Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4961 ggr
rebz
0

Olika metoder

Många pratar ju om att de inte gillar C.M metoder osv. Jag har på senare tid, tack vare någon, kommit fram till att det finns mycket med C.M metoder som jag inte gillar.

Så jag undrar vilka metoder ni gillar bäst när det kommer till era hundar. Finns det några bra böcker man bör läsa? Klipp på internet man borde se? Internetsidor att ta del av?
Länka och skriv och ja, lyft fram andra bra metoder helt enkelt!

(Även andra föreläsningar, internetsidor & böcker om vargen och hunden är till stort intresse.)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ska nu visa alla här inne 5 st klipp från en föreläsning som C.M håller. Den är på engelska men hans engelska med en charmig mexikansk brytning är lätt förstådd om man har norma engelsk kunnighet. Denna show kommer jag att köra fast på svenska, på olika instanser. På olika skolor, främst i Malmö där det finns många musslimer som ofta inte tycker om hundar, eller är rädda för dom. (Det finns logisk förklaring till detta, men det är en annan historia). Kan man visa även rädda personer hur en hund tänker och agerar, och hur man ska bete sig när man träffar en hund för att allt ska gå lugnt och balanserat till, så tar man bort en massa situationer som annars kan inträffa.  I alla fall detta ni nu kommer att få se är 5 st c.a 10 minuter långa klipp, alltså c.a 50 minuters föreläsning från A-Ö om hundpsykologi som C.M lär ut och har praktiserar sedan 20 år tillbaka, och som har utvecklats genom åren till var vi är än så länge idag. Som kändis ca 10 år i Mexiko och U.S.A, kan man säga på ett ungefär. Ser ni logiken i det här som jag och många andra gör, tar åt er detta, ger det en chans och testar ett par teorier, som ni kan tänka er.., så garantera jag att ni…ja, jag ska inte säga vad jag garanterar. Jag bara hoppas att 5 stycken kollar, då blir det svårt att inte minst 2 hakar på, hur mycket ni än försöker hata mig och C.M..hahaha…, bara skojar. Hoppas ni visar intresse för denna mycket trevliga och pedagoskia föreläsning av min Guru;)

detblir
0

NR 2

detblir
0

NR 3

detblir
0

NR 4

detblir
0

NR  5

Lyan
0

Kommer haka på ikväll men en stor favorit är Micki Gustavsson!

rebz
1

#1 Jag skrev som sagt att jag inte tycker om CM metoder och bad om andra olika metoder osv. Och då lägger du in en massa klipp på just CM?! De skapade en CM tråd där du kan lägga upp dom istället. Det här skulle vara en relativt CM fri tråd där man kan lyfta fram andra personer och deras metoder!

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Maddepadde
0

Jag har inte mycket till övers för någon "guru" eller "expert", och jag tror inte heller på det här med system när det kommer till träning av hundar. Jag plockar gobitar från kunnigt folk och använder mitt eget omdöme och tillämpar egna kunskaper för att nå resultat. Sen beror det på vad man menar med metoder och i vilket sammanhang, skyddsträning, lydnadsträning, vardagslydnad?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

tsset
0

Jag har tre saker jag finner viktigt - 1. inlärningspsykologin - vill jag lära min hund något måste jag veta vad jag gör för att få hunden att lyckas. Och hundar jobbar ju för vad som är mest värt, så här ingår att lära känna hundens toppvärden i livet. 2. Behov - alla hundar behöver rätt mängd aktivering, och dessutom rätt typ. Det är ingen hemlighet att vi förstärkt somliga beteenden i våra hundar och nästan utrotat andra, och därför är det bara dumt att utgå från att alla hundar har samma behov(och speciellt samma som vargen). Några vallar främst, och behöver det mer än att jaga, medan andra jagar utan att fälla bytet, och en tredje bara fäller byten men är dåliga på själva jakten. Några är byggda för att röra sig hela dagar, andra bär, en tredje har välutvecklat luktsinne. Att aktivera rätt är viktigt för att hunden ska vara rätt stimulerad. 3. Det som händer inne i hunden. Vi kan påverka hundens nivåer, det har den lilla forskning som finns visat. kunskap på det området kan hjälpa oss att hjälpa hundarna, så de har närmare till att ta det lugnt, längre från stressen och upplever något som tidigare varit läskigt som något himla positivt.

Tycker det täcker in det mesta, och samma sak gäller i vardag som i träning. Att hänga med i vad som forskats fram är mycket värdefullt, då man själv inte har resurserna för att göra något större. Även om jag botat stress och fått den ena från stress-skall i jaktsituationer till att sova på rygg under jakten…

Skulle dock inte kalla något av detta för en metod. Ren och skär kunskap bara, forskningen är underbar, den man gör själv och den andra gör.

