Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3744 ggr
Busangardens
0

Hund till stallet. Hur?

Jag skulle vilja ta med min hund till stallet någon gång. Han är van vid hästar och gör ingenting mot dem och hästarna gör heller inget mot hundar. Men han har aldrig varit i ett stall med 20 hästar i.

Vad bör jag tänka på när jag tar honom till ett stall med 20 hästar? Ska jag låta honom sitta en bit ifrån hästarnas boxar/spiltor för att kolla läget och sedan leda honom längs gången förbi allt?

Vad gör jag om han jagar upp sig trotts att jag håller mig lugn?

Tips/råd tas gärna emot. Ett plus är om du har hästar, hund och stall själv. Berätta då hur du gjorde i början.

Busangardens
0

Ingen?

Elshira
0

Börja med att titta på hästarna från ett sådant avstånd att hunden fortfarande kan hålla sig lugn, gå stegvis närmare lite i taget. Säg gärna åt hunden att sitta ner och sedan står ni bara och t.ex tittar på några hästar i hagen.

Se till att hela tiden ha full kontroll på hunden och håll den nära dig hela tiden så att hunden fortfarande kan fokusera på dig. Är din hund väldigt "het på gröten", så ta gärna med klickern och beröm så fort han tar det lugnt. Gör lite enkla övningar så du ser till att han fortfraande har fokus på dig.

Gå stegvis närmare och närmare, fram och tillbaka tills du kan gå förbi längst en sträcka utan att han sitter med huvudet klistrat i hästarnas riktning.

Oftast är det ju så att när de fått titta på vad än det är som är spännande och undersöka så brukar de lugna ner sig. Har du eller kan få tag på en häst som är hundvan och som din hund bitvis kan få komma närmre och till slut nosa på så vore det perfekt. Se bara till att hästen är en lugn prick så att hunden inte jagar upp sig av att hästen jagar upp sig, av hunden i sin tur… (ja du fattar, ond cirkel).

När dom väl fått nosa ett tag några gånger så brukar de lugna ner sig och fatta vad hästarna är för en konstig grej så att säga.

Bara att ta det lugnt, och om du ska komma i närkontakt så se till att ha en lämpad häst för det så att varken häst eller hund blir skadade!

Hakuna matata!

Busangardens
0

#2 Tack för svaret. Nosat på häst har han gjort många gånger, han har tillochmed blivit slickad i ansiktet av häst (mindre populärt enligt han, hehe). Men just 20 hästar har han aldrig varit omkring men jag ska följa råden och se om många hästar gör honom virrig eller stirrig.

Elshira
0

#3 Ja många hästar brukar ju vara mycket mer intressant, särskilt om han inte "känner" dem Skrattande Så har han lite eld i baken där är det bara att ta det lugnt helt enkelt.

Men det som gäller är att träffa fler och nya hästar hela tiden tills han helt enkelt inte orkar bry sig.

Men om det är så att han kommer gå lös i närheten av andras hästar (även om han "känner" dem) så var väldigt noga med att han lär sig att inte gå för nära. För en häst som känner sig lite trängd/jagad (hundar brukar alltid kännas lite "småäckliga") så kan det lätt ske en olycka.

Jag minns hur jag såg en fullfjädrad golden komma skällandes i högsta hugg efter mig och min häst. Först stod min häst som förstenad sedan hoppade den rakt åt sidan ut i skogen en bit. Jag lyckades lugna ner min häst, och goldenhunden som jag inte visste om den var lös (rymt) eller inte, eller om den kanske skulle huggas. Men jag försökte hålla hästen lugn, och min häst ställde sig bara när jag bad honom. Hingstar är lite mer lätthanterliga på det viset.

Men hade det varit ett av stona t.ex då hade hovarna svishat förbi i 180 utan tvekan, och då hade hunden haft tur om den överlevt.

Ägaren som till en början inte syntes till men sedan kom plromenerandes typ 500 meter bort fick sig en regäl utskällning vill jag lova, för jag hoppas hon vill ha sin hund levande!

