Har någon en liten hund ?
Hej, jag undrade bara om någon har en hund alltså jag har bara stora så jag eller min familj undrade om det är enkelt att ha små hundar eller blir de bara fast med en familjemedlem eller är det en familjehund ? Jaa vi tänkte skaffa en Chihuahua eller något.
Om ni har några tips säg jättegärna till…tack :)
MVH JULLE HUNDÄLSKARE
jag har en liten vovve, en yorkshireterrier. De är nästan lika små som chihuahor. Fördelen med deras storlek är ju att de är lätta att handskas med fysiskt. Lätta att lyfta, inga problem på bussen osv. Nackdelen är att man lätt kan råka trampa på dem för att de ska klänga vid ens fötter hela tiden. Man lär sig att se sig för var man ställer fötterna ganska snabbt. :)
Jag har märkt att min yorki tär sig mest till mig. Hon har inget emot de andra familjemedlemmarna, min son och sambo, men det är alltid mig hon frågar om hon får eller inte. Hon går inte så gärna på promenad med någon annan såvida jag inte är med osv.
Jag har en liten hund. Min första efter bara haft stora hundar innan.
Just den lilla jag har fäster sig bara vid en person.
Även om andra kan hantera henne så är hon gärna med mig, om hon får välja..
Hon är egentligen för lite för mig, men nu är hon är och här ska hon stanna..
Det positiva är väl att det är mycket lättare att resa med henne. åka buss, tåg och bil blir lite smidigare..

Jag har en liten hund nu (shetland sheepdog) och har bara haft stora hundar tidigare (schäfer och pointer). Det jobbigaste tycker jag är att behöva böja ryggen av sig vid belöning ;)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

jag har en dvärgpudel :)
hade liten hund innan (han bor fortfarande hos föräldrarna) en liten dvärgpudel. och jagälskar verkligen honom jättemycket, men jag tycker han är för liten. han var inte ivägen eller runt fötterna eller så. utan det är mer jag som tycker om större. nu har jag stor hund och trivs bäst med det :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Födel är storleken och att det är smidigt o ha med sig.
Jag har också en liten hund. En Shetland Sheepdog. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Okej, tack så hemskt mycket jag sa det nu till familjen men passar de som familjehund tror ni ? OCh våra stora samojder ?

Jag har haft Chihuahua i 10 år men har nu grand danois.
Det finns flera fördelar med små hundar. Ekonomiskt, de kostar betydligt mindre (foder, ben, godis, bajspåsar och oftast alla tillbehör som bädd, halsband, koppel, täcke), tar mindre plats inomhus, lätt att bära under armen och man kan ta med dem nästan överallt, lättare att resa med, mindre fodersäckar att släpa hem, mindre smuts inomhus då de är lättare att torka av eller ge ett snabbad i vasken, lättare att få hundvakt till, lättare att hålla om den drar i kopplet, mindre att städa när valpen ska bli rumsren, fäller inte lika mycket osv.
Nackdelar är att de är lite ömtåliga och oftast inget för familjer med mindre barn (många uppfödare säljer inte ens till barnfamiljer), små hundar är som regel lite svårare att få rumsrena, sen beror det såklart på vilken ras man skaffar men små hundar är ofta lite bjäbbigare än stora. De måste göra sig hörda för att kompensera sin storlek. Och kan kanske inte följa med ut i lika svår terräng som större hundar.
Det som många småhundsägare också slarvar med är uppfostringen. Därför får många små raser oförtjänt rykte. Det är liksom inte lika besvärligt med en liten hund som skäller på grannar, drar i kopplet, hoppar på byxbenet eller är allmänt olydig. Det är alltså viktigt att komma ihåg att även små raser är hundar som kräver uppfostring.
Alla raser har ju också sina olika hälsoproblem. Men man kan ju vara mer uppmärksam på problem som de små raserna ofta har. T.ex. tandsten, att mjölktänderna inte lossnar själv utan måste opereras ut, bettfel, hjärtproblem osv.
Sen har ju en del små raser blivit väldigt populära de senaste åren vilket har lett till sönderavlade raser, en massa hälso och temperamentsproblem, avel på olämpliga hundar, importer och smuggling. Nu säger jag inte att alla uppfödare är dåliga men man bör vara medveten om problemet och kolla upp både uppfödare och föräldradjuren väldigt noga innan man köper. Det är bättre att vara nogrann när man väljer uppfödare och kanske få stå i kö ett tag för att få en riktigt bra valp än att förhastat köpa något tveksamt på blocket.
Den erfarenhet jag har av Chihuahua är att det är lite av en "enmanshund". Den väljer oftast ut en familjemedlem som sin egen. Chihuahuan är annars en stor hund i en liten förpackning. Den har attityd och en del vakt i sig. Chihuahuan fungerar som ett litet inbrottslarm och skyddar sin familj och sitt revir. Men den är väldigt smart och lätt att lära. Den kräver uppfostring, regler och såklart en massa kärlek.
8, Ja om hundarna leker snällt. Då menar jag inte sätter tassarna på ryggen eller om de krockar då kan småhundar skada sig. Vi har valt bort flera hundar pga de är för buffliga och men akn väl tänka sig själv ha en som springer o knuffar på en och väger 4-10 gg mer itne så himmla skönt.