Lyan
0

Jag tycker som sagt att man ska plocka ihop godbitarna som passar just den hunden och den människan.

CM har en hel del bra att säga, men han har också mycket som inte är så bra men det har nog de flesta hundtränare.

Victoria Stilwell som kom på tal i en annan tråd har också mycket bra och säga men även där får man sortera för det är en del quick fix och show för att liva upp programmet

Jag gillar som sagt Micki Gustavsson, tycker hon har mycket bra att säga på ett enkelt sätt.

Det finns en som pratar på radion också som ska vara jättebra sägs det. Hon har även skrivit böcker. Visst, hon kanske är bra på hundar men maken till nedvärderande människa när folk ringer till radioprogrammet och frågar hund.

Anders Hallgren har jag faktiskt knappt läst något alls, bara artiklar och sådant

Fredrik Steen vet jag inte heller vad jag tycker om, har inte sett och läst tillräckligt mycket för att ha någon åsikt.

Sedan har vi en pantskalle här i närheten som ska vara utbildad problemhundstränare, men aldrig i livet jag hade lämnat någon hund hos honom efter det jag sett där. Pensionatshundar tillsammans med hans egna hundar och omplaceringar som har loppor. "Tjuvparning" mellan otestade blandraser där tiken såg ut som ett vandrande spjälstaket innan valparna ens öppnat ögonen, har faktiskt aldrig sett en så mager hund i verkligheten innan :-(

Chanku
0

Jag tränar med klickertänk. Finns många stora klickerbloggar på svenska, www.klickerklok.se är väl den som är mest "känd".

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

QLBA
0

Bra tråd start.

Jag är inte mkt för de där "kändis"tränarna.

Tar godbitarna från de olika som en annan sa här innan.
CM har vissa saker jag tycker är skitsmarta, vissa saker så undrar jag vilken planet han är född på, tyvärr ungefär samma tänk runt Fredrik Steen.

Viktoria stilwell,henne tappade jag allt intresse för då hon satt i tv och sa att hon var den bästa hundtränaren som någonsin funnits. Sånt klarar jag inte av. Och om man är den "bästa" varför ger man sina kunder en halti.

#10 Micki Gustavsson har jag aldrig hört talas om, skulle du vilja berätta lite om han/hon eller har du någon länk?

haha hon på radion har jag hört, hon är så elak =) fattar inte att folk ringer in för att lyssna på det, tyckte inte hon hade något vettigt att säga heller.

Lyan
0

#12 Det programet med Victoria har jag missat. Samma med mig, så fort någon låter helt tvärsäker så är det direkt diss, är man riktigt duktig är man inte tvärsäker

Micki Gustafson (pinsamt! Jag som är stavpolis Skäms) kåserar i Hundsport varje nummer och så har hon skrivit flera böcker, de brukar finnas på biblioteket :-) Den jag har är nästan sönderläst :-P Har för mig att hon har en hemsida med men jag vet inte adressen

rebz
0

#8 Det behöver ju inte vara en speciell "guru" eller "expert" man har. Som sagt, man brukar ju ta lite av varje och blanda det med sitt eget tänk. Men vilka är dessa kunniga personer du tagit lite bitar av?
Det är det jag är intresserad av, att dela med sig av personer som har endel bra att säga. Så att andra också kan ta del av dom och utforma en egen åsikt om deras metoder :)

#9 Har du någon länk till någon bra sida där det står om forskningen som har gjorts och görs? Har nämligen knappt läst någonting om den så det vore intressant att få läsa om.

#10 Ja precis, man tar ju lite av varje och sedan blandar det med sitt eget tänk så att säga. Micki Gustafson har jag inte hört om alls.. Ska kolla upp henne. Angående #13 vad heter boken du läst sönder :P? heh.'

#12 Åh, jag gillar inte de som anser att dom är bäst. Det är skillnad om de anser att dom är duktiga men att det också finns andra duktiga personer ute i världen som också jobbar med bra teorier och metoder. Men det blir väl lätt så att man snöar in sig på just sin metod och teori och anser att alla andra som tycker annorlunda har så otroligt fel.

