Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 6807 ggr
rosahalsband
1

Tejpade öron?

Hur fungerar det? Vilken ålder tejpar man öronen för att de ska förbli stående? Skadar det hunden? Vad tycker ni om att tejpade öron?

Skulle vilja veta lite mer inom just "tejpade öron"

Naiz
0

Vet inte vilken ålder man kan börja, men rätt tidigt har jag för mej :)

Så länge man sköter om det och gör på rätt sätt skadar det inte hunden.

Jag själv anser inte att man behöver göra det, men vad vet jag. En dag kankse jag skaffar en hund man behöver göra det på ^^

rosahalsband
0

Hur gör man det rätt :)? Jag funderar på att kanske göra det, men det känns rätt ja..onödigt men vill gärna veta mer om det innan om jag gör det :D

[Forest]
0

Hur gammal är din hund och vad är det för ras?

Ofta tejpar uppfödaren och man kan säkert höra med sin uppfödare bor man långt bort kan man be dom skicka bilder på tejpade öron. Ne jag har inte hört att man skadar sin hund genom tejpa dom har sett även ställning på hunden det är någ mer störande att ha än tejp.

rosahalsband
0

Det är en blandras, Schäfer labrador. Mamman har stående öron och har blandrasen, pappan har stående öron och är renrasig schäfer.
Hon är åtta veckor när jag hämtar henne, eftersom att det här inte är en seriös uppfödare kan jag inte fråga henne, det var en tjuvparning. Är som sagt inte säkert att jag kommer tejpa öronen men vill gärna veta :)

Noa-Nisse
0

om man ska tejpa får man nog börja innan du får hem henne vid 8 veckors ålder, man vill ju börja innan brosket hinner hårdna. annars är risken att öronen faller tillbaka i de "gamla" vecken även fast man tejpar (om man nu gör det försent)

Medarbetare på Hundar.ifokus

JossanH
0

#4 Spelar det egentligen någon roll om hunder har stående öron eller inte om det är en blandras?

Sajtvärd på Iller.ifokus

rosahalsband
0

#5 Men jag är nästan 100 på att hon kommer få stående öron senare, eftersom att hennes öron är så mycket mer schäfer lika än labrador aktiga. Vill bara "hjälpa på traven" men som sagt är inte säkert att jag ens gör det :)

#6 Hon är 25% labbe, och hennes föräldrar har stående öron. Man kanske själv vill ha hund med stående öron, vad finns det för mening i att tejpa en brukshund/kamphund/osv's öron?

Kalli
0

#7: Renrasiga hundar tejpas väl för att få öronen att följa rasstandarden, främst om man ska ställa ut hunden. Antar att JossanH menar att eftersom det inte finns något som heter rastypiska öron på en blandras spelar det mindre roll hur de ser ut.

[Forest]
0

7 googla lite så lär du hitta exp http://www.google.se/images?um=1&hl=sv&biw=1676&bih=849&tbs=isch:1&btnG=S%C3%B6k&aq=f&aqi=&oq=&gs_rfai=&q=tejpade%20%C3%B6ron lite bilder på tejpade öron. Vet inte om det finns med schäfer dok

JossanH
0

Precis som kalli skriver- en rashund har en standard att följa, det har inte en blandis. För mig känns det som att är öronens ställning väldigt viktig så kanske man skulle välja en rashund där man har lite mer säkerhet i hur öronen kommer se ut.
Men det är klart du får tejpa din hund om du vill, men det är så jag tänker :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

rosahalsband
0

#9 När jag googla runt fick jag helt andra resultat. men jag hittade resultat på schäfer, där emot tejpar dom ihop öronen som typ horn och det är jag inte intresserad av :/

#10 jo men alla renrasiga hundar klassas inte som renrasiga hundar (om de inte är reggade) och de kan fortfarande tejpa sina hundars öron?
Jag är ju inte heller som sagt säker på om jag ska tejpa öronen, känns det fel skulle jag inte kunna göra det på någon hund alls, jag vill göra ha en hund med stå öron, men inte på bekostnaden av min egna hunds lidande.