Hästar är flyktdjur, och springer dom inte så sparkar dom - det ska man alltid ha i åtanke! Det räcker med att hunden får ett litet glädjeskutt bara.

Men tränar du bara på det och att hålla sig en bit bort (även från de snälla hästarn) så ska det nog gå bra i framtiden! De måste lära sig att hästarna kräver respekt och att man ska hålla sig borta.

Hakuna matata!

Busangardens
0

#4 Tackar för hjälpen.

Ketang
0

Jag är nog en oansvarig hundägare Förvånad men jag släppte ut hundarna ur bilen och gick in i stallet. Dom har haft varierande ålder när dom följt med första gången och det har fungerat jätte bra ändå. Nu har vi bara 5hästar så det springer ju inte så mycket olika folk där. Men stör inte hundarna andra hästägare hade jag nog inte gjort så stor sak av det om jag inte haft en väldigt osäker hund eller en hund som tar för sig lite väl mycket och är övermodig. Men det är jag det Tungan ute

QLBA
0

#6 jag gjorde likadant, har inga problem nu, har till och med flyttat till en kille som har 5 hästar utanför dörren =)

QLBA
0

Det där med att inte äta hästbajs fick jag dock träna galet mycket Tungan ute

Ketang
0

#8 Ja, det ska väl vara det då ;-) Fast det är inget jag hade brytt mig så mycket om ifall inte avmaskningsmedlen var så farliga för hundarna. Som det är nu får dom inte vara i stallet veckan efter vi avmaskat hästarna.

Rafflan
0

Är hunden vuxen och van att gå lös? har den resekt för hästarna? släpp den då löst och låt den välja ;)

Så gjorde jag med min hund, han hatar dock att vara i själva stallet, dock ligger han oftast i stall öppningen eller är och busar på gödsel stacken (ducha varje dag innan vi åker hem) och under ca 1 årrs tid har han blivit lite modigare att gå in i stallet, speciellt om han följer efter gårdens andra hundar ;)

Om du inte kan eller vill ha honom löst, så låt honom leda, låt honom gå in i stallet när han vill, låt honom gå till hagen/gödselstacken/ridbanan osv när han vill, låt han undersöka saker som han vill, och vill du ha han till nå speciellt ställe kan du försöka locka lite.

marinelady
0

Jag bara släppte min hund och tog med den in i stallet.. hon är van att följa mig i alla situationer..så de blev inget problem, hon tycker hästarna är läskiga när dom kommer för nära så då susar hon undan, dock inte när man rider när hon vet vart hon måste hålla sig brevid mig.

En gång på sommarbetet så satt hon på en stubbe och blev genomsniffad av 3 hästar samtidigt, snacka om en hund som gjorde allt för att inte framstå som farlig, böjde bort blicken och tittade inte ens på hästarna.. hon tyckte de var mycket skönt när hästarna sniffat klart på henne.

Hon verkar kunna läsa häst ganska bra då unghästen jag pillar med slår efter hundar och  hon håller mycket stort avstånd från honom i hagen trots att han aldrig gjort ett försök mot henne.. skönt med smart hund!

Busangardens
0

#10 Han är vuxen och är inte van vid att gå i koppel så mycket nu menar jag alltså att han sällan går i koppel för koppelvan är han.

Gasoline
0

Om man är osäker på hunden så ha den i koppel. Jag brukar annars för det mesta släppa ut min hund ur bilen, så får han gå lös. Han bryr sig inte alls om hästarna så länge dom låter honom vara.

Beckibus
0

Hej!!!!

när jag tog med vår amstaff till stallet hade jag henne en bit ifrån hästarna  och allt gick bra så hon följer med ibland och det går jätte bra….

MVH Rebecka

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

rebz
0

Hej. I boken "Mental aktivering för din hund" av Charlotte Swanstein står det om hur man tar med hunden till stallet, saker man kan göra där osv.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se