Anledning till att kissa inne
Min kusin har en Chihuahua ihop med sitt ex. Hon bor tyvärr inte kvar på orten så hennes ex har hunden i stort sett hela tiden, men hennes föräldrar är väldigt ofta hundvakt.
Hunden är väl runt 1,5 år och hanhund och nu på senare tid har han börjat skvätta inne.
Han blir mycket väl motionerad! Men husse kanske är borta lite mer än vad han har varit förut då han har fått ett jobb (var arbetslös) och är tränare i fotboll. Som sagt- mycket hundvakt blir det ju…
Beteendet började väl när hunden fick vara ensam lite mer än vanligt och tydligen efter att en annan hund hade kissat inne hos dom. Men chihuahuan kissar inte bara hemma i sitt eget hem utan även när han är hos sina hundvakter och när dom hade med sig hunden till min morfar skvätte han även där, på gardinen…
Det var då jag fick veta att dom ens hade ett problem med det. Tror ni det är någon form av protest för att han blir lämnad ensam mer än tidigare? Kan det bero på att den andra hunden kissade inne hos dom? Kan det bero på könsmognad?
Hur bryter man lättast beteendet?
Ska väl även nämna att min kusins föräldrar inte har så bra pli på hunden.. Dom är inga "hundägare" så att säga.. Och dom har ju hamnat i den rollen ganska ofrivilligt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min 3 åriga blandis började med det ett par veckor efter att vi hämtat min japanska spets valp. För drygt 2 månader sen skvätte han till och med på valpen. Det blev inte populärt kan jag säga.
Men det man kan göra är väl att på något sätt markera för hunden att det inte är okej, det jag gjorde var att säga "nej!" och sen fick han gå och lägga sig i korgen tills jag sa till att han fick komma och vara med oss igen.
Men det kan ju bero på olika saker, dels kan han göra det i protest och dels för att markera revir. Revir markerandet kommer ju när de börjar bli könsmogna.
Men för min blandis försvann det efter ett tag. Det gäller ju att de får vänja sig vid andra rutiner.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Glömde tillägga att jag tror att det är en del av varje, dels protest för att "husse" är borta mer. Och dels för revir markering. Det där med protest brukar lägga sig efter ett tag, de brukar komma in i nya rutiner rätt bra om de hålls. Men det låter lite som revir markering faktiskt, det där med att han skvätter lite överallt även hos andra. Han kommer väl till dom och känner att det luktar gott och kissar för att markera "det där är mitt".
Men som sagt, visa för honom att det inte är okej.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
0 jag tror på protest och sen kan det vara så att det finns löptikar i närheten med. Att hunden får mortion är bra, men vad gör han mer för aktervera vavvan?
jag vet inte hur det funkar med skvättskydd? Men det kanske är något man kan skaffa med.
Nja, jag tror inte på löptikar för som jag fattade det så gör han det hemma hos sig, hos sina hundvakter och när jag var med hemma hos morfar vilket ligger på 2 olika orter och det händer tydligen både nu och då.
Jag vet faktiskt inte vad han gör mer med hunden för jag träffar sällan dom. Det enda jag vet är ju vad jag själv sett, att vovven är i god konditon och mycket välmusklad för att vara Chihuahua!
Husse är fotbollstränare och matte personlig tränare så den rör på sig mycket.. Andra aktiviteter vet jag ingenting om..
Sajtvärd på Iller.ifokus