Kontakt
Hej. Har en 6 månader gammal Japansk Spets. Har frågat om aktiverings tips redan men behöver lite tips på kontaktövningar.
De vi redan använder och som han kan rätt okej är:
Godis i handen framför - Har en godisbit i handen som han får lukta på och håller den framför honom och sedan måste han titta mig i ögonen för att få den.
Godis i handen sidan - Har en godisbit i handen som han får lukta på och sträcker ut armen och sedan måste han titta mig i ögonen för att få den.
Godis på golvet - Lägger en godis på golvet mellan hans tassar och bröstkorg och sedan måste han titta mig i ögonen för att få ta den.
Kasta iväg godis - Kastar iväg en godis på golvet 1-2 meter ifrån och sedan måste han titta mig i ögonen för att få gå och ta den.
Sen kör vi ju även med ögonkontakt lite ute. Har börjat med att när han drar i kopplet stannar jag och så ska han titta på mig i ögonen innan vi fortsätter eller innan han får gå fram till kissfläcken han vill lukta på.
Men vi behöver fler övningar :) har ni några bra??
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Är det bara ögonkontakt du är ute efter? För den riktiga kontakten har ju inte med ögonkontakt att göra. Alltså kontakten mellan hund och människa.
Annars är en övning jag har provat rätt svår och utmanande för hunden.
Ha hunden framför dig. Ta ut en godis ur fickan och låt hunden nosa. Sen stoppar du ner godisen i fickan och vänder dig åt höger. Då ska hunden följa med dig och ställa sig framför och titta dig i ögonen för att du ska ge godisen du har i fickan. Sen fortsätter du med samma procedur. Du ska vara helt tyst under övningen och inte göra några tecken.
Min hund förstod inte i början så jag gick ett par steg så att hunden blev aktiv. Då förstod hon att hon var tvungen att förflytta sig och ge ögonkontakt för att få sin godis.
Är mycket ute efter ögonkontakt just nu, jo jag vet det.
Ah, jo jag har testat den på honom några gånger. Och som du säger, först fattade han ingenting heller. Men sen förstod han vad han var tvungen att göra.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Fast ögonkontakt är väll bara bra och d kan man väll inte anse vara negativt då det kan ge både matte och hund ett tecken på att båda är "med i leken" och förstår ^^
Jag tycker detta va en bra tråd då jag också skulle behöva lite tips på detta åt mig och min 7 månaders valp :D
I think more things before breakfast than people think all day 
#3 Nej, jag ser ögonkontakt som något mycket positivt. Och jag vill försöka få honom att vilja ta mycket ögonkontakt med mig. Det är ju alltid bra och användbart.
Jaa.. Men har tyvärr inte kommit in många tips :P hah.
#4 ja exakt :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Haha, jag har problem med för mycket kontakt med min jycka. Eller rättare sagt hon bara bufflar på för hon tycker allt är så roligt så riktig kontakt finns inte, hon stannar inte upp utan allt ska gå så fort så ibland hinner jag inte ens byta position så hon hoppar rätt in i mig istället för över benet tex :-/ Ska prova visa godis vända metoden på henne och se om hon hajar :-)
Det känns som att du jobbar mycket åt honom nu, du bygger upp situationer där han får ge ögonkontakt för att få det han tänkte på och det blir mycket kontakt "efter" att något spännande visat sig. På ett sätt jättebra, ett ögonkast innan hunden gör något är ju sällan fel, men du missar en otrolig viktig bit - det spontana kontaktsökandet! Det här är faktiskt den enda "kontaktövning" jag gör med mina hundar och det räcker gott och väl. Och inte gör jag mycket egentligen heller…
Ut och gå. Så fort din hund tittar mot ditt håll eller tar kontakt på annat sätt - belöna! Med godis, med lek, med vad som som din hund finner roligt. Snart, när din hund förstått att det ger godis, kan du utveckla det. Låt det gå två sekunder innan du belönar t.ex. Eller belöna först vid kontakt och att hunden går bredvid/följer dig när du går åt annat håll. Så får du koppelgåendet på köpet ;) I dagsläget kan min yngsta gå långa sträckor med spontan/frivillig kontakt, hela tiden med tanken "snart kommer matte börja leka med mig eller slänga godisar på marken".
Samma sak kan du göra i andra situationer, belöna det du vill ha. Skapa lite extra starka band mellan er genom att vara en god resurs - lek, kasta bollar, ha dragkamp, brottas, spring runt, hoppa upp på stenar… är du roligast i världen är det värt att hänga mest med dig.
#7 Ja det har du rätt i.
Ja jag brukar alltid belöna honom när han tar kontakt med mig när vi är ute. Ofta när jag säger "bra" så fort han tittar på mig så kommer han in till mig för att få sin belöning.
Men när vi rör oss, = håller på och promenerar, så blir det inte mycket kontakt, eller det börjar bli lite mer än förut. Då när jag belönar när han tittar upp på mig så brukar han ibland inte reagera och vilja ha belöning, utan han går vidare.
#7 Detta ska jag också prova på Ping! Hon är inte särskilt intresserad av vad matte gör på prommisarna, om jag ropar kommer hon som ett skott men inte särskilt intresserad så länge jag inte har någon form av grej som kan kastas, då är hon på mig istället och jag får henne inte att gå "normalt"