Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2838 ggr
joheck
0

Hjälp att hitta rätt ras

Hej,

Mitt namn är Johanna och jag skulle vilja skaffa en hund när jag flyttar till en större lägenhet, lägenheten kommer då antagligen bli en tvåa.

Så nu håller jag på att försöka lista ut vilken ras som kanske skulle passa just mig. Jag har kommit fram till några punkter som jag skulle vilja att hunden lever upp till. Vissa av dessa är krav medans andra punkter är mer önskemål som inte är lika viktiga.

Krav

• - Ska fungera med min frigående kanin. Kaninen är av rasen fransk vädur och väger lite drygt fem kilo, så det är en rejäl kanin. Självklart kommer jag aldrig lämna de två djuren i samma rum utan uppsikt. Och jag förstår att det krävs mycket arbete med båda djuren för att få det att fungera.
  • - Bra nybörjar hund. Jag har aldrig haft hund tidigare men är uppväxt med andra djur.
  • - Ska fungera i en lägenhet och inte behöva allt för mycket motion.
  • - Kunna vara ensam i några timmar. Jag pluggar för närvarande på universitet och har max två föreläsningar om dagen, oftast inte ens det, så jag kommer som mest att lämna hunden ensam i fyra timmar (räknat med resa till och från universitetet samt att eventuellt handla på vägen). Ibland kan jag ha extra föreläsningar och tenta så att jag blir borta någon timma extra, men det är mycket sällan mer vanligt är att jag har en eller ingen föreläsning.
  • - Klara av kyla. Då jag bor i Luleå.

Önskemål

• - Gärna en hund som går bra att lydnadsträna då jag tycker sådant är kul.
  • - Inte allt för krävande pälsvård (då jag är nybörjare). Att borsta några gånger i veckan är ok och jag kan även tänka mig att lämna in hunden på trimning några gånger om året.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få! Ni kan gärna utgå från mina punkter och berätta lite om hur rasen fungerar kring dessa.

Jag förstår att alla hundar är individer och att bara för att rasen vanligtvis beter sig på ett sätt så betyder inte det att min eventuella hund kommer att göra det.

Maja2
0

Några frågor bara.

Av vilken anledning vill du skaffa hund? Du säger att du tycker det är kul med lydnadsträning, har du provat det med hund? 

Tänker du skaffa valp eller vuxen hund? Du säger att du pluggar nu, hur tänker du lösa tidsfrågan när du pluggat klart och börjar jobba? Vilka raser tror du själv skulle passa dig? Jag tar för givet att du läst, hört, sett, funderat på någon eller några raser själv.

fettmedkevlar
0

Alltså.. Hunden blir vad du gör den till, men visst kanske det inte är så smart att ha en jakthund om du har en frigående kanin ÄVEN om hunden kanske inte ska jagas med.

• - Ska fungera i en lägenhet och inte behöva allt för mycket motion. - Motion behövs oavsett ras. Som du själv skrev, det är olika från individer till individer.
  • - Kunna vara ensam i några timmar. - Ensamträning och trygghet.

Men det första som poppar upp i mitt huvud är Sheltie, har du funderat på den rasen?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

joheck
0

#1 Anledningen till att jag vill skaffa hund är sällskapet. Jag har svårt att få kontakt med andra människor och har därför inte så många vänner, djur har alltid vart där istället. Anledningen till varför just hund är bland annat för att jag behöver en motionspartner (det är otroligt tråkigt ta sig ut och röra på sig själv), det blir mest att jag stannar i lägenheten istället för att röra på mig, vilket jag inte mår bra av. Det är också därför jag inte vill ha en alltför aktiv hund eftersom jag inte riktigt är där än själv, vill ha en promenad kamrat.

Lydnadstränat har jag väl aldrig riktigt gjort med en hund bara testat lite med mina morföräldrars tidigare hundar. Jag håller dock på med att träna min kanin, jag vet att det inte är samma sak men det är super roligt och jag tänkte att det säkert skulle vara lika kul med en hund, men det kanske är fel sätt att tänka.

