Få hunden att sluta skälla
Ja, vår hund skäller och ska vara först fram när någon knackar på dörren. Det är okej att han vaktar lite, skäller en eller två gånger för att varna, men han slutar inte skälla förrän man har öppnat dörren oftast, och han har så bråttom fram och vägrar att sitta lugnt i hallen och vänta tills man vet att den som knackat tycker att det är okej.
Ärligt så har vi inte varit riktigt strikta med att träna bort detta, men nu måste det ändras eftersom att det för det första är jobbigt när han har så bråttom, och för det andra har vissa ogillat det (hur kul är det när en främmande 30-kg's stor, glad och ivrig hund är det första man möts av?)
Vi har testat att stänga in honom i ett rum, men då skäller han som en galning.
Sen har vi testat att säga till honom med ett NEJ eller vänta, det går ibland men fortfarande är han inte lugn utan väldigt spänd, öronen uppåt och direkt om han får chansen springer han fram utan ett varsågod.
Tips på hur man kan avleda honom? Eller få honom att sitta lugnt i hallen och vänta tills man säger varsågod?
Han är jätteduktig i övrigt, ute är han aldrig så när vi träffar på folk eller hundar, men just hemma SKA han bara vakta och vara först fram.
Att ta han in i annat rum ger mer singaler "akta dig det är farlig person kommer" inte vidare bra. Jag skulle isf lära han gå till sin plats har ni hall så ha en bädd liten bit ifrån dörren o lär in honom att bädden o ge belöning. Han ska stanna på sin bädd. När gästen kommit in o hängt av sig ser han att det är lungt "han behöver inte vakta" OM han fixar hälsa bra så kan han få göra det.

#1 Okej, men det är inget vi gör, utan bara har testat men utan resultat, men då förstår jag varför det inte funkade..
Vi har hans biabädd i hallen, en bit från dörren. Och vi har försökt få honom att stanna där, det kanske funkar en gång i 30 sekunder, men samma sak händer fortfarande nästa gång, han är fort framme och skäller osv… skitjobbigt :/
Hum. Min blandis gör likadant. Men han brukar lugna ner sig när jag säger åt honom att gå och lägga sig. Alltså verkligen lägga sig ner med huvudet på marken också. Han brukar lugna ner sig med skällandet när jag säger åt honom att sitta ner och sen ställer jag mig för så att han måste titta på mig. För oftast annars så har han ju fokusen på dörren.
Om man skäller på hunden i form av tex "nej…… neeeej…. NEJ!" så finns risken att den tror att man också skäller på personen som kommer.
Men har du testat att lära hunden kommandot "tyst". För att göra det krävs det ju att hunden skäller och när den kanske gör ett avbrott för att lysna efter tex så säger du "tyst" och belönar direkt och fortsätt så några gånger. Min lilla valp har börjat ta efter blandisen med skällandet. Men har börjat lära honom "tyst" och det går bättre och bättre.
Det du också kan göra är att få hunden att sitta i sin korg eller ett par meter ifrån dörren och stanna kvar där tills personen kommit in och tagit av sig. Det är något som tar tid. Om hunden reser på sig är det bara att ta tillbaka den till korgen eller platsen man vill att den ska vara på, i det här fallet måste man vara konsekvent och inte låta hunden resa på sig förens du säger att den får det. Och tänk på att berömma när hunden gör rätt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Du kan träna honom så att dörrklockan betyder gå och lägg dig istället för ett röstkommando. Lär honom först att gå och lägga sig i bädden. När det sitter ordentligt plingar du i klockan och samtidigt eller sekunden efter ber du honom att gå och lägga sig, MASSA beröm!
Fortsätt så tills du bara behöver plinga i klockan utan kommando och träna det ofta. När han kan det perfekt tar du hjälp av en annan person som står utanför och plingar i klockan, troligen får du gå tillbaka till att visa honom ett par gånger eftersom det inte är du som plingar längre (eller lär in från början med en utanför om du har någon som kan hjälpa). Till slut går han även där och lägger sig i korgen och väntar på sin belöning oberoende av var du är någonstans
Utöka tiden tills han får godis så han tillslut kan ligga 10minuter i bädden och vänta på sin belöning.
Sedan börja med att någon kommer in. Är han mycket ivrig fortfarande så öppna bara lite i början utan att gå in och öka successiv
Till slut har du en jycke som ligger i bädden och väntar på belöning när det kommer gäster :-)
Ett annat sätt kan vara att låta det plinga hela tiden, tex sätt en lapp på dörren om du bor i lägenhet och be alla som går förbi att plinga ett par gånger. I början kommer du nog bli totalt tokig på skällandet men till slut lär han sig att klockan plingar utan att det händer något och du kan börja låtsas öppna dörren för att avdramatisera även det. Fortsätt successivt även här tills han inte är lugn även när det kommer gäster.
Ett tredje sätt som en jag känner har kört på, fast i hennes fall var det inte dörrklockan utan om någon gick utanför så skulle han vakta huset. Hon lärde in att så fort han började larma kallade hon på honom så fick han en köttbulle. Nu har hon en jycke som visserligen skäller en gång och sedan kommer för att hämta sin belöning som numera är ett bra och en klapp :-)
Hoppas du orkade läsa :-P

Oj, tack så jättemycket för tipsen!
Att träna in kommando tyst kanske vore något.
Lyan, jag orkade läsa allt!
Det var många bra tips du kom med, ska absolut testa. Nu är det bara o börja träna =)
En fråga, funkar det lika bra om någon i familjen går ut och knackar på dörren? Vi bor i hus och träffar inga grannar direkt, så det är svårt att få någon att hjälpa till tyvärr..
#5 Vad bra :-) Jag orkar själv inte läsa långa texter på en gång så jag trodde det skulle vara svårt att plöja igenom :-P
Det borde gå bra det också, fast har man en väldigt smart jycke kan de lista ut att det är husse eller matte på andra sidan. Annars finns det sladdlösa dörrklockor på typ Harald Nyborg. De har en dosa som man sätter på dörren så folk kan plinga men den går lika bra att ha i handen och plinga med, då vet inte hunden vem som plingade.
Sedan har vi de jyckar som reagerar på djudet att någon kommer innan de hunnit plinga, men det blir ett senare moment när hunden inte längre bryr sig om klockan :-)