[countess]
0

Jag planerar oftast att tex lära in sitt och det slutar med att hon inte kan sitt utan hon råkade lära sig volter ist haha

nä men ungefär så Jag kör på det som funkar det funkar och det som inte funkar , funkar inte . plockar lite här och där kör mkt med klicker men inte fullt ut

Chanku
0

Lite bra boktips:

Skjut inte hunden av Karen Pryor och Dogs: A New Understanding of the Canine Origine, Behavior & Evolution av Raymond Coppinger

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

rebz
0

#16 Tack så mycket. Och tack för länken du la in tidigare. :)

[Forest]
0

Och jag säger Läs böcker av Anders Hallgren han har flera bra böcker som jag anses vara värt o läsa. Bla Lexikon i hundsoråk, Alfasyndromet  och Därför gör hunden så

rebz
0

#18 Tack så mycket för tipset. Har hört att Alfasyndromet ska vara bra.

Lyan
0

#14 Valpen i vår familj, om kärleksfull valpuppfostran. För mig som är uppvuxen med hårda metoder på hundarna var den verkligen en ögonöppnare! Att slippa göra som vissa jag kände och som de gjorde på bruks här när jag skaffade första och andra jycken.

#15 DET känner jag igen! För att inte tala om alla trick som bara blir inlärda till hälften! Mina jyckar har nog 10 pekkommandon var där jag inte kommit till kommandoordet (det ordet blev väldigt konstigt :-/) Det blir liksom: Ping, där, eller Ping, här och så pekar jag samtidigt. Likaså har jag kommandot hopp till allt i princip, hoppa in, hoppa ut, hoppa upp, hoppa ner, hoppa där, hoppa här och bara hopp och peka vad de ska hoppa över. Jag fattar inte hur de håller reda på allt! För det gör de, när jag pekar fel eller säger fel sak till fel pek står de bara och glor, typ matte? Vad sjutton håller du på med?

QLBA
0

Sökte på alfasyndromet, har alltid velat läsa den och nu när ni rekommenderar den här så tänkte jag gud vilken bra julklapp till mig själv ;)

Då är den slutsåld hos grossisten och förlaget. Blev lite besviken :/ sällan jag unnar mig själv något.

[Forest]
0

21, Oja den är kanon bra jag tycker den tar bort mycket gammla myter :)

Man kan även låna vissa böcker på bibblan men just alfasyndromet kan jag säga är läsvärd att ha hemma Flört

rebz
0

#21 Aj då :/, men du kanske kan låna den på biblioteket?

QLBA
0

Ja det får nog bli till bibblan imorgon, är riktigt nyfiken på den och nu när forest säger att den tar bort gamla myter så blir det bibblan tidigt, =) ÄLSKAR sådana böcker.

rebz
0

#24 Kollade på internet och boken var utlånad hos mig. Men kunde "boka" den så jag gjorde det :)

QLBA
0

Lexikon i hundspråk, av Anders Hallgren

Någon som läst den?

reverse
0

Jag växte först upp med bilden att Cesar-liknande metoder var enda sättet att förhålla sig till hundar.

Tack och lov har jag hittat ett sätt där jag aldrig någonsin behöver intimidera min hund på något vis.

Sedan är det bara ett plus att samma metod funkar på katter och möss och vadhelst man nu vill ge sig i kast med. ;)

Bra böcker som Alfasyndrumet och Skjut inte hunden har redan nämnts. Tämligen nyutkomna "Hundars och vargars beteende" av Freddy Worm Christiansen kan också ge lite nya perspektiv.

//Lina

Maddepadde
0

Inget överdrivet "känt" folk, jag har en lång lista med människor som kan hund på olika sätt och på olika nivå som jag tycker är fruktansvärt duktiga. Vanliga hundträningsintresserade människor, instruktörer, domare, uppfödare, skyddsfiggar m.fl.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

detblir
0

Tydligen ingen som har tagit sig tid på att se en intressant och trevlig föreläsning av Cecar Millan. Så synd. Var intresserad av vad folk hade att säga om den och hundpsykologin som C.M och jag förespråkar. Alla era frågor om var han har fått sin kunskap ifrån, varför han säger det han säger och en massa intressant information om hunden går ni miste om. Mvh

detblir
0

Här är en som faktisk är riktigt rolig. Bara lite drygt 3 min lång. Cesar blir pappa till ett ägg:)

QLBA
1

#29 kan tillägga att jag både sett föreläsningar och läst CM böcker, då jag lär mig innan jag dissar/ älskar teorier/metoder. Vet precis vart och varför och vilken kunskap han sitter på.

Men nu bad TS om att vi inte skulle diskutera han i denna tråden och därav finns det en CM tråd.

Vill dock inte ge mig in i den och diskutera då jag tycker det är mer påhopp och otrevligheter än diskution runt CM så jag avstår.

[Hilo]
0

Tar det från hund till hund. Ingen metod funkar för Alla hundar.
Man får ta godbitar ur det man gillar och lämnar det man inte gillar.

Jag tar hjälp av vänner och bekanta om Kan hund, och förstår det hela med individ på hund.