Först var jag inne på att skaffa en vuxen hund, eftersom de förhoppningsvis redan är rumsrena och har lite annan lydnad i botten. Det som jag är rädd för med en vuxen hund är att det blir svårare att få det att funka med min kanin, allt jag läser säger att man ska vänja dem tidigt.

Jag har fem år framför mig av plugg, när jag väl börjar jobba så måste jag självklart fixa så att hunden inte behöver vara ensam så länge på dagarna. Det är ju svårt att veta precis hur en sådan framtida situation kan se ut. Om jag inte kan ta med den till jobbet får jag fixa med något hunddagis eller liknande. Ni får gärna komma med tips på andra saker man kan göra när man jobbar och inte kan ta med hunden.

När det gäller hundraser så har jag kollat lite i min hundbok, men den är 15 år gammal så jag vet inte hur bra den passar in på raserna idag. Har även vart inne på några ras hemsidor. De hundar jag har funderat lite på är: Pudel, dvärgschnauzer och även några spetsar. Men det är alltid något som gör att jag börjar ändra mig lite som t ex: pudeln: pälsvården och har läst att de inte gillar att bli lämnade ensamma, dvärgschnauzer: är i grunden råttjägare (vet att det är rätt stor skillnad på fransk vädur och råtta men ändå) har även lite dålig erfarenhet med mina morföräldrars förra mellanschnauzer som var rätt aggressiv kring mormor, spetsar: jag förstår inte riktigt hur mycket pälsvård de behöver så är lite orolig över det har även läst att de är skälliga, inte så bra i lägenhet.

#2 Sheltie har jag kollat lite halvt på, tar och läser på mer om dem. Hur krävande är pälsvården?

Cazzos
0

#3 Vad jag har lärt mig så kan du borsta igenom pälsen noggrant 1-2 gånger i veckan.. Tror jag.

Ixectrona
0

Kommer också att tänka på sheltie. Har levt med tre stycken, under sammanlagt fjorton år ungefär.

Pälsvården är inte alls så krävande som den verkar, men de har börjat bli mer pälsade de sista åren. Hanen min mamma har nu kan inte tvätta sig i baken själv ens, han är för hårig…

Men det är inte en päls som lätt tovar sig, bara bakom öronen. Borsta genom någon gång per vecka, så är det ingen fara.
De fäller en del, men det här är den sortens päls som är lätt att ta bort, till skillnad från korthåriga hundar (har haft en whippet och nu en Mallorkansk mastiff).

Något man måste vara noga med sheltien dock är att se till att det inte finns några rädslor i släkten. Alla våra shelties har haft fobier av någon form.

SaraC
0

#3 Skulle inte påstå att pälsen är krävande på någon spets. Det varierar såklart lite, men du kommer nog lätt undan med att borsta en gång i veckan. Jag har japansk spets och jag borstar högst en gång i månaden och badar någon gång om året, en kompis har pomeranian och hon badar och borstar lite oftare.

Visst finns det en del spetsraser som har lättare till skall som till exempel de som är trädskällare, vallhundar och "larmhundar", men de är avlade att skälla när de ställer vilt, varnar eller vallar och ska inte skälla i tid och otid och utan anledning. Sedan är det även en träningsfråga, man får lära hunden att den ska vara tyst när man säger till den. Och funderar man på att skaffa en ras som har rykte om sig att vara skällig så besök gärna en utställning där du får se många hundar har av rasen och var noga med att träffa uppfödarens hundar och se hur de är.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[chouwa]
0

Jag vill bara skjuta in lite fräckt här och säga att om du skall skaffa valp - tänk på att ensamhetsträning kan ta Lång Tid. Och en valp får inte lämnas mer än upp till 15 minuter Max innan den är fyra månader. Vissa valpar kan inte ens lämnas 15 minuter. Blir ensamhetsträningen fel (man gör för mycket och för fort) kan det resultera i att man får en hund som aldrig kommer gå att lämna ensam. Och att fundera på hur man gör när man slutat plugga och börjar jobba, hunddagis? Dagmatte?

I övrigt tycker jag att du verkar ha en ganska sund syn på det hela och jag tycker att det är ensavarsfullt att verkligen försöka ta reda på vilken ras som kan passa istället för att bara ta en söt eller häftig hund. Så tummen upp för det!

