inte nån av dom skulle må bra av att bara på 30 min om dagen vid 7 månaders ålder >.<

Och hur ska en hund som är 7 månader och en hund som är 8 månader veta skillnad på 5 min hit eller dit?

Nä fy tycker så synd om dom hundar vars matte eller husse har gått på detta schema och följer det. Inte klokt!

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Workingdog
0

#2 nu kanske jag överdrev lite. Jag håller inte riktigt koll. Vissa blir det mindre också. Jag har inte exakta tider jag måste vara ute. Men då menar jag om jag är ute en och en halv timme så går vi inte bara heller. Vi stannar på massa olika ställer och tränar. Vi kanske tränar en halvtimme eller mer på en promenad som är 1½ timme lång. ( Och ja vi tar självklart korta pass med många pauser )

/Mvh Jennifer

Anothername
0

#4 Vi verkar ha ungefär samma tänk om det här med promenader och självklart ska man ju inte va ute och powerwalka men din hund på 7-8 månader i 1½ åt gången flera ggr om dagen. Så jag förstår va #2 menar också :)

Men som sagt, 30 minuter om dagen?!?!

Jag och fästmannen kan inte släppa det hur någon ens kan få för sig att detta skulle vara "hälsosamt" och "nyttigt" för en hund.

Men som sagt, kanske om d är en chiuhuaua med höftpromlem.

Workingdog
0

#5 jo jag förstår också vad #2 menar :) Jag uttryckte väl mig lite dåligt. Men som sagt jag går ju inte hela tiden :) Stannar väldigt mycket och tränar och gör annat under promenaden. Tex godisletande och ja you name it :)

Men 30 min om dagen är helt sjukt enligt mig. Våra valpar har fått följa med på promenader från 3 månader, fast självklart inte gå hela tiden. Större delen har vi haft dom i famnen. Sen har jag försökt gå själv men henne när hon var mindre osv.. Men 30 minuter. Ja jag kan ju säga vad min hund skulle tycka om det. Hon skulle seriöst klättra på väggarna.

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

#3 det som hon skriver. Det beror ju helt på vad man har för ras också. Om man har en krävande ras eller mindre krävande ras. och vad individen behöver.
Men en 8 veckors hund. 5 min om dagen ;o Visst dom ska inte vara ute och promenera. Men dom ska vara ute mer än så iaf. Det kanske blir minst en timme om dagen med alla ggr man går ut med en 8 veckors valp. Det är lixom ut, in sova, ut, in, leka, ut osv…

/Mvh Jennifer

Anothername
0

#6 Ja jag förstod nog det :)

Men ja, och nu påstår hon att detta är utöver "kiss och bajs" promenaderna som enligt henne är 10 min 3ggr om dagen.

Plus att hon påstår att hundarna måste få "vilodagar" då dom inte ska gå på annat än kiss och bajspromenader?!

Haha tycker bara d låter så ologiskt och GALET i mina öron.

rebz
0

Har läst i "Hur får jag hunden att…" av Memea Mohlin att hon undviker att gå låååånga promenader med sina hundar. Hon brukar ta en promenad till ett område som är bra för aktivering och träning och där aktiverar hon hunden. Och sen går de hem igen efter ca 1 timma. 

Hon lägger alltså betoningen på att det viktigaste inte är att bara promenera långa sträckor, utan det hela handlar om vad man gör när man är ute. Att man ska aktivera hunden på annat sätt än att bara gå.

Kan inte annat än hålla med henne.

Men 30 minuter om dagen för att promenera en bit och samtidigt aktivera hunden är alldeles för lite. Speciellt vid 7 mån. Men man ska ju samtidigt inte göra mer än vad valpen klarar av och tänka på att om den får jättemycket motion som liten, så kräver den också jättemycket motion när den blir äldre. Och då kan det vara svårt att riktigt trötta ut hunden. Så lagom med motion och aktivering.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[rightPAW]
0

Skulle jag gå 35 min/dag med min amstaff/rottis när han var 8 månader skulle jag nite ha något hus kvar.