Elshira
0

Varför tejpa över huvud taget? Nu är ju detta en blandis så den har ingen rasbeskrivning att följa. Men även om det vore en renrasig hund - varför? Om det är en del av rasbeskrivningen så ska det vara naturligt på hunden, annars kommer ju samma "problem" nedärvas till avkommorna och även de behöva tejpas osv.

Jag har en hästras som ska ha väldigt små öron, och skulle jag anse det vara av betydelse till mina avkommor så skulle jag ju inte vilka betäcka mitt sto med en hingst som egentligen har korta öron men som har fått dem opererade.

Jag tycker redan det är tillräckligt mycket puffande och fixande med pälsen för att dölja ev. skavanker - räcker inte det?

Hakuna matata!

rosahalsband
0

Man ska inte avla på en renrasig hund som ska ha öronen upp men har dom neråt.
Jag ska inte avla på min tik? Jag vill bara hjälpa hennes öron på traven upp.. För jag är nästan helt säker på att de kommer att resa sig.
Men såklart, gör det ont eller kostar onödiga summor som t.ex en operation tänker jag inte göra det. Jag är ju inte ens säker på om jag vill tejpa, vill bara höra hur det fungerar, vilken ålder det ske,r hur lång tid, skadar det hunden osv. Vilket jag i stort sätt fått svar på så mycket det går :)

Anothername
0

Jag är väll inte "emot" det men jag tycker d är galet.

kan man inte va nöjd med hur hunden ser ut? Då detta enbart görs för "utseendets" skull och inte har något med hundens välmående att göra.

För inte skulle vi väll tejpa våra barns öron för att få dom kanske får "fula" öron??

Men ni som gör det får självklart bestämma själv detta är bara min åsikt :)

Men nä hundarna mår nog inte dåligt av det :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

rosahalsband
0

Jag skulle nog kunna tejpa mina barns öron om de var grymt fula så de inte skulle bli mobbade i framtiden hahaha. :)
Jag är faktist själv "emot" att tejpa hundarnas öron, jag tycker faktist det är rätt onödigt. När jag såg det för första gången var jag 15-16 och blev helt förtvivlad, förbannad och förstod inte varför hunden var tvungen att ha tejp på sina öron. trodde där emot då att det skadade dom. Jag tror inte jag kommer klara av att tejpa min hunds öron, hon kommer nog bli irriterad utav det och försöka ta bort det, det är ju inte så kul om hon tillbringar sin fritid till att kriga emot tejpen hon har på öronen. Så ja.

Anothername
0

#15 haha ja men då gör man ju det under mer kontrolerade former hos en läkare (om man nu skulle tejpa barn öron villket jag hoppas att d inte existerar haha, men jag förstår va du menar)

Jo men exakt, och vad spelar d för roll om ens hund har liggande öron eller så? kan man inte älska den lika mycket ändå?

Kan på ett vis men ändå inte förstå varför folk tejpar öron på hundar som är tänka till utställning då jag inte är förtjust i utställning heller men vore jag det kanske jag också hade tejpat mina hundars öron. Who knows :)

Men än en gång. Hunden far nog inte illa fysiskt eller psykiskt av det :)

Där emot tror jag som dig att min hund skulle bli tokig av att ha massa tejp på öronen :P Iofs är han 7 månader nu och har extremt stora uppstående öron så jag behöver nog inte oroa mig ;)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

rosahalsband
0

#16 Jo, fast det är lite så man gör med hundar också, man ska veta exakt hur man ska göra annars tycker inte jag att man ska göra det.
nej jag kommer älska min hund oavsett om hon har stå öron eller ej :) Det är väl mer att jag hoppats på att få en hund med stå öron, och det är ju ändå en 75% schäfer korsning så jag får väl hålla tummarna på att dom ställer sig efter 6månaders ålder eller liknande.