Jag har haft flera omplaceringar och tiken jag har nu var två när hon kom till mig. Aldrig bott med smådjur men fick genast lära sig att gå ihop med min iller. Idag finns inte min illertös kvar men jag har två katter och två råttor. Hon älskar dem alla fyra Högt :-)

Så uteslut inte omplacering om du kan tänka dig det. Kolla vidare på raser, hälsa på kennlar och uppfödare. Hittar du någonstans sedan en omplacering, hälsa på den och klickar det så klickar det!

Emaljoh4
0

Jag skulle rekommendera Shetland Sheepdog. Jag har själv en Sheltietik på snart 1 år och två månader. Glad

Pälsvården, är som någon annan i tråden sa, inte lika jobbig som den låter/ser ut, men att borta igenom någon gång i veckan räcker.

En bra nybörjarhund som gillar träning och som ofta blir riktigt bra på det. Även agility om det intresserar dig.

Du kan PM:a mig om du har några fler frågor.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

joheck
0

#4 #5 Det är ju ingenting! Trodde pälsen skulle ställa betydligt större krav än så. Det va just pälsen som avskräckte mig, men nu behöver jag ju inte oroa mig över det ^^

#6 Får visst tänka om när det gäller spetsar också =P

#7 Det bästa skulle helt klart vara att skaffa en vuxen hund. Hur svårt är det att hitta en vuxen hund som fungerar med andra djur? Jag kanske tänker helt fel nu men jag har fått för mig att hundar är rovdjur som kommer att jaga andra djur om inte det beteendet tränas bort. Men det kanske är tvärtom^^ Det optimala skulle vara en vuxen hund som redan är rumsren, ensamhetstränade och även har lite lydnad in tränat, och självklart bra med andra djur. Då finns det mer rum för misstag från min sida och så har jag fått för mig att en sådan hund skulle kunna lära mig lite om vad som krävs för att va en bra hundägare.

Så det finns helt klart fler positiva saker med en vuxen hund, men problemet är ju att den viktigaste punkten för mig kan bli klurigare med en vuxen hund.

Jag skulle gärna vilja veta hur man ska gå till väga för att hitta en "bra" vuxen hund.

#8 Det är ju jättebra för mig att alla är överens om att en sheltie skulle passa då känns det mycket tryggare^^ Ska verkligen kolla upp ännu mer om dem, så kanske jag skickar iväg ett pm om jag undrar nått.

[chouwa]
0

Är det Sheltie du är intresserad av skulle jag kolla här: http://www.sssk.org/

I menyraden finns "Vuxna hundar/Unghundar säljes" och där finns två stycken äldre hundar just nu. En hane och en tik. Rasklubbarnas omplacering brukar vara ett bra ställe att börja sitt letande på :-)

fettmedkevlar
0

#9 Jag skulle råda dig att läsa en hel del bara allmänt om hundar innan du köper dig en hund. Det är nyttigt och du kan få upp ögonen för olika träningsmetoder som kanske är intressanta, plus att det är alltid bra att läsa så man fräschar upp minnet.

joheck
0

#10 Där ska jag absolut hålla koll^^ Tack för tipset

#11 Det ska jag självklart göra, kan man inget om hundar i allmännenhet så spelar det ju ingen roll vilken ras man skaffar^^ Det blir inte förrens tidigast i slutet/mitten av sommarn som en hund får flytta in hos mig så jag har tid kvar att riktigt lära mig allt jag kan behöva.

tiras
0

Jag tänker mer spontant på tex papillon som jag tycker är en trevlig,pigg,lättlärd och rolig hund.

* tiras

fettmedkevlar
0

#12 Men om du har hittat ett par raser som du är intresserad av så är det ju bara sluka information om just dessa :)

tsset
0

Slänger in en fundering - skulle du kunna tänka dig att ha hund "på deltid" så att säga så skulle du ju kunna rasta/vara dagmatte åt någon hund. På så sätt kan du lite bättre anpassa hundägandet till ditt liv då du främst verkar vilja ha det "utomhus" men oroar dig för det "inomhus". Du skulle få lite erfarenhet kring hundträning, du skulle få motionen, träffa olika hundraser och lära dig lite mer kring det. Kanske kan du också finna någon som är van vid smådjur och behöver någonstans att vara under dagarna.