Nu är han snart 1 år och då är det väl menat att han får vara ute 1 h/dag enligt den där grejen, och det är läskigt!
Här är det 10 min på morgon, 30 min på lunch, 30 min efter skolan, 1-1½ efter middan och 20-40 på kvällspromenaden.
Slarvar jag med detta + träning så klättrar han på väggarna

Fridaaaa
0

Jag anser att det är individuellt hur mycket man kan & ska gå med sin valp, men den tabellen tycker inte jag stämmer alls bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anothername
0

#9 Ja du har helt rätt det där med att man inte enbart ska gå "power walk" med sin hund men d finns d väll ingen som är korkad och gör hoppas jag ;)

Men som du säger, 30 minuter OM DAGEN och hinna aktivera vovven på denna tid? ne det funkar inte i min värld faktiskt.

Och sen ska man ju inte GÅ allt för länge och långt med sin valp pga man inte ska förstöra deras höfter som inte riktigt är färdigutvecklade än.

Som min kusin påpekade är ju att detta "schema" är tänkt att fungera som ett "per promenad" inte "per dag" + att det inte är till för att "minska stress" utan spara på valpens höfter och leder som sagt.

#10 Ja jag tror nog att vi alla är rätt överens om det.
Men jag vet inte, jag kanske har missuppfattat hennes "schema" helt men jag tycker d är galet och tycker hon borde va lite tydligare med att skriva in att detta gäller utöver "kiss och bajs" promenader + att man måste aktivera hunden mentalt också.

Vilket jag inte hittade i den texten jag läste men fick lite insikt i efter mejlkontakt med henne.

Som sagt det skulle ändå va alldeles för lite för min Miller men detta är väll "generellt"

Nä jag håller nog fast vid min "tro" och mina tankar om detta ^^

Emmma
0

Nu har jag hoppat mellan texterna..men man riskerar att få stressade hundar om man inte följer schemat.
Jag följer INTE schemat, men däremot går jag heller inga timlånga promenader med min valp på 7mån.

Jag tycker faktiskt du säger emot dig själv lite..
_"Och man märker när vi har vart slarviga och inte vart ute med honom så länge som vi brukar för då kan han inte koppla av utan springer runt och vill bara ut ut ut."
_DET kallar jag stressad hund.

Fridaaaa
0

#13 Man riskerar inte att få en stressad hund om man inte följer schemat.

Workingdog
0

#13 säger som #14 men förstår ändå vad du menar. Om man går timlånga promenader VARENDA dag. Då kan man få en hund som blir otålig och klättrar på väggarna om man inte gör det sedan i fortsättningen. Jag går långa promenader ja. Men vi har ändå dagar då vi inte går lika långt. Och hon klarar av utan problem att vi inte går ut så långt eller tränar för en dag eller två.

/Mvh Jennifer

Emmma
0

Håller med #9 till fullo!
Bara för att det står 30min PROMENAD på schemat. Då är alltså inte rastning och utomhus aktiviteter inräknade.
Det där schemat finns på flera olika sajter… min uppf. var noga med att tala om det för mig när jag köpte hund också.

Alla har olika åsikter, men de är iaf min. Jag är rädd om hund hunds höfter och inte vill jag ha en stressad hund heller.

Gerbilflicka
0

Jag förstår precis vad hon menar. Vilken tror ni är lättast att hantera av en aktiv, tränad och levnadsglad hund och en trött och otränad hund? Desto mer aktiv man är desto mer energi får man.

Om jag slarvar med att ta ut min hund så blir hon inte vild och galen utan trött och ledsen. Trist att det finns folk som använder det som en sorts träningsform. Det visar ju bara att det är viktigare med en lugn och lätt hund än en lycklig, pigg och vältränad hund.

Fridaaaa
0

#17 Jag anser att en lycklig, tränad och pigg hund är viktigast, fast min hund måste bli lite trött innan man tränar henne, annars blir hon för ivrig:P

Gerbilflicka
0

#18 Jag håller med, jag var ironisk. Flört

Fridaaaa
0

#19 Hehe okej ;) Är trött, så är lite trögtänkt hehe :D

Lyan
0

#0 Går du så länge varje dag med en valp?! Vet inte vad jag ska säga ärligt talat, kan omöjligt se något positivt med det… Hur ska valpen hinna varva ner, sova och ta det lugnt? Du kommer få en hyperstressad hund om den inte får lära sig ta det lugnt. Hur ska det gå om du får maginfluensa eller liknande och inte kan gå långt den dagen?

