Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3934 ggr
[Inana]
3

Tassarna blöder efter promenad.

Min bullterrier har problem med tassarna nu i kylan. Trampdynorna ser fina ut men hon blöder vid nagelbanden på nästan varje klo efter promenad. Jag antar att hon "skär" sig på skaren som är väldigt hård. Hon kanske dessutom har känsligare nagelband. Någon med samma problem? Hon har även en del problem med köldkramp om vi inte rör oss i högt tempo. Tips? Är det skor/strumpor som gäller?

[Inana]
0

Hon verkar förövrigt inte ha ont när vi är ute eller när vi kommit in. Jag torkar tassarna noga efter varje promenad och kollar efter sprickor i trampdynorna men de ser fina ut.

[Empisen]
0

Har du prövat tass-salva? Om inte det fungerar så är det nog så att hon skär sig, som du säger, och då är det enda alternativet skor…

Att hon får köldkramp, har du täcke på henne?

[Inana]
0

Hon har antingen täcke eller fleeceoverall beroende på om vi går på skottade vägar eller ska ut i skog och djup snö.

Jag har prövat att smörja också :/

Naiz
0

det är bara smörja på, varje gång ni varit ute :)

Elega
0

Och innan ni går ut. Och skölj av tassarna varje kväll och smörj inför natten.

Issm
0

Ett alternativ är ju faktiskt att skaffa skor. Om hunden har så pass 'svåra' problem och blöder efter promenaderna så kan det nog vara en bra idé.

Tassalva är ju ett alternativ men om du prövat och det inte funkar så kanske man ska börja fundera över skor.

Min hund(kelpie) har lite problem med trampdynorna, försöker smörja, men om det blir värre så funderar jag faktiskt på att skaffa skor. Det verkar bli en lååång vinter med en hel del saltade vägar….

[Forest]
0

Jag har skor. tasalva hjälpte inte.