Cykla med hund!
jag skulle vilja börja cykla med Lusse, har börjat lite grann med att han får gå brevid cykeln o så men han vill bara bita i framdäcket eller gå framför cykeln så jag nästan kör över honom!
har ni några bra tips på att cykla med hunden, hur gjorde ni när ni började?
Min mamma har ordnat så att en fjäder sticker ut en bit från cykeln, i den går kopplet. Det gör att hunden inte når cykeln.

hahahaha…..
jag var ute och cyklade med tyson igår, hade en vän med mig.
Vi skulle ner till byn. Jaja…bara 1km här ifrån, och så hem.
Men jag trampade 2 tag, sedan drog tyson resten!! *hihihi*
Polaren hade svårt och hänga med!
Jag tror mycket lösersig när ni kommer på cykeln.
Skaffa en springer. Så kommer han inte framför hjulet.
Det finns i 2 modeller. en man fäster längst bak på cykeln, och en man fäster under sadlen, jag har den sist nämda.
Men kan tyvärr inte använda den då tyson är som tokig i och få utlopp för sin husky när vi cyklar, så den rör sig.
Vi tillåter han dra.
Men vi har sele på honom, för att underlätta för halsen.
du vet om att du ska ha hunden på "fel" sida, på höger?
Skaffa gärna ett sele, då det brukar vara skönare för dem och springa med.
Sedan kör jag med samma snack i cycklingen med Tyson som på agilitybanan.
Fammåt, höger, vänster och stanna.
Funka PERFEKT!!
Hur gammal är Lusen?
Så här ser den ut som vi har. "Expander"
Så finns det en modell till "Springer"
Jag har beställt våran på nätet hos "Jens hundartiklar", toppen sställe.

Under träning och inkörning kan du nog få en del tips http://goto.glocalnet.net/draghundsport/start.html
ok, jo hade tänkt att skaffa sele.. ok ska kolla upp vad d finns för olika saker till.. han är 1 år o 6 månader..
#3 tack för länken =)
Jag har cyklat till torpet en gång med Alfons. Ca 7 km.
Det gick i rasande fart och enda sättet att få stopp på honom var att stanna. Han älskar att få sträcka ut sig, är snabb, smidig o otroligt uthållig.
Nästa steg blir att pröva en springer och försöka igen!
Tack för alla tips!
Tina!! Hallå, vad gott du är här igen Tantis!
Men du, vad är det för skillnad på en springer o expander? Vilken är bäst till min odåga tro?

Kan bara rekommender att köpa den dyrare varianten av springer om man ska ha någon. De billiga har en tendens att gå helt av om hunden drar till. :-(
Sen som någon redan skrivit. Sätt hunden i sele, så den får dra rätt utan att belasta halsen. MEN ha hunden utöver sele och springer även hunden kopplad med halsband och koppel, som Du kan hålla i. Som en extra åtgärd.

Tja…jag har en "expander".
Denna lilla starka raketmotor till hund jag har, så får den inte något fastgrepp på cykeln, så den kan röra sig liite….
Den fäster man nämligen under sadeln på pinnen där.
Jag tittade på en Springer, men jag tyckte hunden kom så långt ifrån cykeln, plus så fäster man den där bak på bakhjulet….