Jag har stött på detta schemat tidigare och tycker det är bra, dock var det vid varje promenad och inte per dag och aktivering utöver detta. Så tex 5 minuter 4 ggr om dagen, gå till en äng eller dyligt och låt valpen leka, kissa, nosa vad den nu känner för, träna lite inkallning mm och gå sedan hem, räcker alldeles utmärkt för att vänja valpen med koppel. Sedan utöka enligt schemat och träna och aktivera antingen på promenaden eller hemma. Springa lös och leka är en annan sak, då kan valpen välja lite själv vad den orkar även om man måste hålla koll så den inte blir övertrött och går upp i stress istället

Med tanke på hur många som övertränar sina jyckar är det bra att detta schemat finns tycker jag. Dock är dessa tider en gång om dagen på tok för lite

Anothername
0

Nu har jag inte riktigt hängt med men jag svarar på den sista som är riktat till mig ;)

#21. Min hund är extremt avslappnad. När vi kommer in efter promenaden så varvar vi båda ned, han lägger sig och sover, vi leker lite alt, tränar nått enkelt och när jag märker att han börjar bli "nödig" så går vi ut igen. (jag varvar långa och korta promenader)
Det är inte så att vi är ute på 1 ½ timmes promenader med bara 1-2 timmars mellanrum utan vi är hemma och varvar ned i minst 3-4 timmar innan vi går på en kortare promenad (ca 30 min allt som allt med promenad, lek och träning)

Det jag menar med att om vi slarvar är att om vi är ute på enbart korta promenader med för många timmars mellanrum så tycker han d är extremt tråkigt + att han inte riktigt hinner sniffa som han är van vid och än en gång jag powerwalkar (det är jag alldeles för lat för) inte med min hund utan det jag menar med en promenad är att vi går ut, lekar lite i snön, tränar lite, går en bit han får sniffa, träffa andra hundar + att jag tycker d är viktigt att han får kissa och bajsa i sin egen takt för varför ska jag gå ut med min hund om han inte hinner bajsa och kissa?

Jag är extremt försiktig med Miller då han faktiskt har Schäfer i sig och dessa är kända för att få höftproblem. och skulle jag någonsin märka att han visar tecken på stress eller utmattning så skulle jag ALDRIG överanstränga honom och har aldrig gjort detta med mina hundar jag haft.

Lyan
0

#22 Ok, men du skrev faktiskt att ni var ute 1-1,5 timmar 3-4 gånger dagligen + flera korta (som du skriver här är ca 30minuter). Går du så långt finns inte tillräckligt många timmar på dygnet kvar för vila i 4 timmar. Om du går 1 timme 4 gånger om dagen och två korta 30 minuters promenader blir det 5 timmar, sedan säger du att han vilar i 3-4 timmar mellan varje så blir det ca 22 timmar och då finns bara två timmar kvar till nattsömn så antingen överdriver du hur länge ni går eller låter honom vila på tok för lite

lsoderberg
0

jag brukar inte gå långa promenader med min 4månaders valp, jag brukar gå till en skog elr en gräsplan och släppa honom där också springer vi och leker och busar tills han tröttnar (:

lsoderberg
0

såklart går jag promenader också! men inte längre än 20 min :)

detblir
0

Jag måste säga att jag blir lite mörkrädd när jag hör att en unghund bara får vara utomhus i 30 min/dag! På gränsen till djurplågeri i mina ögon, ursäkta uttrycket. Som de flesta redan har skrivit så får man en lugn och harmonisk hund av att vara ute med sin hund på långa promenader. Man tömmer hunden på energi när man är ute och går, springer, leker eller tränar med sin hund. Får inte hunden tillräckligt med fysisk utmaning så samlas överskottsenergi i hunden, som med tiden kan förvandlas till rastlöshet, oro, stress, och andra obalanserade beteenden! Rätt dos av fysisk utmaning varierar så klart beroende av ras och hur hög energi din hund har i sig.

Fridaaaa
0

#26 håller med dej där

Lyan
0

Ändrat, såg att jag hade missförstått #26 trodde han menade att vi här inne tyckte 30 minter var lagom

Fridaaaa
0

Ja jag tycker med att de flesta i denna tråden tycker samma :D

lsoderberg
0

#26 håller med dej!