Ett sätt att under det år som är kvar innan din hund/valp flyttar in få lite erfarenhet och kanske bli klarare med vad för typ av hund du vill ha, eller fortsätta så om du tycker att det passar dig och ditt liv :)

joheck
0

#13 Har funderat lite på Papillion men tycker den är aningen för liten för min smak. Strycker den inte helt än, det är ju mycket som är betydligt viktigare än storleken^^

#14 Det ska jag göra =P

#15 Det skulle jag kunna göra bara för att testa lite hur ett liv med hund blir, men i slutändan skulle jag ändå vilja ha en egen hund. Jag och min kompis brukade rasta en av hennes grannars hund när vi var mindre och det va så hemskt att behöva lämna tillbaka hunden =/

ahlbergaren
0

om jag får flika in med min åsikt så tycker jag att en sheltie behöver mer stimulans/motion än vad du verkar vara beredd att ge. En ras jag spontant kommer att tänka på är papillion (som ni redan diskuterat här ser jag nu..) 

lycka till :)

ahlbergaren
0

Cavalier king charles spaniel?

ahlbergaren
0

oj, vad stort det blev! hehe.

joheck
0

#18 Oj dem har jag missat^^ Läste om dem i boken min och där stod det att de har stora problem med allvarliga hjärtsjukdomar boken är 15 år gammal så jag undrar om de har lika stora problem idag?

Jag vill gärna höra lite mer om rasen =P

ahlbergaren
0

okej, det låter ju inte roligt iofs… jag har tyvärr inga personliga erfarenheter av rasen. min farmor hade en när jag var mindre och jag minns bara positiva saker. hennes hund blev väldigt gammal också minns jag.  de verkar vara mysiga och lugna inomhus men pigga när det behövs :) du kan ju söka information på internet

joheck
0

Jag tror att jag får ta och utesluta Cavalieren efter jag vart inne på rashemsidan och läst om just hjärtproblemen, siffrorna var inte roliga =(

ahlbergaren
0

nej, jag har också suttit och läst där nu ikväll… så himla tråkigt att det är så vanligt med så pass stora/allvarliga fel.

joheck
0

#23 Nej det är verkligen jättetråkigt =(

Nu känns det lite som om jag är tillbaks på noll om nu sheltien kräver för mycket stimulans/motion än vad jag tänkt mig. Jag har ju förstås papillion kvar som ett alternativ men jag skulle som sagt vilja ha en lite större hund. Så finns det inga andra hundar som skulle kunna passa?

Tänkte jag skulle vara lite tydligare på just motionsbiten. Det jag hade tänkt där är ungefär fyra promenader om dan där åtminstone en av dem är över en timma. Skulle även vara roligt att testa lite agility (bara för skojs skull, inga tävlingar) om jag kan hitta en bana i närheten. Hade varit kul om jag också kunde träna hunden att hjälpa till att hitta svamp i skogen, nu är jag kanske lite väl ambitiös för jag har ingen aning om hur man ska gå till väga^^

ahlbergaren
0

Tycker inte att du ska utesluta shetland sheepdog (de är ju som sagt olika hos olika individer).

Jag tycker att du ska ta reda på om det finns någon hundklubb i närheten och vad deras kursutbud är. sen kan du alltid ta kontakt med en kennel som föder upp shetland sheepdog och höra vad de har för åsikt.

Sheltien är ju en ganska anpassningsbar ras och passar både som sällskapshund och till den mer aktiva ägaren. Tänk på att shetland sheepdog är känsliga och har ganska lätt för att bli nervösa och stressade hundar om man inte miljötränar och "uppfostrar" på rätt sätt. viktigt att kolla mentaliteten hos föräldrar och så.. Annars är de väldigt följsamma och glada, pigga hundar.

Har börjat så smått med agility med min sheltie och han verkar älska det!

joheck
0

#25 Ja, så länge jag hittar en individ som nöjer sig med den motion som jag har att erbjuda så tror jag att en sheltie kan passa mig bra. Verkar vara riktigt härliga hundar! Ska absolut försöka få kontakt med nån uppfödare för att höra vad de tycker och kanske kan jag ta mig dit och hälsa på några hundar.

