Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4158 ggr
Lisa-F
0

HundFrågor

Hejsan allihopa!

Jag ska på fredag hämta den mes underbara 1 åriga chihuahuan, och jag har läst på mycket på rasen och hundskötsel. Men ja undrar ändä om det finns något som ni tycker att jag ska tänka på?

Vi har en hund sedan sidigare men det är en golden, så jag har några frågor kring chihuahuan/ små hundar;

• Hur mycket motion behöver de? Jag antar att det är lika mycket som stora hundar, men tänkte ändå fråga^^ Räcker det om man går en prom. på ca 30 min på morgonen, en kissrunda vid lunch, en rejäl prom på tex 1 timme efter skolan, samt en kortare runda och en kanske 30 min tur på kvällen och sedan en kissrunda innan läggdags? Är det för lite? Ps. Detta är ju på vardagen. Helgerna kan jag gå mer^^
  • Jag har läst i hundböcker m.m att man bör borsta tänderna med hundpasta, för då brukar de ha bättre "skydd" mot tandsten m.m. Brukar ni borsta på era?^^

Snälla svara(L)

MVH Lisa

Med Vänlig Hälsning Lisa

"I världen är Du bara en person,

men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv

seba
0

Jag går alldeles för lite promenader med mina hundar Skäms Jag tror det du skriver är utmärkt, de behöver ju motion precis som andra hundar men kanske inte lika långa promenader som en stor hund. De små tar ju trots allt 4 steg medans vi tar ett Glad

Småhundar får ofta problem med tänderna, mycket tandsten. Jag borstar inte mina hundars tänder, jag får hjälp att skrapa dem istället när det behövs. Fast det är klart, det skadar nog inte att borsta tänderna på dem Glad

[Forest]
0

Mortionen ser bra ut men tänk på att gärna lägga ner lite tid på träning och aktervering.

Jag borstar tänderna med pasta men inte alltid. Jag tar en sida ena kvällen o nästa andra kvällen. Insidan får dom inte mycket tandsten utan det är ofta på utsidan man ska vara noga med. jag har barntamborste mjuk då jag tyckte hundtandborstar var för stora på liten dvärgpudel. Ibland tar jag gasbinda runt ena fingret o gnor. Ger även råa märgben av kalv då det är mindre o mer gnagarvänlig mot små munnar.

Lisa-F
0

Okej, Tack så mycket för era svar^^

Med Vänlig Hälsning Lisa

Maja2
0

Om du ser till att hunden har fri tillgång till tuggben, så brukar det vara rätt lugnt med tandsten :)

[Forest]
0

4 Nja, jag har en granne som ger sin hund nya ben hela tiden han har väl oftast 3 ben att bita på. Nu är han 3.5 år och har tandsten. Så borsta tänderna + ben är någ det bästa viktigare när man har småraser.

Lisa-F
0

Okej(:

Jag har fått hem han nu och han är helt underbar!<3

men jag har ett litet problem. När jag är ute och går så börjar han direkt frysa om tassarna (vi har ett täcke på ¨kroppen) och skäller nästan hela tiden..

Han skäller även ibland inne.

Så jag undrar hur man ska visa att det inte är okej?

Jag har testat att prata lugnande och skarp röst. Han lyssnar ganska bra på den skarpa rösten men ibland skiter han i den också. Och sedan så blir han nästan lite rädd för mig när jag säger åt honom på skarpen.

Med Vänlig Hälsning Lisa

Fridaaaa
0

#6 Köp skor till han ;) Chihuahua är oftast känsliga mot kyla.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.