Ixectrona
0

*Har inte läst tråden*

Kanske lite litet… men unghundar (under ett år) ska inte motioneras flera timmar per dag. Dels så (ffa. gäller det storvuxna raser) kan skelettet ta stryk när det växer fort, och så kommer hunden kräva mer och mer motion när den blir äldre om den fått ett par timmar redan vid kanske ett halvårs ålder.

Läste ett skräckexempel om det i en bok om unghundar, då det var en Schäfertik som krävde en timmes morgonpromenad som vuxen, sedan lät hon sin sjuttioåriga husse äta frukost i en kvart innan hon skulle ut ett par timmar igen, och så höll det på hela dagen. De vansinniga kraven hade hon byggt upp för att husse gått ut med henne för mycket när hon var yngre.

Wikus får för lite nu då det är svinkallt ute och vi har inga riktiga promenadvägar här (ute på landet, alldeles vid en stor motorväg), utan för nöja sig mest med lekar, godissök och liknande, och han mår bra med det.

tsset
0

En sak som är säker är att man aldrig ska ersätta all aktivering med promenader. Om man bara går och går mer och mer när hunden blir jobbig av att inte få gå på ett par timmar/dagar kommer man snabbt skapa en ond cirkel…

Med en "äldre valp" ligger inte vikten på Motion - den har inte hunnit bygga några maffiga muskler som måste underhållas, kroppen tål inte hårdare träning och förhoppningsvis har den inget fett att banta ned heller. Ute och se, uppleva och lära sig världen, inte mer.

Sen är det ju skillnad på att vara ute och gå promenader, ute kan man vara dygnet runt utan att röra på sig medan en promenad kräver att man rör på sig.

Näe, måste man Gå för att få hunden stimulerad ska man nog fundera på hur den övriga aktiveringen ligger till… en hund kan vara lika trött och nöjd av all sorts träning, bara den sker på rätt sätt och i rätt nivå för hunden. Här behöver vi inte gå alls om vi inte känner för det, men hundarna ligger i vila utan att stimma upp sig = det finns många andra sätt att stimulera hunden på! Och därför går de inte i taket av mindre motion några dagar även om de klarar mängder.

Skillnaden mellan hundar som Bara får gå gå gå och hundar som stimuleras på flera olika sätt är att de första får mycket motion som hela tiden måste ökas i mängd för att hålla hunden nöjd, vilket ger mer ork att göra sattyg då deras andra sinnen inte än nöjda, när man inte hinner eller kan gå dem trötta. Medan de andra hundarna faktiskt får använda hjärnan också, och inte har något behov av att hitta på något själva utan istället kan ligga nöjda och glada och invänta nästa händelse. Säger därmed inte att "den andra gruppen" inte kan bli understimulerade, men hos den första ligger det, oftast, en massa understimulans bakom som döljs av att hunden blir för trött för att orka röra på sig (och sedan syns när man inte hinner med att gå och gå och gå) - inte bra alltså.

En hund som klättrar på väggarna av att inte få röra på sig flera timmar om dagen och inte kan ta en periods vila saknar fler sätt att aktiveras på! Skrämmande att höra att man botar understimulans med att trötta ut hunden så den inte orkar, vilket det faktiskt handlar om Ja.

detblir
0

Lyssna. Gå inte emot Moder-Natur!  Ni glömmer bort att hunden är ett djur, och det ligger i alla djurs natur att förflytta sig och utforska världen. Fåglar flyger, fiskar simmar och djur med ben går långa vägar för att nå vatten, föda och annat. Redan som små och unga djur så vandrar man alltid…, visst man ska ju inte överdriva med valpar, man får ju känna efter vad som blir lagom beroende av ålder, ras o.s.v. Bara för att hunden är domestikerad, alltså tam, så betyder det inte att det inte är ett djur. När folk fattar och framförallt tänker på detta, så är halva slaget vunnet för mig och alla C.M anhängare. Detta är vad C.M förespråkar som en av de viktigaste punkterna och orsaken till varför så många obalanserade hundar lever i vår del av världen. Mycketkärlek,lek,presenter,leksaker,födelsedager,kläder och allt annat möjligt som är bevis på att människor oftast förmänskligar hunden och ser den som en son eller dotter.  Ta en människa och behandla den som en hund en månad, så ska vi se hur balanserad den stackars saten är sen!