Jo, jag har förstått att det är väldigt viktigt att vänja sheltien vid olika situationer för att få en stabil hund.

Jag har ju aldrig testat agility förut men det verkar vara en väldigt roligt att göra med hunden, och jag har ju inga planer på att tävla i det så det behöver ju inte gå perfekt^^

Ni får gärna fortsätta att komma med förslag på andra raser som kaske skulle passa mig ännu bättre. Vill inte ta ett allt för hastigt beslut.

joheck
0

Jag har nu kollat lite på Amerikansk Cocker Spaniel, vad tror ni om den? Då skulle den såklart vara nerklippt så att pälsvården blir mindre krävande.

Ni får gärna berätta lite om den!

[Star-Di]
0

Jag förslår också en cavalier king charles spaniel.

LinaK
0

Kanske en bichon havanais, dock så krävs det ju lite pälsvård om man inte vill ha hunden nedklippt. (jag klipper ned min hund 2-3 gånger om året) Sen borstar jag honom 1-2 gånger i veckan när han är kortklippt. Sen badas han var 3dje vecka ungefär, men det är inget som är direkt jobbigt när han är kortklippt.

Den stämmer in på allt som du söker tycker jag.
Den passar bra med andra djur (har själv kanin) och jag anser att det är en bra ras för nybörjare.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

#28 Jo det verkar vara trevliga hundar men jag vill inte ha en hund med såpass allvarliga hälsoproblem.

#29 Det låter ju jättebra! Ska genast ta och kolla upp dem =P

[Star-Di]
0

Japansk spets kanske?

rebz
0

Tycker som #31. Japansk Spets låter som om att de passar dig, har själv en på snart 6 månader. Den har varit min favorit ras i säkert 10år.
Underbar hund med underbart psyke! Väldigt bra allround hund, de är väldigt duktiga på agility, spår och lydnad m.m. Du får tänka på att de är vakthundar och vill gärna vakta hemma då de skäller om någon kommer. Men det är bara att du lär valpen att den inte ska skälla så är det inga problem med det i framtiden.
Trots den vita fluffiga pälsen är det väldigt enkel pälsvård, bara borsta några gånger i veckan, den vita pälsen håller sig iprincip ren av sig själv. Om du är ute och det är blött och pälsen blir smutsig så är det bara att torka av hunden lätt, få den att lägga sig tills den torkat lite mer och sen bara lätt torka av all skit och smuts och pälsen ser som ny ut.
Den behöver ju motion som alla hundar. Men den anpassar sig väldigt bra till dig. Så om du vill ta långpromenader 5 av 7 dagar i veckan och de andra 2 tar du det lugnare så är det inga problem. De blir inte alls "stirriga" för att de inte får långpromenader alla dagar i veckan. Och du måste såklart ge dom kluriga uppgifter att lösa så att de får arbeta med huvudet.

Japansk Spets är underbar ras helt enkelt!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Helenaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag en 7 årig Lhasa apso! :) Han  var min första hund och fick honom som valp. väldigt sällskaplig är han och jag fick reda på att det var själva rasen ;) motion är inget större problem då de är ganska små med korta ben och blir trötta väldigt fort.

Min lhasa kan vara ensam hemma högst 5 timmar dagtid annars blir han orolig.. Men jag fatsnade för just han så jag bestämde mig för en till ^^ haha men under all tid har jag haft kaniner bland annat och det funkat bra ..

DOCK vet jag inte om det bara är hans personlig eller rasen men det jag har läst är att just lhasa apso vaktade templen i tibet och de är väldigt trogna.

Kyla klarar de fintfint då de får lång päls, men jag brukar klippa min, kräver mindre arbete då och han fryser ändå sällan om vintern.. och de är anpassade till värmen likaväl.

Haha jag känner en hunduppfödare som aldrig hade hört talas om rasen men bestäde sig för att prova på, Hon tyckte om de så  mycket att hon bytte från att föda upp schäfrar till lhasa apso..

litet förslag bara ^^

(bilden är på min bror med 'JACK' på ryggen ;))

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!