Jag tycker inte alls om utställning, inte alls. Eller jo hade dom inte haft så konstiga krav på djuren utseende, gett minus poäng för att den har rak rygg, för kort svans, osv så hade jag tyckt om det, men då hade det inte varit utställning.

Jag tror det kan skava faktist, det jag är rädd för.

Finns folk som tejpar ner sina hundars öron ;) hahaha.

Anothername
0

#16 Jag tror nog vi har lika tänk om det här :)

Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer älska din hund mindre även om hon har liggande öron hela livet ;)

Haha ja jag får börja göra det ^^ så folk inte tror att han är en renrasig schäfer (vilket många okunniga tror) Nä skämt å sidor jag är så nöjd med min lilla skrutt och d är med eller utan stående öron :)

Jo exakt. Det är inte själva "utställningen" d är så stort fel på utan dessa galna GALNA krav.

Men d är väll som modeller, det som är hälsosamt och "normalt" för en vanlig medelsvensson är anorexia bland modeller.
Mycket sorgligt och tråkigt då det finns så många vackra och hälsosamma renrasiga hundar som inte alls är en fin hund i utställnings "världen"

rosahalsband
0

#18 Ja det har vi nog :)

Det gör inte jag heller :) Men man kan alltid hoppas på stå öron haha. Men jag hörde att bådahennes föräldrar fick inte stå öron förns de bytte hem och var runt 1-2år.

Jag tror att jag bara bryr mig just nu för att ja jag har inte ägt hunden än, får hem henne om 10dagar, tror inte något i hela världen kommer ha någon betydelse när jag väl äger henne haha. Är man djurvän så är man.

Ja fast skulle man inte ha kraven på hundarna (där emot borde de kanske ändras på vissa raser, t.ex schäfer) så hade vem som helst kunnat ställa ut sin hund som "korrekt" vilket faktist hade förstört vissa raser, där emot förstörs raserna enligt mig nu också.. Iallafall endel, de få extrema fallen, de borde egentligen inte finnas.

Skillnaden mellan människor och hundar är väl att människorna är de som kontrollerar aveln på hundarna, människor kontrollerar själva om de vill bli modeller eller inte, de svälter sig själva för att de själva vill (oftast) medans hundar blir avlade både hit och dit för våran skull. Just nu stör jag mig och riktar min text väldigt mycket till den renrasiga "utställnings" schäfern med en så kallad räk rygg, jag ser INGET effektivt i den, inget fint heller, varför avlas de så då?

Elshira
0

TS: Men vad spelar det då för roll om det inte är för avel och inte för utställning, varför då ens "hjälpa" öronen att stå? Ställer dom sig så gör dom det, annars så hänger dom och det är inget mer med det.

Visst är det inte skadligt att tejpa öronen men knappast behagligt heller. Låt din hunds öron vara, och vill du ha en hund med ståöron så skaffa en sådan i framtiden istället för att tejpa din nuvarande hunds öron för att den ska bli som du behagar.

Hakuna matata!

rosahalsband
0

#20 suck, har redan sagt det hundra gånger jag föredrar stå öron.
Jag tänker inte skaffa en hund bara pga dens öron tyvärr, jag tror nog det räcker med en hund för mig, och jag undrade bara om det gick att hjälpa på traven med tejp. Dessutom skaffar jag en hund som 90% säkert ska få stå öron. Rasen jag vill ha är Schäfer om inte min blandis nu, och även de kan få häng öron och även de behövs tejpas ibland.

[Forest]
0

21, Hopps du får bra tips har du sökt här inne ang tejpade öron förmig att nån hade flera bilder om detta. Annars hör med en uppfödare om detta, nu har din lite mer schäferöron kan du säkerligen hitta en hemsida o titta i deras bildbok på hemsidan o se. Jag såg bra tejpade öron på CCD/puff-hemsida