Lyan
0

#33 Men nu är det så att vilda hunddjur har sina valpar på samma ställe tills de är tillräcklig gamla för att följa med. Skulle vilja se den varg som drog med sig sina småvalpar för att ut och jaga, i så fall skulle det inte bli någon mat överhuvudtaget

Dessutom är inte våra hundar några vargar, det är bara 1% som skiljer men den procenten är det som gör att våra hundar kan leva och fungera med människor.

Mellan människa och Schimpans skiljer det typ 1-2%, kan man jämföra oss rätt av med Schimpanserna då? För det är ju "samma sak"

detblir
0

Schimpansen är ett djur, hunden är ett djur och människan är en människa!

Lyan
0

#35 Männsikan är ett däggdjur precis som alla andra vi råkar bara vara mer korkade eller hur man nu vill ha det…

Det skiljer 1% mellan hund och varg och 1-2% mellan människa och schimpans.

Uppenbarligen håller du med om att det är väldigt stor skillnad mellan människa och schimpans trots att det bara skiljer 1-2% men det är även lika lite/mycket som skiljer hund från varg

Så hur kan du tycka att det inte går jämföra människa-schimpans medan du bunkar ihop hund-varg?

Upprepar även i denna tråden: Kom igen när du kan lite mer. Är man inte ödmjuk och lyssnar på andra kommer man aldrig lära sig något :-)

Anothername
0

Ja nu tror jag nån kanske har missuppfattat vad jag menar och ja jag kanske överdriver lite med tiderna och hur många ggr vi är ute men jag menar inte att detta sker varje dag utan nån dag kanske vi är ute så och så många timmar och andra dagen så många.

Som idag för ett exempel, ja alldeles nyss.

Så va vi ute i 1½ timme. Vi tränade lite, busade en massor och gick.

Men om man jag skulle GÅ denna sträcka utan att stanna, träna, busa med mera. hade nog denna promenad bara tagit ca15-30 minuter beroende på hur snabbt man går.
När jag är ute och går så går jag än en gång inte "Power walks" eftersom jag dels är överviktig och inte pallar + att jag har ett dåligt knä och jag är relativt lat. Så vi får en normal promenad takt, Miller hinner sniffa i den mån han har lust men och jag tillåter.

Men alltså. Ja äsch jag vet inte jag kanske har missuppfattat detta schema men jag tycker ändå det låter helt absurt att en hund på 7 månader ska GÅ enbart 30 minuter om dagen?!

Hunden måste ju också röra sig för att kunna utveckla sitt skelett korekt och så precis som oss människor eller har jag fel?

Och sen håller jag med om att man inte ska ARBETA fysisk med sin hund när den är i en ung ålder men en promenad på (ja som sagt skulle man lägga ihop dagen 1½ timmes promenad så kanske vi promenerade 30 minuter av den 1½ timmen)

detblir
0

Skillnaden jag hela tiden pratar om, först och främst är människopsykologi mot hundpsykologi, sen är ju psykologin hos apor, giraffer och annat på ett annat sätt. Vi förmänskligar våra hundar för mycket. Det menar jag är problemet!

Anothername
0

Jag måste hålla med #36 nu när jag läser tillbaka lite i vad ni skrivit om.

och snälla #38 du måste inse att alla måste få ha sin egen åsik så va inte så inbiten i det du har lärt dig.

När jag startade denna tråd va det för att jag ville se vad andra tycker runt denna punkt inte för att jag påstår att JAG har rätt.
Och sen tycker jag att du predikar alldeles för mycket utan att riktigt lyssna på vad vi andra säger.

Vad är d exakt du jobbar/håller på med eftersom du tror och jag betonar TROR att du vet allt?

Du verkar väldigt svartvit i många saker medans jag och många andra verkar lyssna och ta till oss eller helt enkelt diskutera utan att predika. Och DET gör mig mörkrädd att du är en sådan person (detta tar jag alltså inte enbart från denna tråd utan från andra trådar jag ser att du gjort inlägg i)

Men självklart håller jag med dig till en viss del också men kan inte hålla med om att ALLA måste tycka som du vilket du själv verkar vilja ha det.

