Lära hunden räkna
Hej. Jag har sett youtube klipp där hunden tar sin tass och slår så många gånger i marken som ett tal är så om man frågar vad 5+5 är så slår hunden 10 gånger i marken.
Jag vet att det är ägaren som visar tecken när hunden ska sluta och börja räkna men hur lär man hunden detta, finns det någon här på forumet som vet det

Ingen som vet
I boken "Aktivering - smart lek med din hund" av Nina Roegner och Alexandra Kamis står det bland annat om hur man lär hunden att räkna.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har inte lärt in det på mina, men skulle jag göra det i framtiden hade jag nog kört med target och shaping. Fast beroende på jycke kan man strunta i targeten, på min dvärgspets är target ett måste för att något ska funka.
Det är rätt lätt att lära dem att krafsa på en platta eller burk eller vad man nu vill använda :-) När hunden har fattat att det är en tass som ska upp på burken klickar man bara när hunden sätter tassen rätt. När hunden kan det kan du lägga till ett kommando tex räkna.
Sedan när det sitter kommer hunden att lägga upp tassen frivilligt, då låter man bli att klicka och troligen kommer hunden prova att sätta tassen en gång till och då blir det klick och beröm! Så fortsätter du tills du är nöjd med hur hunden "räknar".
Sedan är det bara att lägga på ett slutkommando. I början får du överdriva rörelsen så att hunden stannar upp i räknandet, klick när den gör rätt. Sedan kan du minska tecknet mer och mer tills det inte syns för åskådare
Finns säkert någon anna som kan förklara bättre, jag är hopplöst dålig på att beskriva saker :-/