Jag kan ha missuppfattat  din mening med det du skriver men d känns bara inte OK

detblir
0

Anothernan.  Först och främst så är jag mycket glad att höra att du vet vad du har för ras och vet vad den behöver för att vara balansera!     Min hund Miller som är 7 månader, blandras mellan Alaskan husky, Border collie och schäfer tar vi ut på 1-1½ timmes promenader 3-4 ggr om dagen + kortare promenader på 15-30 minuter. Detta är som "ljuv musik" för mina ögon att läsa:) Sen kan du ha använt dig av vilka metoder som du själv har valt. Jag lyssnar på era tankar, men jag trodde för 2 år sedn att jag kunde det mesta om hundar. Har haft hundar omkring mig sedan jag var 10-12 år. Jag är 44 år i Februari. Men för ca 3 år sedan började jag följa C.M´s show på tv. Strax efter träffade jag en man, Tomas, en man som med sin hustru driver ett hundpensionat i Tygelsjö, här utanför malmö, där jag bor. Han och en kvinna i Norge, var de ända som fått diplom i hundpsykologi av C.M med rätt att rehabilitera hundar och träna människor på hans vis. Jag är den 3:e. Jag började träna och läsa,(minst 3 tim/dag med Tomas bland annat.., han hade ju många hundar att visa på…ca 30-50 hundar finns alltid på pensionatet. Därefter har Tomas visat hur man läserr via korrespondens, och förklarat alla moment och hur man gör proven o.s.v. Så har jag pluggat detta. Cirka 2 och ett halft år med böcker och filmer,( parallellt med att träna dagligen på hundar ).  Sista 18 månaderna har jag tagit klienter från och till…, mera nu sista 3 mån, och jag öppnar upp företaget  officiellt nästa år. Hundrehabiliterings center i Malmö.  Jag kommer anställa folk som, om dom har rätt energi och lugn, och passion, övertygelse, och andra attribut som behövs.., jag är en kräsen jävel när det gäller saker jag brinner för;), så finns det underbara jobb att söka:)  Vill inte trycka ner andras åsikter, men jag brinner för det här och jag måste bara tro på det här, annars funkar inte jobbet med hundarna och mitt företag går åt pipan.  Jag svarar gärna på frågor och diskuterar om funderingar kring hundars beteenden, som är mitt bästa gebit, men jag kommer alltid att säga mina åsikter, coh förklara varför.

Lyan
0

#37 Missade detta i all villervalla :-) Ok, överdriva lite kan alla göra ibland (hrm, jag brukar själv vara rätt duktig på det…). Sedan är det ju en väldigt aktiv blandning så han kommer nog kräva sin motion iallafall när han blivit lite äldre :-)

[Moollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner personen ni talar om och jag tycker verkligen inte det är rätt att diskutera någon såhär!

**Hon är väldigt duktig med sina hundar på alla sätt och är en väldigt bra instruktör som tränar med positiv förstärkning.
Min valp är mer avslappnad sedan jag började gå på hennes kurser. Men bara för att min hund kan slappna av när jag ber om det så betyder det inte att hon är lat och trött. Jag har en pigg sheltie som det alltid är fart i. Vi aktiverar hundarna på andra sätt än att gå timvis långa promenader.

Jag önskar att jag hade hittat hennes kurser när jag hade min förra hund, rottweiler/stövare, som jag fick sälja för att jag blev skadad och hunden fick fnatt för att jag inte längre kunde ge henne de timmars promenaderna hon var van vid som knappt ett år gammal. Hade jag varit lika kunnig som idag och vetat att hunden inte behöver gå flera timmar om dagen för att få ut energi hade jag kunnat ha kvar henne idag. Man lär sig av sina misstag och jag kommer aldrig mer sätta promenader framför mental träning. Det är hjärnan som behöver bli av med energi, inte benen.**

Promenad och aktivering är verkligen inte samma sak! Lär er skilja på det. Jag tror inte att det är menat att hunden bara ska gå totalt 30 min om dagen och sen inte göra ett skit mer.

Och till er som klagar på att era hundar skulle klättra på väggarna om ni inte gick alla dessa timmars promenader om dagen - ni bör nog fundera ut ett annat sätt att aktivera era hundar på också, MED HJÄRNAN, inte bara fysiskt! När vi är minst 10 st hundar på samma ställe så tror jag inte era hundar som är vana vid att gå flera timmar om dagen som valpar kan lägga sig ner och slappna av, inte bara ligga ner utan verkligen slappna av.

Blir ledsen av att se någon bli uthängd såhär!! Speciellt en person som inte förtjänar det!

tsset
0

#42 Får väl först och främst säga att jag håller med dig - det är så tragiskt när man bara går och går och går hundarna så trötta att det döljer att hunden i övrigt är understimulerad… Har en bc i närheten som är ett så tydligt exempel - gick 2 mil när den var 12 veckor, i djupsnö ska tilläggas, och det har sedan ökats därifrån… den hålls lugn genom att ständigt promeneras, men trots det vallar den bilar och när det beteendet har straffats tillräckligt så äter han på allt istället… så stissig och galen i blicken, det är så sorgligt… skulle vara en sån klok hund om han fick rätt träning. Tydligt exempel på att man kan gå sin hund till döds utan att den för den delen fått ut sina behov!

Men. Det har Inte talats om någon Person här, däremot själva promenadschemat, och det finns det inget som hindrar någon från att göra. Det finns på nätet, det ligger på metro, fyllt synligt för vem som helst. Och det har diskuterats vad som står där, inte om personen i fråga eller ens hur personen i fråga tänkte när schemat utformades (vilket förvånar mig lite). Det gick ganska snabbt över till att handla i allmänhet om motion och promenader och aktivering, länken blev bara ett exempel.

Anothername
0

#42 Som #43 säger, Detta är absolut inte menat som ett "person angrepp" nu vart d så att d va hennes blogg jag hittade detta i eftersom jag sökte på google efter vad andra har för slagt "schema"/vanor just pga intresse och nyfikenhet.

Tvekar inte på att hon är annat än kompetent i det hon gör men nu är detta MIN åsikt och många verkar tycka som mig och många gör d inte men detta är ju ett diskutions forum så det är väll så det ska va eller hur.

MalinochSoya
0

Men, ingenstans står att hunden ska promeneras 30 minuter och sedan vara instängd, stilla inomhus… Dest står ju bara att själva PROMENERANDET bör vara 30 minuter.

Och, jag har sett på nära håll hur tokigt det kan bli när man promenerar och promenerar med unga hundar. Det blir "overload" i hjärnan med allt nytt, alla intryck, upplevelser, möten.

Sen såklart, kan man ha turen att ha en hund som pallar trycket. Men jag själv satsar hellre på korta promenader fösta tiden, men mycket hjängymping och relationsbyggande umgänge/bärhet med valpen/unghunden f.ö.

Anothername
0

#45 Nä det är sant men jag tycker bara d va galet skrivet i så fall. Och d borde man tänka på om man nu lär ut kurser och så.

Men det där med hjärngympa håller jag helt och håller med om!
Har vart lite dåligt med det den här första veckan med Miller just för att jag vill börja med att lära känna honom lite men nu ska jag börja köra kontakt övningar och koppelträning först och främst :)

[Moollan]
0

Jag tycker visst detta är personangrepp! Även nu nämner ni ju henne och att hon enligt #46 Borde tänka på det när man lär ut kurser.

detblir
0

FYSISK OCH MENTAL STIMULERING, DISCIPLIN OCH SIST KÄRLEK=  JOBBA FÖR MAT. Det är den naturligaste ekvationen i en hunds liv. Hur och hur mycket beror på hundens energi och vilken ras.  Görs detta har man kommit halva vägen till en balanserad hund! Det är min åsikt genom vad jag har lärt mig och sett…

SaraC
0

Jag vet inte om det kan klassas som ett personangrepp. Det är ingen som (vad jag sett) uttalat sig om personen ifråga, utan bara metoderna. Men jag har i vilket fall redigerat huvudinlägget, tagit bort länken och istället refererat till vad det handlar om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anothername
0

#49 Tack så mycket :) Som sagt att d vart just hennes inlägg va för att d va min referens eftersom d va det första jag hittade på google och också det jag reagerade på :)

Sen har d ju inte med henne som person att göra. Alltså inget personangrepp, har personligen haft kontakt med henne via mejl så :)

Emmma
0

#14 Nej inte schemat helt punktligt, men om man överstiger det för mycket, skulle uttalat mig lite klarare!
ex. Om man går timlånga promenader med en VALP…*

Förstår verkligen inte hur alla kan tro att det menas att valpen endast ska vistas utomhus max 30min om dagen! Det gäller promenad.
Utomhus kan man vara flertalet timmar om dagen.
Fantasilösa dessutom, det finns massvis med annan aktivering man kan syssla med.